Asus K56CB-XX311H Review

renevanklaveren 15 juli 2016, laatste update op 15 juli 2016, 103 views

Asus K56CB-XX311H

Deze laptop tweedehands gekocht voor weinig ivm defecte harde schijf. Oude HDD vervangen voor SSD. En vervolgens Ubuntu 16.04LTS erop gezet. Alles werkte direct, ook speciale toetsencombinaties als geluid en dimming en externe schermen. Zeker als tweedehands laptop aan te raden!

Pluspunten

• Dun (bijna ultrabook uiterlijk)
  • Alu body (sterk en luxe uitstraling)
  • Trackpad zeer nauwkeurig
  • Snelheid (vooral met combi Ubuntu en SSD) heel erg goed ondanks 3gen i5
  • 6GB RAM en Nvidea videokaart (standaard!) meer dan genoeg om zware 3D tekenprogramma's te draaien
  • CD/DVD speler aan boord (eventueel uit te wisselen met extra SSD)
  • Aanwezigheid nummerieke toetsen
  • USB 3.0 poort

Minpunten

• Scherm resolutie wat outdated
  • HDD standaard (vervangen door SSD scheelt echt heel veel!)
  • Nummerieke toetsen moet je even aan wennen
  • Rug van scherm gevoelig voor fingerprints
  • Scherm contructie kan flexen, maar kan het makkelijk hebben

Na enige tijd op zoek te zijn geweest naar een passende laptop voor mijn wensen die niet teveel mocht kosten, werd mij een laptop ter reparatie aangeboden. De Asus K56CB i5 met 6GB en een Geforce GT740M van een paar jaar oud.

Na troubleshooting tot de conclusie gekomen dat de HDD defect was. Reparatie kosten doorgegeven aan de eigenaar... en die reageerde met "wat geef je er nog voor"... ik zag een kans :) Dit was de laptop die ik al een tijdje zocht; (voor mijn maatstaven) een krachtige laptop met alles erop en eraan. Dus een bod gedaan, en vervolgens was ik eigenaar van een stukkende laptop... 8)7

Eerst maar eens testen wat de machine doet met Ubuntu; dus de nieuwe 16.04LTS vanaf USB-stick draaien; vlekkeloos!
Bij Azerty een SSD besteld van 256GB, erin gebouwd, en vervolgens Ubuntu volledig geinstalleerd. Alles, maar dan ook echt alles werkte in één keer zonder te hoeven tweaken en drivers te moeten installeren.

Na installaties een keertje herstarten, en de snelheid en gemak waarop deze laptop Ubuntu pakt is fenomenaal! Uiteraard even de nodige software erop gezet om eens te kijken wat hij allemaal een beetje kan hebben. GIMP (OS photoshop) en FreeCAD zijn geen enkel probleem. Ook wat zwaardere 3D grafische spellen presenteert hij met gemak op hogere FPS, dmv de orgineel aanwezige Geforce GT740M.

Deze laptop presteert veel beter dan ik had verwacht, en waar ik naar op zoek was. Voor relatief weinig geld heb ik een laptop waar ik de beperkingen nog niet van tegengekomen ben buiten het spelen van de nieuwste zware spellen natuurlijk, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht.

Enige nadeel vind ik het scherm, voor deze luxe uitziende laptop die echt niets mist, is de resolutie wat aan de lage kant. Begrijp me niet verkeert, hij is duidelijk en je kunt er werkelijk alles met het grootste gemak op doen. Maar als je het vergelijkt met de nieuwste schermen, valt hij duidelijk in het niets (incl aanwezige bezel).

Mocht je op zoek zijn naar een tweedehands alleskunner, dan kan ik je deze laptop zeker aanraden!

Heb jij ook een Asus K56CB-XX311H?