USRobotics USR808054 Review

Admiral Freebee 10 maart 2007, 6.757 views

USRobotics USR808054

Pluspunten

• Goedkoop
  • Firmware updates zorgen voor meer features
  • Genoeg functies voor de standaard gebruiker
  • Vervangbare antennes

Minpunten

• Signaal valt regelmatig weg
  • Bereik is matig met de standaard antennes
  • Spontane resets

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Iets meer dan een jaar geleden heb ik deze router/AP aangeschaft om mijn bestaande netwerk uit te breiden met draadloze functies. Voordien had ik een SMC Barricade 4 poorts router. Aangezien ik genoeg heb aan 4 poorten heb ik die router vervangen door de USR8054. Het product werkte direct uit de doos zoals men mag verwachten van een hedendaagse router. Het eerste wat me opviel is dat de handleiding nogal magertjes is. De gemiddelde computerleek zal misschien wat moeite hebben met het instellen van WEP- of WPA-encryptie maar voor mij was dit geen probleem.

Featureset
- 1 WAN poort
- 4 LAN poorten
- Router
- Geïntegreerde firewall

De featurelist is uitgebreid genoeg voor mijn wensen en die van de gemiddelde computergebruiker. Ik stel niet zo'n hoge eisen aan dit stukje netwerkapparatuur aangezien ik gewoon m'n internet wil delen en een beetje vrijheid met m'n laptop hebben. Al met al heeft dit product alle features die je van een hedendaagse AP/router verwacht. Niet meer, niet minder. Vandaar de beoordeling "goed".

Prestaties en bereik
Echte snelheidstesten heb ik (nog) niet uitgevoerd met dit product aangezien de hoofdfunctie het delen van de internetverbinding is. Deze is 4mbit downstream dus er zijn geen vertragingen door de router. Het kopiëren van een DVD over het netwerk is in ieder geval geen probleem en gaat naar mijn gevoel snel genoeg voor een 100Mbit netwerk.

Het bereik is jammer genoeg een beetje matig maar niet slecht voor een apparaat uit deze prijsklasse. Met Intel 2200BG kaartjes geraak ik zeer gemakkelijk tot vanachter in de tuin (ongeveer 10m zonder muren) maar van zodra er een muur tussenkomt daalt de sterkte van het signaal vrij snel maar het blijft voldoende om in heel het huis draadloos te surfen.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Ronduit slecht. Met mijn eerste laptop, die een goedkoop Siemens 802.11b kaartje heeft was de router vrij stabiel. Af en toe werd de verbinding opnieuw ingesteld bij gebruik van het draadloze gedeelte en om de paar dagen resette de router zich spontaan bij bedraad gebruik. Dit leek niet gerelateerd tot het gebruik van programma's die veel connecties maken.

Ondertussen is er een laptop bijgekomen met een Intel 2200BG kaart en als de router in 802.11g of mixed mode staat dan beginnen de problemen met het draadloze gedeelte pas echt. Verlies van signaal om de paar seconden op zowel de oude als de nieuwe laptop. Ook mijn zus haar laptop (met dezelfde Intel NIC) heeft hier last van. Zelfde verhaal met een Prism 802.11g wireless adapter.

Ik ben dan met alle mogelijke instellingen en drivers gaan spelen in de hoop een oplossing te vinden maar de enigste min of meer aanvaardbare oplossing was de router in 802.11b modus te zetten. Het verlies van signaal bleef beperkt tot een paar keer per uur hoewel de spontane resets van de router steeds vaker begonnen voor te komen.

Ik denk echter niet dat de resets een gevolg zijn van het veranderen van de instelling maar eerder van een productiefout in deze router. Er zit namelijk een lekkende condensator in. Jammer genoeg is mijn garantie al vervallen. Er loopt wel een draadje op GoT over deze router en de meeste ervaringen zijn daar ook niet positief.

Vorige maand heb ik maar een andere router gekocht aangezien deze steeds vaker spontaan begon te resetten, soms wel meerdere keren achter elkaar. Ook bleek het probleem van het wegvallen van de verbinding niet opgelost in 802.11b mode. Het apparaat staat nu stof te happen in mijn kast.

Beheersbaarheid
De router is voor mijn gevoel vrij eenvoudig in te stellen. De interface is webbased zoals bij veel eenvoudige consumentenrouters. WEP/WPA encryptie is makkelijk in te stellen en er zijn een aantal voorgedefinieerde instellingen zoals "gaming mode" die je laten kiezen tussen gemakkelijke verbindingen en veiligheid. Een minpunt is dat de router standaard twee accounts heeft: Admin en User. Deze laatste kan geen instellingen wijzigen maar ze wel allemaal bekijken. Het is sterk aan te raden het paswoord van deze gebruiker aan te passen.

Ondersteuning
De productondersteuning is voor mij voldoende. Regelmatig brengt US Robotics nieuwe firmwareupdates uit die nieuwe features toevoegen. Helaas veranderen deze niets aan de spontane resets en het verlies van het signaal. Ik verwachtte ook niet dat het eerste probleem met updates opgelost kon worden aangezien deze volgens mij een hardwarematig probleem is.

Velen hebben mij geadviseerd om de firmware versie 1.67b44 te installeren maar deze bracht helaas ook geen verbetering in de situatie.

De prijs lag zeer laag voor een product met deze features. Dit is ook één van de redenen waarom ik hem heb gekocht.

Algemene beoordeling
Helemaal niet tevreden. In het begin leken alle problemen nog wel mee te vallen waardoor ik hier eerst nog een relatief goede beoordeling had. Door alle nieuwe problemen ben ik echter genoodzaakt mijn mening bij te stellen.

Ik vind het niet door de beugel kunnen dat een router zich zomaar spontaan reset terwijl er nauwelijks belasting is. Ook was het uiteindelijk bijna onmogelijk geworden om nog draadloos te surfen door het continue verlies van signaal.

Een slecht apparaat van US-Robotics dus. Op papier zag het er allemaal nog vrij netjes uit maar helaas is goedkoop hier duurkoop geweest.

Ik heb ondertussen dan ook een andere router in gebruik genomen die geen last heeft van al deze vage problemen.

Heb jij ook een USRobotics USR808054?

Hallo, Ik heb nooit veel problemen gehad met resets maar onderstaande update van het bios moet dit probleem oplossen en verhoogt de theoretische snelheid naar 125.

BoisVersion 1.67b44

Je vindt'm op de site van USR.

Groet, Alwin
Hmm, ik geloof dat ik al 1.67b44 draaide maar voor de zekerheid heb ik hem nog eens geflasht aangezien de router me enkel kon vertellen dat ik versie 1.67 draaide maar niet welke revisie van 1.67.

Ik vrees echter dat dit niet veel aan de instabiliteit van de router gaat doen aangezien de update al van begin 2005 dateert en ik me nog herinner dat ik na de zomervakantie firmware erin heb geflasht. Maar toch bedankt :)
Sinds ik mijn vaste PC ook op de 808054 heb aangesloten kreeg ik ook regelmatig router reboots. Dit gebeurde alleen als ik een p2p sharing programma gebruikte (torrent). De nieuwste firmware heeft dat probleem compleet opgelost.
Ik heb ook deze router, maar ik heb ook de pci en pcmia kaartjes uit de betreffende reeks. Ik heb de router 24/7 aanstaan en hij wordt nauwelijks tot niet onderbroken. Het enige probleem dat ik ben tegengekomen is de compatibiliteit van het pcmcia-kaartje met mijnn laptop, te weten een acer 803lcib. De internetverbinding loopt met de laatste driver, v6.0b15, al vrij gauw vast, dus gebruik ik hier nog 4.0q_919 voor mijn laptop en v6.0b15 voor de pci-adapters. Spontane router reboots heb ik hier niet, maar ik heb in het begin toch een aantal probleempjes gehad, maar dan met name op het gebied van firmware update. De procedure loopt hier iets anders, de power en statuslampjes zijn bij normaal gebruik oranje ipv geel, maar verder loopt hier alles al meer dan een jaar naar volle tevredenheid :)
In het draadje op GoT zijn er ook ervaringen te vinden van mensen met NIC's uit dezelfde reeks. Helaas ondervinden die vaak ook problemen.

Iemand opperde dat één van de condensors op de printplaat lekt/stuk is bij de meeste apparaten en dat de reboots opgelost zijn na het vervangen van deze maar aangezien ik niet zo handig ben met het solderen van SMD componenten laat ik het maar zo. Het is stabiel op 802.11b en dat is eigenlijk voldoende, zeker omdat mijn zus binnenkort toch verhuist en de enige laptop die dan nog in huis is 802.11b heeft. :)
Ik adviseer je om je firmware te upgraden, sinds ik dit gedaan heb, heb ik geen enkel probleem meer gehad. De router draait hier nu i.c.m. 4 pc's via WLAN, en 1 server op LAN al meer dan anderhalf jaar stabiel (i.c.m. WPA-PSK encryptie).

Met de standaard meegeleverde firmware heb ik wel veel problemen ervaren, en kon ik ook niet gebruik maken van WPA encryptie, het is dus echt wel aan te raden om te upgraden naar de laatste versie
Ik heb al de nieuwste firmware er opstaan maar het wil echt niet goed werken.
Toch bedankt voor de tip :)
Ik gebruik de router sind 2005 en heb alleen in begin problemen gehad. Aan de router hangen 2 laptops (wifi), een file/webserver(lan) en 2 pc's(lan) zonder problemen.
Zoals al eerder gemeld is moet je er wel voor zorgen dat je de "nieuwste" firmware erop heb staan.

Welk merk/type router gebruik je nu trouwens?
Ik gebruik nu een Netgear WGT624v3. Niet het duurste of meest uitgebreide merk maar het werkt wel goed. Het bereik is beter en ik heb geen last van resets of een wegvallend signaal.

De laatste firmware van USR is nog altijd 1.67b44 zie ik en dat is degene dat ik als laatste had geprobeerd.
hoi

ik heb ook z n usr8054 met us robotics pci kaart en robotics pcmia card.... ik heb besloten om hem op marktplaats te zetten.... ik ben er in elk geval kotsmisselijk van...

ik had altijd een unex nooit geen problemen en nu..........

gr jos
Hmm had deze in gedachten om juist te kopen en dan zou hij in mixed mode moeten werken. Eerst maar nog meer informatie openemen dus...

Dankje voor deze informatie. Netjes gemaakt.