Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5X 32GB Zwart Review

WouterS5830i 13 juli 2016, laatste update op 8 mei 2017, 545 views

LG Nexus 5X 32GB Zwart

Een erg fijne een snelle telefoon met altijd de nieuwste software. De vingerscanner is een goede toevoeging. Bij zware taken als updates of app-installaties wordt het toestel warm, hoewel dit in de praktijk niet veel voorkomt. Sinds android 7 een prima accuduur.

Pluspunten

• Erg snel en soepel in gebruik, ook na langer gebruik
  • Altijd de nieuwste software
  • Goede camera met 4k video
  • Prima full-hd scherm

Minpunten

• 2GB ram is krap, vooral anno 2017
  • Geen stabilisatie bij video
  • erg matige accuduur met marshmallow, ondertussen verbeterd

Mijn oude LG G2 mini begon toch wel erg langzaam te worden en ik wilde ook graag een telefoon met een betere camera. Qua specificaties was voor mij de nexus 5x interessant, en de camera scheen ook erg goed te zijn. Ook is het toestel de laatste weken goedkoper geworden. Voor dit toestel heb ik uiteindelijk gekozen.

Ik heb de telefoon besteld bij belsimpel, de volgende dag had ik hem in huis. bij de installatie, kreeg ik eerst 2 security patches, daarna kon ik aan de gang. Bij de set-up is meteen de vingerscanner in te stellen, dit gaat snel en makkelijk. Toen ik de telefoon een paar uur had, liep het apparaat vast, en wilde niet meer opstarten. Na contact met de webwinkel een nieuw toestel toegestuurd gekregen. Hier heb ik tot nu toe (mei '17) geen problemen meer mee gehad.

In de doos zit een adapter, een paar boekjes, en de USB-C kabel. Deze heeft aan beide kanten een USB-C aansluiting, en kan hiermee dus niet in de meeste computers en laptops. Ik heb dan ook een USB-C naar USB-3.1 kabel gekocht. Niet alle kabels zijn hiervoor geschikt, zoals in dit artikel besproken wordt (geldt ook voor de nexus 5x en 6P): nieuws: Google: sommige usb-c-kabels van derden zijn gevaarlijk bij opladen l...

Android 6.0.1 loopt erg soepel op de nexus, zonder haperingen of vastlopers. Apps openen snel dankzij de krachtige processor. De 2GB aan werkgeheugen zorgen dat er wel een aantal apps naast elkaar open kunnen staan, zoals de browser, whastaspp, youtube,... Met wat zwaardere apps merk je dat deze toch opnieuw geladen moeten worden. Bij intensiever gebruik of tijdens het updaten kan het toestel wat warmer aan gaan voelen, maar echt heet komt bij normaal gebruik niet.
Sinds de android 7 en 7.1 updates is de accuduur merkbaar verbeterd. Ook lijkt de telefoon net iets soepeler en stabieler te zijn geworden.

Zoals eerder besproken, is het instellen van de vingerscanner snel en makkelijk te doen. De sensor zit aan de achterkant, onder de camera. Als je het toestel vasthoudt, is dit een erg fijne positie. meestal haal ik het toestel al met mijn vinger op de sensor uit mijn broekzak, waardoor het toestel al meteen ontgrendeld is. De sensor reageert meteen op aanraking, het scherm hoeft niet eerst aan te staan. Je vinger wordt snel herkend. Als je vieze of zweterige handen hebt, werkt de sensor niet altijd meteen en wordt je vinger soms pas herkend als je deze schoon veegt.

Over de accu kan ik nog niet veel details geven, omdat ik het toestel nog maar een aantal dagen heb. Toch valt die tegen. Met intensief gebruik zit de accu in de loop van de middag vaak al rond de 25%. Voor een deel wordt dit goedgemaakt door het snelle opladen, maar het is toch jammer dat je de dag er niet mee door kunt komen bij intensiever gebruik. Sinds android 7 is de accuduur erg verbeterd, ondertussen met 7.1.2 haal ik altijd het einde van de dag met 2,5-3 uur screen-on-time.

Voor mij was een goede camera belangrijk. De nexus 5x heeft een 12 megapixel camera, met een diafragma van maximaal f 2.0. Dit resulteert in mooie, scherpe foto's, ook bij minder licht. Video's zien er haarscherp uit en bevatten veel detail. Als je de telefoon in de hand houdt tijdens het filmen, heb je al snel last van een schokkerig trillend beeld, door de afwezigheid van stabilisatie. Dat is jammer. Verder zijn de video's erg mooi.

Al met al en ik erg tevreden met het toestel. De telefoon is snel en soepel in het gebruik, ook in 2017 nog☺. De camera maakt mooie foto's en video's, hoewel stabilisatie ontbreekt. De accuduur is oké, maar het snelladen maakt veel goed. Het toestel heeft een USB-C aansluiting, maar een kabel naar USB-A is niet meegeleverd.

Update mei '17: Terugblik in mei 2017, na de nougat update

Heb jij ook een LG Nexus 5X 32GB Zwart?