LG GS9366NECZ Review

Dennis van der Stelt 13 juli 2016, 450 views

LG GS9366NECZ

Briljante koelkast met gruwelijke hoeveelheid ruimte. Vriezer werkt briljant, NoFrost doet z'n ding. Ijs op warme dagen is fantastisch. Veel negatieve verhalen gelezen over geluid, maar met mijn open keuken hoor ik werkelijk niets!

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Ijs
  • Ruimte

Minpunten

• Vingerafdrukken
  • Gekoeld water

Allereerst de geluidsproductie van de koelkast. Na 8 uur mocht hij aan en dan gaat hij licht geluid produceren. Na twee weken sta ik er 's nachts in absolute stilte naast en hoor ik helemaal niets!!! Mijn vorige normale koelkast maakte veel meer geluid dan deze LG. De 41dB geluid komt waarschijnlijk door de waterpomp, als deze gbruikt wordt. Dit is uiteraard als je zelf water tapt, of heel af en toe als ijsblokjes bijgevuld worden. Dit hoor je duidelijk, maar is niet storend en maar enkele malen per dag. Ik was bang dat 41dB me zou storen maar ik hoor de koelkast werkelijk nooit (!) in mijn open keuken.

De ijsblokjes zijn briljant. Ik maak eigenlijk enkel gebruik van gemalen ijsblokjes en soms komen die er bijna heel uit, maar over het algemeen redelijk kleine stukjes. Te groot voor een cocktail, maar klein genoeg. Ik had ergens op een video gezien dat ijsblokjes vrij groot waren, maar in mijn koelkast zijn ze een goede maat. Ze zijn net iets groter dan in de ijsblokjes tray van mijn vorige koelkast, maar er passen er perfect 2 of 3 in elk glas. Enige wat jammer is dat bij gemalen ijs er regelmatig ijs langs het glas valt. Nooit zoveel dat je moet dwijlen. Ijsmachine weggewerkt in de deur is ook fantastisch! Duurt ongeveer anderhalve dag tot ijs vol zit, daarna met normaal gebruik bij warm weer praktisch niet leeg te krijgen. Elke nacht vult hij automatisch bij. Water reservoir hoef je weinig bij te vullen, hooguit in het begin als hij ijs volledig moet vullen. Enige probleem met water reservoir is dat de koelkast het water koelt. Duurt even voordat de 3L water gekoeld is. Ik gebruik nu net zo lief water uit de kraan en gemalen ijs erbij, of SPA rood uit koelkast. Wel leuk is dat licht aan gaat bij ijs dispenser waardoor je midden in de nacht eenvoudig ijs & water kunt tappen, zonder licht aan te doen.

De ruimte in de vriezer is geweldig. We waren initieel van plan een aparte vrieskist in de schuur te zetten. Ons gezin bestaat uit 2 volwassen en 4 kinderen en we hebben altijd brood, patat, frikadellen, ijs, vlees, etc. in de vriezer en die is met standaard koelkast (3 lades) gewoon klein. Met deze LG krijg ik 'm niet meer vol. Pizza's, extra ijs-lolies (in vakken in de deur), brood, 5kg patat, etc, etc. Niet vol te krijgen. Vriezer begint volop te werken als je deur open trekt om koel te houden en dan gaat er koude stoom door je keuken. Hij werkt geweldig!!!

De ruimte in de koelkast is ook briljant en niet vol te krijgen. Door diepte van koelkast ben je af en toe spullen praktisch kwijt. Licht in de koelkast is ook meer voldoende. De kleinere deur om drank te pakken gebruiken we ook volop. Een klein nadeel is dat je met het opentrekken van de grote deur, je niet heel goed bij de spullen kunt die in de deur zelf staan. Om kou binnen te houden, staan die flessen e.d. echt afgeschermd. Is niet heel storend, maar soms moet je eerst de grote deur open trekken voor iets en daarna de kleinere deur voor een fles cola ofzo.

Een nadeel is wel ruimte voor 1.5L flessen zoals cola, sinas, bruiswater, etc. Wij doen een pak sap, twee flessen cola en een 2L pak melk achter de kleine deur. Meer kun je echt niet kwijt, dan moet de grotere deur open. Dan heb je naast het water reservoir ruimte voor 2 3 flessen. Die is echter zo diep, dat bij het opentrekken van de deur, de flessen soms omvallen. Hetzelfde geldt voor flesjes bier in de kleinere deur, die ook soms omvallen, omdat ze niet vast staan of iets dergelijks. Koffiemelk staat wel perfect in deurtje. Helemaal onderin en bijna onzichtbaar in de deur, is nog ruimte voor hogere flessen, maar te small voor cola e.d. We hebben hier een vijftal sauzen in staan, zoals mayonaise. Verder is er in de koelkast achter de deuren absoluut geen ruimte om flessen rechtop te zetten. Ook zijn de plateaus niet zo te verplaatsen dat dit wel lukt. Flessen moeten dus liggen. 1.5L pakken sap passen maar nt tussen twee plateaus. Iets minder ruimte en we hadden dit ervaren als een behoorlijk probleem. Gelukkig kan het en hebben we ruimte voor zo'n 10 pakken sap op n plateau, met nog voldoende ruimte om flessen cola & sinas (op hun zijde) te koelen. Zodra de flessen uit de deur op zijn, verhuizen die meteen daarheen. Additioneel voordeel is dat je bergkast veel minder drank bevat. Alles ligt nu in de koelkast.

Verder blijft fruit echt heel lang vers in de de fruitlade. Ik druk altijd een paar maal op de vacum knop, waarvan ik geen idee heb of het helpt. Maar bananen en appels blijven heel koel en gegarandeerd veel langer goed dan buiten de koelkast. Je kunt ook enorme bergen fruit kwijt. De onderste lade gebruiken we voor flesjes bier en daar kunnen denk ik 15 tot 20 flesjes met gemak in. Nog een paar in de kleine deur die je gemakkelijker pakt en je bent waarschijnlijke een hele krat in eens kwijt in je koelkast.

Koelkast is zelf behoorlijk diep. Dat is ook niet verkeerd, want om de deuren volledig open te kunnen doen, moeten ze echt bijna helemaal om hun as draaien. Als de deuren dan niet voldoende naar voren zitten, zouden ze constant tegen andere kasten aanlopen en niet volledig open kunnen. Nadeel is wel dat deuren van kasten direct naast je koelkast, tegen je koelkast aan kunnen komen.

Een ander dingetje is dat er constant vingerafdrukken op het RVS zitten bij het openen van de koelkast. Zeker in het begin loop je heel de dag te poetsen. Misschien is het handig om een doekje op de koelkast te leggen en die regelmatig te pakken. Moet er toch goed uit blijven zien!

Conclusie:
Ik ben echt heel blij met deze keuze. Een nieuwe koelkast en dan ook nog losse vrieskist zou je al snel richting de prijs van deze LG gaan. Ik heb ook gekeken naar Samsung van rond de 1200 euro, maar las iets te vaak problemen met Samsung koelkasten. Met 200 euro cashback van LG was de keuze helemaal gemakkelijk. Wij zijn echt heel erg blij met deze koelkast en ik wil nooit meer terug naar een normale.

Heb jij ook een LG GS9366NECZ?