Dell Thunderbolt Dock TB15 met 180W AC Adapter Review

incinerator82 13 juli 2016, laatste update op 13 juli 2016, 375 views

Dell Thunderbolt Dock TB15 met 180W AC Adapter

Rampenplan.. design fouten etc. etc. LATEN STAAN!

Pluspunten

• USB 3C (Thunderbolt)
  • Voldoende schermaansluitingen/USB/Audio/etc.
  • Voeding via Thunderbolt
  • welwillendheid van Dell support medewerkers

Minpunten

• wegvallen USB
  • wegvallen beeld (scherm blijft wel gedetecteerd)
  • wil niet laden, of toch wel?
  • onscherp VGA,HDMI beeld
  • Dell Support (servicetags, PPID, Express codes worden niet herkend)

Icm een XPS13 gekocht in Mei dit jaar. Voornamelijk om mijn werkplek sneller aan te kunnen sluiten. Ook het missen van de standaard poorten, welke ultrabooks niet hebben en het gemak van een volle accu!

Gekozen voor de TB15, omdat er een HDMI, VGA aanslutingen aanwezig zijn en ingeval van een toekomstige upgrade, DP en mDP.
Daarnaast mogelijkheid tot vast Ethernet gebruik, desktop speakers set aangesloten te laten. etc etc.

Oftewel, 1 stekker en je werkplek is aangesloten!

Één groot rampen plan, door een design fout van Dell heb ik last van uitvallende USB devices, wegvallend beeld. Wel geen detectie van het dock. Wel laden niet laden.

Dit probleem schijnt te komen door dat het WiFi signaal uit de XPS13 interfereert met wat chips in het dock, uitschakelen van de Wifi schijnt te te werken @the moment.

Heb jij ook een Dell Thunderbolt Dock TB15 met 180W AC Adapter?

Eigenlijk meer een klachtbrief dan een review, maar damn wat een fuckup van Dell dan...!

Edit: overigens vind ik dat ze deze dingen eigenlijk geen docks mogen noemen, het is gewoon een thunderbolt hub.

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 13 juli 2016 11:53]

Eigenlijk zijn docking stations technisch gezien ook gewoon hubs, en in veel gevallen niet meer dan een veredeld overpriced verlengsnoer met grijparmen om je laptop vast te houden :p
meh, dock's hebben toch echt wel een "speciale" interface, welke niet in een (usb/eth) "netwerk" kan hangen. 8-)
Speciaal? Je bedoelt die centronics-type connector? Want is dat is gewoon USB en "Netwerk" en ander spul samen in 1 connector :p In feite is het dit: http://i.ebayimg.com/images/i/281292449892-0-1/s-l1000.jpg op z'n best een verlengsnoer dus.
Ja maar die Dell krengen moet je met kabel aansluiten ipv dat je ze in een dock klikt.
Ja, maar daarom is het prettiger! Geen lomp dock op je bureau, en elke laptop met de aansluiting werkt er op.
Vind ik zelf niet, vooral niet in een kantooromgeving. Ik wil gewoon neerplempen en klaar, niet eerst het kabeltje opsnorren en op de juiste manier aansluiten.
1 Stekker of een "groot" dock op je bureau, is mij om het even. Helaas kan bij een ultra er geen dock aansluiting in ivm formaat apparaat, dan is dit een goed alternatief.
Hmm, dat zal wel prettig zijn als je altijd op hetzelfde plekje zit of altijd dezelfde apparaten aansluit ja. Ik kom het zelf niet zo vaak meer tegen, maar er zijn natuurlijk nog zat omgevingen waar het niet zo vaak of snel verandert.
daarom is het een hock :+ :Y)
Dit is puur sang een waarschuwing.. want dit is echt een major fuckup.
De opties die het dock bied zijn echt superb, één van de weinigen die zoveel opties er in "gepropt" heeft. Haast te mooi voor woorden.. oh wacht toch te mooi voor woorden |:(

Tjah, technisch gezien is het inderdaad een Hub, maar praktisch gezien is het een dock :P (hij laad ook op)

[Reactie gewijzigd door incinerator82 op 13 juli 2016 11:57]

Ik heb ook zo'n dock gekocht bij mijn XPS13. Bij mij werkte hij redelijk goed tot het moment waarop ik een tweede monitor aansloot via de display port. Deze valt nl. spontaan uit. Dit is erg vervelend omdat je dan je werk op die monitor niet meer kunt zien en normaal afsluiten. Ik krijg de tweede monitor pas weer aan als ik de spanning van de dock haal....
Beeld uitbereiden in je eigenschappen uitschakelen en weer aan.. (of annuleren binnen de timer) doet wonderen.
Scherm beveiliging uitschakelen in energie settings. Wifi uitschakelen.

Display to dvi werkt redelijk tot goed.
Display to hdmi niet.
Maakt bij mij geen verschil.
Zojuist contact gehad met Dell, probleem wordt onderkend maar ze doen er niets aan omdat ik hem via een retailer heb gekocht. Omruilactie naar een TB-16 moet dus via die retailer. Super service! De retailer (Meqtrade) reageert uiteraard niet op mail en telefoon.
Hetzelfde hier, ik ben de retailer en mijn groothandel verwijst mij doodleuk naar Dell.
Waar Dell mij weer terug verwijst naar de groothandel.
Via Dell uiteindelijk een RMA kunnen regelen maar kreeg ik de WD15 terug.. waar ik niets aan heb ivm het missen van de Monitor interfaces. (en kosten technisch niet overeenkomt)..

Lange leve de verwarring van Dell.
Ik heb inmiddels na bemoeienis van de tussenhandelaar een nieuwe TB-16 docking ontvangen van Dell (bedankt Meqtrade!). Dit is uiteindelijk vrij vlot geregeld nadat begin januari de TB-16 voor NL beschikbaar kwam. Vandaag de eerste dag dat ik een hele dag de docking kan gaan gebruiken. IK zal wel even een reactie posten zodra ik er een paar uurtjes achter heb gezeten.
Ik ben heel erg benieuwd of de tb16 ons gaat brengen wat we willen ;)

Let me know!
Mijn eerste bevinding is dat gedurende een dag werk de monitoren beiden hun werk blijven doen daar waar bij de TB-15 de tweede monitor altijd na enige tijd uitviel. De TB-16 heeft als enige verschil kwa uiterlijk op twee plaatsen een ventilatieopening. Er zit ook een fan in, die heb ik gisteren 1 keer aan horen slaan.

Wat ik heb geconstateerd als nadeel (helaas, die is er ook) is dat af en toe het gehele systeem bevriest gedurende een seconde en er dan een zoemtoon te horen is uit de speaker van de laptop. Dat lijkt me niet helemaal okay. Ik zal hier nog contact over opnemen met Dell.