Specificaties Small form factor, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon CA-M Zwart Review

Sloeber 12 juli 2016, 205 views

Sharkoon CA-M Zwart

Hier zijn mijn "two cents" met handige aandachtspuntjes, aangezien de kast verder al ruimschoots gereviewed wordt door de andere tweakers.

Pluspunten

• Goede prijs
  • Mooi materiaalgebruik en voldoende afwerking
  • Erg compact en licht
  • Biedt exact wat je verwacht van een goedkope compacte kast

Minpunten

• Matig inbouwgemak
  • Weinig bijgeleverde accesoires (bevestigingsmaterialen)
  • Geen stoffilters
  • Weinig ventilatiemogelijkheden, 1 fan bijgeleverd

Aangezien er al een paar kwalitatieve reviews van deze kast aanwezig zijn, wil ik deze review voornamelijk gebruiken om mijn "two cents" te geven en puntjes die wellicht handig kunnen zijn om te weten.

Ik vind het een mooie kast met (op het oog) kwalitatief materiaalgebruik. Geen storende naden of slechte aansluitingen. Hij is zeer compact, vanwege het design is er nog steeds een grote/lange videokaart in te zetten vanwege de plaatsing van de PSU.

Aandachtspunten:

Inbouwen:
- De koeler gaat over de RAM-sticks heen, dus denk eraan dat je die eerst plaatst! Ik had DDR3 i.p.v. DDR4 gekocht, koeler geplaatst, naar de winkel gegaan om DDR4 te halen en alles weer opnieuw kunnen doen.. erg stom.
- Zie meer informatie hieronder, denk aan je CPU-koeler en aan je PSU.
- Meeste videokaarten passen, raadpleeg ook vooral de site van sharkoon, ze hebben hier alle inbouwmaten en limitaties staan.
- Er wordt erg weinig bijgeleverd bij de kast. Je gaat heel veel schroefjes en busjes nodig hebben uit andere verpakkingen, dus denk daaraan.
- Het aluminium is erg krasgevoelig, nagels en vingerafdrukken veeg je er zo weer af, maar door het geborstelde effect zie je heel snel krassen zitten. Bouw het dus voorzichtig in en leg een beschermlaag tussen je behuizing en het werkvlak.
- Het is geen slecht idee om er los stoffilters bij te kopen. Elke week staan er alweer randen om alle roosters heen, en aangezien de kast niet erg toegankelijk van binnen is, is voorkomen beter dan genezen.

Ruimte van GPU en opslagapparaten.

- Hoogte van je processorkoeler:
De PSU zit boven de videokaarten, en hangt dus boven het moederbord. Bij een dik koelblok met dubbele fans gaat dat waarschijnlijk niet passen. Aangezien deze kast vaak gekocht wordt voor mid-end/stille systemen ga ik er vanuit dat dit niet snel een probleem wordt. (Ik heb een Scythe big shuriken gebruikt). Ik denk dat alle koelblokken met front-to-back ventilatoren (of andersom) niet gaan passen, en dat er waarschijnlijk wel een koelblok moet worden gebruikt die de lucht naar/van de CPU blaast. Temperaturen schommelen tussen de 50-60 C met een acceptabel geluidsniveau.

inbouwruimte van processor-koeler
close-up. ongeveer 30 mm vrij.

I/O-board voorkant:
2xUSB3.0 bovenop is erg handig, omdat je dan (met korte kabels) daar ook je apparaat op kan leggen. Vooraan zit het I/O-bord met geluid en USB. Na verloop van tijd is deze los gaan zitten, waardoor audiokabels niet meer correct vastzaten. Ik heb de kast even open moeten maken, twee schroeven strakker draaien en het was weer in orde. Daar zit ik totaal niet mee, en doet voor mij verder geen inbreuk op de kwaliteit,

Voedingkeuze:
Ik zou aanraden een volledig modulaire voeding erbij te kopen, want het is een hels karwei om bij het moederbord en andere componenten te komen als er 4-5 S-ATA, molex en GPU kabels voorhangen. Daarnaast doet het denk ik redelijk afbreuk aan de airflow van de kast, aangezien er juist op de enige open ruimte alles geblokkeerd wordt. (Ja die harde schijf hangt er los in en het ziet er belachelijk slecht uit van binnen, sue me).

Wirwar van slecht wegwerkbare kabels en weinig inbouwruimte voor opslag.

Over het algemeen vind ik het dus een erg prettige kast voor de prijs. Hij is lekker licht, en als je niet te vaak onderdelen hoeft te vervangen neem ik het matige inbouwgemak voor lief.

Heb jij ook een Sharkoon CA-M Zwart?