Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 55" Ultra HD 3D LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55UH850V Zilver Review

Niek_Luinge 12 juli 2016, 1.518 views

LG 55UH850V Zilver

Prachtige tv, mooie kleuren, mooi design, mooi beeld, schitterend geluid!

Pluspunten

• Ruimtelijk geluid, met veel bas!
  • Levendige kleuren
  • Design
  • Fenomenale afstandsbediening

Minpunten

• Prijzig
  • Vloeiende beelden niet zo vloeiend als gehoopt
  • 'gewoon' HD lijkt korrelig
  • Veel backlight bleeding

Ik heb deze tv nu twee weken in huis en ik ben er erg tevreden mee! Het is een mooie tv om te zien, mooi vormgegeven en een lekker dunne bezel. Ook de witte achterkant ziet er heel strak uit.
Het geluid van deze tv is werkelijk fenomenaal. Om te testen heb ik mijn eigen surroundsysteem uitgeschakeld maar ik ging even twijfelen omdat ik dacht dat er geluid van achteren kwam. De tv heeft dus een práchtig ruimtelijk geluid, vooral als je er niet al te ver bij vandaan zit, bijvoorbeeld anderhalve meter. Dan klinkt het alsof het van links en rechts van je komt in plaats van voor je. Ook de bas die de tv produceert is beter dan ik ooit heb gehoord bij een tv. Werkelijk geweldig! Bij verreweg de meeste platte schermen heb je een soundbar nodig om acceptabel geluid te krijgen, maar bij deze kun je zonder! Tenzij je natuurlijk zoals ik een audiofiel bent en een surroundsysteem erbij hebt.

Dan is er ook nog het beeld. De resolutie valt natuurlijk direct op, haarscherpe beelden. De beelden zijn inderdaad haarscherp, maar alleen met 4k-content, wat er momenteel nog weinig is. Ik heb een aantal 4k-films gedownload als test en dat ziet er mooi uit. Ook heb ik films gedownload met 60fps, oftewel meer beelden per seconde. Deze heb ik afgespeeld op de tv, door een stickje rechtstreeks in te pluggen, maar het beeld loopt niet vloeiender dan normaal gesproken. Dat valt me dan weer tegen, van een tv met 4k en hdr had ik verwacht dat de beelden wel vloeidender zouden lopen. Ook is er hier en daar wat stottering in de perfect motion. Lang niet zo erg als mijn oude tv maar toch zie ik het. Vooral bij donkere scènes treedt er veel ghosting op.
De kleuren van de tv zijn wel heel erg mooi, lekker fel en sprankelend en het contrast is heel goed. Wat mij wel vrij snel ipviel zijn de verlichtingslijnen in de tv. Hij beschikt over micro dimming, wat inhoudt dat een stuk beeld waar alleen zwart is, niet verlicht wordt. Dit werkt echter alleen op horizontaal gebied. In de praktijk betekend dit dat als je een zwart beeld hebt met ergens een gekleurd iets, zegmaar een witte stip, dat dan alle pixels boven en onder die stip ook verlicht worden. Je ziet dus enorme verticale banen als er iets verlicht wordt en de rest niet. Dat is heel storend.
Anderzijds, hoevaak heb je nou een zwart beeld met alleen hier en daar iets wat niet zwart is? Het is mij ook alleen opgevallen in het menu.
Op dit na is het beeld prima, maar het maakt voor mijn gevoel niet veel verschil met mijn vorige tv, die was 3 jaar oud en een stuk goedkoper. Er zijn weinig verschillen en dat valt me een beetje tegen.
De interface en snelheid van de tv is wel verbluffend snel, alles gaat soepel en je hoeft nergens op te wachten. Menu's openen binnen een no-time en reageren direct. Wat ook ideaal is is dat de afstandsbediening tevens een pointer is waarmee je kunt wijzen. Dit werkt ontzettend goed, applaus voor LG!
De kwaliteit van de wifi-verbinding van de tv valt me tegen, ik heb moeite om filmpjes op Youtube te kijken of iets vanaf mijn telefoon te streamen. De telefoon heeft vol wifibereik als ik hem bij de tv houdt, maar de tv heeft dan zeer traag internet. Ook met wifi-direct krijg ik filmpjes vanaf mijn telefoon niet op tv. Dat is heel jammer.
Daarom heb ik de tv nog niet als smart-tv gebruikt, omdat de snelheid gewoon niet genoeg is om ontspannen te gebruiken.

Heb jij ook een LG 55UH850V Zilver?