Specificaties 7" (1024x600), Win 10 Home, WiFi - Bekijk alle specificaties

TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart Review

luukw 11 juli 2016, laatste update op 11 februari 2017, 228 views

TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart

Voor een prijs van §50,- euro is dit een prima tablet. Verwacht van deze tablet geen wonderen qua accuduur en prestaties. 16GB opslag is voor een Windows-tablet eigenlijk aan de lage kant. De tablet voelt stevig aan en is makkelijk mee te nemen.

Pluspunten

• Volledige versie Windows 10 Home
  • Intel Atom x86 CPU
  • Standaard meegeleverde OGT-kabel
  • Stevige tablet

Minpunten

• 16GB Opslag
  • Geen 5Ghz WiFi
  • Apps niet op microSD
  • Standaard meegeleverde Audible-app

De TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart biedt redelijke prestaties voor vrij weinig geld. Als ik deze TrekStor tablet vergelijk met mijn oude Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi tablet (https://tweakers.net/pric...ch-wifi-8gb-titanium.html) is de TekStor SurfTab Wintron 7.0 voor mijn eigen gevoel een stuk sneller aanvoelen.

Er is een update gekomen voor Windows 10 naar 1151 van TrekStor: meer informatie hier en hier is de update te vinden
Prestaties (Processor en Accuduur)
Processor en RAM
Deze tablet is uitgerust met een Intel Atom Z3735G Quad Core processor. Deze heeft in deze tablet een kloksnelheid van 1,33Ghz meegekregen. Daarnaast is er ook 1GB DDR3-geheugen aan boord. In het dagelijkse gebruik voelt de tablet vlot aan en is er prima mee te werken. Voor Office en internetten is de processor en het aanwezige RAM geheugen ruim genoeg terwijl er op de achtergrond nog lichte taken als een mailprogramma openstaan en te synchroniseren. Ook spelletjes als Microsoft Solitaire Collection en Microsoft Minesweeper draaien er snel op. Verwacht er niet teveel van de snelheid, maar voor deze prijs is de snelheid voldoende.
Accuduur
De accu heeft een capaciteit voor ongeveer 1,5 uur normaal gebruik. Er wordt nergens vermeld hoeveel inhoud de accu heeft in mAh.
Bij browsen en het gebruik van Office, lezen van een e-book gaat de batterij inderdaad zo'n 1,5 uur mee, als je echt zuinig doet met de helderheid zo laag mogelijk houdt ie het nog wel wat langer vol dan die anderhalf uur. Bij wat zwaardere taken zoals game's gaat de batterij inderdaad sneller leeg dan normaal. Dus als je hem langer dan 1,5 uur nodig hebt voor lichte taken is een powerbank echt een aanrader (of als je een stopcontact in de buurt hebt een oplader mee te nemen). Ik vind de accuduur redelijk voor de prijs waarvoor je de tablet aanschaft.
Scherm
Helderheid
Het scherm van deze TrekStor-tablet is niet erg spectaculair.
In een binnenomgeving is het scherm op 25% helderheid goed af te lezen en hoger is niet echt nodig en het spaart nog accu ook. In een ruimte wat donkere ruimte is 0% helderheid ook nog redelijk afleesbaar maar dat wordt als snel minder. Ikzelf heb de 50%, 75% en 100% helderheid nog nauwelijks gebruikt.
Touchscreen
Het touchscreen van deze tablet is goed, maar soms worden aanrakingen niet gepakt of sloom verwerkt waardoor je al gauw wat vaker tikt waardoor je actie mislukt. Uit mijn ervaring blijkt het touchscreen al beter te werken wanneer je het bijgeleverde folie er af haalt wat overigens al snel vies wordt.
Aansluitingen, knoppen en draadloze verbindingen
Micro-USB
Er wordt gebruik gemaakt voor het opladen van een Micro-USB poort en dus niet van een usb-c poort zoals je tegenwoordig steeds vaker ziet voorkomen. Diezelfde Micro-USB poort wordt ook gebruikt als host voor accessoires die via een Micro-USB OGT-kabeltje aangesloten worden. Standaard wordt een micro-USB naar USB Type A verloopstukje meegeleverd.
WiFi
De TrekStor heeft geen mogelijkheden tot internet of bellen via een mobiele (data)verbinding via 2G/3G of 4G en je bent dus volledig op WiFi aangewezen. Natuurlijk kan je ook gewoon onderweg de WiFi-hotspot van je telefoon aanzetten ;) . Deze tablet ondersteund geen 5Ghz Wifi en je moet het dus met de 2,4Ghz b/g/n netwerken doen. Het WiFi is redelijk snel als je een goede internetverbinding hebt en niet te ver van je router bent.
Bluetooth
Deze tablet is uitgerust met Bluetooth 4.0 waarmee je als het goed is al je accessoires die communiceren via Bluetooth kunt aansluiten, zoals in mijn geval een Bluetooth speaker en een Logitech K480 toetsenbord. Het werkt goed samen met mijn apparaten en ondervind zelf geen problemen en de geluidskwaliteit is even goed als ik naar mijn speaker geluid verstuur via Bluetooth vanaf mijn XPERIA Z3 Compact.
Knoppen
Vvier knoppen zitten erop de tablet. Twee volume knoppen, een Windows toets en een power-knop.
In staande modus zitten de twee volume knoppen en de power-knop aan de rechterzijkant, ze geven een duidelijke feedback en je drukt ze makkelijk in.
Aan de onderkant zit een Windows knop die je door aanraking activeert en niet kan indrukken. Deze toets werkt overigens heel erg snel.
Opslag
Interne opslag
Er is gekozen voor 16GB flashgeheugen als intern geheugen. Onder Windows 10 vindt ik dit vrij weinig en blijft er weinig over voor eigen gebruik. Ik heb op dit moment zo'n 600MB vrije ruimte over. Uiteraard heb ik een aantal programma's geÔnstalleerd en dat betreft ongeveer een ruime 710MB in het interne geheugen en ik heb nog geen schijfopruiming gedaan (ik zal deze review bijwerken wanneer dat wel uitgevoerd is) dus er valt nog wel wat vrije ruimte te creŽren in het interne geheugen.
Externe opslag: microSD-kaartje tot 128GB
De SurfTab slikt microSD-kaartjes tot 128GB waarmee de opslag dus flink uit te breiden is tot totaal 144GB (128GB+16GB). Het is mij helaas nog niet gelukt apps daarop te installeren vanuit de Store-app. Dat kan zijn omdat het kaartje maar 16GB groot is dat ik erin gezet heb software moet naar 1151 geupdate worden voor apps op ext. opslag, aangezien het op mijn laptop wel kan met een 64GB SD-kaart. (Als ik evt. een groter microSD-kaartje erin zal zetten werk ik deze review bij).
De TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart is een prima keuze voor mensen die voor weinig geld een redelijke Windows-tablet wilen heben met wat kwaaltjes en beperkingen. Met zijn x86-processor kan je er vrijwel alle Win32-programma's op draaien. Op zijn 1,5 uur aan accu kun je even mee vooruit en daarna kan je hem aan een oplader of powerbank aansluiten alleen dan kun je niet meer van de accessoires die je via de microUSB poort koppelt gebruiken. Zeker met een Logitech K480 kun je er prima mee typen, ook een muisje kan wel eens handig zijn. Vooral voor school, onderweg en (simpele) kantoortoepassingen kun je hem prima gebruiken. Prima keuze voor weinig geld als je het mij vraagt!

Feedback op deze review is altijd welkom :)

Heb jij ook een TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart?