Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Cougar 450M Zwart Review

Foritain 26 juli 2016, laatste update op 26 mei 2017, 556 views

Cougar 450M Zwart

De Cougar 450M is een leuke, opvallende muis met gangbare pasvorm en met een uitstekende sensor. Naast de afwijkende kleurstellingen is hij tevens glossy, heel, erg, glossy. Daar moet je wel van houden.

Pluspunten

• Uitstekende sensorprestaties
  • Prettige primaire switches (Omron 5m)
  • Prettig middenmaatje, kunnen de meeste handen wel mee overweg. Palm grip voor kleinere tot gemiddelde handen, voor grotere handen te hybrid-claw'en
  • Leuke uitstraling met afwijkende kleurschemas en RGB LED.
  • Software redelijk goed op orde.
  • Prijs-prestatieverhouding in orde.

Minpunten

• Extreem glossy is niet alleen een smaak dingetje, maar maakt hem ook gevoelig voor vingeradrukken en krassen.
  • Vanwege beperkte distributie naar Nederland kost hij vaak iets meer dan de adviesprijs of moet je een paar dagen wachten op levering
  • Niet direct een minpunt, maar mist wat echt onderscheidende elementen die (bij gebrek aan beschikbaarheid) het overtuigen tot aanschaf lastiger maken.

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Cougar 450M & 530M

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cougar

In deze review gaan we kijken naar twee muizen van het Duitse gaming merk Cougar. De Cougar 450M en 530M zijn twee verschillende modellen gebouwd rond één sensor, de Pixart PMW3310, een optische sensor met een uitstekende reputatie. We gaan kijken naar een flink aantal overeenkomsten, maar even zo veel verschillen.

Hoewel de naamgeving doet vermoeden dat de 530M hoger gepositioneerd is komen beide muizen met een adviesprijs van 49,99 euro. Straatprijzen liggen vanwege een beperkte beschikbaarheid in Nederland gemiddeld een paar euro hoger. De 450M naast deze zwarte uitvoering ook in het wit beschikbaar, en de Army Green 530M is ook te vinden in het zilver.

De specificaties van de Cougar website van de 450M:

De 450M is bij alle standaarden een gemiddeld afgemeten muis (ik laat het woord ‘gaming’ achterwege, want dat woord komt dusdanig veel voor op de productpagina dat ik even een pauze inlas), en met 105 gram ietwat lichter dan gemiddeld. Omdat de muis tevens voor zowel links- als rechtshandigen is, gecombineerd met deze afmetingen, kunnen we spreken van een vormgeving waar veel mensen mee overweg zullen kunnen.

De basis van de muis is de Pixart PWM3310 optische sensor. Een max DPI van 5000 lijkt niet zo extreem met al die 10k plus muizen, maar laat je niet gek maken door getalletjes. Andere specs zijn zoals een game muis hoort: 1ms response / 1000Hz, Omron switches, en on-board memory. Cougar adverteert mooi met ‘5 million click guarantee’, maar Omron maakt natuurlijk ook switches met hogere (10m, 20m) ratings. Ook RGB verlichting ontbreekt niet.

In vergelijking is de 530M niet noemenswaardig groter, maar wel 15 gram zwaarder. Andere specificaties komen overeen gezien de sensor gelijk is, en ook hier treffen we verlichting aan. Naast het gewicht is de enige noemenswaardige verandering het feit dat de 530M twee knoppen minder heeft. De 530M is namelijk specifiek voor rechtshandigen, en zodoende ontbreken de twee ‘duim’ knoppen voor linkshandigen.

De Cougar verpakkingen zien er leuk uit, intern zit de muis echter een beetje in karton verstopt, niet overdreven ‘fancy’ als unbox experience. We zien een handleiding, wat stickers, en een USB aansluiting met gevlochten kabel.

De muis zelf is.. holy glossy! Het was voor ons even terug dat we een praktisch volledig glossy muis zagen. De Ikea lamp boven de tafel lijkt net een spin op de muis. Uiteraard is de 450M geheel kunststof, op zich prima stevig, en met de groen/zwart combi toch een leuk plaatje. We zien een symmetrische vormgeving met ‘duim’ knoppen aan beide kanten voor links- en rechtshandigen, en rubberen grips aan beide kanten. Bovenop treffen we een DPI switch knop aan, en een vrij typisch scrollwiel. Onderop weinig bijzonders, geen verdere features zoals een instelbaar gewicht.

De 530M maakt dan wel gebruik van dezelfde sensor en is grofweg even groot, van buiten zien we toch echt een compleet ander beeld bij de ‘army green’ 530M. Een matte coating en zilver/alu kleur details (overigens ook kunststof), en een andere vormgeving van bijvoorbeeld de voorzijde maakt het een totaal andere muis om te zien. Ook het logo is hier niet transparant voor LEDs, maar vast uitgevoerd. De zijkanten zijn wel net als de 450M met grips uitgevoerd, al zien we vervolgens weer grote verschillen; zo zijn de knoppen veel groter, en zitten er DPI LED indicators aan de voorzijde van de zijkant,. Apart is de plaatsing van de kabel niet in het midden, maar iets aan de zijkant van de muis (daar merkte ik in de praktijk echter weinig van, mits de kabel ruimte heeft of je een bungee gebruikt).

Ook de 530M heeft een DPI schakelaar bovenop, het scrollwiel ontbreekt natuurlijk niet maar betreft wederom een ander soort type, in dit geval gladder met een veel zachtere beweging.

Naast elkaar zien we dat de 530M zoals op papier een marginaal hogere rug heeft, maar verder in de pasvorm weinig verschillen.

Cougar maakt gebruik van hun UIX software, een vergelijkbaar pakket voor elk product, maar wel moet je per product de software installeren. De software voorziet in de meeste primaire eisen, zoals het kunnen ‘rebinden’ van knoppen, aanpassingen maken aan de prestaties zoals DPI, lift off distance, polling rate, e.d., en natuurlijk de LED opties van de muizen. Ook macro functionaliteit ontbreekt niet.

Op zich weinig mis met de software, al mist het wat van de afwerking van de betere pakketten. Hoewel UIX niet zo diep gaat als bijvoorbeeld CUE van Corsair, is het wel redelijk toegankelijk en zullen de meeste mensen niet direct iets missen.

Beide muizen komen met RGB verlichting, maar net zo verschillend als de fysieke uitstraling is de LED implementatie in deze muizen. De 450M heeft een LEDje in de DPI switch, achter het muiswiel, en het gehele logo verlicht. Jammer is het feit dat de colour-cycle modus van die drie LEDs niet synchroon verloopt, waardoor iets anders dan één vaste kleur er als een circus uit ziet. Veel maakt het volgens mij ook niet uit, want omdat de muis zelf al veel groene elementen heeft is ‘alles groen’ zonder twijfel de meest aantrekkelijke stand. Hoewel LEDs niet altijd iets toevoegen kan ik niet ontkennen dat in de 450M de verlichting (die van mij best enkel groen had mogen zijn) toch echt voor een mooi totaalplaatje zorgt.

De LEDs in de 530M zijn wat dat betreft een stukje rustiger; van boven zien we er zelfs niets van. Enkel de rand aan de onder/achterkant, en de DPI indicators voor de duimknoppen lichten op. Het LED balkje onderop is bescheiden, wat mij betreft geen onaardige toevoeging, maar wellicht toch één die door de beperkte zichtbaarheid misschien niet zo veel toevoegt aan het geheel. Om het ‘underwhelming’ te noemen doet de muis geen eer aan, want de resulterende plaatjes doen het volgens mij toch erg goed, het is echter gewoon een bescheiden detail.

Ondanks alle visuele verschillen zijn beide muizen toch echt over één kam te scheren wat het gebruik betreft, althans in de basis. Beiden zijn zeer gemiddeld afgemeten waardoor mensen met kleine tot gemiddelde handen vrijwel direct de muis in een volle palm grip zullen vastnemen. Gemiddeld afgemeten handen zullen vervolgens weinig moeite hebben met het iets optrekken van de vingers in een soort-van-hybride palm/claw grip. Grotere handen, zoals bij mijzelf, zullen dat laatste zoals bij de meeste gangbare muizen praktisch moeten doen, of zullen geen moeite hebben met een stevige claw grip met deze modellen. De 450M is merkbaar iets lichter, al betwijfel ik of je het echt gaat merken als je niet overdreven gevoelig bent voor een lichte of zware muis. Visueel gezien dus wel, maar in de hand wijkt Cougar feitelijk niet af van een gemiddelde Logitech gaming muis die velen ooit wel eens gehad zullen hebben. Een keuze die ik ze niet kwalijk kan nemen.

Sensorprestaties valt voor beide ook weinig over te zeggen. De Pixart PMW3310 doet uit zichzelf al uitstekende zaken, en Cougar lijkt de uitvoering ongemoeid te hebben gelaten. Sowieso prettig dat ze specificeren wat ze gebruiken, sommige fabrikanten willen nog maar al te graag doen geloven dat zij het ultieme wiel zelf hebben uitgevonden. De 3310 in deze muis accelereert niet, of vertoont geen andere afwijkingen. Lift-off is zoals we bij een 3310 mogen verwachten voldoende instelbaar naar eigen wens. Kortom: prettig scherp, en geen reden om deze muizen niet te overwegen zelfs voor low-sense games zoals CS:GO of welke andere game dan ook. Gebruik van een muismat is en blijft echter altijd aan te raden om er uit te halen wat er in zit.

Primaire switches komen van Omron, wat beide Cougars een herkenbare click-actie geeft: voldoende feedback, een hoorbare click, en een al met al best scherp gevoel. Waar de Cougar 600M bij mij een sponzig gevoel achter liet doen deze muizen het duidelijk beter. Secundaire switches zullen vermoedelijk elders vandaan komen, maar doen niet af aan de verder prima click ervaring. Een duidelijk onderling verschil zit echter in het scrollwiel, want de 450M heeft een vrij typische ervaring (gemiddeld zwaar, duidelijk voelbare stappen) echter het wiel van de 530M is opvallend soepel. Dit laatste is prettig voor web en documenten, maar als haarscherpe scroll-clicks van belang zijn voor jouw soort gaming mogelijk toch ongewenst gedrag.

Cougar heeft maar weinig voeten aan de grond gekregen in de Benelux, maar inhoudelijk gezien zie ik daar niet veel redenen voor. Er zijn wel wat puntjes van kritiek, of wat elementen om te overwegen, maar dat gaat ook op voor menig concurrent. Het is ietwat jammer, want als gevolg pakken ze een paar euro duurder uit dan de adviesprijs, terwijl populaire concurrenten met uitstekende distributie vaak net onder de adviesprijs vallen. Dat leidt tot levertijden, want de kans dat je één van deze muizen binnen 24 uur thuis hebt is klein, en het feit dat hij netto soms een tientje duurder uit pakt dan een concurrent die in de basis even duur zou moeten zijn. In een scherpe markt als bij game muizen is dat duidelijk iets waar ze aan moeten werken. Bij mij scoren beide muizen wel echt punten door gebruik van een bewezen uitstekende sensor, en daarbij ook gewoon duidelijk aan te geven wat er in zit, en het feit dat ze een redelijk traditionele vorm (oftewel herkenbaar in de hand vanaf dag één) combineren met een duidelijk eigen uitstraling.

Juist wat de uitstraling betreft ontlopen deze twee broers elkaar, want intern zijn beide gebaseerd op diezelfde uitstekende sensor en de bekende Omron switches (al hadden ze best mogen kiezen voor de 10 of 20 miljoen click versies in plaats van 5, iets waar ze nu mee adverteren alsof het helemaal het einde is). De 450M is extreem glossy, wat zonder twijfel een ‘acquired taste’ is (Voordeel: makkelijk poetsen. Nadeel: veel poetsen), terwijl de 530M juist weer geheel mat is, en waar de 450M look voor een groot deel wordt geholpen door de verlichting blijft de invloed op de 530M weer erg bescheiden. Positief is het feit dat je per model ook nog uit andere kleurstellingen kan kiezen, wat in elk geval een extra keuze toevoegt aan de markt welke eenvoudig ‘goed’ genoemd kan worden. Zeker ook in geval van de 450M voor linkshandigen, want die mensen hebben natuurlijk al minder te kiezen.

Voornaamste probleem zit in de grote beschikbaarheid van directe concurrenten waardoor het voor elke ca 50 euro muis lastig is om op te vallen. Ook zien op zich leuke RGB verlichting, maar doet de 450M het m.i. gewoon veruit het best in geheel groen, terwijl je op de 530M uiteindelijk maar weinig ziet van je LED feature. Ook loopt de synchronisatie tussen de LEDs niet 100%, waardoor je beter af bent door de muis gewoon in één kleur in te stellen dan door het spectrum te cyclen, een klein schoonheidsfoutje. De software werkt verder ook prima, maar je zou kunnen zeggen dat het wat verfijning mist die je bij de grootste merken wel krijgt. Als je echter een goede sensorprestatie zoekt met een all-round prima totaalplaatje voor grofweg 50 euro, en de uitstraling je aanspreekt, dan mag je ze zeker op je verlanglijstje zetten. Hou dan wel rekening met het feit dat de 450M wel heel erg spiegelt, en dat het scrollwiel van de 530M slechts marginaal voelbare stappen heeft, maar verder zijn het muizen die je vermoedelijk direct kan oppakken om uitstekend mee te gamen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cougar 450M Zwart?

Ziet er gaaf uit die muis jammer dat het mat groen is en niet mat zwart.
Die omron switches zijn trouwens echt bagger, na tijdje krijg je daarop dubbel click probleem en mag je gaan kloten om ze te vervangen.
Zou dat ook geen slecht idee gevonden hebben, geheel mat , maar dan met dat gif groen :D

Omrons zitten echt praktisch overal en nergens in tegenwoordig, je moet haast zoeken naar een muis die ze -niet- gebruikt. Genoemd probleem komt zeker voor na intensief gebruik, en de 10-20m varianten zie ik zelf ook liever, maar het is niet dat er echt alternatieven voor het oprapen liggen. Tenminste, dat vermoed ik gezien iedereen ze dus gebruikt.
jup, heb zelf ook nog niks gevonden :(, gelukkig heb ik veel kunnen oefenen met vervangen van het veertje...
Of gewoon weer eens wat nieuws na die 2+ jaar? :D
Stiekem vond ik het wel een geinig plaatje (de 404 melding).

Maar de goede foto, is de beste!
Hah, hij is wel leuk inderdaad. Maar als iemand een uitvergrote muis wil zien wellicht toch niet ideaal :D
En de review-trein dendert door :D +3 wederom _/-\o_