Specificaties 15,6" (1366x768 TN), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad G50-80 80E50394NX Review

Campo di Casa 10 juli 2016, laatste update op 12 juli 2016, 672 views

Lenovo IdeaPad G50-80 80E50394NX

Ik was op zoek naar een betaalbare laptop welke mijn verouderde desktop moest vervangen en daarnaast moest voldoen aan een paar simpele eisen. minimaal een i5 processor, 4gig geheugen en SSD voor de opslag. En al snel blijkt dat deze eisenpakket een beperkt lijstje aan laptops heeft.

Pluspunten

• performance!
  • prijs (veel voor weinig geld)
  • stil

Minpunten

• speakers
  • slappe toetsenbord (linker helft)
  • kijkhoek beeldscherm
  • Trage schrijfsnelheid SSD

Inleiding.

Ik was op zoek naar een betaalbare laptop welke mijn verouderde desktop moest vervangen en daarnaast moest voldoen aan een paar simpele eisen. En al snel blijkt dat deze eisenpakket een beperkt lijstje aan laptops heeft.
  • max 500 euro
  • minimaal een i5 processor
  • 4GB werkgeheugen
  • SSD van minimaal 128GB
Via de pricewatch kwam onder andere deze Lenovo naar voren bij Coolblue. In eerste instantie was het de bedoeling om niet hoger te gaan dan 500 euro. Maar zoals ik al zei, dat werd lastig. budget verhogen naar 560 euro is nog te overzien. Reviews opgezocht en daaruit kunnen opmaken dat het een laptop is waarbij Lenovo op bepaalde vlakken heeft moeten bezuinigen maar niet op de performance.

De punten van 'kritiek' waren voornamelijk het ontbreken van een DVD-speler, geluid van de speakers, beperkte opslag, slap toetsenbord, gemiddeld beeldscherm, en goedkoop aanvoelend behuizing.

Punten die niet meteen hoeven af te schrikken. Het ontbreken van een DVD-speler is steeds minder een probleem. Veel software zal je toch downloaden van het internet. En ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst een DVDtje gekeken heb op mijn PC. Ook de kwaliteit van de speakers schrikt mij niet af. Spotify beluister ik wel via mijn HT of via een headphone/oordopjes. En voor de gemiddelde youtube filmpje heb je echt geen hoogstaande speakers nodig.

Beperkte opslag kan je oplossen door gebruik te maken van het werken via de cloud of een NAS. Wat toetsenbord en behuizing betreft; dat is wel een puntje waar goed naar gekeken moet worden... Maar die gok durfde ik wel aan.

Een paar dagen later de Lenovo besteld bij Coolblue en netjes op een zaterdagochtend mogen ontvangen.

Bouw en uiterlijk

...folie verwijderd, accu geplaatst en de oplader aangesloten...

Wat mij als eerst opviel waren de 'scherpe' randjes wanneer je de laptop open klapt. Dit voelt wat goedkoop aan en hadden ze beter mogen afwerken. Het uiterlijk ziet en voelt zoals je kan verwachten van een laptop uit deze prijsklasse. Degelijk maar ook niet meer dan dat.

Het toetsenbord is slap en zakt door tijdens het typen. vooral het linker helft zie je bewegen tijdens het typen. Dat is even wennen maar niet echt storend. Ben niet iemand die hele verslagen moet uittikken dus zal dit voor mij geen probleem zijn. Ik heb nog een extern toetsenbord van Apple liggen mocht ik toch de behoefte hebben om langere stukken tekst te schrijven.

Om een idee te geven hoeveel de toetsenbord beweegt heb ik onderstaande filmpje gemaakt.

Wat aansluitingen betreft zit het wel goed. 3x USB waarvan 1 aansluiting de 3e specificatie heeft. Verder vind je aan de linker kant nog een HDMi, VGA en RJ45 mocht je bekabeld willen internetten. Aan de rechterkant valt voornamelijk de grote dummy op waar je een DVD speler zou verwachten. De mini-jack zit ook aan de rechterkant. Wat verder nog opvalt is de keuze van Lenovo om de functie toetsen standaard achter een Fn toets te plaatsen zodat je in eerste instantie met deze toetsen het geluid, helderheid etc kan bedienen. Mocht je toch veelvuldig de functietoetsen moeten gebruiken dan is het mogelijk om dit aan te passen.

Performance

Damn! Na het instellen van de Windows installatie en persoonlijke voorkeur was het tijd om te kijken hoe snel deze laptop opstart. Ik heb er geen stopwatch bij gehouden maar dit was snel. De SSD zal niet de snelste uitvoering zijn maar toch nog steeds een wereld van verschil vergeleken met een traditionele 5400rpm HDD. Het is ook heerlijk om niks te horen. Ventilator is muisstil en alleen licht hoorbaar bij zware taken.

Voor video editing gebruik ik altijd Lightworks en dit draait vloeiend. Een heel verschil met mijn oude desktop. Het nadeel is dan wel weer het beeldscherm... Maar een externe monitor kan dit weer oplossen :). Ik heb de laptop verder nog niet zwaar aan het werk gezet maar de afgelopen weken hebben mij veel vertrouwen gegeven in de performance.

Als eerste maar eens kijken naar wat cijfers via CPU-Z. Cijfers die mij persoonlijk niet al te veel zeggen, maar misschien geeft het toch een beter beeld dan de specificaties die worden aangedragen door Lenovo zelf.

CPU-z specs
Performance - De SSD
Met AS SSD benchmark heb ik gekeken naar de lees en schrijf snelheden van de SSD. De resultaat hiervan is te zien in onderstaande screendump.

AS SSD benchmark result

Op verzoek van DeCompeneur uit de reacties nog wat benchmarks gedaan met Crystaldisk mark en ATTO. Wat voornamelijk opvalt is het verschil wat de benchmarks van AS SSD en Crystaldisk laten zien. ik heb voor de zekerheid van beide 3x een benchmark gedraaid. En telkens kwam, met een minimaal verschil, dezelfde cijfers naar voren. Waarom Crystaldisk betere cijfers laat zien is mij niet duidelijk...

crystaldisk

atto ssd benchmark

De benchmark van Crystaldisk heb ik vergeleken met benchmarks welke zijn gedaan door andere bezitters van deze SSD. Met een klein verschil komen de snelheden voor lezen en schrijven wel overeen. Opmerkelijk is de schrijfsnelheid. Deze blijft flink achter in vergelijking met andere merken/type SSD's. Sterker, wanneer je een snelle vergelijking doet bij de Tweakers Pricewatch onder de 5400rpm schijven zal je zien dat de schrijfsnelheden van de huidige generatie HDD's zo rond de 145 - 175 MB/s halen. Vergelijk dat met de 137 MB/s uit mijn benchmark, dan kan je niet ontkennen dat SSD op dat vlak slecht scoort.

Hoe zal zich dit verhouden in de praktijk? Ik denk dat dit nog wel mee zal vallen. In mijn geval maak ik veel gebruik van een NAS voor de opslag van grote bestanden. Het opslaan van kleine bestanden zullen hoogstens een paar seconden duren. En of dit nu 6 of 8 seconden duurt zal in de praktijk zelden opvallen. Mocht dit toch storend gaan worden dan is het prima te doen om de SSD te verwisselen voor een snellere exemplaar.
Performance - PC Mark benchmarks
Om een beter idee te krijgen van de performance heb ik 2 benchmarks gedraait met PCmark. Aangezien de doelgroep voor deze laptop voornamelijk bezig zal zijn met huis-tuin-keuken gebruik en lichte office taken, heb ik ervoor gekozen om dan ook benchmarks te draaien die daarvoor bestemd zijn.

Hieronder kan je score vinden van beide benchmarks. Als eerste de score voor de 'home' benchmark. Deze benchmark richt zich op het gebruik van internet (browsing), het schrijven van tekstbestanden, lichte foto editing, video chat en casual gaming.

PCmark home benchmark

Vervolgens een benchmark gedaan wat iets meer gericht is op taken zoals hierboven beschreven bij de home benchmark en de toevoeging van spreadsheets.

pcmark work benchmark

Zoals je kan zien zijn het geen slechte scores. De score waarbij casual gaming is meegenomen valt wat lager uit wat voornamelijk zal komen door de videokaart die niet al te krachtig zal zijn. Maar voor elke andere taak voldoet deze Lenovo prima.

beeldscherm

Hier heeft Lenovo duidelijk op bespaard. En ik snap ook wel waarom. De doelgroep voor deze laptop kan prima uit de voeten met een gemiddeld beeldscherm. Het is geen laptop voor fotobewerking of video editing. Niet dat het niet kan. De performance is er, maar voor huis-tuin-keuken gebruik voldoet ook een standaard beeldscherm. Ja, onder bepaalde hoeken is het contrast om te janken en is rood ineens donker rood. Maar zal je er veel last van hebben wanneer je rustig achter je laptop zit te kijken naar Youtube?

Is het een slecht scherm? nee. Ik kan nog steeds mijn video's editen en wanneer ik met kleur contrast aan de slag ga hang ik er wel een externe monitor aan.

Samenvatting

De 128gig opslag van de SSD is voor mij voldoende. Als eerste de meegeleverde bloatware verwijderd en op het moment van schrijven heb ik nog 52gig vrij. De meeste opslag vind hier plaats in de cloud of op de NAS. Ook de overige minpunten van deze laptop vallen voor mij mee.

De gasten bij Lenovo hebben met deze laptop dan ook prima begrepen wat een gemiddelde gebruik wil hebben bij een beperkt budget. Een 'snelle' allrounder met kleine beperkingen die, mocht een gebruiker daar behoefte aan hebben, zelf kan oplossen. Veel laptop's met een i5, 8gig geheugen een een SSD zal je niet vinden in deze prijsklasse...

Update 1.
Toevoeging benchmarks en aanpassing tekst. (uitleg scores SSD)

n.b.
Dit is mijn eerste review. Ik wil dan ook de review telkens uitbreiden met mijn ervaringen met deze Lenovo laptop en wat meer informatie over de specs. Vragen of opmerkingen? Shoot ;)

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad G50-80 80E50394NX?

Leuk om te lezen, heb deze ook al aan een aantal mensen aangeraden.

Hoe zit het in de praktijk nu met de accu duur eigenlijk?
Ik heb nog niet echt op de accu duur gelet. Maar ik verwacht dat je met een beetje internetten etc zo tussen de 4-5 uur moet kunnen halen. Weet niet echt wat de norm zou moeten zijn voor dergelijken laptops.
Duidelijk geschreven: ik snap alleen niet waarom je een laptop hebt gekocht i.p.v. een nieuwe desktop? Als ik je review lees doe je er een extern scherm aan en indien nodig een extern toetsenbord. En gebruik je de laptop voor video-editing.
Goed punt. Maar dat komt voornamelijk omdat een laptop voor 90% van de tijd prima voldoet. De keren dat ik echt aan de slag ga met het bewerken van foto's en goed wil zien wat de kleuren, contrast etc doet bij video editing, komt het scherm te kort. Ik zal dan een externe monitor moeten aansluiten.

Nog een reden waarom wij hebben gekozen voor een laptop is mobiliteit en dat je geen vaste werkplek meer hoeft te hebben en ruimte bespaart.

Extern toetsenbord was voornamelijk als voorbeeld bedoelt. Misschien moet ik dat wat duidelijker aan geven ;)

[Reactie gewijzigd door Campo di Casa op 11 juli 2016 05:50]

Leuke review, Wat mij opvalt zijn de AS SSD benchmark schrijf 'snel' heden, deze zijn voor een SSD erg laag. Zou je ook nog een ATTO of een Crystal Disk Markk testje kunnen draaien, ben erg benieuwd of daar dezelfde resultaten uitkomen...
Ik heb de benchmarks van ATTO en Crystaldisk toegevoegd aan de review. Het is mij alleen niet duidelijk waarom Crystaldisk betere cijfers laat zien... Weet jij hoe dit kan? Ik heb van zowel Crystaldisk als AS SSD 3x een benchmark gedaan om te kijken naar uitschieters...
Ha leuk dat je ze hebt toegevoegd ! Deze testjes zeggen niet alles hoor maar geven wel een indicatie. Het lijkt me een vreemde SSD met zoveel verschil tussen read and write. Heb nog even rondgeneusd en kan helaas niet vinden welke erin zit. Ook de .pdf van Lenovo vertelt het niet...
Het gaat om de SAMSUNG MZYLF128HCHP-000L2. Veel verdere informatie heb ik niet kunnen vinden. De benchmark welke ik heb gedaan met Crystaldisk geeft de zelfde waardes aan zoals die worden aangegeven door andere gebruikers van deze SSD.

De leessnelheid is zoals je mag verwachten van een standaard SSD. Alleen blijft de schrijfsnelheid flink achter. De schrijfsnelheid uit mijn benchmark blijft zelfs iets achter op de huidige generatie 5400rpm schijven...
Goed zo, niet iets om je zorgen over te maken in elk geval en de keren dat je meer dan 138MB moet schrijven is niet zo vaak ;)
Ik vond deze nog ergens, dus het wat (relatief) trage schijven lijkt 'normaal'
128GB SSD Samsung CM871 SATAIII OEM Fujitsu MZYLF128HCHP-000L2
Bauform: Solid State Drive (SSD) • Formfaktor: 2.5" • Schnittstelle: SATA 6Gb/s • lesen: 513MB/s • schreiben: 136MB/s • IOPS 4K lesen/schreiben: 23k/6.2k • Protokoll: AHCI • Leistungsaufnahme: 0.055W (Betrieb), 0.035W (Leerlauf) • Abmessungen: 100x69.85x6.8mm

Waarom SSD-topmerk Samsung zo'n SSD levert is mij een raadsel, ongetwijfeld spelen de kosten een rol, maar nu blijkt dat ze ook 'iets mindere SSD's' maken. Maar ten opzichte van een 'gewone' harde schijf' ben je ongetwijfeld een sprong vooruit gegaan. Mijn eerste SSD was een Intell Postville X25-M, ook niet supersnel, maar wat een weelde...
... en die computer draait nog steeds als een zonnetje...
Je geeft aan dat aan 1 zijkant een loze ruimte zit, vermoedelijk bedoeld voor een dvd speler in je review. Enig idee of je hier een sata poort kan vinden om een 2e HDD aan te sluiten in de toekomst?
En het toetsenbord veert aardig mee, typt het wel lekker onder je vingers?
Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Het is een dummy, dat is wel duidelijk, maar ik kan zo niet zeggen of deze ruimte geschikt is om hier zelf een DVD speler of HDD in de plaatsen. Hiervoor zou ik eerst de behuizing los moeten schroeven en heb daar nog niet zoveel behoefte aan ;)

Wat toetsenbord betreft is het wennen, maar persoonlijk vind ik het niet irritant. Om minder het gevoel te hebben dat het toetsenbord redelijk mee veert, druk ik de toetsen wat lomper in. Maar je moet er niet teveel op letten. Het is een minpuntje die ruimschoots te niet word gedaan door de snelheid. Ik heb laptops gezien die een wat betere bouwkwaliteit hadden, maar juist tergend langzaam waren en daardoor voor veel meer frustraties zorgden.

Maar als je veel verslagen moet maken is het wel een punt waar je rekening mee moet houden.
Dankje, openmaken zullen we inderdaad maar ff niet doen :Y)