Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Xornet II Review

Jonah.Knulst 11 juli 2016, laatste update op 11 juli 2016, 1.005 views

CM Storm Xornet II

CM Storm's Xornet II is een degelijk muisje dat binnen zijn respectievelijke prijsklasse zeer sterk staat. Mocht een claw grip-muis je dus bevallen, dan is de Xornet II, mede dankzij de features en prestaties, een goede keuze.

Pluspunten

• Uitstekende sensor die soepel en accuraat aanvoelt
  • Zeer comfortabel, zelfs voor onervaren claw grip-gebruikers
  • Software biedt verrassend veel opties gezien de prijsklasse
  • Uiteraard fantastisch geprijsd

Minpunten

• LED-lampje bevat een duidelijke, witte ondertoon bij lichtere kleuren
  • Firmware-update ging niet zonder problemen

Introductie
Specificaties
Showcase
Comfort
Software
Ervaring

De Xornet II is de opvolger van de in 2011 geïntroduceerde Xornet, eveneens een claw grip-muis met een aantrekkelijk prijskaartje voor zijn tijd. Met de nieuwe iteratie wenst Cooler Master verbeteringen door te voeren op het gebied van comfort, features en software-ondersteuning. Eerstgenoemde gebied speelt een belangrijke rol, want ik kan nu al verklappen dat deze claw crip-muis ook voor onbekende gebruikers van dergelijke muizen aantrekkelijk is.

Dit komt tevens door het fantastische prijspunt, want via de pricewatch is het beestje al vanaf ongeveer 28,- euro te verkrijgen en het is lastig om voor dat geld een muis te vinden met vergelijkbare of betere features. De Xornet II is dusdanig bedoeld voor gamers die aan een budget zitten en/of gewoonweg op zoek zijn naar een zeer degelijke claw grip-muis.

Het was voor mij overigens een bijzondere ondervinding om deze muis in handen te nemen, want voorheen had ik slechts gelimiteerde ervaring met claw grip-muizen. Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar muizen waarop ik mijn gehele palm kan laten rusten, resulterende in een simpele vraag. Heeft de Xornet II zowel mijn palm als mijn hart kunnen overwinnen? Laten we dat verder in de review eens nader bekijken.

Terug naar index

Hieronder zijn de specificaties van de Xornet II te beschouwen, waarbij deze natuurlijk ook direct te vinden zijn op de officiële productpagina van Cooler Master.

Wat direct opvalt aan de specificaties is de Avago 3320 optische sensor. Deze ondersteunt instellingen vanaf 250 DPI t/m 3500 DPI; een flinke verbetering ten opzichte van de voormalige Xornet die tot slechts 2000 DPI ingesteld kon worden. De DPI-instellingen zijn, zoals te verwachten voor een muis van dit kaliber, on-the-fly aanpasbaar. Welke van de drie mogelijke instellingen momenteel actief is, wordt aangeduid door middel van een instelbaar RGB LED-lampje dat is aangebracht in het scrollwiel.

Verdere specificaties die even besproken dienen te worden, zijn natuurlijk de 1,8 meter lange USB 2.0-kabel en het gewicht van 80 gram (zonder kabel). Ondanks dat ik afkomstig was van één van CM Storm's zwaardere muizen was het gewicht van de Xornet II vrij aangenaam te noemen. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik geen goede controle had over de muis of dat ik wellicht te snel over mijn muismat heen vloog. De rubberen delen aan de onderzijde van de muis hielpen hier logischerwijs ook bij.

Terug naar index

In een vrij compacte, zwarte doos is onze muis te vinden. De enige toevoeging aan de inhoud is een simpele handleiding, met daarin ruwweg dezelfde informatie die weergegeven is op de doos. Naast de foto's in deze showcase zijn er natuurlijk nog veel meer afbeeldingen van de Xornet II te verkrijgen op de officiële productpagina van Cooler Master.

Terug naar index

De Xornet II is overduidelijk bestemd voor rechtshandige gamers, al is er aan beide zijdes van de muis een rubberen grip te vinden. De duim valt aan de linkerzijde vrij goed te rusten op het rubber en aan de rechterzijde kun je met gemak de ringvinger en langs de muis de pink kwijt. Zelfs voor een onervaren claw grip-gebruiker zoals ik beviel het comfort van de muis erg goed. Ik kon mijn palm en vingers niet geheel laten rusten op de muis, maar voor een verrassend groot gedeelte wel.

De ingebouwde switches van Omron doen hun werk goed en CM Storm belooft hiermee een levensduur van vijf miljoen clicks. Hierbij valt op te merken dat de muis een luider klikgeluid heeft dan bijvoorbeeld de Reaper. Het scrollwiel valt overigens in hetzelfde schuitje, want tijdens het naar boven toe scrollen kan deze duidelijk ratelen. Gezien het prijspunt van de Xornet II is het de muis wel te vergeven, maar houd het in acht bij een aankoop.

Terug naar index

In de doos zelf wordt geen cd met software meegeleverd; in plaats daarvan dient deze vanaf de officiële productpagina gedownload te worden. Eenmaal gedownload, is de gegeven toepassing uit te voeren en wordt er als eerste het hieronder weergegeven Cooler Master Portal geïnstalleerd. Dit is simpelweg een programma waarmee de firmware van de muis geüpdatet kan worden en de instelbare software de eerste maal gedownload, geïnstalleerd en gestart wordt.

Tab 1: Main Control
De instelbare software opent met het tabje Main Control, bestaande uit twee onderdelen: Key Assignment en OS Sensitivity. Het eerste onderdeel stelt je in staat om functies toe te wijzen aan de zeven instelbare knoppen van de muis. Zo is het mogelijk om typerende multimediafuncties op te zetten, zoals het openen van folders, pauzeren van muziek en meer. Gebruikers van duurdere muizen zijn aan deze functies gewend, maar voor een goedkoper alternatief zoals de Xornet II zijn de opties niet mis.

Wat dan weer ontbreekt ten opzichte van duurdere muizen is de mogelijkheid om persoonlijke profielen te programmeren en macro's te configureren. Dit zou voor de meesten op zich geen gemis moeten zijn, want de DPI-instellingen en gekozen kleuren worden op de muis zelf bewaard. Het is dus bijvoorbeeld niet benodigd om de software op andere computers te installeren alvorens je gebruik kan maken van je persoonlijke instellingen. Enkel bij het wijzigen van die instellingen is de software benodigd.

Als laatste resteert het tweede onderdeel van het tabje, waarin alle Windows-gerelateerde muisinstellingen geplaatst zijn en de mogelijkheid om de polling rate aan te passen. Laatstgenoemde optie is een welkome functie, want sommige games zijn gevoelig voor hoge polling rates, waardoor het benodigd kan zijn om deze een standje lager te zetten. De Call of Duty-serie heeft hier bijvoorbeeld nog weleens een handje in.

Tab 2: LED
Het tweede tabje stelt je in staat om zelf de kleuren van de drie DPI-standen in te stellen. Wat helaas tegenvalt, is dat lichtere kleuren wegvallen in een witte ondertoon. Alleen bij volle, fellere kleuren zoals rood, paars, blauw en groen presteert de LED optimaal. Wanneer je echter gaat kijken naar geel of roze, dan komt de eerder genoemde witte toon doorzetten en komt de gekozen kleur niet goed naar voren. Gelukkig zijn er dan wel voldoende mogelijkheden om de LED aan te passen qua functie.

Typerende opties zoals breathing, rapid fire en de mogelijkheid om te LED uit te schakelen zijn allemaal aanwezig in de software. De spectrum-functie vereiste in mijn geval een firmware-update, die helaas niet soepel verliep. De eerste poging tot een update bleek niet succesvol te zijn en de muis was niet langer responsief. Na een ontkoppeling en heraansluiting knipperde de LED, functioneerde de muis weer en kon ik de installatie wél starten. Verder is er geen optie om de helderheid aan te passen, maar in het geval van deze muis durf ik te stellen dat het niet benodigd is.

Tab 3: Sensor
Onder tabje drie vinden we de mogelijkheid om de drie DPI-standen en Lift Off Distance (LOD) in te stellen. Hier valt te zien dat de muis in de goedkopere categorie valt, want de DPI-standen zijn enkel met stappen van 250 in te stellen. Mocht je dus bijvoorbeeld op exact 1600, 1800 of 1900 DPI willen spelen, dan is dat simpelweg niet mogelijk. De duurdere muizen van CM Storm, waaronder de Sentinel III, bieden dan weer wel stappen van 100.

Betreffende de LOD is het trouwens mogelijk om deze automatisch in te laten stellen. Door een knop toe te wijzen aan deze functie en de knop langer dan drie seconden ingedrukt te houden, kalibreert de muis de optimale LOD. Buiten de software om kan de LOD dus altijd worden aangepast. In combinatie met het feit dat instellingen worden op geslagen in het geheugen van de muis, maakt dit de Xornet II een uitstekend stukje hardware voor onderweg.

Tab 4: Support
Het laatste tabje spreekt vrijwel voor zich en biedt diverse links naar ondersteunende pagina's. Tevens is er de optie om de software automatisch te laten starten bij het opstarten van de pc, maar dit is niet nodig om de muis te gebruiken na deze eenmaal te hebben ingesteld naar persoonlijke wensen.

Terug naar index

Overstappen van een uit de kluiten gewassen muis zoals de CM Storm Reaper naar een Xornet II is geen makkelijke taak. Het is dan ook te verwachten dat er een kleine leercurve is voordat je de muis volledig onder controle hebt. Ik was aangenaam verrast dat de leercurve veel sneller overwonnen was dan ik had gedacht. Na slechts tien à vijftien minuten knallen in Killing Floor 2 voelde het mikken en schieten al vrijwel natuurlijk aan.

Het eerder in de review genoemde comfort speelt hier een grote rol in, want ik kon mijn palm en vingers erg goed kwijt. Hierdoor ontstond als het ware de illusie dat ik eigenlijk niet eens met een claw grip-muis te maken had. Tijdens de wat intensievere momenten werd echter al gauw duidelijk dat mijn vingers in contact kwamen met de onderliggende muismat, waardoor ik mijn grip af en toe moest aanpassen. Ik raakte er vrij snel gewend aan.

Dit betekent dat ik de muis zelfs zou kunnen aanbevelen bij degenen die nog nooit een claw grip-muis daadwerkelijk hebben geprobeerd, waaronder mezelf. Wat zeer behulpzaam was tijdens het leerproces kan ook niets anders zijn dan de fantastische sensor. Het spelen van onder andere Dota 2 en Killing Floor of zelfs het bewerken van afbeeldingen verliep al gauw enorm soepel. De Xornet II is over het algemeen gewoon accuraat, soepel en responsief.

Weet het de sensor van een Reaper of Sentinel Advance III te evenaren? Dat durf ik dan weer niet te stellen. Hoewel ik al vrij gauw uit mijn dak kon gaan, merkte ik toch wel het kwalitatieve verschil tussen een relatief goedkope muis zoals de Xornet II en één van de eerder genoemde broertjes. Voor mij persoonlijk zat het vooral in de verticale gevoeligheid, die ten opzichte van mijn Reaper niet 100% hetzelfde aanvoelde. Kan wellicht een kwestie van voorkeur zijn.

Terug naar index

Voor nog net geen 30,- euro is de CM Storm Xornet II een zeer degelijk muisje dat meer dan voldoende functies biedt voor de beginnende gamer. Zelfs voor onervaren claw grip-gebruikers is het een aanrader, want comfortabel mag de muis absoluut zijn. Daarnaast is de software uitgebreid genoeg om een groot gedeelte aan gamers tevreden te stellen. Dit komt tevens door de uitstekende prestaties, want in zowel shooters als strategiespellen voelt de muis soepel en accuraat aan.

Ben je echter geen fan van claw grip, zit je niet gebonden aan een budget en/of wens je meer functionaliteit in je muis? In dat geval moet je op zoek naar één van de grotere broers, zoals bijvoorbeeld de Sentinel Advance III. Neemt niet weg dat de Xornet II een lekkere aanrader is en dat de meeste gamers ermee uit de voeten kunnen. Mocht je dus een uitstekende claw grip-muis zoeken voor nog geen drie tientjes, dan kun je met een gerust hart de Xornet II kiezen.

Heb jij ook een CM Storm Xornet II?

Mooi en compleet verhaal, inclusief mooie foto's! +3 :D
Bedankt! Een review van een muis kan natuurlijk niet compleet zijn zonder een kat. :P
Misschien wel wat handige info om te weten over de xornet 2 (of ja, de 3320 sensor).
Deze heeft nogal snel last van spin outs, als je de muis zeer snel beweegt (Tijdens een flick bijvoorbeeld).
Dit is zeker iets om rekening mee te houden, aangezien de meeste kopers deze muis toch voor gaming en vooral shooters zullen kopen.
In Killing Floor 2 heb ik aardig wat uurtjes zitten knallen en daar maakte ik regelmatig snelle bewegingen, maar ik heb het probleem niet mogen ondervinden. Wellicht dat dit in het verleden reeds is verholpen door middel van een firmware-update. In elk geval fijn dat je het natuurlijk even deelt. :)
Dank je wel! Fijn om te zien dat het bevalt. :)