Asus RT-AC87U Zwart Review

Middachten 8 juli 2016, laatste update op 8 juli 2016, 2.343 views

Asus RT-AC87U Zwart

Uitstekende prestaties en een goede balans tussen uitgebreide mogelijkheden en eenvoudige configureerbaarheid. Een enorme verbetering in vergelijk met de standard router van mijn ISP (Fritz!Box 7360). En veel beter in staat om alle apparaten in huis (>20) van een betrouwbare en snelle verbinding te voorzien.

Pluspunten

• Hoge performance
  • Goede bouwkwaliteit
  • Eenvoudige configuratie
  • Uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• Hoge prijs

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Intro
De laatste maanden hadden wij steeds meer problemen overal in huis met de betrouwbaarheid van de internet verbinding. Zowel de snelheid (of meer de stabiliteit van de snelheid) als de betrouwbaarheid van de verbinding leek steeds slechter te worden.

Pogingen om het te verbeteren met Powerline adapters en wifi extenders leverden bijna niets op. Na wat zoekwerk op het internet kwam ik tot de conclusie dat het wel eens aan de capaciteiten van de router kon liggen. Mijn bestaande router was een Fritz!Box 7360.
Over mijn setup:
  • Glasvezel 100/100 internet verbinding
  • 2 vaste computers (windows), 3-5 laptops (OSX & Windows), 2 tablets, 3 gameconsoles, 4-7 mobile phones, 1 zonne energie installatie, 1 auto lader, Smart TV, IPTV decoder, 3 audio streamers, 2 printers, 2 smart switches, IP telefonie, Apple TimeCapsule en een QNAP NAS
  • Naast prive gebruik ook intensief gebruik in kantoor aan huis met diverse cloud services, Skype/Lync gesprekken en grote bestanden via cloud storage
Keuze voor Asus
Vooraf heb ik vele discussies en tests gelezen. Asus bleek een consistente performer in deze prijsklasse samen met een paar andere A merken. Ik kon weinig onderscheidende factoren vinden in de tests (geen enorme snelheidsverschillen, vergelijkbare feature sets). Gemiddeld leek de RT-AC87U n van de snelste op WiFi en goed, maar niet briljant, in de future set. Daarnaast heb ik mij verdiept in open source OS voor routers en concludeerde dat ik de features altijd nog via die weg kon upgraden.

Toen bij een lokale leegverkoop van het failliete Scheer & Foppen een AC87U met 50% korting stond, was de keus snel gemaakt!
Installatie
Na even wat nadenken over de volgorde (hoe schakel ik de Asus in mijn netwerk met minimale onderbreking van alle gebruikers in huis), was het uiteindelijk snel geregeld.
Eerst de Asus geconfigureerd (<10min) via de eigen WiFi. Vervolgens alle vaste aansluitingen omgeplugd naar de Asus, de Fritz! ook naar de Asus, WiFi op de Fritz! uit en op de Asus aan. Binnen 25 minuten na het voor het eerst aanschakelen van de Asus was hij operationeel.

Eigenlijk sta ik er versteld van hoe eenvoudig het is geworden voor een relatieve leek om so'n stukje high-tech te installeren.
Performance
Direct na installatie waren de voordelen duidelijk: geen enkel "Pp, het internet doet het niet"/"Heb je wifi al een keer gereset?" conversaties meer. Tot nu toe zijn voor alle apparaten in alle ruimtes van het huis (en in de tuin) de verbindingen stabiel.

En wat meten met Speedtest op mijn Macbook 12" gaf de volgende overtuigende resultaten (Fritz!/Asus):
  • 2 meter afstand van de meterkast (hal) - 20-30Mbps / 90-105Mbps*
  • 6 meter afstand van de meterkast (keuken en kamer) - 12-15Mbps / 70-80Mbps
  • 1e verdieping en 6-8 meter van de meterkast - 6-12 / 55-70Mbps
  • 2e verdieping en 10-12 meter van de meterkast - 2-3Mbps / 18-24Mbps
  • tuin en 15-20 meter van de meterkast - 0(geen verbinding) - 2Mbps / 15-20Mbps
*gelimiteerd door mijn internet aansluiting.

De hoogste waarden werden in sommige gevallen gehaald met de 5GHz verbinding. Vooral op de grotere afstanden waar, vermoed ik, de storing van de naburige netwerken op 2.4GHz meer invloed heeft. De waarden zijn praktische gemiddelden van een paar metingen. Natuurlijk lang niet zo goed gecontroleerd als een professionele reviewer zou doen...

Al met al een enorme performance boost, vooral op de grotere afstanden. En de verbindingen zijn nu allemaal stabiel, onafhankelijk van hoeveel mensen in huis zijn en of er grote verbruikers zoals 4k streaming, grote bestanden synchronisatie of downloads op het netwerk zijn.
Betrouwbaarheid
Nu 3 weken in gebruik, dus nog geen echte duurtest. Maar nu al vele malen stabieler dan mijn vorige router. Tot nu toe geen enkele keer een slechte/onderbroken wifi verbinding gehad, inclusief in de tuin (dat was tot nu toe altijd een probleem).
Niets te klagen?
Ik heb nog maar n punt gevonden wat ik mis: individuele tijdslimieten voor internet toegang per device. Voor zover ik uitgevonden heb kan dat alleen maar op basis van een overall tijdlimiet.
Vervolg?
Ik dacht voor aanschaf dat ik gelijk een open source OS zou gaan flashen. Tot nu heb ik daar nog geen enkele neiging toe gehad. Op het internet is er veel kritiek op originele firmware. Deze zou zo lek als een mandje zijn. Dat kan misschien een reden zijn om de Asus OS te vervangen.

Wat functionaliteit, performance en stabiliteit betreft heb ik tot nu toe geen enkele reden om een ander OS te installeren.

Heb jij ook een Asus RT-AC87U Zwart?

Met de firmware van Merlin heb je een uitgebreide parental control inclusief tijdslimieten per device. Merlin is een "asus +" firmware die al je instellingen overneemt, dus probleemloos flashen.
Hier ook Merlin op een AC87U, draait heel goed. Wel heel stabiel zoals vermeld in deze review en ook de Network Map (Asus feature) vind ik heel handig.

Wat ik zelf eerder een nadeel vind van deze router, in plaats van de prijs, is het stroomverbruik en het feit dat hij vrij warm wordt.

Edit: overigens: tijdslimieten per device kan je volgens mij beter persoonlijk afspreken in plaats van electronisch forceren....

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 11 juli 2016 10:04]

Bedankt voor deze feedback.
Ik blijf het wat vreemd vinden dat een 3rd party blijkbaar consequent (nu al een paar jaar) een betere versie van hetzelfde OS kan maken dan de oorspronkelijke developper....
Het feit dat Asus zich, met uitzondering van de drivers, op open source baseert is denk ik ook wel een pre.

Maar goed, misschien toch Merlin maar eens proberen, dat lijkt in elk geval geen downside te hebben.

Stroomverbruik heb ik niet zo op gelet. Ik ben er achter gekomen dat de zonnepanelen die ik afgelopen december heb laten installeren een beetje ovegedimensioneerd zijn en ik meer produceer dan ik verbruik. Dan ga je ineens minder op je verbruik letten :)
(ik weet het, dat past niet bij de duurzame gedachte...)

Ben het eens met je opmerking over persoonlijk afspreken, maar in sommige situaties (een kind dat bijzondere zorg vraagt) is dit helaas het enige wat werkt.
Ik zou niet zonder meer open source flashen omdat daarin de software die de (hardware) ondersteuning voor NATting verzorgt daarin niet aanwezig is - met performance verlies tot gevolg.
Beste Pasc66,

Ik begrijp jouw opmerking niet omdat ik niet weet wat NATing is.... Kun je hier misschien iets meer over vertellen?
Sorry voor de late reactie.

Dit artikel legt het goed uit:

Met Merlin firmware blijft alles goed gaan. Met dd-wrt firmware ga je dan (mogelijk) last van performanceverlies krijgen. Je merkt dat overigens vrij snel: als je 'm bijvoorbeeld aan een glaskabel legt (met 250mb/sec) dan krijg je opeens maar de helft of minder binnen. Bij lagere snelheden zal je er niet zo snel last van hebben.

Zelf draai ik een Rt-AC68U probleemloos met Merlin firmware (maar die is dan ook gebaseerd op de oorspronkelijke Asus firmware en waarvan ik weet dat de hardware support er in zit).

[Reactie gewijzigd door Pasc66 op 12 juli 2016 16:28]

Bedankt voor de reactie.
Ik begrijp dit inderdaad tegen de achtergrond van het feit dat Asus alleen de drivers niet vrijgegeven heeft. En doordat Merlin die gewoon blijft gebruiken kunnen ze deze functionaliteit ook benutten.