Zalman Z-Machine GV1000 Review

-krekel- 31 augustus 2009, laatste update op 2 september 2009, 1.240 views

Zalman Z-Machine GV1000

Pluspunten

• koelt erg goed
  • aardig compromis tussen fansnelheid en koelvermogen
  • compleet geleverd, met alles erop en eraan
  • redelijk eenvoudig te installeren

Minpunten

• Vrij duur
  • maximale fansnelheid duidelijk te horen

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Intro
Een maandje geleden heb ik dan mijn Powercolor HD 4870 1 GB videokaartje bemachtigd. Erg leuke kaart, maar de standaard koeler... oei... Ik speel af en toe een spelletje, maar verder misbruik ik de videokaart om F@H te draaien. Na het installeren van mijn toenmalige nieuwe videokaart en een paar uurtjes F@H draaien, keek ik uit nieuwsgierigheid eens naar de temps. GPU-z gaf een paar fikse temperaturen aan, van soms boven de 80 graden. DISPIO en SHADERCORE waren meestal zo rond de 75 graden en MEMIO meestal rond de 80 graden, soms zelfs hoger... Daarnaast was die oude koeler wel een beetje luiddruchtig, dus daar moest ook wat aan gedaan worden.

De afweging
Er moest dus een nieuwe koeler op mijn heethoofdje. Na wat speurwerk waren er 2 interessante koelers:
- De arctic cooling Accelero S1 rev. 2
- De zalman GV1000 Z-machine

Ik wilde vooral geen ubergrote koeler hebben. Ik heb een dual cpu systeem, dus die kast zit al vol genoeg met zooi, dus enigzins beperkte omvang zou wel wenselijk zijn. Dus alle koelers die meer dan 2 slots in zouden nemen, zouden afvallen. Uiteindelijk bleven dus de 2 bovengenoemde koelers over. Hoewel de arctic koeler het prima zou moeten doen zonder actieve koeling, leek mij dat toch niet zo'n geslaagd plan, dus moest er eigenlijk weer een fan op en dan zou de totale omvang van de koeler 3 slots worden. Dus helaas, dan maar de zalman koeler.

Prestaties
Ten eerste: de koeler koelt erg goed! Op maximale fan-snelheid komen de temps niet meer boven de 60 graden uit! Het nadeel is dan wel meteen dat de koeler op die snelheid meer lawaai maakt dan de standaard koeler. Ik heb de koeler ook een keer op minimale snelheid gezet, dan koelt hij ongeveer even goed als de standaard koeler (de temps zitten dan weer rond de 75 a 80 graden), maar de koeler is dan praktisch onhoorbaar (vergeleken met de rest van mijn systeem). De koeler draait nu weer wat sneller, ergens tussen max en min en de temps zitten zo rond de 65 graden.

Uiteindelijk de vraag, is het de 35 euro waard die ik ervoor heb neergelegd? Als je puur kijkt naar de koelprestaties, dan valt het wat tegen inderdaad. Dan is het wel een hoop geld voor weinig extra koeling. Maar goed, ik zit er nu mee opgescheept en dat bevalt wel prima eigenlijk.

Heb jij ook een Zalman Z-Machine GV1000?

35 euro is inderdaad behoorlijk veel geld. Bij mijn volgende videokaart zal ik eens kijken naar speciale uitvoeringen van fabrikanten. Ze zetten soms betere en mooiere koelers op een videokaart voor 10 euro meer.
De zogenaamde "betere" koelers die standaard worden meegeleverd, zijn ook niet je van het. Ik heb bijvoorbeeld een HIS kaart gehad met hun ultra-hippe IceQ4 koeler, maar dat was gewoon een simpel aluminium blokje met een oranje coating erover. Dus dat was helemaal geen degelijke koperen koeler. Daarnaast werd die kaart ook gebruikt voor F@H, en na driekwart jaar was de kaart overleden aan oververhitting... Dus zelfs al geef je 10 euri extra uit voor een betere standaard koeler, dat is ook lang niet altijd het beste. Als je je kaart echt goed wilt koelen, blijf je toch aan de aftermarket koelers gebonden.