Specificaties 13,3" (3200x1800 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell Latitude 7370-J56MR Review

wishmaster1986Testpanel 18 juli 2016, laatste update op 18 juli 2016, 394 views

Dell Latitude 7370-J56MR (Testpanel)

Prima laptop maar wel met een stevig prijskaartje, Super licht en compact maar toch snel zat. Geluidsloos en ziet er nog mooi uit ook.

Pluspunten

• Licht
  • Uiterlijk
  • Fijn om mee te werken (Toetsenbord en touchpad)

Minpunten

• Warmte ontwikkeling
  • QHD+ resolutie te hoog voor een 13" panel.

Aangezien ik nooit wat win met acties stond ik nu nogal raar te kijken toen ik een mailtje kreeg van Tweakers.net met daarin de vermeld dat ik 1 van de winnaars was van de actie. Want zeg eerlijk, wie zal niet blij zijn als hij/zij een laptop wint voor review en deze daarna mag houden?

Aangezien ik meer een desktop persoon ben ik dan ook erg benieuwd hoe de laptop bevalt. Het gaat hier om een Latitude 7370 van de zakelijke reeks van Dell. Zakelijk komt die naam me bekend voor aangezien ik voor mij werkgever ook over een Latitude 6540 laptop beschik. Een aardig bak beest vergeleken met de Latitude 7370!

Pakketje ontvangen!

Na wat problemen met de post is de laptop toch nog aangekomen. Wel wat later dan verwacht maar goed, de pret kon beginnen. Zoals ik gewend ben van Dell komt de laptop in een saaie bruine doos. Niks bijzonders verder net zoals de extra inhoud. In de doos zitten de volgende dingen:

• Latitude 7370
  • USB-C 45 watt netstroom adapter
  • Driver en OS herinstallatie DVD (Really Dell? Een DVD bij een laptop waar geen DVD drive inzit?)
  • Wat papiertjes betreft garantie etc.

Uiterlijk

Zodra ik de laptop uit het stukje foam haalde was ik toch wel onder de indruk. Sexy dingetje hoor! Carbon bovenkant met het Dell logo erin. Stukken beter dan de vorige modellen Latitude met een zwarte of silvere cover. Toch is de cover wel een fingerprint magnet. Je blijft poetsen, vooral na een zak chips... Verder is de laptop niet van dat gladde plastic maar van een soort zwart "rubber" achtig iets. Ziet er prima uit en voelt best lekker aan. Aangezien het hier om de zakelijke lijn gaat van Dell denk ik dat ze hier een prima uiterlijk hebben neergezet. Niet te veel poespas maar wel een goed straks uitziende laptop.

Meestal moet je met kleine dingen ook altijd voorzichtig omgaan maar dat hoeft met deze laptop niet. Hij voelt echt stevig aan en de bouw kwaliteit lijkt me ook dik in orde. Ik zou hem niet op de grond gooien maar mocht je dat wel van plan zijn dan denk ik dat ie dat prima overleefd.

En ja het is een Ultrabook dus zo licht als een veertje. Echt heerlijk! Waar ik voor me oude laptop zowat extra handbagage moest bij boeken als je er mee op vakantie ging heb je bij deze amper door dat ie in je tas zit.

Aansluitingen

Dat was toch wel even wennen voor me. Ik mis me netwerk poortje! Verder zitten er 2 Thunderbold 3 USB C aansluitingen op. Waarvan er bij 1 ook de laptop word opgeladen. Of dat bij beide poorten ook werkt weet ik niet zeker. Ik zag maar bij 1 poortje het laad icoontje staan dus lekker veilig doe ik daar me lader in. Daarnaast zit het micro sim slot. Niet echt bruikbaar op dit model aangezien de WWAN kaart niet in de laptop zit meegeleverd. Ernaast vinden we een micro HDMI aansluiting, altijd makkelijk natuurlijk alleen wel jammer dat je dan toch weer een adapter van micro HDMI naar full HDMI nodig heb.

Aan de andere kant vinden we gelukkig nog een normale USB 3 type A aansluiting. Vind 1 wel aan de weinige kant aangezien ik persoonlijk echt 0,0 USB type C apparaten. We vinden ook nog een micro SD slot, leuk maar heeft weinig waarde naar mijn mening. Als je in alle rust wilt genieten van Spotify of mensen juist willen genieten van de rust dan vind je ernaast ook nog een 3,5mm jack voor je koptelefoon. Mocht je in een onveilig kantoor ( of buurt) zitten dan zit er ook nog een Kensington slot uitsparing op.

Scherm

Er zit een prachtig QHD+ scherm op. Nu is 13" natuurlijk niet echt heel groot maar door de hele kleine randen van het 12" frame lijkt dit groter dan het is. Als de laptop dan ook uit staat dan lijkt het 1 geheel maar zodra de laptop aanstaat dan zie je een paar kleine randjes. QHD+ klinkt natuurlijk leuk betreft de resolutie van 3200x1800 maar in de praktijk vind ik dit echt te hoog voor een 13" paneel. Het is allemaal echt klein op je desktop. Heb daarom alles toch wat groter moeten zetten en zulke slechte ogen heb ik niet!

Links onderin vinden de webcam. Beetje rare plek als je het mij vraagt aangezien als de webcam aanzet iedereen zo je neus in kan kijken. Lijkt me niet verstandig als je in een zakelijk Skype gesprek zit.

Wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had is dat ik het touchscreen ging gebruiken. Als je de laptop dus nog wel eens in ongemakkelijke zit/lig posities gebruikt dan komt ie van pas bijvoorbeeld in bed of op de bank. Achter een bureau heb mezelf er echter nog niet in kunnen betrappen dat ik het touchscreen gebruik.

Keyboard, touchpad en speakers

Het keyboard van laptops vind ik altijd maar een raar iets. 9 van de 10 keer zit er altijd wel een toets op de plek waar ik hem niet wil hebben of mis een toets met hoe ik handen op de laptop leg. Had ik hier ook even last van maar na paar uurtjes typen erop had ik de juiste houding te pakken en dan tikt dit keyboard lekker weg. Er zit er verlichting achter de toetsen die je kan instellen van 100% helderheid of 50% of uit. Leuk maar ik heb het altijd uit staan, scheelt je weer wat in de batterij!

Het touchpad is echt heerlijk, gewoon nog met 2 losse toetsen eronder. Vind dat tikken is klikken ook altijd maar erg irritant dus heb dat uitstaan en gebruik gewoon de losse toetsen. Gestures kan je instellen met de bijgeleverde software en weer persoonlijk maak ik ook daar geen gebruik van. Zoals je misschien al door heb ben ik een vrij basic touchpad gebruiker :)

Speakers in een laptop is standaard natuurlijk en daar hoef je dan meestal ook geen wonderen van te verwachten. Dat is bij deze laptop ook zo. Een Skype gesprek of Spotify luisteren gaat prima maar verwacht niet dat je de laptop met spanbanden op het bureau moet vastzetten vanwege de bass,

Performance

Wil je keiharde stats hebben betreft deze laptop? Dan verwijs ik je naar een review van een mede Tweaker. Deze heeft wat benchmarks gedraaid en aangezien de laptops beide hetzelfde zijn verwacht ik dat de stats dat ook zijn :+

productreview: Dell Latitude 7370-J56MR review door Fietsbel

Er zit een Intel core M7 processor in en eerlijk gezegd had ik daar me twijfels over. M modellen zijn nou eenmaal geen snelheids monsters. Toch valt het me niet echt tegen. Voor het normale zakelijke gebruik is dit prima. Mocht je echt zware CPU taken gaan uitvoeren dan kan je wel eens tegen beperkingen aanlopen.

Waar ik eerder zelf tegen aanloop is het geheugen. Aangezien ik nog wel eens een test labje of wat VM's wil opzetten kruip ik tegen de max van het geheugen aan. Er zit 8 GB in en eerlijk gezegd voor het geld mocht er zeker wel 16 GB in aangezien je er later ook geen reepjes meer kan bij prikken. Apple praktijken met al dat gesoldeer op het moederbord :/

De SSD is dan weer een ander verhaal. Waar de performance van de CPU, GPU en het geheugen wat tegen valt maakt de SSD dit aardig goed. Het gaat hier namelijk om een 256 GB M.2 NVMe SSD. Omdat NVMe via PCIe aangesloten zit is er geen limiet meer van de SATA bus. Hierdoor haal je dus ook read/write snelheden van 1500/1000 MB/s. Lekker vlotjes dus! Maar lekker snel je SSD volpompen houdt snel op want de capaciteit is maar 256 GB. Ach ja, het in "de cloud" is het tegenwoordig helemaal toch?

Netwerk connectiviteit gaat dus alleen via Wi-Fi aangezien er helaas geen fysiek netwerk poortje op zit. Gelukkig is het dan wel via 802.11ac dual band. Niet dat ik daar wat aan heb want zit nog old-skool via 802.11n :Y)

Geluids productie en warmte productie en batterijduur

Geluids productie....hmm ja daar kunnen we kort over zijn. Die is er niet. Er zit geen fan of iets anders mechanisch in wat geluid kan maken dus complete stilte. Ik las alleen in de andere reviews dat de andere gebruikers wel iets hoorde. Dit exemplaar heeft daar geen last van. Of ik hoor het niet meer aangezien ik mijn muziek altijd op standje levensgevaarlijk luister :X

Omdat er dus geen fan in de laptop zit kan deze toch wel aardig warm worden tijdens normaal gebruik. Ok je krijgt er geen brandplekken van maar het is niet comfortabel. Wat wel irritant is dat daardoor waarschijnlijk ook de GPU raar gaat doen. Het is al een paar keer voorgekomen dat het beeld gaat strepen of het gewoon niet doet. Ik ben hier ook niet de enige in zoals te lezen in onderstaande forum post:

Ondanks dat de grootste batterij erin zit die je kan kiezen op de Dell website valt deze toch een beetje tegen. Een werkdag ga je niet redden zonder dat je je lader uit de tas moet pakken. Ik zelf heb er max 5 uur mee kunnen "werken", dit was in het vliegtuig met een USB HDD eraan om series te kijken. Nu is dat denk ik wel wat taak intensiever dan gewoon wat kantoor werk. Dan kan je met een lage helderheid van het scherm en alle toeters en bellen uit er wel zon 7 uurtje uit persen.

De review is nog niet compleet klaar en zal nog iets verder worden uitgebreid met andere foto's en een conclusie. Vanwege drukte heb ik hier nog geen tijd voor gehad. i'll be back...

Heb jij ook een Dell Latitude 7370-J56MR?