Specificaties GF GTX 980 (1,152GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G LE Review

MrTomatosoup 7 juli 2016, laatste update op 18 augustus 2016, 256 views

MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G LE

Topkaart voor topprestaties. Ik had geluk met een lage prijs, en ben absoluut meer dan tevreden over de kaart. Ook al is hij een generatie oud, 1440p gamen doet hij nog steeds helemaal geweldig, en alles op ultra.

Pluspunten

• 1440p, ultra en knallen maar
  • Stil en koel
  • Ziet er echt als een beest uit
  • LED!

Minpunten

• Prijs is nog wel hoog
  • Geen backplate
  • Tsja de "light edition" maar het blijft een 980
  • Meer kan ik echt niet bedenken.

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Ik ben van mijn oude 650 Ti Boost overgestapt op deze kaart, die op het moment van aanschaf 359 euro kostte. Zeer blij dat ik het gedaan heb, 2 dagen later was hij 100 euro duurder. Ik heb laatst een 1440p monitor gekocht (Dell Ultrasharp U2515H https://tweakers.net/pric...rasharp-u2515h-zwart.html) en wilde een gpu die daarbij pastte. Eerst wilde ik wachten op de rx480, maar uiteindelijk deze gekocht. En man wat ben ik daar blij mee zeg.

What's in the box

De doos. Niet bijzonder groot en zwaar, maar keurig afgewerkt. In de doos bevinden zich:
  • De 980 natuurlijk
  • Een 6pin-8pin converter
  • Een dvi-vga converter
  • Een boekje met korte instructies
  • De driver disc
Driver disc gooien we uiteraard weg, drivers downloaden we via GeForce Experience. Mijn monitor gebruikt displayport, dus ook de converter gebruik ik niet.

Ik vind het design van MSI persoonlijk erg gaaf, en erg goed uitgevoerd. Wat mij vooral opviel in vergelijking met mijn oude kaart, is dat hij echt veel groter is. En tja, ik vind hem er echt als een beest uit zien, zijn prestaties waardig.

Installatie

Installatie verschilt natuurlijk per kast en voeding e.d., bij mij ging het heel makkelijk. Op mijn voeding zit niet 2x 8pin, dus ik moet het adaptertje gebruiken wat bij wordt geleverd van 6pin naar 8pin. Even zoeken naar dat 2e 6pin kabeltje, GPU erin schuiven en de PC kon aan. Ik had het niet verwacht, maar ahum, Er zit een ledje op. _/-\o_ Die je kan customizen met GeForce Experience. Geen verschillende kleuren helaas, alleen wit, maar ik heb hem nu staan op dat hij feller wordt naarmate de kaart warmer wordt. :D

Een paar minuten later de drivers geinstalleerd, GeForce Experience doet dat allemaal voor je, hardstikke handig programmatje.

Resultaten

En toen konden we gaan gamen. Man man man wat doet dit ding het geweldig zeg. Ik was bang wat settings terug te moeten draaien op 1440p, maar niks daarvan. Tot nu toe zijn GTA V, Battlefield 4 en The Witcher 3: Wild Hunt de revue gepasseerd, en hij kan ze allemaal makkelijk aan. Allemaal 1440p en allemaal ultra.
Frames per second
Wat kanttekeningen bij de resultaten: alle settings van GTA V aan en omhoog, ook de advanced. Alleen MSAA heb ik op 4x staan, omdat op 1440p meer niet echt nodig is, en onnodig veel gpu power vraagt.

Bij Battlefield 4 staat wel alles gewoon op ultra, daar heeft ie geen moeite mee.

Bij de witcher heb ik Nvidia hairworks aan staan, maar dit ga ik weer uitzetten denk ik. Neemt onnodig veel frames weg en nja voor die paar extra haartjes die je kan tellen vind ik het de frames die je inlevert niet waard.

Resultaten:

GTA V zit comfortabel tussen de 45 en 60 fps. Sommige mensen zullen minder dan 60 echt vervelend vinden, ik heb daar totaal geen moeite mee, zolang het maar boven de 40 blijft.

Battlefield 4, tsja de frames liepen ver uiteen. Ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor map je speelt en met hoeveel mensen. Het bleef in ieder geval altijd boven de 70, en liep soms op tot 130.

The Witcher 3: Wild Hunt heeft ongeveer dezelfde framerate als GTA V, tussen de 45 en de 60. Ook hier ligt het er erg aan waar je bent en wat er gebeurt.
Temperatuur en Geluid
Ik heb geen custom fan profile, gewoon MSI zijn eigen ding laten doen. Als de kaart niet in gebruik is gaan de ventilatoren uit, dus dat is helemaal mooi, 0 geluid.

Onder load wordt de kaart niet warmer dan 70 C. Geluidsproductie heb ik niet gemeten, daar heb ik de equipment niet voor, maar hij is zeker niet heel veel luider dan mijn oude kaart. Ik vind het absoluut niet storend, en hoor hem niet boven de andere fans uit.

Ik heb de kaart (nog) niet overclocked, moet nog even kijken of ik dat wil. In principe vind ik hem zo absoluut prima presteren.

Oordeel

Ik ben echt heel erg tevreden met deze kaart, maar als sidenote moet daarbij gezegd worden dat ik er maar 359 euro voor heb betaald. Dit maakt nogal uit, want de GPU is nu al weer 100 euro duurder, en meer dan 400 euro vind ik echt een hele hoop geld voor een videokaart, ik weet niet of ik hem op die prijs aan zou raden.

Desondanks ben ik erg blij met mijn aankoop, en ga ik er zeker van genieten.

Ik heb hieronder nog wat fototjes geplaatst met mijn oude 650 Ti Boost als vergelijking.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G LE?