Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Yamaha YSP-2500 Zwart Review

derabbink 7 juli 2016, 3.252 views

Yamaha YSP-2500 Zwart

Een erg goede soundbar met goed surround effect en vele aansluitmogelijkheden.

Pluspunten

• Veel Aansluitingen
  • Perfecte HDMI-CEC ondersteuning
  • No Nonsense

Minpunten

• gevoelig voor vingerafdrukken
  • Omslachtige handleiding

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was al een tijdje op zoek naar een compact geluidssysteem dat de ingebouwde speakers van mijn TV kon vervangen. De gewenste features die ik voor ogen had waren:
  • Meerdere HDMI ingangen
  • HDMI ARC (voor als ik ooit een TV koop die dit heeft)
  • Goede HDMI-CEC integratie
  • S/PDIF ingang voor geluid afkomstig uit de TV (mijn huidige TV heeft wel zo'n uitgang)
  • Bluetooth (niet vereist)
  • Gesimuleerde Surround Sound
  • Geen draadloze subwoofer
  • Geen flauwekul met gesloten/merk-specifieke apps, wifi, etc.
Het blijkt een lastige klust te zijn om een apparaat te vinden dat hier aan voldoet. Veel concurerende modellen hebben bijv, óf niet zo veel aansluitingen, óf je hebt er een app bij nodig waarvan je niet weet of die over een jaar nog bestaat, óf ze ondersteunen geen HDMI-CEC, óf de subwoofer is enkel draadloos te koppelen, etc.
Zoals je ziet gaat het mij er - naast dat het geluid goed moet zijn - vooral om dat het apparaat future-proof is; ik wil het over 10 jaar nog kunnen gebruiken, zonder dat tegen die tijd de helft van de features op de een of andere manier uitgefaseerd zijn, en hierin denk/hoop ik met de Yamaha YSP-2500 geslaagd te zijn.

Geluid afkomstig uit de TV
Zoals bij de specificaties te lezen is, kun je het geluid van de TV op meerdere manieren naar de Soundbar transporteren:
  • HDMI ARC
  • S/PDIF
  • Coax
  • Analoge Stereo (met RCA stekkers)
Ik heb hiervan S/PDIF en Analoge Stereo getest, en beide werken prima. De andere 2 opties kon ik niet testen omdat ik hiervoor niet de nodige aparatuur heb.
Het maakt hierbij voor de soundbar niet uit of het geluid letterlijk vanuit de TV ontvanger in het televisie toestel komt, of uit een extern aparaat dat via HDMI/SCART aan de TV is aangesloten; zolang de TV maar in staat is om het geluid via de aangewezen uitgang naar de soundbar te transporteren.

Audio Override
Zoals in de specificaties te lezen is, kun je de soundbar zo configureren dat het geluid dat normalieter bij een bepaalde ingang hoort wordt genegeerd, en in de plaats daarvan het geluid uit een andere bron wordt weergegeven. Hierbij zijn echter een paar beperkingen van toepassing. Één van de S/PDIF ingangen, en de analoge stereo RCA ingang kunnen bijv. alleen als TV audio override gebruikt worden. Dit is echter in de handleiding beschreven, en zou dus niet voor een onaangename verassing mogen zorgen.

HDMI-CEC
Hierin blinkt de YSP-2500 werkelijk uit: Als je bijv. een Chromecast en BluRay speler aan de HDMI ingang van de soundbar aansluit, worden deze apparaten beide herkend door de TV, en kun je ze dus gewoon - door de soundbar heen - besturen met de afstandsbediening van de TV.
Het gaat zelfs zo ver dat de TV en soundbar goed samenwerken om de juiste ingangen te selecteren, als je uit de lijst met bronnen op de TV bijv. je BluRay speler kiest: De TV kiest vanzelf de HDMI ingang waar de soundbar op zit, en de soundbar kiest vanzelf de HDMI ingang waar de BluRay speler op zit.
Ook als je simpelweg TV kijkt en je gebruikt geen HDMI ARC (maar bijv. wel S/PDIF) om het geluid naar de soundbar te sturen, weet de TV de soundbar via HDMI-CEC te vertellen dat deze naar het TV kanaal moet wisselen.
Last but not least, als je de TV uitzet gaat de soundbar vanzelf ook uit.

Een klein minpuntje dat ik door deze integratie wel ondervond was dat ik bijv. niet de TV uit kan laten als ik bijv. alleen maar de Chromecast naar muziek wil luisteren; de TV gaat immers vanzelf aan als de soundbar aan gaat. Maar dit heb ik opgelost met een stand-by killer voor de TV.

Installatie
Het aansluiten kan voor iemand die zich niet regelmatig bezig houdt met dit onderwerp wel intimiderend zijn. Bij de meeste apparaten (zo ook deze soundbar) staat bijv. HDMI-CEC in eerste instantie uit. Daar komt ook nog eens bij dat er nauwelijks fabrikanten zijn die HDMI-CEC ook daadwerkelijk zo noemen (Yamaha noemt het "HDMI Control", en bij Samung heet het "Anynet+"). Als je dan ook gebruik moet/wilt maken van een audio override (omdat je TV bijv. geen HDMI ARC heeft), moet je wel goed op de hoogte zijn van wat je apparaten kunnen en hoe dat bij elkaar past. Mijn beleving is dat de handleiding hier niet erg bij helpt, omdat deze er vanuit gaat dat de gebruiker de nodige kennis al in huis heeft.

Maar zodra alle apparaten met de juiste kabels aan elkaar zijn aangesloten is het instellen niet ingewikkeld. De soundbar heeft een OSD waarmee je het overzichtelijke aantal opties makkelijk kunt doorgronden.
De configuratie van gesimuleerd surround sound is ook erg makkelijk te bewerkstelligen m.b.v. de meegeleverde microfoon die je gebruikt om de acoustische eigenschappen van de kamer te meten.

Heb jij ook een Yamaha YSP-2500 Zwart?

Leuke review,maar hoe is het geluid,en wat is future proof als er geen hdcp 2.2 op de soundbar zit en je wilt overstappen op 4k?
Ik ben dik tevreden over het geluid. De equalizer instellingen voor verschillende soorten muziek en film werken goed, en de stereo/surround opties zijn allemaal prima. Hoe je het eindresultaat zelf zult vinden is vooral subjectief, en in het bijzonder bij een sound projector zoals dit model erg afhankelijk van de kamer waar je hem in gebruikt. Ik kan je daarom vooral aanraden om zelf te gaan proef-luisteren als je geïnteresseerd bent in dit apparaat.

Wat 4K betreft heb ik geen mogelijkheid om dit te testen. Maar hier staat dat 4K met 50/60 Hz en 3D passthrough ondersteund wordt. Ik verwacht dat ik zelf 4K zal overslaan en t.z.t. bij de opvolger (8K?) zal instappen.

Ook voor HDCP2.2 heb ik heen mogelijkheid tot testen, echter verwacht ik dat ik dat t.z.t. hoe dan ook aan de praat ga krijgen door een andere TV te nemen die ARC heeft. Dit acht ik echter niet als een heel groot probleem, aangezien 99% van wat ik op TV bekijk niet met die HDCP onzin belast is.

Met future proof bedoel ik overigens meer het niet obsoleet worden van het gros van de functionaliteit (wifi, apps e.t.c.), dan dat het nieuwste van het nieuwste er al in zit.