1 review

HP Pavilion 15-ab241nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-ab241nd Review

KoenvZuijlen 7 juli 2016, 281 views

HP Pavilion 15-ab241nd

Fijne laptop voor een gunstige prijs. Ik heb deze laptop gekocht als tweede kansje bij Coolblue, wat ook flink in prijs heeft verschilt, maar ook de nieuwprijs was gunstig.

Pluspunten

• Robuust
  • Vrij M.2 slot
  • Maximaal 16GB geheugen
  • Snel
  • Mooi design
  • Mooi scherm

Minpunten

• Accuduur valt wat tegen
  • Trage schijf

Ik heb deze laptop gekocht omdat ik in verband met mijn studie toe was aan een nieuwe laptop. Na een hoop gezoek kwam ik uiteindelijk via de website van Coolblue uit bij deze laptop.

Ook stond er nog een tweede kansje (refurbished) model bij met een gunstige prijs.
'S avonds om 22:30 gebeld naar de klantenservice van Coolblue om beide laptops naar de winkel te kunnen laten komen ter vergelijking. Volgende ochtend uiteindelijk wegens een net uitziende laptop voor het tweede kansje gekozen. Dankzij de goede bouwkwaliteit van de laptop waren er namelijk nauwelijks gebruikssporen te zien.

De laptop is vergeleken met mijn vorige laptop een enorme verademing. Zoals altijd is helaas de HDD ook hier de bottleneck, wat de potentie van de laptop flink beperkt. Gelukkig heeft HP hier wel aan gedacht en zit er een vrij M.2 slot in inclusief extra ruimte voor een M.2 schijf. Hierdoor is het makkelijk om de snelheid van een zelf in te bouwen SSD te combineren met de opslagcapaciteit van een HDD, zonder afscheid te hoeven nemen van de CD drive.

De processor genereert weinig hitte, dit mede dankzij het feit dat het om een 'U'-uitvoering gaat (low voltage). Helaas merk je dit natuurlijk ook in de performance tegenover een 'HQ'-uitvoering.

De inbegrepen nVidia GeForce 940m bied voldoende om moderne games als GTA 5 of CoD: Black Ops III aan te kunnen ondanks dat deze laptop zich niet profileert als gaming-laptop.

Vergeleken met mijn vorige laptop (1366x768) is de 1920x1080 ook een absolute verademing. De hoge resolutie zorgt naast een mooier scherm ook voor meer werkruimte op het scherm, waardoor het eenvoudig is om 2 documenten naast elkaar te tonen zonder dat dit ten koste gaat van de bruikbaarheid.

Al met al ben ik erg blij met deze laptop, al zal ik wel zelf een SSD moeten toevoegen en in de nabije toekomst ook zelf een RAM module bij moeten plaatsen.

Heb jij ook een HP Pavilion 15-ab241nd?