Specificaties 80GB 3.5" HDD (ATA) - Bekijk alle specificaties

WD Blue WD800JB, 80GB Review

FastBunny 26 maart 2007, 964 views

WD Blue WD800JB, 80GB

Pluspunten

• Snel door: 8MB cache en 7200RPM
  • Betrouwbaar, ook bij 24/7 gebruik

Minpunten

• 'slechts' ATA100 en niet ATA133

Ik gebruik 2 van deze schijven al geduurende 2 jaar in mijn Server, ondanks dat ze in een RAID1 staan heb ik nog nooit problemen gehad met 1 van deze 2 schijven.

Mede door de 8MB cache en de 7200rpm snelheid zijn de aardig snel, precieze benchmarks heb ik nooit gedaan maar ze voelen snel aan, zeker gezien het feit dat het 'slechts' ATA100 schijven zijn. Ze kunnen prima meekomen met de huidige SATA modellen die over dezelfde features bezit.

Ook de betrouwbaarheid zit wel goed, zonder enige problemen daarien ze 24/7 in een Server welke elke minuut zijn mail ophaald etc, en dus vrijwel geen 'rust' krijgt.

Heb jij ook een WD Blue WD800JB, 80GB?

Je zegt dat het snel is, maar wat is snel?

Hiermee bedoel ik laat eens wat benchmarks zien etc. Wat je systeem config is en welke controller je hebt gebruikt etc.

Betrouwbaarheid?, hmmm hoe heb je dat getest?

WD heeft een programma WD Data LifeGuard Diagnostics. Met deze programma kun je hd scannen op bad sectors. Heb je dat al gedaan? Na 2 jaar ben ik daar wel benieuwd naar. :P
Gebruik je actieve koeling?
Ik gebruik hem op een Intel serverbord, en hiervoor heb ik hem op een Asus A7A266 bord gebruikt.
De cpu is een 2.8Ghz P4 en 1GB ram.

Als controller gebruik ik een Promise FastTrack TX2000, ik gebruik geen bijzondere actieve koeling. Alleen 2 systeemfans, maar die zitten niet direct voor de harddisks.

Ik heb net een check gedaan met de Lifeguard Diagnostic en er komt alleen 'PASS' uit en verder geen extra info
"ondanks dat ze in een RAID1 staan heb ik nog nooit problemen gehad met 1 van deze 2 schijven."

Waarom zou iemand in raid-1 opstelling meer problemen moeten verwachten? Ik denk dat je bedoelt dat je óf (gelukkig) nog nooit van de "backup-functie" van raid-1 gebruik hebt hoeven maken óf dat ze in raid-0 draaien.
Ik bedoel het inderdaad als zijnde dat ik nog nooit van de mirroring gebruik heb hoeven maken omdat de schijven zonder problemen draaien. Niet dat je dan meer problemen zou verwachten.
Dit is meer een marketingpraatje dan een survey / user review. Voor het meten van de snelheid zijn er genoeg eenvoudige programma's:

- HDTune
- HDTach