Sitecom WL-611 WL-N Router Review

Bolletje 30 augustus 2009, laatste update op 26 januari 2010, 10.870 views

Sitecom WL-611 WL-N Router

Pluspunten

• Klein
  • Bekend merk (met 10 jaar garantie)
  • Makkelijk aan te sluiten

Minpunten

• Geen support voor 'tijdenschema'

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3

Ik ga nu de WL-611 bespreken, een budget Wireless-N router van Sitecom. :)

Ik heb deze router gekocht, omdat ik dacht dat mijn oude WRT54GL kapot was. Dit bleek echter aan Ziggo te liggen die het een en ander zat te klooien met de verbinding. Hier kwam ik achter nadat ik hem al besteld had (voor 42.29 inclusief verzendkosten). Een familielid had er echter nog een nodig waardoor ik heb besloten hem niet terug te sturen. Ik had hem in eerste instantie besteld, omdat ik al een switch had van Sitecom die naar behoren werkt. Ook de prijs sprak me erg aan; 40 euro voor een Wireless-N router :D Als derde was de levertijd van deze router erg kort (hij was bij veel winkels op voorraad). Volgens mij is hij ook redelijk nieuw.

Verpakkig + uiterlijk
Het eerste wat me opviel was de verpakking. Deze is namelijk erg klein; 15*13.5*10 cm. De router zelf zou dus ook erg klein zijn (in vergelijking met mijn WRT54GL) en dit ondersteunde verpakking ook door de slogan "Special Compact Size Edition" te dragen. Hij is inderdaad erg klein; qua oppervlakte even groot als een DVD. In mijn geval maakte de grootte niet echt uit, hij mocht ook wel twee keer zo groot zijn. Voor mensen die hem op een bureau plaatsen is het wel handig. Hij ziet er naar mijn mening ook mooi strak uit. Hopelijk komt er ook een geheel zwarte versie gezien dit bij de meeste mensen beter staat.

Naast de router vinden we:

-de AC-adapter,
-een blauwe UTP-kabel (voor router-modem),
-een handleiding die vooral uit plaatjes bestaat,
-een CD met drivers en digitale handleiding (drivers zijn eigenlijk niet nodig)
-en als laatste een garantie-kaartje om je 10 jaar garantie te claimen (wat trouwens ook heel makkelijk via de website gaat)

De router beschikt over 4 LAN-poorten, één WAN-poort en 2 antennes. Redelijk standaard al zeg ik het zelf. De LAN-poorten, WAN-poort en WLAN-poort zijn voorzien van een blauwe LED en de overige LED van Power is oranje. Soms lijkt het paars doordat er een combinatie optreed van oranje en blauw. Een keer wat anders dan dat groen :)

Aansluiten + werking
Dan maar is tijd om hem aan te sluiten. Ik ga hier niet erg uitgebreid op in omdat ik de router eigenlijk niet zelf ga gebruiken. Aansluiten ging erg makkelijk: stroom van het modem, kabel naar de router, stroom weer op het modem en de router. Dit was alles en het werkte meteen (ofja, je moest heel even wachten totdat alles herkent was). Dit is dus echt een aanrader voor mensen die gewoon 'plug 'n play' willen werken. Je hoeft geen software te installeren. Gewoon ergens neerzetten en kabels erin.

Het apparaatje werd tijdens het gebruik een beetje (hand)warm. Dat komt waarschijnlijk omdat die zo compact is. Ik vind het niet heel storend. Ook knipperen de LED’jes wat fel als de router belast wordt (bijvoorbeeld als je wat download). Dit kan dan misschien wel irritant zijn voor de mensen die hem op het bureau hebben staan, maar voor de gewone gebruiker die hem in de meterkast/zolder/kelder zet maakt het niet uit denk ik.

Interface
Ik ben de Linksys interface gewend, dus dit zag er wat anders uit. Naar mijn mening zelfs wat overzichtelijker. Je kan heel makkelijk de gewenste taal veranderen. Ook staat alles mooi bij elkaar en ziet het logboek er naar mijn mening overzichtelijk uit.

Je kan ook heel makkelijk bepaalde termen invoeren die geblokkeerd moeten worden. Zoals ‘runescape’ of ‘habbo’ (ja, weet ik veel wat :p)
De functie om bepaalde tijden aan apparaten te koppelen (bijvoorbeeld als iemand na 10 uur niet meer achter de pc mag) missen volgens mij bij deze router. Dat vind ik wel een minpunt aangezien dit bij veel huishoudens (waar deze router dus anders zeer geschikt voor was) nog wel eens van pas kan komen. Ik heb al een mail gestuurd naar Sitecom of ik iets over het hoofd zie en of het misschien met een firmware upgrade er komt.

Je kan ook simpel DHCP uitzetten zodat je de router als een Wireless Acesspoint kan gebruiken en/of als een switch.

Conclusie:
Zeer leuke router voor een goede prijs. Simpele installatie is erg fijn en de lange garantie is mooi meegenomen. Alleen geen ondersteuning voor het 'tijdenschema' wat een afbreuk doet als router-functie bij een gezin/huishouden.

Heb jij ook een Sitecom WL-611 WL-N Router?

Ook ik vind dat er in ieder geval wat (snelheids-) testen bijhoren hier op tweakers.

Het rare van zo'n router is dat hij weliswaar 300Mbs (theoretisch) over WiFi
aankan, maar dat hij slechts 100Mbs via de LAN (UTP) poort aankan.
Dus theoretisch heb je een bottleneck in de Router zelf.
Haal je toch nog max 10MB/sec i.p.v. 15MB/sec (in de praktijk).

Behalve als je access point wat verder weg staat, dan haal je dat inderdaad niet
en ben je wel blij met je 802.11n WiFi...
Ik vind dat je voor zo'n 40 euro niet kan verwachten een digitale koning op de snelweg binnen te halen. ;)
Er is een nieuw firmware: 1.2

Iemand ervaring met update of idee wat er verbeterd is?
Ik heb die update gedraaid (in 2 stappen, er zijn twee files, maar dat wijst zich vanzelf)
Geen idee wat er veranderd is, maar het updaten is prima verlopen.
Je hebt je best gedaan, maar ik vind eigenlijk dat je inhoudelijk vrijwel niets vertelt over de (on)mogelijkheden van de router, terwijl het daar eigenlijk allemaal om gaat.
Een hoop tekst met vrij weinig waarde wat mij betreft.

Ik vind het ook altijd prettig als het Nederlands klopt in een review, dat zit hier en daar niet echt goed in elkaar in dit geval.
Laat op de avond, na wat alcoholische drank, gaat de spelling en grammatica van mij achteruit. ;)

Of als jullie een beter programma of een andere manier weten om de snelheid te testen: laat dan een reactie achter of stuur een DM. Dan weet ik hoe ik het goed aan moet pakken volgens jullie.

Maar ik weet niet of dat nog wel echt nodig is. Ik bedoel: dat ding kan nooit die 300 Mbps halen. Dan nog een vraag: wie koopt deze router in combinatie met een duur abonnement? Ik denk niemand. Het is een leuk routertje voor een gemiddeld huishouden waar een laptop in huis is. Die mensen maken zich volgens mij niet zo druk om hele hoge snelheden. En als jij vind dat de review kut is, tjah dat is dan jammer. Ik heb volgens mij nog wel dingen besproken zoals het uiterlijk, installatie en interface. Iets waar mensen veel eerder naar kijken dan die extra 10 Mb/s die een andere router kan leveren. Hun abonnement kan het toch nog niet aan en dit krijgen ze volgens mij ook in de winkel te horen.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 30 augustus 2009 13:54]

Ik mis bij dit product toch een beetje de gigabit lan verbindingen, verder wel weer mooi dat er wireless-N opzit natuurlijk :) Voor zo'n prijs mag je ook niet teveel eisen
Ik heb deze router nu ook een paar dagen, vanwege de aanschaf van een 300n laptop. Waar ik in combinatie met de voorgaande 54g router ongeveer 2500 KBytes per seconde had gaat deze tot 8000 KBytes per seconde. De afbeelding op het doosje toont een "wireless real speed" van 75 tot 100 mbps.

naast de eerder genoemde plus- en min-punten (en in vergelijking met mijn oude smc2804wbr v2 router (na zes jaar trouwe dienst nu aan zijn pensioen toe))

plus punten:

mac adres filtering voor wlan & lan zijn gescheiden in te stellen
vaste ip adressen in te stellen voor specifieke mac adressen

min punten:

antennes zijn niet af te koppelen
geen logging mail mogelijk
vormgevings foutjes in web interface (teksten die door elkaar lopen in dhcp status scherm)
Inderdaad, een erg leuk ding voor het geld.

Ik zie dat de prijs inmiddels nog eens met 10 euro gezakt is waardoor dit een uitstekende koop voor mensen wordt die niet heel veel eisen stellen aan een router.

Ook een aanrader om te gebruiken als een WA.
zelfs de link naar de source code op de website van Sitecom is dezlfde, duss...
Ik hoop dat deze review beetje een indruk geeft over de router. Voor iPerf (of iets in die richting) had ik laat op de avond niet echt zin :p Ik kan niet veel maken van zo'n simpel maar degelijk routertje.

Ik zal morgen ook proberen een review te maken van de LN-118 (5-port switch van Sitecom).

(en als jullie mij steunen dan heb ik eindelijk 10k karma points voor T.net pic storage. Hoef ik geen tinypic te gebruiken :p)

Edit:
Deze was laatst ook in de aanbieding bij de MediaMarkt hier. Daarom viel die bij mij op :>

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 30 augustus 2009 02:03]

Alleen met g getest. Haal 2,7MBps dus ca 21,5Mbps. (kopiëren groot bestand)
Aangezien er 20 netwerken in de buurt worden ontvangen, een rustig kanaal opgezocht:
2,7MBps ipv 1,8MBps !!

Maximale effectieve throughput (volgens Wikipedia):
802.11b: 5 Mbps
802.11g: 22 Mbps
802.11n: tussen de 50 en 100 Mbps, afhankelijk aantal antennes.

611 is model met twee antennes (X2), dus zou een snelheid van ca 75Mbps moeten kunnen halen. Heb helaas geen draft-n laptop, dus kan niet testen.

Heb XP moeten tweaken om draadloos internet boven de 8Mbps te krijgen (speedtest.net):
TCPWindowsize register setting aanpassen, nu is draadloos internet 13Mbps gelijk aan via kabel. (utility beschikbaar bij Sitecom FAQ)

Vooralsnog aanrader. Stekkers erin en het werkt. Stabiel en snel.
Alleen Netstumbler geeft 48Mbps ipv 54, maar gemeten snelheid is OK.
Ik heb dit dingetje ook, omdat het wireless gedeelte van mijn Asus WL500W brak is (dd-wrt, file/print/ftp/rsyncserver).
Heb dit routertje als switch aangesloten en dat werkt zoals verwacht prima.
In combinatie met het compacte design en de prijs is dit een erg leuk N-access point.