Specificaties 17" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R710 AT01 Review

Tribledragon 30 augustus 2009, laatste update op 30 augustus 2009, 1.809 views

Samsung R710 AT01

Pluspunten

• prijs
  • snelheid
  • design

Minpunten

• schermresolutie
  • accuduur

Aankoop en verpakking

Deze laptop heb ik 2 weken geleden gekocht en voorafgaand aan mijn aankoop gezocht naar reviews echter weinig informatie gevonden. Vandaar de keuze om nu zelf een review te schrijven. De keuze voor deze laptop als DTR is gekomen doordat hij voor mijn gevoel veel te bieden had voor een betaalbare prijs § 899).
De buitenkant van de verpakking is saai te noemen. Tweekleuren druk (blauw en zwart) op bruin karton. De binnenkant van de verpakking is ook niet verrassend. Wel zit alles zeer goed ingepakt en had niets ruimte om te bewegen. Praktisch gezien goed verpakt toch makkelijk uit te pakken. De accu heeft een meter op de achterkant waardoor je kan zien hoe vol deze is (per 25% aangegeven). Bijgeleverd is een acculader een Cd-rom met cyberlink DVD suite, DVD met drivers en de Samsung software, een doekje om vette vingers e.d. te verwijderen en de gebruikelijke boekjes met veiligheidsinstructies, garantie informatie en een boekje met informatie en uitleg over Samsung Recovery Solution.

Na het uitpakken en stekker in het stopcontact installeren. Dit verliep vlot maar een reŽle tijdsspan kan ik niet geven omdat ik tussendoor ook het avondeten gemaakt en gegeten moest worden. Wat als eerste opviel was het gebrek aan snelkoppelingen van diverse programma’s die je nooit gebruikt. Er is dus geen herinstallatie nodig als je tevreden bent met Windows Vista Home Premium 32 bits. De enige bijgeleverde software is een probeerversie van office en Samsung Recovery Solution.

Korte samenvatting specificaties
Processor: Q9000
Geheugen: 2x2 GB DDR3 @ 1066 Mhz
Videokaart: Geforce GT 130M 512 GDDR3 (onboard)
Harddisk: 500 GB 5400rpm
Scherm: 17 inch 16:10 1440x900

Stevigheid

Het toetsenbord is soepel en de toetsen niet glad. Speling op de scharnieren van het scherm is niet aanwezig echter is het wel een beetje uit zijn verband te duwen als je op de ene bovenhoek naar voren en de andere naar achter duwt. Dit heeft geen invloed op de weergave op het scherm. Boven het toetsenbord is een afdekplaat aanwezig die doorbuigt als je hier kracht op zet. Onder het toetsenbord voelt dit wel stevig aan. Met een redelijke kracht is hier nog wel enkele millimeters beweging mogelijk.
Op de dvd drive zit een redelijke speling als deze open is. Hoe verder hij open gaat hoe meer speling. Helemaal open van het ene uiterste tot het andere uiterste toch een millimeter of 4. Het gewicht van net over de 3 kilo maakt hem nog draagbaar genoeg voor de keer dat hij meegenomen moet worden.

Opstarten en benchmarks

Het opstarten van het systeem gebeurd vlot in 52 seconden is Windows vista gebruiksklaar. Opstarten van de Officeprogramma’s kost ook nauwelijks tijd, in een tot twee seconden is Word, Excel of PowerPoint opgestart. Het afsluiten kost het systeem 17 seconden.
De prestaties van de laptop vergelijken is voor mij moeilijk omdat ik van een vrij oud systeem (P4 3.0 HT) afkom echter heb ik wel 2 Benchmarks gedraaid zodat jullie ze zelf kunnen vergelijken en beoordelen.
3DMark06: 6715; sm2.0: 2754; sm3.0: 2535; cpu; 2949
Grafisch 5,9
Grafische weergave voor spellen 5,6
Primaire vaste schijf 5,8

Accu

Er zit maar een 6 cell accu in de laptop en aangezien er een Q 9000 processor in zit gebruikt wel veel energie. Op de energiebesparende modus kan ik ongeveer 3 uur werken op de modus voor hoogste prestaties 2 uur. Dit heef tot gevolg dat de laptop niet geschikt is voor vaak en of lang gebruik zonder stopcontact in de buurt. Maar voor mijn persoonlijk levert dit geen nadelen op.

Scherm

Het scherm is voor mijzelf ruim voldoen aangezien ik er geen games op speel. De maximale resolutie is [b]1440x900 en de verhouding is 16:10. De kijkhoek is redelijk vanaf de zijkant maar langs boven en onder is deze toch minder. Met een groep rond de laptop zitten om een film te kijken is dan ook niet handig maar om te werken is het ruim voldoende.

Warmte- en geluidsproductie

Het geluidsniveau van de laptop is zeker niet hoog te noemen. Zelfs in de avond zonder omgevingsgeluid valt het geluid van de laptop nog niet op. Bij een zware belasting hoor je hem wel maar dit is niet storend. De warmteproductie is ook goed. Bij een zware belasting moet je er wel zorg voor dragen dat hij goed kan luchten. De laptop staat bij mij op een glazen tafel en het glas wordt handwarm bij normale belasting (internet/word) en iets warmer bij intensieve belasting echter dit zou nog onder handwarm kunnen vallen.

Deze laptop voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen en voor een prijs van 899 voor de specificaties vind ik het persoonlijk een zeer goede koop en hoop ik er nog jaren plezier van te hebben. Het is voor mij een DTR en in dit opzicht voldoet hij aan alle verwachtingen. Snel en soepel.

Dit is mijn eerste review en op en aanmerking wil ik zeker ook nog verwerken in deze review

Heb jij ook een Samsung R710 AT01?

Misschien kan je wat benchmarks of in ieder geval specificaties toevoegen..

[Reactie gewijzigd door BlackFlower op 30 augustus 2009 00:43]

Dit een revieuw van een product in de price watch maar een korte samenvatting van de specs kan ik hier wel zetten
Ik heb deze laptop ook hier staan, en ben er nog steeds erg tevreden over. De accu is inderdaad vrij snel leeg, maar zeker door z'n videokaart en het geheugen is het een krachtpatster (voor een laptop).

Wel heb ik wat problemen gehad met het installeren van andere OS's erop, met name doordat de build niet te vinden was op de website van samsung (wellicht inmiddels wel). Nu draait er windows 7 op, en dat loopt allemaal erg soepel.
Mooie review.. wat plaatjes zullen leuk zijn ;)

Ik heb deze ook uitstekend ding! :)