Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart Review

Evinyatar 12 oktober 2005, 838 views

Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Groot
  • USB-hub
  • Picture In Picture
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Backlight geeft rode tint
  • Lange levertijd (maar dat zou nu opgelost zijn)
  • Backlight bleeding (niet op mijn exemplaar, maar toch...)

Anderhalve maand na de bestelling was hij er dan eindelijk! De Dell UltraSharp 2005FPW werd netjes aan mijn deur geleverd. Mijn frustratie over de veel te lange levertijd was al gauw vergeten toen ik hem uitpakte en op mijn bureau neerpootte.
De installatie is eenvoudig genoeg; kabeltjes insteken, cd-rompje er in en klaar is 2005fpw. Wel is het sterk aangeraden een DVI uitgang te hebben; met D-SUB is het beeld echt brak.

Na grondige inspectie kon ik in de 1650 x 1080 pixels geen dode of luie exemplaren ontdekken. Wel viel me op dat de backlight een rodere tint aangeeft dan mijn Samsung 710N en mijn 15" PowerBook, en als je er lang naar kijkt (het is immers mijn hoofdmonitor) dan lijkt het of die andere schermen een groene tint hebben. Dit kan aanvankelijk storend werken als je veel met witte vlakken werkt. Ik heb mijn wallpaper dan maar veranderd naar iets meer vulling op de achtergrond, en dan valt het al zo niet meer op. Toch is het iets om rekening mee te houden.
Dit doet me trouwens denken aan de AnandTech review van de 2005fpw vs Apple Cinema display, waar ze de Apple beschuldigen van een groene tint te geven... volgens mij is het eerder de Dell die dan een rodere tint geeft, aangezien mijn beide andere TFT's hetzelfde verschil vertonen.
Wat betreft contrast ratio moet dit scherm zeker niet onderdoen aan mijn Samsung 710N. Het zwart is zelfs net iets zwarter.

Veel mensen ergeren zich dood aan hun 2005FPW's vanwege de backlight. Die zou namelijk op een groot aantal exemplaren tot storens toe bleeden. Dit wil zeggen; op sommige plaatsen donkere vlakken lichter maken. Bij de getroffen exemplaren is dit voornamelijk aan de hoeken zichtbaar. Ik kan met een opgelucht hart zeggen dat mijn exemplaar hier weinig last van heeft. Het is er, maar het is enkel zichtbaar op een totaal zwart beeld in een verduisterde omgeving. Ik stoor me er niet aan. Toch is het iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van de monitor.

Het scherm komt met een zware, maar fantastische voet, die het scherm pivoteerbaar, en in hoogte verstelbaar maakt. Die geeft het scherm wel veel diepte, maar de functionaliteit maakt dat zeker goed.
En wat functionaliteit moet het scherm zelf ook niet onderdoen. Een USB hub met vier poorten, S-Video, Composite, D-SUB en DVI ingang met daarboven op nog een Picture-In-Picture en Picture-Besides-Picture ondersteuning, dat kan gewoon niet mis. Wel moet hierbij gezegd worden dat de PIP en PBP enkel werken met de combinatie D-SUB of DVI met Composite of S-Video. Met andere woorden: D-SUB naast DVI gaat niet, noch Composite naast S-Video.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart?

Is de 'rode tint' dan niet aan te passen met de kleurinstellingen van de monitor? Ik heb twee relatief goedkope TFT schermen en ik heb nog niet gemerkt dat er een groenere tint in het wit zit.
Die kleurinstellingen veranderen het wit niet, enkel de tussenwaarden. Je moet het zien als een curve waarvan de buiging veranderd wordt, maar de eindpunten (absoluut wit en absoluut zwart) vast staan.