Specificaties 15,6" (3840x2160), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus G501VW-FI074T Review

eelkef 5 juli 2016, laatste update op 6 oktober 2016, 729 views

Asus G501VW-FI074T

Prima laptop, lekker dun en licht. Heeft degelijke accuduur en is lekker krachtig voor gamen op 1080p en sommige 4k. Mooi scherp beeldscherm en het toetsenbord typt lekker en heeft achtergrond verlichting. Je laat alleen wel makkelijk vinger vlekken achter op het deksel.

Pluspunten

• dun en licht
  • scherp beeld
  • lange accuduur
  • degelijke specificaties
  • goed gamen op 1080p

Minpunten

• snel vingervlekken op deksel
  • 2 partites op 1 schijf
  • net wat te zwak voor 4k gamen (~20fps)

Sinds een tijdje ben ik al op zoek naar een nieuwe latop met goede specificaties en ook een degelijke accuduur. Nu kom je dan al snel uit bij een gaming laptop, en deze heeft dan ook nog een grote accu.
Dus is dit dan DE laptop voor gaming en productiviteit?

Dus nu ik hem heb, hoeveel maakt hij daar van waar?
Daarom kijk ik in deze review naar hoe goed kan je er op gamen, maar ook hoe deze latop bevalt voor de wat meer productieve werkzaamheden.

Wat valt er te zien

1. Overview
2. Look and feel
3. Prestaties
4. Conclusie
1. Overview
Hier noch even snel een lijstje van de specs:
CPU: Intel i7-6700HQ
GPU: NVIDIA GTX 960M
RAM: 16 GB DDR4
SSD: 512 GB (NVMe)

Als eerste in de doos kom je de latop zelf tegen, veilig en netjes verpakt.
Er zitten verder een usb naar ethernet adapter, een powerbrick en een ietwat korte netvoedings kabel in.
De netkabel is 90 cm lang, en dat is net lang genoeg hier in huis, maar op andere plaatsen kan een stukje extra lengte net van pas komen.
2. Look and feel
De laptop bevalt meteen. Hij is lekker licht en dun, dus makkelijk vast te houden en straks niet zwaar in de tas. Maar om hem dunner te maken is het beeldscherm ook dunner en buigt deze wel makkelijker mee bij het open doen.

Hij heeft een strak design met een ietwat gamerig gevoel, maar ziet er niet overdreven game gericht uit. Dit spreekt mij persoonlijk erg aan.
Het toetsenbord typt lekker door, maar voelt wel een beetje vlak aan. Dit is alleen niet storend tijdens het schrijven van deze review.

Wel jammer is dat de 3 lampje voorop de laptop niet zichtbaar zijn als je er voor zit. Je moet bijna recht tegen de voorkant aan kijken wil je de status-leds zien. (power, opladen, schijf)

Wat ook meteen opvalt zijn de vingervegen dit op het deksel achter blijven, gelukkig is dit in minder mate het geval waar de touchpad zit. Daar zie je er gelukkig bijna niets van. Dit had zeker wel beter gemogen.

De touchpad voelt wel lekker aan en is ook in z'n geheel 'klikbaar', alleen klikt de onderkant veel makkelijker dan bovenaan. Toch is dit wel fijn om de hele touchpad als linker muisknop te hebben.

Qua aansluitingen ben je redelijk voorzien, er zijn 3 USB 3.0 poorten en 1 USB 3.1 type C, die ook dienst doet als thunderbold aansluiting.
Daarnaast zit er hdmi op, een sd slot(kaart komt er maar half in dus dit is geen opslag voor je sd naar micro sd kaart) en een audio combo jack.
Geen vga, maar daar moeten die beamers maar wat aan doen, of zelf 3 kabeltjes mee nemen.

Wel appart dat er meer ruimte tussen de pijltjes midden recht zit dan midden links? dit is wat scheef voor de gamers die graag pijltjes gebruiken :?
Ook jammer dat de end knop plaats heeft moeten maken voor de aan/uit knop, dit is toch een toets die je bij het typen van stukken tekst veel gebruikt (vooral als je nogal eens mis typt). Dus dan word de numlock ook geregeld noch eens gebruikt.
3. Prestaties
Dan op naar het stuk waar het om draait, doet het wat je verwacht dat het doet?

In games draait alles mooi soepel, op het punt na dat ze nog niet allemaal zijn voorbereid op 4k schermen. Dit zorgt af en toe voor apparte resolutie verschillen, dat alleen het middelste deel word gebruikt en de randen zwart blijven, of verschrikkelijk kleine ui's (steam overlay bijvoorbeeld). Maar aangezien dit allemaal softwarematig is zal dit na verloop van tijd zichzelf oplossen.

Voor gaming is het een degelijke laptop.

Kort een vergelijking vaan een paar games op verschillende instellingen:
- Rocket League: Is grafisch niet het meest zware spel maar wel altijd leuk om te spelen.
Op 4k met de instellingen op quality(medium) zit je rond de 30 fps.
Op 1080p kan je gerust alles maximaal zetten en heb je ruim 90 fps.
Lichtere games kan je dus zonder problemen draaien.
- Tomb raider
Op 4k met low haal je een schamele 20 fps.
Op 1080p met high haal je dan wel 50 fps
- Far Cry 3:
Op 4k met low graphics haal je een speelbare 23 fps
Op 1080p ultra haal je 32 fps
- Watch dogs
Op 4k met low haal je 23 fps
Op 1080p met high haal je 31 fps

Voor zwaardere games word het wat lastiger om deze op 4k te spelen met hoge instellingen. Alleen ziet het er niet perse minder uit op de lagere instelling op 4k of de hoge instellingen 1080p. Ieder heeft daarin eigenlijk z'n voor en tegens.
Voor veel detail is 4k beter, maar voor mooiere beelden/shaders is 1080p juist beter.

Qua benchmarks is er ook niet veel op aan te merken. Wel valt op dat de cpu net dat stukje beter is dan de GPU, maar in games heb ik daar nog niets van kunnen merken.
In 3DMARK Skydiver haalt hij een gezonde 12.816 punten, daarmee kom je toch boven 42% van de andere results uit. (http://www.3dmark.com/sd/4160556)
Het is niet eerlijk dit te vergelijken met mijn oude laptop (AMD A6 3400M & Radeon 6650M) van 4,5 jaar oud, maar wel leuk om te zien hoeveel sneller de nieuwe is:

De nieuwe latop is bijna 2 keer zo snel als de oude.
Dat betekent voor alles dus een ruime upgrade. Qua gaming prestaties, maar ook tijdens het browsen, youtube filmpjes kijken en programma's compileren.

De ssd van 512 GB is lekker vlot, je kan geen bakje koffie meer halen als de laptop opnieuw moet opstarten.

Wel raar is hoeAsus de partities indeeld, hierdoor valt de C partitie niet uit te breiden, omdat de herstelpartitie niet te verplaatsen is. Hierdoor heb je dus 2 partities op 1 schijf, welke even goed 1 hadden kunnen zijn. Dit zorgt nu voor wat extra geknutsel om de data op D te krijgen en programma's op C.
Dit is onnodig vervelend en had niet gehoeven |:(

Er is niets mis met de geluidsproductie, als alles idle draait staan de ventilatoren stil en draaien af en toe even. Tijdens het gamen kunnen ze even goed blazen, maar dit geluid is niet luid of storend.

Voor de batterij tijd ben ik gewoon gaan internetten, deze review schrijven en wat programma's installeren. Dit is volgens mij een normale werkload, en dus reprecentabel voor normaal werken. Tijdens dit alles stond de beeldscherm helderheid op 50%, dit was prettig om te zien, maar het had voor echte batterijsparing nog wat lager gekunt.
Met dit alles kwam de batterij na 5 uur en 15 minuten op 20%, waarna de laptop in een batterij sparende modus gaat. In totaal heeft hij het een ruime 6 uur uitgehouden. Op 5% en heb ik de lader maar weer aangesloten.
Dit is een zeer respectabele tijd en doet niet af aan de rest van de prestaties.
4. Conclusie
Dit is een zeer degelijke laptop die ik zeker aan zou raden als je een lange accuduur belangrijk vind en daarvoor niet meteen in wil lever op prestaties.
De laptop is mooi dun, maar hierdoor buigt het beeldscherm wel wat mee.

Ik heb hem gekocht voor 1525,00 en is die prijs dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een Asus G501VW-FI074T?

Bedankt voor de review. Ik ben zelf ook van plan om deze laptop te kopen en vind het dan ook fijn om van andere mensen die de laptop al hebben te horen wat zei van de laptop vinden.
Verder vroeg ik me ook af waar je de laptop gekocht hebt, heb hem namelijk zelf nog niet voor deze prijs gevonden.

Groetjes Amanda
Fijn om te horen dat de review anderen helpt een keuze te maken.

Ik heb hem gekocht tijdens de 'cash back' dagen bij de MediaMarkt, daardoor had ik 225 korting op de orginele prijs van 1799. (Dit was niet doorgetrokken in de pricewatch, maar het geld moest je achteraf nog terug vragen)

Als je er over nadenkt om binnenkort een nieuwe latop of iets anders te kopen zou ik je aanraden noch even wachten tot de "back to school" acties weer begonnen zijn, hier doen namelijk veel retailers aan mee en die geven dan mooie kortingen.
Bedankt voor de tip, dan wacht ik nog even af tot de "back to school" acties weer zijn begonnen.
Dank je voor de uitgebreide review!

Ik wacht al ruim een jaar op een goede laptop die aan mijn eisen voldoet, en dit is een van de weinige laptops die specs-side voldoen (CPU / RAM / SSD, resolutie, accu, gewicht / dikte).

Enige probleem is, ik heb tijdje geleden (dezelfde?) laptop in de Mediamarkt gezien en vond het scherm extreem reflecterend, laat staan met een beetje zonlicht.

Wat is jouw ervaring hiermee? Dit was voor mij de enige reden waarom ik hem niet veel eerder had gehaald. In je review kan ik hier niets over terugvinden.

Laat even weten! Thanks

[Reactie gewijzigd door mohf op 2 augustus 2016 01:29]

Ik heb de laptop nu een tijdje en heb nog geen last gehad van vervelende reflecties, zelfs de afgelopen dagen die vol met zon zaten niet.

Deze laptop heeft een mat scherm. en blijft daarom lang goed leesbaar.
De latop die je bij de mediamarkt hebt gezien is dan denk ik een andere versie van deze latop geweest.

Hopelijk beantwoord dit jou vraag :*)
Het zou goed kunnen dat je diehebt gezien, dat is de standaard variant. Dit is de meer 'gaming' variant, met een anti-reflecterende laag op het scherm.
Zeer fijne review, ik ben van plan om mijn game pc te verkopen en te gaan voor een game laptop omdat ik op kamers zit. Hierdoor kan ik overal gamen. Echter ben ik nog wel benieuwd naar meer benchmark tests.
Heb je zelf nog wat voorbeelden van fps bij games. Of weet je misschien een linkje naar een benchmark test met meerdere games?
Ik zie uit naar je antwoord!
Deze laptop is ook een aanrader voor gaming.
Ik ga komende dagen een paar games 'benchmarken' en bijhouden hoe ze draaien.
Voeg ze daarna ook wel toe aan de review, en stuur jou ook even een berichtje. ;)
Is helemaal goed, Thanks!
Uitgebreide en goede review!
Ik heb deze laptop ook tijdens de cash-back weken van Media Markt gekocht. Ben er zeer tevreden mee.
Ik gebruik de laptop vooral voor de fotobewerking in Lightroom/Photoshop en voor Video Editen, en kan de prestaties alleen maar bevestigen. Door de CUDA ondersteuning is het helemaal een feest!

Echter heb ik wel last van een naar elektro-geluid, en vroeg me af of dit bij jou ook het geval is. Het is in elk geval niet de fan, maar ik vermoed de CPU of GPU die een vervelend geluid produceert.
Het is constant te horen als ik op HighPerformance energy settings draai, en af en toe op Balanced.

Hier een voorbeeld van het geluid op high-performance setting. https://www.dropbox.com/s...cb9u/Voice%20013.m4a?dl=0

Ben benieuwd of dit bij jou ook het geval is.
Alvast dank!
Ik hoor idd ook een mechanisch geluid, lijkt op harde schijf die niet helemaal lekker draait. Maar heb geen idee waar dit vanaf komt.
Ik draai constant op gebalanceerd, hoor het bij beide even veel/weinig geluid.

Vind het verder niet echt storend, is zacht achtergrond geluid maar wel apart dat het er is.
Mooie review!
@eelkef waar heb je deze laptop gehaald?
Ik heb zojuist bij Bol.com, Mediamarkt en Coolblue/Laptopshop gekeken. Allemaal zeggen ze op hun webiste dat de laptop niet meer leverbaar is. Weet jij misschien waar ik hem nog wel kan halen?
Alvast bedankt!!
Ik heb hem toenertijd tijdens de cashback-dagen bij de Mediamarkt gekocht.
Ik heb nu alleen geen idee waar deze nog verkrijgbaar is, pricewatch geeft ook helemaal niets terug.