Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Tower, 22 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Zilver) Review

Foritain 5 juli 2016, laatste update op 26 mei 2017, 3.891 views

be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Zilver)

Te prijzig voor de massa, maar functioneel innoverend en vooral uitstekend gebouwd en uitgewerkt. Van de geluidsdemping, koeling, filters, draadloze lader en de fan hub, tot het aluminium en het geweldige glazen zijpaneel. Een echte high-end behuizing.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit en afwerking
  • Uitstekende modulaire uitvoering: inverted builds mogelijk, ruimte voor extreme radiatoren mogelijk, en alles wat overbodig is schroef je er uit.
  • Zee aan inbouwruimte voor standaard onderdelen en custom water
  • Uitzonderlijk stil en toch prima koel.
  • Kabelmanagement achterzijde prima
  • Standaard koeling met drie retail ventilatoren top. Slimme fan hub ook een fijne toevoeging.
  • Uitstekende uitvoering stoffilters, geluidsdemping
  • Leuke extra features: Twee LED-strips (vijf kleuren), draadloze QI lader voor je telefoon.

Minpunten

• Zwart aluminium <3 vingerafdrukken. Niet constant aan je deurtje zitten, of je moet poetsen.
  • Modulaire layout gaat ten koste van afwerking van de kabels uit de voeding.

Review: be quiet! Dark Base Pro 900

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Modulair
- Conclusie

Productpagina @ be quiet!

Zowel de be quiet! Silent Base 800 als de 600 lieten positieve indrukken achter, de oosterburen hadden dan ook een reputatie wat betreft degelijkheid van hun andere producten hoog te houden. Inhoudelijk viel er niet veel te klagen, hooguit dat de 800 wel een fan controller mocht hebben (welke bij de later geïntroduceerde 600 dan ook werd toegevoegd). Het enige wat een beetje bleef hangen was het gevoel dat be quiet! zich vooral had ingezet op een uitstekende uitvoering van het bekende tower concept, en dat van echte innovatie weinig sprake was. Een beetje cliché wellicht om Duitsers aan uitstekende bouwkwaliteit en afwerking en gebrek aan inspiratie te verbinden, maar het is zoals het is en het is vaker een compliment dan kritiek. Ik zal mijn anekdotes over mijn (meestal) geliefde Alfa Romeo’s overigens maar in de oude doos laten, anders haal ik ook nog de woede van Italianen over mij heen.

Dat be quiet! op gebied van behuizingen ookkan innoveren willen ze laten zien met hun nieuwste behuizingen, de Dark Base 900 en de Dark Base Pro 900, waarbij de Pro vandaag onder de loep wordt genomen. Ze beloven naast kwaliteit zowel modulariteit als een knappe featureset, maar vragen er een aardig bedrag voor als het op behuizingen aan komt; 250 euro voor de Pro, of 200 euro voor de niet-Pro. We gaan kijken of de Pro variant zijn geld waard is. Dat de modulariteit noemenswaardig mag je in elk geval al opmaken uit het feit dat het een los hoofdstuk is geworden.

De Dark Base (zowel Pro als niet-Pro) komt in een geheel zwarte versie, zwart met oranje details, of de versie in deze review: zwart met zilvergrijze details.

De features en specificaties van be quiet!:

Allereerst complimenten voor de productpagina, zelden dat specificaties zo uitvoerig en overzichtelijk worden gemeld. In de basis is het een E-ATX / XL-ATX behuizing met uiteraard de optie om ATX en kleinere borden te huisvesten. Niet overdreven groot afgemeten, maar de Dark Base Pro 900 mag nog gerust een forse tower genoemd worden, en met een gewicht van bijna 15kg uiteraard ook geen lichtgewicht. Een niet onlogisch gevolg van een flinke hoeveelheid staal, aangevuld met aluminium voor de afwerking en gehard glas voor het zijpaneel. Als flinke toren zien we dat er aardig ruimte is voor zowel grafische kaarten (323mm met HDD bays, 472mm zonder), voedingen (284mm) als processor koelers (185mm), waardoor de meeste hardware eenvoudig zal passen.

Wat opslag betreft zien we ruimte voor zeven 3.5” HDD’s waarbij elke plek voor een 3.5” ook gebruikt kan worden voor twee 2.5” drives. Daarbij zien we een extra 2.5” slot (achter het moederbord), en ook de oude vertrouwde 5.25” bays zijn van de partij, al is het aantal van twee stuks niet heel extreem, genoeg behuizingen die ze geheel achterwege laten.

Drie 140mm ventilatoren zitten standaard in de behuizing welke staan aangesloten op een ingebouwde fan-hub die ruimte biedt aan vier 4-pin PWM fans en vier 3-pin DC fans welke allemaal via één PWM header worden aangesloten maar ook met een losse slider kan worden bediend, een opvallende combinatie. Belangrijke kanttekening is dat de meegeleverde SilentWings 3 140mm PWM fans de top is van de retail line-up van be quiet! en dus zeker geen budget instappers zoals meer gebruikelijk. Wat koelopties zien we flink ruimte voor extra ventilatoren of radiatoren, met zelfs ruimte voor 360mm en 420mm modellen aan de voor- en bovenzijde.

Verder zien we nog wat aardige features zoals geluidsdemping op de voor- en zijpanelen, anti-vibratie oplossingen voor HDD, ventilator, voeding en moederbord tray (wut?). Nog opvallender zijn de meegeleverde LED-strips en de ingebouwde QI draadloze oplader voor je telefoon.

Een doos. Duvel for scale omdat het weliswaar juli is, maar dusdanig matig weer de laatste dagen dat de lichtere biertjes nog even in de koelkast blijven.

De Dark Base Pro 900 is, simpel uitgedrukt, een beest van een behuizing. Niet eens extreem groot, maar de combinatie bouwkwaliteit en afwerking laat geen twijfels achter over het segment waarin deze jongen speelt: de bovenkant van de markt. Wat materiaal betreft een duidelijke upgrade boven de ~80-150 euro mainstreamers, al mag dat ook wel voor de prijs. Hij staat als een huis op zijn knappe poten, en zowel de staal als aluminium onderdelen doen het uitstekend. Hoewel leverbaar in geheel zwart of met oranje afwerking ben ik zelf erg te spreken over de zilverkleurige highlights, het breekt het zwarte geheel net even op, en de case is zeker groot genoeg dat hij dat kan gebruiken. Aluminium onderdelen hebben een licht geborstelde look, en het valt op dat de QI lader voorop de kleurovergang uitstekend weet op te vallen. Panelen sluiten op de meeste plekken ook erg strak aan, de fractie van een millimeter aan de zijkant is in werkelijkheid feitelijk niets van te zien.

Aandacht uiteraard voor de zijpanelen. Het stalen zijpaneel bevat de optie om koeling toe te voegen (tot zover dat nog zinvol is tegenwoordig) en het be quiet! logo paneel kan uiteraard worden omgedraaid wanneer je de behuizing in de omgekeerde stand zet, daarover straks meer. De show wordt uiteraard gestolen door het gehard glazen zijpaneel van 4mm dikte (een nette dikte overigens). Licht getint waardoor je de meeste onderdelen goed zal blijven zien, zeker met LED verlichting in de behuizing. Ook hier valt de afwerking in positieve zin op, maar hou er rekening mee dat het wel kan spiegelen als je hem vol in het licht zet.

Het aluminium voorpaneel is een deurtje. Positief voor de uitstraling, al moet je op het aluminium drukken om hem te openen waarbij vingerafdrukken hier dus simpelweg onvermijdelijk zijn. Nu vermoed ik dat de meeste mensen tegenwoordig nauwelijks meer de deur open doen voor optische drives, dus dat deze vooral open gaat bij het reinigen van het stoffilter (en dan heb je toch een doekje bij de hand?), maar het moet worden gezegd. Achter de deur zien we verder nog de fan controller en een knopje om de kleur van de LED-strips (5 kleuren) te veranderen. Zelfs met een GTX 1080 en Intel i7 6950X waren de temperaturen overigens zo dik in orde dat je de fan controller overigens prima in de stilste stand kan laten staan, maar dat terzijde. Twee 5.25” bays voor de liefhebber, een eenvoudig te reinigen stoffilter met dikke fans er achter, en onderop zien we nog een mega filter die de hele onderkant van de case dekt. Keurig, wat je ook kan zeggen van de afwerking van de geluidsdemping op de panelen. Net materiaal, goed geplakt, netjes afgewerkt, daar kunnen enkele concurrenten van leren. Dit materiaal vinden we overigens ook terug op het (dichte) zijpaneel en de bovenzijde.

De achterkant is in de standaard indeling vrij ‘typisch’, het valt zowaar niet op dat er reeds een aansluiting zit voor een stroomkabel, dit omdat de indeling modulair is en dus ook de voedingspositie. Hierdoor zie je wat je vaak ik ITX cases ziet met een aparte indeling, een vaste aansluiting op de case en een verlengkabel naar je voeding intern. Pootjes onderop vallen wel in positieve zin op: stevig, netjes afgewerkt, en met dusdanig grip dat de behuizing niet zo maar gaat wandelen.

Accessoires worden netjes in gescheiden zakjes geleverd. LED-strips los in karton, weinig over te klagen. Prettig is de toevoeging van zowel een pomp- als een reservoir bracket, hiermee richt be quiet! zich dus op (custom) waterkoeling.

Intern voelt de Dark Base Pro 900 in eerste instantie bekend aan, en als je door de foto’s skipt lijkt het zowaar een typische tower case. De losse HD modules en het stuk rond de voeding geven echter al het vermoeden dat er meer speelt. Alvorens we naar het modulaire gaan kijken eerst de typische onderdelen: Een flink moederbord tray voor alles van ITX tot E-ATX, zeven HDD brackets, en eventueel ruimte voor koeling aan de onderzijde. Ook tussen de HDDs en de ventilatoren voorin zien we genoeg ruimte om een radiator er tussen te zeten.

Kijken we dichter op het moederbord tray zien we dat deze niet vast zit aan het frame, maar vast zit geschroefd. In de uit-fabriek layout hebben we echter alle acht de expansie sloten tot onze beschikking.

De HDD trays zijn elk te gebruiken voor één 3.5” drive of twee 2.5” drives, en ook individueel te verwijderen. Heb je een extreem lange GPU dan hoef je bijvoorbeeld niet direct de helft of al je HDD’s in te leveren, maar haal je er enkel uit nodig is. Andersom kan uiteraard ook, als je ze liever kwijt dan rijk bent laat je enkel die zitten die je daadwerkelijk gebruikt.

Opvallend is ook de plaatsing van de voeding. Met het bracket kan deze worden verschoven naar voren of achteren, of naar de andere kant van de behuizing als je het moederbord invert. Ook zien we dat de constructie rondom de voeding geheel gedempt in de behuizing hangt.

Achterop krijgen we weer iets meer inzicht in de modulariteit met opvallend veel schroeven. Rubberen grommets in de gaten voor kabelmanagement ontbreken niet, en we hebben één SSD achterop. De fan hub valt ook op vanwege het feit dat deze zowel PWM (4-pin) als DC (3-pin) aansluitingen heeft, zo worden PWM ventilatoren ook als zodanig aangestuurd, terwijl de meeste PWM hubs zelf wel met PWM worden aangestuurd, maar ventilatoren enkel op voltage aansturen.

Voor de aardigheid: bovenop, onder de bovenste kap, zien we een mooie hoeveelheid ruimte en installatieopties. Zo kan praktisch elke maat radiator worden geplaatst. Er is ook ruimte voor een radiator of ventilator aan de bovenkant tussen het frame en het paneel.

be quiet! legt veel nadruk op de flexibiliteit van de Dark Base Pro 900, en het is ook zeker geen feature waar je met rollende ogen overheen leest (ook die komen we nog geregeld tegen). Het concept ‘modulair’ is natuurlijk niet in 2016 uitgevonden, maar dat er genoeg ruimte is voor een fabrikant om indruk te maken met een goed uitgewerkt modulair concept staat niet ter discussie. Dat hoeft dan zeker ook niet meteen in de meest bizarre manier (denk aan een Aerocool Dreambox), maar kan zoals be quiet! hier doet uiterst functioneel. De Dark Base 900 Pro kan wel helemaal uit elkaar geschroefd worden (nadruk op ‘geschroefd’, zorg voor een schroevendraaier en een bak geduld), maar dat alles draait om drie specifieke issues die je tegen komt met systemen bouwen: 1) om te zorgen dat het venster aan beide kanten gebruikt kan worden kan je je gehele build omkeren. 2) om ruimte te maken voor dikke radiatoren kan je je moederbord en andere componenten omhoog of omlaag plaatsen, en 3) overbodige elementen kunnen verwijderen (veelal om ruimte te maken voor custom waterkoeling).

Het is simpelweg te veel werk om alle opties met foto’s te doorlopen, even los van het feit dat het verschil vaak lastig te zien is, dus dat doen we aan de hand van een deel van de schema’s. Zelfs op de schema’s is het soms lastig te zien wat het verschil is, dus houden we het hier relatief simpel, en voor alle details verwijs ik je naar de uitgebreide PDF van be quiet! van 22,5 MB aan inbouwopties. Het is echter zo eenvoudig als de eerste alinea suggereert: heb je een extreem dikke radiator? Dan schroef je je moederbord tray los en plaats je die één of twee sloten lager zodat je tot maximaal 84mm ruimte kan maken voor radiatoren (plus de ruimte tussen frame en bovenpaneel, dus je zou zelfs 84mm exclusief ventilatoren kunnen pakken. Dat gaat je dus wel ten koste van je onderste expansie sloten die dan achter je voeding verzakken, maar met waterblokken op je grafische kaarten is ook SLI prima mogelijk met ‘slechts’ zes sloten.

Als je de Dark Rock Pro 900 met het venster rechts wil is het flink wat meer schroefwerk. Dan moet je feitelijk het hele binnenwerk er uit schroeven en er ondersteboven terug inplaatsen. Dit gaat op voor het frame, je moederbord, de HDD trays, en ook de voeding moet worden verschoven. Daarna zal je ook de deur om willen zetten om linksom open te gaan, het be quiet! logo in het zijpaneel moet worden gedraaid, etcetera. Het is niet lastig, maar geduld is dan een schone zaak. De build zal dan ook ondersteboven zichtbaar zijn, iets wat onvermijdelijk is bij elke venster-rechts build maar hou daar rekening mee wanneer je moederborden of GPU’s overweegt met bepaalde logo’s en/of tekst. Ook hier kan je vervolgens weer wat schuiven met de hoogte van je bord, en zelfs ruimte maken voor radiatoren van 99mm. Je systeem kan dus zo twee kanten op, met drie hoogtes per kant.

Andere voordelen van de modulariteit zijn uiteraard het kunnen plaatsen van extreem veel koelopties zoals je hieronder kan zien, en als je iemand bent die extreem veel knutselt is het feit dat je de hele moederbord tray met backpanel kan uitnemen fijn als mini testbench wanneer je iets aan het testen bent, of bijvoorbeeld problemen wilt oplossen.

Voor het inbouwen gingen wij aan de slag met een knappe MSI X99A Gaming Pro Carbon, een insanely over-the-top Intel Core i7 6950X en een aantal verschillende GPU’s en koelers. Hoewel een pittig X99 systeem is het moederbord een meer praktische ATX form factor, waardoor er meer dan genoeg ruimte over blijft in de behuizing en wij dus prima de standaard layout kunnen aanhouden.

Het inbouwen van een vrij typische ATX build is dan ook weinig spannend voor een case als dit. Zo zien we dat zelfs high-end kaart als een Asus ROG Strix GTX 1080 eenvoudig past zelfs met alle HDD bays in tact. Ook een Cooler Master MasterLiquid Pro 240 valt zowaar weg in de zee van ruimte. Kabelmanagement achter het moederbord is kinderspel, ook daar is goed aan gedacht. Wel is het onvermijdelijk dat je de kabels uit je voeding ziet komen, want een PSU cover is niet aanwezig. Ergens jammer, al weet ik ook niet hoe ze dit zouden moeten implementeren zonder dat het ten koste gaat van alle modulariteit. Een voeding met zwarte kabels zoals je hier ziet, of gebruik van sleeved cables (heb je vast budget voor met een 250 euro case?) is wel aan te raden.

Zoals je ziet hebben we de meegeleverde LED strips hier boven en voorin de behuizing geplaatst. Met 36cm per stuk voldoende om je build goed te verlichten, al helpen de LEDs op het moederbord en de GPU ook een handje mee. De keuze van be quiet! om de LEDs vijf kleuren mee te geven is uitstekend, wellicht niet zo sexy als 16 miljoen kleuren, maar met rood, groen, blauw, oranje en wit (of de optie ze uit te zetten) dekken ze wel de meeste wensen.

Om de rode build mogelijk te maken moest de Cooler Master koeler even plaats maken (die kan enkel in het blauw) voor een NZXT Kraken X61 met RGB LED, en maakt de Asus GPU plaats voor een dikke rode jongen: de MSI GTX 1070 Gaming X. Achteraf gezien dat MSI logo beter ook even rood kunnen afstellen, wat in de software kan. Ook deze dikke GPU past eenvoudig met behoud van alle HDD bays. Wel zien we dat langere radiatoren, en zeker dikkere modellen, in de buurt van de 5.25” bays komen.

Een AMD Radeon RX 480 lijkt bijna een ITX GPU in deze case. Twee op een rij zou eenvoudig passen.

Waar de Silent Base 800 vooral een presentatie van degelijkheid en goede uitvoering was laat be quiet! met de Dark Base Pro 900 zien dat ze ook echt kunnen innoveren en dat terwijl ze er ook nog even een schepje bovenop doen wat de bouw betreft. De Dark Base Pro 900 is, bij welke standaard dan ook, een echte high-end behuizing.

Een aantal features zijn vooral leuk, denk bijvoorbeeld aan de ingebouwde draadloze QI lader voor je telefoon of de twee LED strips in vijf kleuren. Andere features zijn knappe verbeteringen van bekende concepten, bijvoorbeeld de ingebouwde PWM fan hub die zowel 4-pin als 3-pin ventilatoren aanstuurt maar even goed met een handmatige slider bediend kan worden, of de manier waarop de uitstekende stoffilters en geluidsdemping in de behuizing is verwerkt. De klapper is uiteraard de geheel modulaire opbouw die niet in het teken staat van ‘zo veel mogelijk opties voor marketing-geblaat op de productpagina’, maar om een aantal echte oplossingen te bieden: de optie om ruimte te maken voor extreme radiatoren en waterkoeling, en uiteraard de knappe oplossing om het gehele binnenwerk op zijn kop te zetten zodat het één van de weinige behuizingen is die vanaf de rechter kant van de case te bewonderen is. Dat gaat niet geheel zonder onvermijdelijke overwegingen, zoals het feit dat je systeem dan wel ondersteboven zit, het flink schroeven is voordat je die opzet in elkaar hebt zitten, en het feit dat hierdoor een strakke afwerking van de voeding achterwege moet blijven voor elke oriëntatie. Vooral dat laatste is wat jammer wanneer je een meer typische indeling gebruikt zonder luxe kabels, al lijkt be quiet! uit te gaan van zeer high-end builds met custom kabels en custom waterkoeling getuige zowel de standaard aanwezige reservoir- en pomp brackets, als uiteraard de niet misselijke prijs. Hoewel maatvoering een persoonlijke overweging is denk ik persoonlijk dat de forse, maar niet overdreven afmetingen van deze behuizing gecombineerd met alle mogelijke koelopties als een sterk pluspunt mag tellen; die opties zijn namelijk concurrerend met veelal veel grotere torens. Nu is de Dark Base groot genoeg om indruk te maken, maar nog redelijk binnen het praktische bereik van de full tower.

Het is vermoedelijk de prijs die meer budget-georiënteerde liefhebbers afschrikken, en laten we ook voorop stellen dat dergelijke bedragen absoluut niet noodzakelijk zijn voor een kwalitatief keurige build (waardoor dit dus per definitie een enthousiast-class product is), maar kijken we naar deze knappe featureset, de bouwkwaliteit en afwerking en het heerlijke glazen zijpaneel (Even los van het feit dat je duidelijk kan zien dat deze interne constructie niet goedkoop is om te maken), dan is de prijs verre van onredelijk. Vooral de materialen maken de high-end indruk, al is aluminium wel wat gevoelig voor vingers waardoor regelmatig schoonmaken onvermijdelijk is als je constant met je tengels aan het deurtje wil zitten, bij voorkeur niet doen dus. Over de koeling en geluidsproductie hebben we het dan overigens nog niet gehad, maar zelfs met de meest dikke componenten van dit moment (zoals een i7 6950X en GTX 1070 en 1080) is er niet eens een reden om de standaard koeling met drie 140mm ventilatoren van de stilste stand af te halen, laat staan als je gaat investeren in een visueel nog knappere oplossing. Zowel koeling als geluidsproductie zijn dan ook een non-issue zoals je graag zou zien in deze klasse.

Hoewel overkill (of te prijzig) voor de massa is de be quiet! Dark Base Pro 900 een beest van een case en een voorbeeld van hoe wij producten voor de echte liefhebber graag zien: functioneel innoverend, uitstekend gebouwd, en met een afwerking waar je u tegen zegt; een waar vlaggenschip.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Zilver)?

Even iets heel anders, hoe bevallen de Silent Wings 3? Zijn nog nergens te koop op het moment, hoor graag jouw ervaring ermee :)
Superstil en blazen toch aardig. Zitten natuurlijk wel aardig dicht hier voorin, maar de koeling lijkt geen issue. Heb er niet heel diep naar gekeken, dus verder dan 'mooi' en 'lekker stil' kom ik niet :D
Hah, thanks. Zal eens kijken of ik een verschil merk als 'ie binnen is met de Pure Wings 2 uit de Silent Base 800, post ik hier nog wel even :)
Zou wel beter moeten zijn, vooral op de (erg) lange termijn.

Ga je je SB upgraden, of what? :D
Yeah! Verliefd geworden op dat glas, uhhh.. Zag em eerder al voorbij komen op een paar videos van Computex en sindsdien uitgebreid gezocht naar passende hardware :) Voor nu de kast met nieuwe PSU en Pascal kaart, volgend jaar als Intel Purley uitkomt een nieuw mobo+cpu+geheugen :) En als ze dan eindelijk leverbaar zijn een SM961 voor OS :D
Ben benieuwd naar je build man :D

En dat glas, inderdaad genieten. Ook fijn dat je het meer en meer ziet. Voorheen veel In Win, nu dus ook be quiet! en ook de Evolv ATX Tempered glass mag er wezen. Kost wat, maar plastic venstertjes zijn dan toch opeens even 'meh'.
Inderdaad, de Evolv stond op mijn quicklist maar viel af omdat E-ATX niet full-width gaat en ruimte dan beperkt wordt. Zat ook nog naar een paar Lian Li kasten te kijken (met name de PC-O8/09) maar die zijn nóg duurder en ik ga denk ik niet met custom waterloops klooien dus de extra ruimte zou overdreven zijn denk ik.

Ik post hier nog wel ff foto's en korte ervaring als de nieuwe kast hier staat! :D
Do ittt :D

E-ATX is wel een puntje inderdaad. De E-ATX keuze is nu niet echt denderend, dan zit je al snel aan de ~150 euro, en dan is deze upgrade nog best fors voor 'slechts' ~90 eur. Vind het zelf wel prettig dat deze ook niet zo mega-huge is als je veelal alsnog ziet in het E-ATX segment.
Inderdaad. En ik krijg zo een vermoeden dat Purley behoorlijk wat ruimte in beslag neemt, dat worden volgens mij geen kleine mobo's :P
Ben er niet echt van op de hoogte. Broadwell-E hier nu liggen, maar zoals je ziet gewoon op een ATX bordje. Niet direct reden voor wat groters hier.
Nieuwe socket: https://i.ytimg.com/vi/F3MJDez96CA/hqdefault.jpg
En waarschijnlijk hex-channel geheugen, dus 6 of 12 DDR4 slots
Top review +1000
Heel uitgebreid en mooi in beeld gebracht.

95 procent zeker dat dit mijn nieuwe case gaat worden.
Het is alleen jammer dat ze de voeding en de onderste drive bays niet hebben weggewerkt.
Dank je!

Ik vond het ook wel jammer. Een custom kabel kit is dan ook wel prettig, of minimaal zwarte kabels. Anderzijds vraag ik mij af hoe ze een PSU cover zouden kunnen doen terwijl ze de inverse-optie behouden.
Wellicht U-vorm achtig iets wat je om je PSU heen kan schuiven? Dit is ook mijn grootste hekelpunt aan de behuizing. Als het onderste compartement gescheiden was of in elk geval een shroud achtig iets had gekregen dan was 'ie helemaal compleet. Krijg 'm overmorgen binnen en ben benieuwd, je review is weer top +++ :)
Cheers! :)

Zoiets zou je denken inderdaad. Of twee covers voor beide kanten, evt als losse accessoire? Scheiden is weer lastig als je je mobo wilt laten zakken voor dikke rads bovenin.

OF tja, custom cables :D
Van de week cablemod.com's optie om elke individuele kabel een eigen kleur te geven ontdekt.. kost een kapitaal maar dan heb je ook wat, rood wit blauwe kabels door heel je PC *D

Ik heb zelf net een kant en klaar setje BitFenix gehaald. Voorheen hadden ze enkel verlengkabels, nu ook complete sets voor specifieke merk voedingen (in mijn geval dus een set voor een CM voeding). Zo te zien kost het even veel als Cablemod (ik meen overigens dat die cablemod gast bij BF vandaan komt, maar dat is even graven). Vergeet de combs echter niet, die zie ik er niet bij staan in die sets.
Mooie review!

Ik vind alleen dat die die reference cooler van AMD er echt niet uitziet in een build :(
Tja, ik dacht ik neem hem mee voor de aardigheid. Staat een beetje uit zn plaats in zo'n high-end geval he. Vind hem op zich niet verkeerd overigens, maar dan eerder in iets in de 500-800 euro categorie totale buildkosten :D
Probleem is vooral dat het een (lawaaige) doos is met een sticker erop. Het breekt het totaalplaatje zo op.

Alle goedkope builds die ik doe zijn veelal kinderen of tieners die graag een budget gamemonster willen, dus dan is een ledje hier, een kleurtje daar en wat vinnen nooit weg natuurlijk.

(als de cooler de helft dunner was dan was het al een ander verhaal trouwens)
Lawaaig valt nog wel mee hoor, maar dat jonge gamers wat meer willen kan ik goed begrijpen. Ik zie dit meer als optie in bijvoorbeeld een case als een Elite 130 / SG08-Lite / Node 500 o.i.d. Al vraag ik mij ook daar af of een blower koeler met extra prestaties, ondanks de indeling, het toch niet beter gaat doen.
Aan de andere kant, dan scoren de board-partners weer met 'hun' product :D
lol

Ik zie die refrence coolers trouwens vaak terug in OEM systemen, zal wel goedkoper zijn
Netjes, had kast al dit weekend besteld. Hopelijk kom ik tot zelfde conclusie :)
Bizare kast en tevens een mooie review :*) Die prijs is mij wel iets te gek. Ik blijf daarom nog maar even met me 652S :Y) Ga je die Cooler Master Liquid Pro 240 ook nog reviewen? :D

[Reactie gewijzigd door Nemm op 5 juli 2016 15:19]

Dank je wel :D 652S heb ik hier ook nog staan. Knap ding voor die ~100 euro in de tijd overigens, maar dit is wel een iets hoger gepositioenerde kast, dat merk je ook wel.

ML Pro 240 review komt er aan, ergens deze of volgende week!
Hallo
Ik vraag me het noch steeds af
Zit in deze pc nou alles al of moet je zelf nog extra onderdelen kopen?

En zo ja wat

[Reactie gewijzigd door Abelbroers op 6 juli 2016 11:14]

Hm. Als ik deze vraag zo zie denk ik dat het een aardig lange les gaat worden. Ik zou voorstellen eens bij een 'bouw je eigen pc' guide te kijken, zoals deze bijvoorbeeld bij de buren. Met deze be quiet! Dark Base Pro 900 heb je in elk geval je behuizing al, maar andere onderdelen zitten daar natuurlijk niet bij ;) Enkel dat wat je onder het hoofdstuk 'uitpakken' ziet staan.
Prachtige review waarvoor dank! Deze review heeft me nu wel voor 80% over de streep gehaald. Het enige waar ik nog tegen aan zit te hikken is inderdaad die voeding. Is het mogelijk dat er in de toekomst een accessoire voor uitkomt die de voeding wel bedekt en/of er een hele/halve kelder van maakt?
Dank je :)

Wat er evt nog aan gaat komen kan ik niets over zeggen en is niet over bekend. bq is niet een club met een geschiedenis aan losse accessoires, dus daar hebben we ook weinig aan, en hoewel we voorzichtig kunnen hopen lijkt het mij verre van vanzelfsprekend.
Bedankt voor je antwoord. Ik wacht dan nog wel even totdat deze case wat meer in het wild is en mensen misschien zelf een custom oplossing hiervoor kunnen bedenken/maken.