Nokia E51 Zwart Review

Gonaz 28 augustus 2009, laatste update op 28 augustus 2009, 2.741 views

Nokia E51 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • WLan
  • Actieve standby
  • Bouwkwaliteit (op lens na)

Minpunten

• Stof op de lens
  • Onhandige foutmeldingen
  • Bijlages in mails kan je niet opslaan

Nadat mijn Nokia 3220 versleten was :'( , moest ik natuurlijk een nieuw mobieltje uitzoeken :) . De vereiste was: een dunne (max 16mm dik) zakelijke gsm liefst met WLAN functionaliteit. Het liefst had ik opnieuw een Nokia maar een andere degelijke smartphone mocht natuurlijk ook. Eerst viel mijn oog op de Nokia 6210 Classic maar deze had geen WLAN. Na wat rondzoeken ontdekte ik dat er een soort grote broer van de 6210 Classic zou verschijnen, namelijk de Nokia e51. De e51 was ideaal: hij heeft WLAN functionaliteit, is ongelooflijk dun en is zakelijk. Dit laatste aspect vind ik redelijk belangrijk omdat zakelijke gsm's meestal degelijker gebouwd zijn. Ook tof meegenomen was de 369MHz snelle processor. Dus een paar dagen later was de gsm besteld en nog een paar dagen later (namiddag 24 december 2007) wandelde ik de winkel uit met een nieuw speeltje :D.
Opmerking: deze gsm kan veel en graag zou ik zo veel mogelijk willen bespreken. Als mij iets te binnen schiet wat misschien interessant zou kunnen zijn, zal ik updaten en natuurlijk ook als er specifieke vragen zijn.

Algemene beoordeling
De eerste indruk was: op de doos staat er een silver versie, ze hebben toch niet gemist?! Blijkbaar niet: alle versies zitten in eenzelfde type doos. De doos is mooi ingedeeld, wanneer je hem opent zie je enkel de gsm liggen. Kabels en andere spullen zitten in een aparte 'lade' eronder. De gsm ligt goed in de hand, iets groter (lees: langer) dan een standaard candybar model maar wel wat dunner (ongeveer 12mm). De toetsen zijn goed te bedienen, maar best gebruik je voor sommige toetsen je nagels. Kwestie van gewend worden. De toetsen op de zijkanten van de gsm kun je bijna zelfs niet anders bedienen. Het scherm heeft een resolutie van 240 x 320 pixels, een diagonaal van 2" en 16 miljoen kleuren. Dus plaats genoeg om de actieve standby volledig vol te gooien. De gsm heeft een camera (2MP) van lage kwaliteit en een video functie (320x240).

Featureset
De featureset is redelijk goed met wat mindere kantjes. Eerst het goede: er zijn veel applicaties te vinden die handig zijn, gratis en betalend. Deze applicaties vind je op internet, de ovi store en in de gsm zelf onder de knop Download!. De ondersteuning om e-mails op te halen is ook goed (POP, IMAP, MFE). Standaard heb je een video-speler, radio, kleine rekenmachine, pdf-viewer, viewer voor office-bestanden, zip-programma, navigatiesoftware enz (zie http://www.nokia.be/ontde...e51/technische-informatie onderdeel toepassingen). In de doos zit een hoofdtelefoon, het is er één met 2 oortjes (sommige goedkope types van Nokia leveren één met 1 oortje). De hoofdtelefoon is zogezegd nodig om de radio te laten spelen maar met een andere 2.5mm kabel gaat het ook. Het slechte eraan is dat het certificaat van de software goed moet zijn, dit heb je vooral als je minder legale software (maar soms met oudere freeware ook) downloadt, je krijgt een melding van "certificate expired". Handig is ook om alle software te laten installeren in plaats van enkel ondertekende. Ook zit er standaard geen stopwatch op, iets wat ik toch veel gebruik. Aangezien ik een tweaker ben, heb ik maar zelf een stopwatch programma geschreven :*) . Ook kun je zelf geen office bestanden maken (bv. een word document). Natuurlijk kun je de software kopen, maar voor een zakelijke gsm zou dit toch standaard mogen zijn. Nog niet zolang geleden verscheen er een nieuwsbericht dat dit wel mogelijk zal zijn voor de nieuwe S60 gsm's. Ook is het omslachtig om apps te downloaden, het Download! programma werkt traag vind ik. Nog een heikel punt is dat Nokia PC Suite enkel voor Windows werkt. Aangezien ik met Ubuntu werk, kan ik dus geen back-ups maken, de firmware niet upgraden, mijn agenda synchroniseren. Als je een geheugenkaart hebt kan je ook een reservekopie van het telefoongeheugen maken en die ook terugzetten. Dit is wel een volledige kopie, dus een backup van een specifiek iets lukt niet. Gelukkig heb ik wel Windows XP draaien in een virtuele omgeving (VirtualBox). Daar draait Nokia PC suite schitterend in. Back-ups zijn zo gemaakt en teruggezet. Het enige wat niet werkt is de firmware updaten. Dit vereist namelijk een herstart van de gsm, dus detecteert de gsm eerst een andere OS wanneer hij opstart voordat hij doorgesmeten wordt naar Windows. Dus als je de firmware wil updaten gebruik dan een Windows versie die niet virtueel draait.

Bereik

De gsm kan werken op GSM signaal en op GSM+UMTS (dan zie je 3G onder je signaalsterkte staan). Het bereik is goed, de enkele keren dat ik geen bereik had, waren anderen ook al lang hun bereik verloren (bv. in gebouwen met dikke betonnen muren). Internet op UMTS, HSDPA, GPRS heb ik nog nooit getest omdat ik zoveel mogelijk WLAN wil gebruiken en omdat de prijzen te duur zijn.

Accuduur

De accuduur is genoeg voor mij, ongeveer 2.5-3 dagen werkt hij zonder opladen. Wanneer je alle extra opties uitzet (dus geen WLAN scan doen, geen e-mails ophalen, helderheid wat lager) kan je ongeveer 6-7 dagen rondkomen. Na ongeveer een anderhalf jaar deze gsm te hebben misbruikt gebruikt merk ik nog geen vermindering in de kwaliteit van de batterij.

Gebruiksgemak
Bij de gsm worden er 2 handleidingen meegegeven (een volledige en een basishandleiding). Ook zit er een help functie in de gsm evenals een aantal wizards om bv. je mailbox in te stellen. Na een paar uurtjes spelen weet je de meeste instellingen zitten, maar soms moet je toch echt zoeken waar je een bepaalde instelling kunt wijzigen. Wat ook dubbelzinnig is, is het feit dat je vanuit een menu een aantal keuzes hebt maar die keuzes kan je ook opnieuw selecteren door tabbladen. Dit vereist waarschijnlijk wat meer uitleg. Stel we zitten in het menu Logboek, daar heb je 3 keuzes "Recente opr.", "Duur oproep" en "Packet-ggvns". Wanneer we "Recente opr." selecteren kunnen we via de links en rechts knop andere tabbladen selecteren. Namelijk die van "Duur oproep" en "Packet-ggvns". Soms handig maar soms zit je dan tweemaal dezelfde instellingen te overlopen omdat je iets aan het zoeken bent. Dit komt vooral doordat de naam niet op de tabbladen staat, enkel een klein icoontje. Wel handig is dan de automatische help. Als je een aantal seconden blijft staan op een instelling komt er een pop-upje met uitleg van die instelling, natuurlijk kun je dit ook afleggen. De gsm heeft een ARM 11 processor aan boord die op 369MHz draait en is dus zeker snel genoeg voor normaal gebruik.

Design
Het design is mooi, de zwarte versie is wel gevoelig voor vingerafdrukken. Het batterijklepje heeft ook reliëf zodat hij goed in de hand ligt. Een nadeel is wel de plaatsing van de backspace knop. Hij ligt namelijk onder het D-pad. Het D-pad is al redelijk smal en als je ervan schiet druk je automatisch op backspace. Zo had ik eens dat ik de opties van een bepaalde foto wilde bekijken. Ik druk om omlaag te gaan, schiet ervan en druk backspace in. Daardoor dacht de gsm dat ik de foto wilde verwijderen en voor ik het zag drukte ik op bevestigen, weg foto :( . Ofwel zouden ze een vuilbak moeten maken, ofwel ervoor zorgen dat de toetsen niet logisch zitten. Zoals sommige software (vooral games), de ja staat altijd langs dezelfde kant en als je wilt afsluiten staat hij plotseling anders.

Bouwkwaliteit

Eén van de redenen waarom ik een gsm van de e-serie gekocht heb (de e staat voor enterprise, dus zakelijk). De kast bestaat gedeeltelijk uit inox. Vanbuiten gezien is enkel het deel rond de luidspreker in plastiek evenals de toetsen. Ik heb niet echt last gehad van gekraak en gepiep als je op de zijkanten drukt zoals sommige anderen hier op het forum. Enkel het klepje waar de batterij, sim-kaart en geheugenkaart onder zitten kan eraf gehaald worden. Dit klepje lijkt heel licht en je denkt dat het gemakkelijk geplooid zal zijn na een paar dagen. Maar schijn bedriegt, bij normaal gebruik zal het niet snel plooien. Als je stof achter je scherm hebt moet je dus de gsm openbreken, dit heb ik nog niet moeten doen (gelukkig :) ), ofwel loop je de winkel opnieuw binnen.

Betrouwbaarheid
In de tijd dat ik deze gsm heb, heeft hij mij nog nooit in de steek gelaten. Als er iets niet werkte, kon je het op een andere manier oplossen of het probleem was opgelost met een herstart (dit duurt wel ongeveer een minuut). Dit is ook wel wat je mag verwachten van een zakelijke gsm.

Toen (24 december 2007) kostte de gsm 320 euro. In Nederland was hij al goedkoper te krijgen en in Duitsland nog goedkoper. De prijs vond ik goed meevallen voor een gsm met al deze functies. Nu zou het natuurlijk enorm duur zijn. Voor de 180 euro dat hij nu kost is het een koopje vind ik.

Zakelijk
Alhoewel ik de gsm niet zakelijk gebruik heb ik toch gekozen voor een zakelijk type. Dit was omdat je dan een degelijke bouwkwaliteit kan verwachten en dat hij redelijk uitbreidbaar is (zoals extra toepassingen). Ook is het handig om altijd je mails te krijgen en om pdf's en office documenten te kunnen lezen. Er zit ook een standaard toepassing "Teams" op waarmee je dus teams kan organiseren (nooit gebruikt trouwens). De gsm heeft een browser aan boord die ik persoonlijk goed vind, vooral handig is dat je het scherm kan draaien zodat je in landscape kan werken. Er is ook een mail programma geïnstalleerd dit werkt allemaal zoals het hoort. Een minpuntje is dat het mij niet lukt om een bijlage op te slaan in plaats van hem direct te openen. De gsm heeft ook een offline mogelijkheid, je bent dan onbereikbaar maar je gsm ligt niet af, handing voor in het vliegtuig bijvoorbeeld.

Connectiviteit

De gsm heeft Bluetooth 2.0 aan boord evenals infrarood. Zoals al vermeld kan er gewerkt worden met WLAN-netwerken (802.11g). De gsm heeft ook een miniUSB-aansluiting (geen waarmee je de gsm kan opladen) en een 2.5mm aansluiting.

Gebruikservaring
Hieronder komen een aantal probleempjes die ik meegemaakt heb in de loop van de tijd. Niet omdat het allemaal negatief is in dit stukje dat mijn ervaring ook negatief is met dit apparaat. Ik blijf het werkelijk een schitterende gsm vinden en gebruik hem nog altijd even graag.
Na een aantal maanden begon er wat stof voor de lens van de camera te zitten (dus tussen het plastiek en de lens). Aangezien dit niet zo tof is heb ik hem binnengebracht en lateren repareren. Na 14 dagen mocht ik hem opnieuw ophalen en was het stof weg. Maar naar verloop van tijd is er daar toch opnieuw wat vuiligheid ingesukkeld. OK het is een zakelijke gsm en camera is niet zo belangrijk, maar als het erop zit wil ik wel dat het goed werkt. Gelukkig is het niet zo erg, foto's met genoeg licht (lees: felle zon), hebben er niet echt onder te lijden maar bij wat minder licht (lees: binnen en 's avonds/'s ochtends) levert het een lichte waas op. Ook zijn de foto's altijd al wat ruisgevoelig geweest (vooral op de volledige grootte, op het scherm zelf zijn ze er haarscherp uit). Dit is wel te compenseren met een noise remover.
Op een bepaalde dag kon ik vanuit de actieve standby geen sms meer schrijven en controleren op een aanwezig WLAN lukte ook niet. Constant kreeg ik de melding "Geheugen vol, sluit enkele toepassingen af...". Wanneer ik keek naar de openstaande toepassingen zag ik enkel het standby menu. Het standby menu is nu eenmaal iets wat je niet kan afsluiten dus probeerde ik een soft-reset. Een dagje ging het goed maar daarna kreeg ik weer dezelfde foutmelding. Dan heb ik maar de firmware geüpdatet (100.* naar 400.*). Dit loste het probleem ook niet op, dus dan nog eens een hard-reset gedaan en noppes nog steeds problemen. Aangezien ik telkens de back-up terugzette dacht ik dat het probleem in de back-up zat. Na eens alle mogelijke back-ups teruggezet te hebben (je kan kiezen wat je wil back-uppen: berichten, foto's, instellingen, toepassingen, ...), kwam ik uit dat ik teveel berichten had staan. Ik wist dat ik hem ingesteld had dat hij 999 berichten mocht opslaan en dat ik waarschijnlijk ergens tegen die limiet zat. Maar waarom zegt hij niet gewoon "berichtgeheugen vol" zoals dat vroeger gedaan werd?! 8)7
De gsm heeft ook moeite om video's af te spelen met hoge bitrates. De video stottert dan wat.
Een laatste puntje dat typisch is aan Nokia's is dat hij niet trilt als hij aan de lader hangt (zelfs al staat de trilfunctie aan). Dit probleem wordt gecompenseerd door het indictorlampje dat flikkert wanneer er iets binnenkomt. Het kortste flikkerinterval is 5 minuten. Mijn eerste gedachten waren: dit is veel te lang. Gelukkig flikkert hij om de 4 seconden (nog niet exact gemeten) als er een mail/berichtje binnenkomt. Pas na een bepaalde tijd (ook niet gemeten) schakelt hij over op om de 5 minuten.

Slot
Een goede gsm, wanneer hij sneuvelt of wanneer ik een andere wil zou ik kijken naar de e52 of de e55 (of de opvolgers ervan). Wat je tegenwoordig extra zou verwachten van een smartphone is: groter scherm (liefst hogere resolutie ook), hogere kwaliteit van de camera en GPS. Hieronder staat een foto genomen met de e51, dit was in mijn kamer om ongeveer 19h41 in de rechterhoek was het redelijk donker vandaar de hoge hoeveelheid ruis. Dit is dus genomen met ongelooflijk veel stof op de lens, bij een andere e51 zal de foto hoogstwaarschijnlijk beter zijn. De tweede foto is genomen met een bewolkte hemel (toen zat er ook al stof voor de lens). Van deze foto heb ik het ruis verwijderd, dit was om te demonstreren dat je er toch degelijke foto's kunt uit halen. Beiden zijn niet op origineel formaat wegens restricties van Tweakers.net op reviews. Tenslotte nog een foto hoe de gsm eruit ziet.
Opmerking: bij ingebruikname is de oudste datum die ik kan selecteren januari 2008. Zoals al vermeld is hij in gebruik van december 2007. Niet dat het veel scheelt, maar toch.

edit:
Licenties moesten certificaten zijn. Tip toegevoegd om alle software te installeren ipv enkel ondertekende. Reservekopie maken van het telefoongeheugen is mogelijk met een geheugenkaart. Met dank aan johanw910.

Heb jij ook een Nokia E51 Zwart?

dit heb je vooral als je minder legale software (maar soms met oudere freeware ook) downloadt, je krijgt een melding van "license expired
Niet je licentie maar het gebruikte certificaat. Datum een (of meer, hangt van de software af) jaar terugzetten, installeren en daarna de datum weer goed zetten lost dat soort problemen op.

Oh, en standaard moet je bij een E-series toestel in de application manager aangeven dat ie alles mag installeren, anders wil ook niet alles installeren.
Aangezien ik met Ubuntu werk, kan ik dus geen back-ups maken
Backups maken kan het toestel ook zelf (instrumenten - geheugenkaart). De backup file staat dan op de geheugenkaart in de hidden directory Backup\Backup.arc, die moet je er onder Linux gewoon vanaf kunnen copieren.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 28 augustus 2009 22:21]

Dat van de licenties zal ik wijzigen naar certificaten. Bedankt daarvoor.
De datum terugzetten lukt niet altijd, dat was mijn ervaring (meestal wel maar ik heb een koppige applicatie gehad waarmee het niet lukte).
En inderdaad alles installeren is handig om aan te leggen. Dat zijn zo van die dingen die je 1 keer doet op het begin en dan de vergeet :).
Bedankt voor die backup tip trouwens :> . Ik dacht dat "reservekopie" (zo noemt het bij mij), een zou zijn van de geheugenkaart zelf. Je kan dan wel geen specifieke backups maken (dus enkel van berichten bijvoorbeeld).
Jij hebt je telefoon nu sinds december en nog geen last van stof achter het scherm!? Ik heb er al behoorlijk veel zitten, binnenkort maar eens met mn telefoon langs de winkel, tis wel behoorlijk irritant dat je het er achter kan komen, en dat je het er niet zelf achter weg kan halen.
Je kan het wel zelf doen, gewoon een kwestie van de goede schoevendraaier halen bij de gamma en de telefoon openschoeven.