Scythe Kama Reader 2 Review

deblaauwn 28 augustus 2009, laatste update op 1 februari 2010, 655 views

Scythe Kama Reader 2

Pluspunten

• Aantal formaten
  • Zowel intern als extern

Minpunten

• Goedkope kwaliteit
  • Onduidelijke/ ondeugdelijke beschrijving

Aanpassing 29-8-2009: ook werkend onder Windows 7 (RC, 64 bits).
Update 1-2-2010: defect, in afwachting van RMA

Omdat ik het te veel werk vond om steeds mijn camera (EOS 50D) helemaal uit de tas te pakken om deze aan te sluiten besloot ik dat ik een kaartlezer nodig had. Dit zou veel eenvoudiger werken omdat de CF-kaart aan de handvatzijde van de camera ligt, dus bovenin de tas. Bovendien is het overbrengen van foto's via een USB-kabel ontzettend traag.

Een voordelige keus, zonder naar Sw"ieks" te kijken, is deze Kama Reader 2 (KR2) wel. Voor nog geen 10 euro heb je een kaartlezer die vrijwel alle formaten aan kan. Helaas is het doosje net te dik voor een TNT-brievenbuspakketje dus moet je altijd het volle pond aan verzendkosten betalen, maar dat terzijde.

De kwaliteit is wel wat laag. Het is namelijk een erg licht, plastic apparaat. Een metalen behuizing zou mijns inziens beter geschikt zijn, met name voor externe doeleinden. Ook bij het inbouwen bleek het frontje erg makkelijk los te gaan, maar dat kan ook aan mijn kast liggen. Bij deze kast is een 5,25" naar 3,5" lade geleverd met een frontpaneeltje met een gat erin (dit is wel te zien op de standaard productfoto). Echter, aan de binnenzijde van de kast heeft dit paneeltje een opstaande rand, en die klemt dus bij het sluiten van de deur.

Wat betreft het aantal leesbare kaartformaten is een goed oordeel over de featureset wel op zijn plaats. Schroefjes voor bevestiging zijn meegeleverd, en er zitten 2x3 gaatjes in voor de bevestiging, dus dat moet lukken. Ook de prestaties zijn zonder meer toereikend, gezien het 'uploaden' van foto's aanzienlijk sneller is dan wanneer je dit rechtstreeks van de camera doet.

Er zijn echter ook probleempjes, maar die zijn niet onoverkomelijk. De KR2 geleverd wordt met een ontoereikende handleiding. De externe USB-kabelaansluiting is hierin helemaal niet zichtbaar, maar dat is niet zo'n groot probleem want deze stekker past maar op een manier. Waar nog wel aan gewerkt moet worden is de beschrijving hoe het apparaat intern aangesloten dient te worden. Volgens mij is dit niet helemaal volgens internationale regels, dus daarom een uitgebreide toelichting van mij:

Terwijl ik aan het schrijven was bedacht ik dat het totaal onleesbaar was dus ik heb een diagram gemaakt. Van boven naar beneden: de KR2, de externe stekker, de interne stekker. Op de stekker zijn met kleuren aangegeven hoe hij uiteindelijk aangesloten was (alle rechten voorbehouden ;) ik kan me vergissen en ga niet m'n kast weer openschroeven).

Het probleem is wel duidelijk: de interne kabel kan op 4 manieren aangesloten worden (4 gaatjes, 5 pinnen, en ook nog op de kop). De juiste manier is uiteindelijk precies omgekeerd van wat je zou verwachten van de externe kabel! (het kan natuurlijk ook zijn dat ik de USB-kabel verkeerd om heb aangesloten op het moederbord, maar dat is volgens mij niet het geval).

Alles bij elkaar mag dit product er wel zijn, maar een 'zeer goed' is echt niet verdiend.

Heb jij ook een Scythe Kama Reader 2?

Zat er dan een handleiding bij de Kama Reader 2? :)

Inderdaad een velletje dat direct naar de vuilbak mag ja, maar het is vrij simpel om ermee te werken of te installeren.

Goed gedaan van die tekening! en het ligt aan jou, maar ik moest mijn kabeltje ook omdraaien. Eerst zat ie erin zoals het normaal hoort, maar toen werkte ie niet. Na omdraaien wel :9