Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27UD68-P Zwart Review

cyberneticorgan 3 juli 2016, laatste update op 31 juli 2016, 4.446 views

LG 27UD68-P Zwart

De LG 27UD68P-B heeft een erg strak / modern qua uiterlijk, met een zeer minimale bezel. Er is wel een kleine zwarte rand aanwezig rondom, maar deze is verwerkt in het display (zie je dus niet als de monitor is uitgeschakeld). Dat zorgt ook voor een nog strakker uiterlijk.

Pluspunten

• Mooie diepe kleuren dankzij het IPS paneel.
  • Erg scherp beeld dankzij de 3840 x 2160 resolutie.
  • Strak en modern uiterlijk.
  • In hoogte verstelbaar, en robuust gebouwd.
  • Uniforme backlight, met het blote oog geen backlight bleeding of clouding zichtbaar.
  • Scherpe prijs.

Minpunten

• Was niet gemakkelijk op 60 Hz in te stellen (maar dat ligt niet aan het display zelf).
  • Geen afzonderlijke DPI settings mogelijk in LG OnScreen Control applicatie bij meerdere displays.

De voet is vrij zwaar en robuust, en uiteraard in hoogte verstelbaar, met een klem om de kabels langs de voet te geleiden.

Het beeld ziet er erg scherp uit (logisch met een 4K resolutie). Doordat het een IPS display betreft, spatten de kleuren van het scherm af. Ik had voorheen een 8 jaar oude 22-inch LG monitor met CCFL backlight en TN paneel, en ervaar een hoger contrast en diepere kleuren met dit paneel. Het zwart is nog niet zo goed als bij een OLED display, maar het is zeker in orde voor LCD. De backlight is ook mooi uniform, ik zie ook bij een geheel zwart scherm geen backlight bleeding of ghosting (met het blote oog in elk geval). Dit IPS paneel is ook snel genoeg om fatsoenlijk te gamen, al zijn er nog snellere IPS schermen te koop (ook in 4K variant).

Ik kan alle specificaties gaan opnoemen, maar die kan je zelf ook terugvinden op de website van LG bijv. Een leuke extra is dat je het OSD ook kan bedienen in Windows of op je Mac met een apart te installeren applicatie van LG. Al werkt het OSD met de joystick onderop de monitor ook erg prettig. Er zijn verder ook geen buttons aanwezig, je doet alles met de joystick waarin tevens de powerled is verwerkt. Deze kan je naar wens uit- en inschakelen in het OSD.

Het scherm kan je het beste aansluiten met de meegeleverde displayport (1.2) kabel. Hiermee kan je de monitor aansturen op 4K en 60 Hz. Ook zijn er 2 HDMI (2.0) poorten op het display aanwezig.

Ik kan deze monitor van harte aanraden. Qua prijs / kwaliteit verhouding is dit scherm eigenlijk onovertroffen op dit moment, en ook als je niet naar de prijs kijkt behoort het scherm tot de top. In de pas verschenen hardware.info krijgt dit model een Excellent Award.

De 27UD68P-B heeft een erg scherpe prijs bij Art & Craft in Belgi (460,- incl. btw en verzendkosten), en bij SiComputers staat deze nu voor 429,- zag ik.
Er bestaat ook een 27UD68P-W, waarbij de W staat voor White. Dit scherm heeft een witte achterkant en zilveren voet, welke niet in hoogte verstelbaar is.

Extra ervaringen: Standaard is de 27UD68P-W actief op 30 Hz (Windows 10 + Nvidia 780 GTX). Om deze op 60 Hz in te kunnen stellen dien je een custom resolutie aan te maken in het Nvidia-configuratiescherm, er is geen andere mogelijkheid. Het heeft mij aardig wat tijd gekost om hier achter te komen. Hiervoor dient het scherm aangesloten te zijn met de displayport (1.2) kabel of met 2 HDMI (2.0) kabels. 1 x HDMI levert maximaal 30 Hz op.

Omdat ik 2 displays heb aangesloten kreeg ik ruzie met de LG OnScreen Control applicatie, waarbij de ingestelde DPI settings niet voor elk display afzonderlijk ingesteld kunnen worden. Uiteindelijk heb ik deze uitgeschakeld, zodat ik in Windows 10 dit wel afzonderlijk in kon stellen. De LG OnScreen Control applicatie overrulede de settings van W10 hierbij. Als je de DPI instelling op 100% laat staan is de tekst wel erg klein, en lastig te lezen (vooral als je slaperig achter de PC zit).

Extra toevoeging: Het blijkt wel mogelijk te zijn om 60 Hz te halen met 1 HDMI 2.0 kabel. Echter dient deze kabel dan wel van goede kwaliteit te zijn, de bijgeleverde kabels voldoen. Je dient dan wel in het OSD te selecteren: Picture --> Picture Adjust --> HDMI Ultra HD Deep Color.

Heb jij ook een LG 27UD68-P Zwart?

Bedankt voor je review! Op verschillende foto's zie ik dat de aansluitmogelijkheden achterop de monitor zitten. Echter heb ik ook gezien dat ze daar een soort van inkeping voor hebben gemaakt.

Mijn vraag is nu, zou het lukken om deze monitor op te hangen aan de muur? Is er trouwens een displayport kabel meegeleverd? :)
Er zit wel een inkeping in inderdaad, echter is deze niet heel diep. De aansluitingen zitten aan de achterzijde, waardoor de stekkers nog best een eindje uitsteken. Ik denk dat ophangen daardoor niet gaat lukken. Er zijn VESA bevestigingspunten aanwezig, dus je kan het scherm wel monteren aan een arm bijv. En ja, alle kabels zijn meegeleverd, ook de displayport kabel.

Overigens kan je het beste de LG 27UD68P-B versie nemen, i.p.v. de LG 27UD68P-W. De W staat voor White, en dat is hetzelfde scherm maar met een witte achterkant en zonder in hoogte verstelbare voet (vaste zilverkleurige voet). Je hebt ook nog de LG 27UD68, waarbij de pivot functie ontbreekt. Veel websites hebben dit niet duidelijk vermeld staan, halen de model nummers door elkaar of de afbeeldingen kloppen niet.

[Reactie gewijzigd door cyberneticorgan op 31 juli 2016 17:05]

Je maakt een goed punt over die verschillende versies. Uit een review van HWI blijkt dat de 27ud68p-b betere resultaten geeft dan de 27ud68-w. Kennelijk beschikken ze dus niet over hetzelfde (goede) paneel.

En dan is er inderdaad ook nog de 27ud68, een monitor zonder de pivotfunctie en met een witte achterkant. Dit model kom ik nergens tegen in de Pricewatch of in HWI's Prijsvergelijker. Een betrouwbare professionele review kan ik er ook niet over vinden. Het lijkt wel of LG er express vaag over wil zijn en het model niet of nauwelijks op de markt heeft gebracht. Hoe ben jij erachter gekomen dat dit model ook nog bestaat?

[Reactie gewijzigd door choogen op 24 januari 2017 17:14]

Van die verschillende panelen was ik niet op de hoogte, dat heb ik nergens kunnen terugvinden. En dat van de LG 27UD68: Daar kwam ik na wat zoekwerk achter. Ik doe over het algemeen eerst uitgebreid onderzoek voor ik iets koop, zeker bij wat duurdere producten. Maar wat onduidelijk is het inderdaad met die verschillende modellen.

Ik moet het scherm nog steeds testen op WQHD-resolutie overigens :) Ik gebruik dat zelf niet, dus ik moet me daar nog even toe zetten. Maar in kwaliteit achteruit ga je dan sowieso. Je kan beter de DPI waarde wat hoger instellen, maar in games is dat wellicht niet mogelijk.
Dat van die verschillende panelen leid ik af uit de testresultaten van HWI die 22 UltraHD schermen onderling vergeleek (waaronder zowel de 27ud68p-b als de 27ud68-w): HWI test

Zoals je verder al had gemerkt ben ik heel geduldig en wacht ik rustig je WQHD-bevindingen af :)
Heb je nou nog steeds dat display niet gekocht? Of wacht je op het 2017 model? ;)
Aanvulling op mijn eerder commentaar:

Er bestaan toch maar twee versies van de LG 27UD68, namelijk de zwarte 27UD68P en de witte LG 27UD68W. Het is die laatste waarbij op de doos de letter W ontbreekt, waardoor de verwarring ontstaat over een derde model 27UD68 - dat dus niet bestaat. De witte versie verschilt fundamenteel van de zwarte doordat dit model niet in hoogte verstelbaar is en ook niet verticaal draaibaar (geen pivot functie).
Een beetje een late reactie maar ik zie op de website van LG dat de monitor 10bit doormiddel van A-FRC ondersteund. Is het jou gelukt om dit werkend te krijgen? En zo ja, wat voor GPU gebruik je? Alvast bedankt voor je reactie.
Het display is ingesteld op 10bit bij de Nvidia settings, maar ik zou even moeten opzoeken wat A-FRC betekend :) Ik gebruik een Nvidia GTX 780, welke hopelijk aan het einde van dit jaar word vervangen door een GTX 1070 (welke ongeveer 2 keer zo snel is).
Hallo,
Bedankt het mooie artikel, ik ben ook een twijfelaar, ik wil deze voor mijn vriendin kopen.
Wat ik bij veel monitors van vandaag met hoge resoluties zie, en wat zeker NIET als minpunt wordt aangegeven in reviews, is dat het beeld niet om aan te zien is als je een lagere resolutie ipv de native instelt.
Ik heb zelf een LG 34Um95-P en als je een lagere reso instelt op windows dan lijkt er een soort waas over het beeld te gaan, gewoon onscherp dus.
Mijn vraag is, is dit bij deze monitor ook het geval?
Met vriendelijke groet.
Ik zou dat eens moeten testen. Ik heb het scherm altijd op 4K ingesteld, ook bij het gamen (speel de laatste tijd veel GTA 5), en met m'n 780 GTX is dat nog wel te doen op iets lagere settings. Wil binnenkort een keer over naar een 1070 GTX, of een 1080 GTX als de prijs gaat zakken. De vraag is eerder waarom je het scherm op lagere resolutie zou willen gebruiken. Kan je dan ook niet beter investeren in een wat snellere grafische kaart?
Een belangrijke reden om een 4K scherm terug te laten schakelen naar bijv. WQHD zou kunnen zijn omdat bij een bepaalde game de User Interface of HUD op 4K dusdanig klein is dat het prettiger spelen is op de WQHD-resolutie (waarop je dan nog wl de tekst kunt lezen zonder een vergrootglas voor het scherm te hoeven houden). Een voorbeeld van zo'n spel is bijv. Rome Total War 2.

Natuurlijk hangt de leesbaarheid van de UI erg van het specifieke spel af, maar het punt is dat terugschakelen naar een lagere resolutie niet per se iets te maken heeft met videokaarten die qua snelheid tekort komen.

Zelf overweeg ik ook om op termijn dit scherm aan te schaffen. Waarschijnlijk zal ik af en toe ook willen terugschakelen naar WQHD, dus ik ben wel benieuwd naar het antwoord op Maddog4004's vraag of er duidelijk kwaliteitsverlies optreedt bij non-native resoluties.
Heb je al getest op WQHD resolutie?
Na het lezen van je review ook deze monitor aangeschaft. :-)
Nu viel het mij op het scherm mat is en er een dikke folie op zit welke er af te halen is.
Is jou dit ook op gevallen? Zou het de bedoeling zijn om deze eraf te halen?
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld inderdaad. Maar het lijkt me niet de bedoeling om die eraf te halen, dat zal de coating zijn welke zorgt voor minder reflectie.
Nog steeds tevreden met dit scherm? Zelf denk ik er overna om ipv 3 monitors naar 2 van deze jongens te gaan :)
Ja, bevalt nog steeds goed. Op zich had ik ook wel naar 32-inch gewild (je went snel aan 27-inch), maar die zijn nog steeds duur, je betaald voor die paar inch extra ineens het dubbele van het 27-inch scherm. En voor gaming is hoger dan 60 Hz ook leuk, maar die zijn op 4K nog praktisch niet te vinden.

Overigens had ik 'm laatst ingesteld (per ongeluk) op WQHD in Battlefield 1: Beeld is dan nog steeds scherp (ik merkte het alleen op doordat door de lagere resolutie zorgde voor iets grotere elementen op het scherm, en de extra FPS).

Thanks for je reactie, er is alvast 1 scherm onderweg :P
Ik ben zelf aan het kijken voor een scherm en dit lijkt me wel wat, maar heb wel nog enkele vragen over deze monitor. Hopelijk kan je deze beantwoorden?

- Heb je veel last van backlight bleeding/ghosting?
- Wat is een acceptabele DPI instelling voor deze monitor volgens jou (vanaf wanneer is niet alles te klein)? Toevallig op 175%?
- Hoe hoog is dit scherm op zijn voet op de laagste houding (ongeveer)?
- Dit heb ik reeds in de review zelf beantwoord: niet tot zeer weinig, met het blote oog is het egaal zwart zoals je van LCD bent gewend.
- Ik heb de DPI settings zelf op 150% staan, en het zou zelfs nog iets lager kunnen. Op 100% is alles uiteraard wel erg klein, omdat de meeste applicaties niet mee schalen. Adobe Photoshop CC 2017 doet dit bijv. wel, dus daarvoor zou je de instellingen op zich op 100% kunnen laten staan, maar het is op 150% ook goed te doen.
- Scherm staat bij mij op 46 cm, maar hij kan vrij laag op de voet. Denk dat er nog wel een cm of 5 / 6 af kan op de laagste stand. Er staat hier gedeeltelijk een mengpaneel onder, dus kan dat even niet testen zonder de boel te verschuiven.