Ubiquiti UniFi AC Outdoor Review

qtweaker 2 juli 2016, 484 views

Ubiquiti UniFi AC Outdoor

Prima accespoint maar hij maakte niet waar wat de fabrikant beloofde als het gaat om bereik en prestatie. Jammer dat men het altijd rooskleuriger maakt dan de werkelijkheid.

Pluspunten

• Nette robuuste accespoint
  • Degelijke ophanging

Minpunten

• Waarom een Wifi lampje voor buiten
  • Geen mogelijkheid voor externe antennes

Beheerbaarheid Score: 4
Voor het snelle werk en 180 meter ver , of is dat nu te rooskleurig

Wij testen de Ubiquiti UniFi AC Outdoor in het open veld en kijken of deze geschikt is voor de minicamping.
Alles uit de doos gehaald, en zeg nu eerlijk, het ziet er robuust en professioneel uit. mooie afwerking en een degelijk ophangset ook voor buizen tot ruim 60 cm doorsnee. Vreemd was de naad halverwege wat niet betrouwbaar overkomt als het gaat om waterdichtheid, maar goed, zo ver gaan wij niet want ons criteria licht in het vermogen.
Omdat de Ubiquiti UniFi AC Outdoor geen externe antennes heeft willen wij wel direct zien of hij de rooskleurige informatie van 180 meter wel kan waarmaken.

Test software: wifi analyzer op de app en inSSIDer4 op een windows Asus laptop
Uiteraard eerst Unifi controller ge´nstalleerd, een zeer makkelijk toegankelijke omgeving waar je alles snel aan kan maken. Netwerken, user informatie bekijken en noem maar op.

De testopstelling is naast ons bedrijf met een stuk akker weide van 1,6 km diep. Dat moet genoeg zijn.
De Ubiquiti UniFi AC Outdoor op een paal gezet van 3 meter zonder enige obstakels.
Daar naast 2 Enginius 202ext om het werkelijke verschil te kunnen bekijken.
Van de Enginius 202ext weten we wel dat deze ongeveer 100 meter pakt op vlak open terrein dus zal de Ubiquiti UniFi AC Outdoor het zelfde moeten laten zien. Zeker omdat deze in DB sterker is maar zonder externe antennes.
Tijdens het opbouwen hebben we eerst de opstelling in een bedrijfshal uitgeprobeerd. Een lege hal waar je direct oogcontact hebt met de serie accespoints op 50 meter afstand. Daarna naar buiten.

zowel de wifi analyzer als inSSIDer4 kwamen gemiddeld op de zelfde waardes uit

Meten binnen in hal zonder muren en oogcontact met de opstelling

Op 10 meter afstand

Op 50 meter afstand
Enginius 202ext -62DB
Ubiquiti UniFi AC Outdoor -68DB

__________________________________

Buiten direct wat meer afstand gehouden

Op 10 meter afstand

Enginius 202ext -77DB blijft stabiel en we houden internet verbinding
Ubiquiti UniFi AC Outdoor -87DB valt af en toe weg

Op 150 meter afstand
Enginius 202ext -82DB Valt soms weg
Ubiquiti UniFi AC Outdoor -90DB vrijwel geen bruikbaar signaal meer !!

Uiteraard gaat het om een ruwe meting maar bruikbaar als het gaat om een betrouwbare verbinding.
Internetten in de caravan.

Natuurlijk zit men ook binnen in de caravan en daar is een goed signaal te meten als men niet verder staat dan 50 a 60 van het accespoint vandaan. Her en der wat kleine bomen er voor maar geen noemenswaardige obstakels.
In 6 caravans op een afstand van 60 meter hielden we ongeveer -65 tot -70 DB over. Ga je verder, dan laat de Ubiquiti UniFi AC Outdoor het sneller afweten dan de Enginius 202ext die net wat sterker en stabieler door komt.

We hebben nog geen massa user metiing gedaan of zeer veel data ivm een volle camping. Of dat gaat gebeuren met deze .. denk ik niet.

Wij hebben de Ubiquiti UniFi AC Outdoor weer netjes in de doos gedaan voor retour want deze voldeed totaal niet aan de eisen en criteria. De inbouw antennes van de Ubiquiti UniFi AC Outdoor geven kennelijk toch problemen als het gaat om output.
Als je na 60 meter al geen signaal hebt achter een 1e obstakel dan is dit niet beste. Laat staat als het gaat om bijvoorbeeld een vakantiehuis park waarbij het signaal vanaf buiten nog door een muur heen moet.

Soortelijke testen hebben we bij collega;s gedaan met de Outdoor+ van Ubiquiti die wel externe antennes heeft en tevens een stuk compacter zijn.

Onze conclusie: Ubiquiti UniFi AC Outdoor is een accespoint waarmee veel mogelijk is. Simultaan op de 2,4 Ghz en 5 Ghz band en Maximale draadloze snelheid van 1300 Mbps op ac wifi. Dan raad ik de fabrikant aan gewoon weer de antennes buiten de accespoint te ontwerpen of een aansluiting te maken voor een externe antenne.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AC Outdoor?

mooie review. helaas boven mijn budget. Ik wil een outdoor AP kopen maar twijfel tussen de 5ghz of de 2,4 ghz versie. Welke zou jij mij aanraden? Het gaat om een tuinhuis trouwens