Wacom Bamboo Pen v3 Review

Weapon S 1 juli 2016, 231 views

Wacom Bamboo Pen v3

Voor ¤50 vind ik dit model met beperkte functionaliteit niet goedkoop. Het is echter wel het goedkoopste Wacom model dat ik kon vinden, en Wacom is gewoon goed. Het ruwe oppervlak is een misser, dat veel nadelen heeft. Ik geef het een krappe voldoende.

Pluspunten

• Goedkoopste tablet dat je kunt krijgen van Wacom
  • Pen met 2 knoppen (naast de drukpunt)
  • Standaard micro-USB-kabel
  • Mooie verpakking, doos, en styling

Minpunten

• Penpunt slijt door veel te ruw oppervlak
  • Stukjes plastic komen van pen af door het oppervlak, dat veel te ruw is
  • Mist een gum op de pen
  • Geen knoppen op het tablet zelf, maar wel...
  • Dode ruimte op het tablet

Ik zit al een tijdje te kijken naar alle opties die er zijn voor tekentabletten. Ik heb zelf getekend met een tekentablet, en het beviel mij uitstekend. Nu had Wacom een tijdje geleden de Bamboo 2, die men al kon verkrijgen voor twintig schamele euro's.
Dit is de nieuwere generatie, Bamboo 3.
De strijd in prijs/kwaliteit verliest de Bamboo 3 al bij voorbaat van zijn oudere broer. Wel heeft hij een groter actief oppervlak dan zijn voorganger, met een hogere resolutie. Wat ook prettig is, is dat hij een afneembare micro-USB-kabel heeft; dan hoef je niet bang te zijn dat de tablet hoeft weg te gooien, omdat de kabel gebroken is. Deze tablet heeft ook twee knoppen op de stylus i.p.v. één, maar levert wel in op andere functies t.o.v. zijn voorganger. Met name touch-besturing (dat wil zeggen dat hij ook registreert wanneer je met vingers over het oppervalk beweegt), extra knoppen op het tablet zelf (zodat je minder naar het toetsenbord hoeft te grijpen), en een "gum" (dat is een tweede drukgevoelige sensor op de achterkant van de pen). De Bamboo 3 moet het zonder al die dingen stellen. Er zijn wel vervangende pennen te krijgen met een gum voor nog eens vijftig euro.
Wat een beetje eigenaardig is, is dat het tablet beduidend groter is dan het actieve oppervlak. Er zit een strook op, waar men knoppen zou verwachten, maar waar alleen een schitterend glossy plastic plaatje prijkt, en een ledje. Ook aan de andere zijde is het tablet groter dan je zou verwachten. De opvolger, de One Small, heeft dit probleem minder. Het blijft inherent aan de gebruikte technologie, dat er sensoren buiten het actieve oppervlak moeten zitten.
Dan het grootste nadeel. Het oppervlak is beduidend ruwer dan tabletten die ik ken. Nu is het zo dat er altijd voor een ruw oppervlak is gekozen voor wacomtabletten, voor een betere tactiele ervaring. Maar bij deze is het heel overdreven. Je schuurt letterlijk je penpunt kapot. Het voelt ongeveer hetzelfde als met een koolstof houtje tekenen. Na één sessie had ik al een afgeplatte punt, en er bleef een akelig residu achter op het tablet. Het residu is er langzaam van afgekomen, maar nochtans was het niet mijn hobby om plastic te vermalen en in te ademen. Wacom, attent als ze zijn, levert drie vervangende penpunten mee, en een plasticje waarmee men penpunten kan verwijderen. Ik vermoed dat dit een poging is van Wacom om een tekentablet in een verbruiksvoorwerp te veranderen, en dat ook andere nieuwe modellen dit mankement hebben. Als men een papiertje tussen het tablet en de pen legt, doet hij het even goed, heeft men geen last van plasticschilfers, en voelt het tekenen aan alsof men op echt papier werkt ;) .
De lus, waar men de stylus in kwijt kan, zit goed strak om de pen heen. Dit heeft tot gevolg dat men niet even snel de pen opbergt of pakt. Men zal de pen zo echter ook niet verliezen. Ik zelf ben wel eens geneigd om de pen er zo ver in te doen dat één van de twee drukknoppen in de lus komt, en de pen vervolgens nog meer vast komt te zitten.
De bijgeleverde software bestaat uit een product key voor de Lite versie van ArtRage. Ik moet zeggen dat het een grappig programma is, dat conventionele media emuleert. Leuk om mee te spelen. Ik zou er zelf niets serieus mee kunnen maken.
Voor een beginner die niet per se een groot oppervlak nodig heeft om te tekenen, is dit een goed instapmodel. 1024 Drukniveaus is echt noodzaak; er zijn enkele "Wacom Penabled" tablets/laptops die minder hebben.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen v3?