Nokia E51 Zwart Review

SvMp 28 augustus 2009, laatste update op 28 augustus 2009, 566 views

Nokia E51 Zwart

Pluspunten

• Zakelijk design
  • Prima formaat, licht, niet te klein niet te groot
  • Zowel wifi als bluetooth
  • Ingebouwde webbrowser is goed
  • USB-kabel meegeleverd

Minpunten

• Veel te korte batterijduur
  • Aan/uit-knopje bovenop het toestel is klein en lastig om in te drukken
  • Ingebouwde webbrowser crasht soms
  • Wordt erg heet bij gebruik UMTS

Voornaamste reden om het toestel te kopen waren de zakelijke uitstraling in combinatie met de features.

Het is een toestel met een zakelijke uitstraling. Een 'candybar' zonder onnodige poespas. Een prima formaat. Het is ondanks de vele features geen koelkast maar een prima compact toestel. Het is echter niet te klein, precies goed. Ook is het toestel niet te zwaar. Sommige mensen zullen het wellicht een saai toestel vinden, wil je een neutraal zakelijk design met features dan zit je goed met de E51. Een minpunt in het design is de aan/uit-knop bovenop het toestel. Het is een klein knopje dat lastig in te drukken is.

Belangrijkste features vind ik toch wel de connectiviteit: UMTS, HSDPA, bluetooth, WiFi en een USB-kabel voor verbinding met een PC meegeleverd. Browsen gaat goed met de ingebouwde browser. Ook de meeste niet-mobiele sites worden door de browser goed verkleind. Het toestel kan probleemloos een internetverbinding leveren aan laptop, PC of PDA via bluetooth.
Op het toestel draait Symbian Series 60. De firmware is via internet te upgraden. Ondanks dat bleef de ingebouwde webbrowser soms crashen.

Belangrijkste minpunt van het toestel is de batterijduur. De batterij is bij gebruik van UMTS snel leeg. Vooral het gebruik van de telefoon als modem voor een laptop zorgt ervoor dat de batterij er na 4 uren mee ophoudt. Dat moet toch beter kunnen! Daarnaast wordt het toestel nogal warm bij het gebruik van UMTS.

Conclusie: Al met al een uitstekend toestel met veel mogelijkheden voor de gebruiker die een toestel wil met veel mogelijkheden zonder overbodige gadgets. Voor een eventuele opvolger liggen echter al een aantal verbeterpunten klaar waaronder de aan/uit-knop, batterijduur en hitte bij UMTS.

Heb jij ook een Nokia E51 Zwart?

goeie review, alleen qua gadets kun je ook heel veel uit deze telefoon halen hoor! zo is het de enige midrange smartphone waar e bijvoorbeeld quake 2 op kunt spelen(quake 1 en de uitbreidingen moet ook kunnen maar is me nog niet gelukt) net zoals Doom 2. Er zijn ontelbare programma's voor symbian series 60v3 die dus ook op deze telefoon werken zoals afstandbesturing voor de tv, browsers, wifi tools, games, navigatie systemen.

Wat ik dan zelf nog een min vind is dat er geen gps chip op zit waardoor het meegeleverde Nokia maps een beetje overbodig is (vind Nokia maps ook geen fijn programma gebruik liever google maps) en als je een programma aan hebt staan en je drukt op de rode telefoonknop werkt dit als minimaliseren i.p.v. afsluiten waardoor de telefoon blijft renderen en ook heet blijft terwijl je dacht niets te doen.
Wat jij een min vindt (Dat een programma open blijft als je op de rode telefoonknop drukt) is eigenlijk een groot pluspunt van Symbian. Het is een echt OS, dus je kan ook meerdere programma's open laten staan en er tussen switchen. Als je op de rode toets drukt ga je eigenlijk terug naar het standbymenu, maar je hebt het programma niet afgesloten, dus dat blijft actief.
Vergelijk het met op je windows-toets of desktop-toets drukken in Windows. Dan sluit je ook niet alles meteen af, maar ga je naar je startmenu of desktop terug. Het is dus eigenlijk heel handig, omdat je meteen verder kan gaan waar je mee bezig was als je even een telefoontje moet plegen. Als je het programma echt wil afsluiten dan moet je dat op de 'normale' manier doen.

Maar je bent niet de enige die hier niet aan kan wennen. In nieuwere modellen laat Nokia volgens mij wel de rode toets een programma afsluiten. Alleen als je op 'Menu' drukt blijft het actief.
ik heb alleen soms de neiging als ik bijvoorbeeld gefragt wordt in quake om dan uit frustratie over de X aiming en kleine keyboard spontaan het spel af te sluiten via de rode knop :P jammer alleen dat na een paar uur broekzak verwarming de telefoon bijna leeg is :P maar ik begrijp wel wat je bedoelt ;) is ook zeker een voordeel. Zo kan je er tenminste vanuit gaan dat je muziek op de achtergrond kan houden tijdens smsen :P maar het handigste vind de applicaties zoals bijvoorbeeld X-plore die ervoor zorgen dat je gewoon kunt browsen door al je mappen net als op de pc.

Mij is het alleen nog niet gelukt om het ding te hacken want bij iedere methode ging er wel iets mis :P terwijl ik toch nog een makkelijke firmware ervoor zou moetten hebben..

@ secoh je moet gewoon eens googlen, dan kom je er bijvoorbeeld achter wat voor ports er allemaal werken. Probeer Getjar.com ook eens (alhoewel je het voor games amper hoeft te proberen daar) en dan heb je altijd nog de grijze/illegale kant van het internet die ook vele zoetmakers te bieden heeft ;)

@SvMp, dat ben ik ook zeker met je eens, mij is een 2e camera bijvoorbeeld echt geen geld waard.. gebruik de 1e al amper :P of touchscreen...
Ik heb deze telefoon ook, als ik geen UMTS nodig heb zet ik hem op GSM only, dat is inderdaad wat zuiniger. Ik heb geen probleem met de batterijduur, maar ik bel er eigenlijk ook alleen mee.
Prettig vind ik ook dat de behuizing goed stevig is.
De 'backspace' toets is wat onhandig gepositioneerd, als je niet erg dunne vingers hebt (wilt u dit contact wissen?)

Geen GPS is een nadeel, en ook de niet echt bruikbare camera.
De opvolger E52 heeft overigens wel GPS.

(nog goede tips waar S60 software te vinden is?)
@LlamaWereldOver: Qua software kan het toestel ontzettend veel en kun je er alle kanten mee op. Met 'gadgets' bedoel ik in mijn review meer de hardware kant, geen onnodige 'leuke' knopjes of franje.
Stapels leuke software, ontdekte ik toen ik bij mijn nieuwe 500min-abo bij Telfort voor 2,50/mnd onbeperkt internet aangeboden kreeg. Meteen gedaan, ondanks dat ik tot dan toe met m'n toestel alleen belde. Toen naar applicaties zoeken. Heb inmiddels ge´nstalleerd:
Joikuspot (maakt van de E51 een wifi access point; erg handig);
Nokia internet radio (erg leuk, goed ge´mplementeerd, luister nu jazz via internet in m'n auto met een bluetooth-autoradio, handig nu Arrow Jazz uit de lucht is);
Opera mini (beter dan de ingebouwde browser);
Gmail voor Symbian S60;
Pudoku s60 (sudoku-app, maakt moeilijke puzzels aan);
Als je erop googlet, zul je ze snel kunnen vinden.

Hij wordt inderdaad warm, zeker als je lang belt of bluetooth of wifi erbij zet.