Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

Loogie 15 maart 2006, 1.171 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Mooie uiterlijk van de kast
  • Stevig en goed afgewerkt
  • Ruim
  • Goede koeling

Minpunten

• Lelijke voetjes
  • Fans zijn niet bijzonder te noemen
  • Onduidelijke documentatie (algemeen probleem van Coolermaster)

Sinds augustus 2004 al in mijn bezit. Ik heb mijn no-name kastje weggedaan omdat er gewoon weg te weinig ruimte was aan de binnenkant. Daarbij is het uiterlijk van de Stacker ook wel even een enorme sprong vooruit.

Ik heb uiteindelijk voor de Stacker gekozen en dus niet voor een andere kast. Waarom dan? De ruimte aan de binnenkant is echt niet op bezuinigd, het aantal bays dat je kunt gebruiken is (als je het bedieningspaneel weghaalt) zelfs 12! Daarbij vind ik het uiterlijk van deze kast echt heel mooi en ook zeer goed afgewerkt.

Bij thuiskomst...

Eenmaal thuis gekomen heb ik de bijgeleverde wieltjes eronder geschroefd, want de voetjes die bij de Stacker geleverd worden vond ik echt niet mooi (gouden randje). Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat de kast dan nog net een stukje hoger zou worden (doh!) en hij paste dus net niet meer waar ik hem wilde hebben. Dat is sowieso iets om rekening mee te houden: de kast is echt groot en dus ook echt zwaar. Het is dus niet een kast die je iedere dag voor je plezier optilt (vandaar de wieltjes dus ook ;)). Verder heb ik de bijgeleverde fans ook meteen vervangen door andere exemplaren. De fans die namelijk bij de Stacker zitten hebben een 4-pins molex aansluiting en ik wilde ze gebruiken in combinatie met een Aerogate dus moest ik 3 pins aansluitingen hebben.

Uiterlijk en praktische zaken

Persoonlijk vind ik de Stacker een hele mooie kast (, maar dit kan natuurlijk per persoon verschillen). Ik heb zelf echter wel het standaard-sidepanel vervangen door het exemplaar met raam, omdat ik dat rooster (gaas) toch niet echt praktisch vond (heb je zo'n mooie kast...). Ik ben zelf niet zo'n casemodder en bovendien was de prijs van dit raam niet echt hoog te noemen. Mét raam aan de zijkant vind ik de Stacker eigenlijk pas echt perfect. Ik kan dan ook met recht zeggen dat ik blij ben met mijn aankoop.

Hoe zit het dan met stof en onderhoud? Nou de Stacker heeft nog al wat stoffilters (als je die zo mag noemen?) en die worden bij mij best wel stoffig. Wil ik dus echt een mooie kast houden, dan moeten de frontjes er echt wel iedere maand (of 2 maanden) even af om ze stofvrij te maken. Zoals ik al zei heb ik mijn standaard-sidepanel niet in gebruik, maar hiervoor zou dus het zelfde gelden: af en toe even een laag stof weghalen! Verder kan je met een doek prima de kast afnemen (of in mijn geval het raampje poetsen).

Het oordeel

Zoals ik al heb aangegeven ben ik uitermate positief over deze behuizing: hij ziet er goed uit, zit degelijk in elkaar, koelt goed en is redelijk praktisch. Maar zijn er dan ook (kleine) minpunten te vinden? Als je over de aanschafprijs heenkijkt dan zijn eigenlijk de enige echte minpunten: de voetjes, de bijgeleverde fans, de handleiding (maarja we zijn Tweakers toch?) en de moeilijk afneembare frontjes (probleem al opgelost bij de huidige Stackers).

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?