Specificaties GF GTX 1070 (1,556GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Palit GeForce GTX 1070 GameRock Review

SmokingCrop 1 juli 2016, laatste update op 13 juni 2017, 8.117 views

Palit GeForce GTX 1070 GameRock (Product gekocht)

Zowel stil als koel en heeft ook alle features van het moment. De bijgeleverde software is bagger. Prijs van aankoop: 507 EUR.

Pluspunten

• Boost automatisch een stuk verder dan de frequentie op papier.
  • Met overklokken nog gemakkelijk verder te krijgen.
  • Heerlijk stille & 'koele koeler', ook met het standaard fan-profiel.
  • Features van het moment ontbreken niet (RGB, Semi-Passieve Fan, Backplate ...).
  • 8GB VRAM op volle snelheid.

Minpunten

• Thunder Master Tool toont overal gebreken ivgl met andere tools (Tip: gebruik gewoon MSI Afterburner of EVGA Precision).
  • Automatische Semi-Passieve fan curve is slecht ingesteld (probeert bij overgang van idle <-> load de fan te draaien onder de 21~% waarbij hij dus tijdelijk aan/uit/aan/uit gaat).

Drivers en compatibiliteit Score: 5

5. Geluidsproductie, Temperatuur en Kloksnelheid
6. Stroomverbruik
7. Software
8. Conclusie

De naambekendheid van Palit is in de Benelux een stuk lager dan de alombekende Asus, MSI, Gigabyte, EVGA ... Toch zijn ze een heel grote speler qua globale marketshare. De eerste externe reviews van de Palit GTX 1070 GameRock Premium Edition waren zeer goed. Daarom heb ik de stap gewaagd en de kaart gekocht. Ik heb echter niet de Premium Edition gekocht. De non-premium versie heeft dezelfde koeler en features, maar moet het - op papier - met een lagere core en boost clock doen.

We beginnen met de specificaties van deze Palit GTX 1070 GameRock.
De opgegeven clocks zijn lager dan die van de Premium Edition, maar hoger dan die van de Founders Edition. De kaart heeft daarnaast wel RGB Lighting, een metalen backplate, een extra bios die als back-up dient en 2 semi-passieve 100mm ventilatoren zoals bij de GameRock Premium Edition.

De koeler is 2,5-3 slots dik, is net geen 2 cm langer dan de Founders Edition en heeft n 8-pin PEG connector nodig. Op softwarematig vlak kan je de power limiet op maximaal 114% instellen en zet je de ventilator best op minimaal 21% om deze continu draaiende te houden.

Bron van 2 3x refreshrate: YouTube - GeForce GTX 1080: The Tom Petersen Interview - vanaf 2h26m13s

De kaart heeft een totaal andere kleurencombinatie dan de andere kaarten.
Voor mij zijn de looks niet van belang. Ik ga voor de goede balans tussen stilte/koeling en performance.
Het blauwe en zilveren gedeelte is van metaal gemaakt. Het wit gedeelte is plastic.
De koeler met heatsink neemt 2,5 slots in en is met 285mm net geen 2 cm langer dan de founders edition.

Dit is de kant die je het meeste zal zien in een normale behuizing. Het Palit logo is voorzien van RGB verlichting. Iets verder deze review kan je een filmpje zien van de verlichting.

De metalen backplate heeft een brushed finish met het GameRock logo.

Palit heeft een nieuwe IO-bracket gemaakt met honingraat-gaten die volgens hen de airflow met 15% verhoogt.

De koeling wordt verzorgd door twee aparte heatsinks en vijf heatpipes die contact maken met een koperen plaat die dan in contact staat met de GPU. Geen problemen met heatpipes die de GPU niet rechtstreeks aanraken dus. ^^

Palit doet met de GameRock ook mee aan de RGB hype van het moment.
Standaard kleurt het aan de hand van de temperatuur; groen, blauw of oranje.
Met de ThunderMaster tool kan je kiezen tussen een vaste kleur of een 'rainbow' effect wat eigenlijk niet meer is als het abrupt verwisselen tussen kleuren.

De doos.https://static.tweakers.net/ext/f/sb0dtEp5Si1Ylt6Ix4S19AGT/full.jpg

Er wordt niet veel bijgeleverd. Enkel een driver CD (welke je beter niet gebruikt, download de laatste nieuwe versie), een quick install guide en dual molex to 8-pin adapter.

Om de grootte van de kaart even beter voor ogen te zien, heb ik ook nog twee foto's van de kaart in mijn Fractal Design Define R5 behuizing genomen.

Je hebt misschien al gemerkt dat de performance boost niet bij alle games even goed is. Dit kan komen door de iets oudere i5 3570K, maar zou ook door de game zelf kunnen komen. Je kan dit heel goed zien bij Fallout 4. Bij andere games zie je echter mooie verhogingen. Nieuwe AAA games zullen ook telkens zwaarder zijn voor de videokaart.

De GTX 1070 is voorlopig overkill voor een 1080p 60Hz scherm. Wil je echter richting de 144 FPS gaan voor je 144Hz gaming monitor, dan is de GTX 1070 samen met een moderne processor een goede optie.

Op 1440p worden zoals verwacht veel games goed speelbaar op heel mooie graphics. De CPU bottleneck is hier ook minder van toepassing door de hogere resolutie. De GTX 1070 is een ideale kaart voor 1440p gaming.

Bij Firestrike heb ik enkel de graphics tests gedaan. Hier zien we 'OC to OC' een verhoging van 52% bij 1080p, 56% bij 1440p en 57% bij 4K.

Met de komst van GPU Boost 3.0 is er een nieuwe optionele manier van overklokken bijgekomen. Je kan nog steeds zoals gewoonlijk de Core clock bv. +100 Mhz doen, maar je kan nu ook per voltage punt de frequentie bepalen.

Na heel wat pogingen en testen, lijkt de maximale core frequentie zo'n 2050 Mhz te zijn wat ik stabiel uit deze specifieke kaart kan halen. Het verhogen van de Voltage Offset hielp daar een beetje bij, maar ook niet veel. Wanneer de temperatuur verhoogde naar 60C+ ging de kaart al snel naar 2012-2025 Mhz. Via MSI Afterburner was dan ook te zien dat er vaak een Power Limit was. De maximale stabiele geheugen overclock voor mijn kaart ligt op een 8800 Mhz (+400).

Hopelijk brengt MSI Afterburner snel een scanner uit die wel voor elke kaart werkt (EVGA Precision XOC heeft al zo'n scanner, maar ze hebben deze gelimiteerd tot de Founders Edition en EVGA kaarten). Zo'n scanner test per voltage-punt hoever hij kan gaan tot er artifacts zijn of het programma simpelweg crashed. Je kan zelf kiezen hoelang hij per voltage/frequentie-punt moet stresstesten. Als je dit een nachtje laat draaien, kan je een erg stabiele overclock bekomen.
Zie ook: https://youtu.be/EMy5hneJHXU?t=9m9s

Omdat niet elke kaart evenver kan overklokken, heb ik de kaart getest in Battlefield 4 op verschillende kloksnelheden. Zelf al koop je ook de Palit GTX 1070 GameRock, dan wil dit niet zeggen dat je dezelfde kloksnelheden als mij zal halen. Dit kan zowel hoger als lager zijn (= de zogenaamde 'Silicon Lottery'). Ze garanderen enkel een boost clock van 1746 Mhz. Daarom heb ik even de volgende test uitgevoerd. Zo krijgen we een idee van de performance boost van hogere clocks.

We zien dat het geheugen overklokken, toch wel een must is als je gaat overklokken. Het zorgt voor een FPS boost op zich, maar ook dat je core overclock beter benut wordt. Die 5,2% verschil op 2000 Mhz is mooi meegenomen. Deze resultaten zullen natuurlijk niet gelijk zijn bij elke game, maar geeft mooi aan wat er mogelijk is.

Voor mij is dit onderdeel eigenlijk wel het belangrijkste van allemaal. Namelijk hoe stil kan de kaart zijn zonder performance verlies te lijden? Vaak is het immers heel stil waar ik de computer gebruik en dan kan een te luide computer best wel storend zijn. Mijn systeem op zich is dan ook geoptimaliseerd om zo stil mogelijk te zijn. Om je een idee te geven: case fans die maar 450 RPM draaien, passieve voeding, geen HDD's bij normaal gebruik, CPU fans die 350 600 RPM doen naargelang de load en een stille Fractal Design Define R5 behuizing.

Onder load zal de videokaart hoe dan ook het luidste component zijn in dit stille systeem. De Palit doet het echter wel zeer goed. Het standaard profiel houdt de kaart zowel stil als koel. In behuizingen met een normale airflow, zal de kaart wellicht nauwelijks of niet boven je systeem uitkomen.

In vergelijking met de MSI GTX 970 Gaming is de Palit GTX 1070 GameRock zowel wat stiller als wat koeler. Daarom heb ik de kaart even getest in een vrij slecht scenario: Overklokte kaart, 24C kamertemperatuur, lage airflow en 30+ minuten The Witcher 3 laten draaien waarbij de processor de temperatuur binnen de behuizing ook laat stijgen.

De koeler liet de chip niet boven de 70C gaan. Daarvoor moest de koeler wel sneller draaien (43% / 1065 RPM), maar ik denk dat dit voor velen nog steeds als stil benoemd wordt. De Core Clock bleef stabiel op 2000 MHz.

Een negatief punt is dat de kaart in het begin niet onmiddellijk naar ~21% gaat. Daardoor blijft de ventilator niet draaien en krijg je het aan/uit/aan/uit effect waarbij de ventilator telkens naar een 700 RPM gaat en dan weer naar 0 RPM. Dit klinkt irritant wanneer je in een stille ruimte bent. Dit kan je oplossen door het fan-profiel aan te passen met een minimum waarde van 21% (~525 RPM). Dit is onhoorbaar stil.

In de volgende test heb ik de ventilator op een fixed 35% (~875 RPM) gezet, zodat we de performance en temperatuur kunnen zien bij een lekker stille koeler. De test is in dezelfde omstandigheden getest als de vorige test.

Dit maal is de temperatuur gestabiliseerd op 74 76C wat nog steeds een goede temperatuur is voor een Nvidia GPU. De Core Clock is echter wel wat verder gezakt door de hogere temperatuur. Vanaf een 72C bleef die stabiel op 1974 MHz.

Persoonlijk ben ik voor de stillere configuratie gegaan. Mijn MSI Afterburner fan-profiel ziet er als volgt uit:
• 21% tot 60C
• 30% van 60C naar 35% op 70C (stijgende lijn)
• 35% van 70C tot 77C
• Stijgende lijn omhoog naar 45% op 83C

De Palit GTX 1070 GameRock verbruikt niet heel duidelijk meer of minder dan de MSI GTX 970 Gaming. Je krijgt er echter heel wat meer performance voor, dus mij hoor je niet klagen! :) Bij het overklokken moet je rekenen op een 10 Watt meer.
Qua voeding kom je dus prima rond met 450-550 Watt.

A blast from the past..
Als we verder kijken dan de looks alleen, kan je redelijk wat met de tool, maar doet het onder voor andere tools. Overal is er wel een gebrek of een misser.

Een eerste gebrek is bij het instellen van de LED. Je moet deze app gebruiken om deze aan te sturen. Je kan dit niet via GeForce Experience regelen.

Voor het overklokken is er enkel ondersteuning voor GPU Boost 2.0.

De gebreken bij de fan control zijn het niet kunnen toevoegen van extra 'vierkantjes' en dat je bij 0% moet starten.

Bij de status kan je zelf helemaal niets aanpassen.

Je kan deze tool gebruiken om je BIOS te back-uppen of een nieuwe BIOS op je kaart te flashen.
Als je de app op de achtergrond plaatst, verbruikt deze overigens af en toe eens ~0,2-0,5% Processor kracht. Bij het sluiten van de app kan je wel kiezen dat hij de opties onthoudt, maar je moet deze app bij elke opstart mee laten starten, als je de LED wil controleren. Ik had liever gezien dat de LED standaard uit staat. Ik zal deze tool buiten de LED Control alleszins niet gebruiken.

De GTX 1070 is een mooie upgrade als je van de bijna twee jaar oude GTX 970 komt. In andere reviews is te zien dat hij ongeveer gelijk / nipt beter is dan een custom GTX 980 Ti. Dit doet hij echter door slechts evenveel energie te verbruiken als de GTX 970.

De koeler van de GTX 1070 GameRock is lekker groot en dat zie je ook bij de koeling en geluidsproductie van de kaart. Hij is zowel koeler als stiller als mijn vorige MSI GTX 970 Gaming. Als je hem zijn ding laat doen, dan zal hij nooit luid & warm worden, maar toch de klokfrequentie aanhouden. Als je hem een stille fan-curve geeft, gaat hij altijd erg stil blijven, nooit te warm worden en daardoor ook een stabiele klokfrequentie blijven hebben.

Qua features doet de GameRock het erg goed. Zo doet het ook mee met de RGB, 0 dB(A) & Backplate Hype. Daarnaast is het ook mooi om zien dat er een extra bios als back-up is.

Het enige wat ik jammer vind, is de ouderwets uitziende software die niet enkel onderdoet qua looks, maar ook qua features.

Vond je de review erg goed? Overweeg dan om mij te nomineren in het topic die je kan vinden door op de banner te klikken. :)

Heb jij ook een Palit GeForce GTX 1070 GameRock?

Goeie uitgebreide review!!

Wat ik nog als puntje van kritiek wil aangeven is dat de resolutie van je koppen van mij wel wat hoger mag zijn. Hierdoor wordt de tekst in deze blauwe vakken wat duidelijker.
De headers zijn gefixed, Beter converted naar jpg ipv png en tweakers foto-opslag had blijkbaar ook wat compressie. Zal de overige afbeeldingen ook nog eens fixen.
Kijk dat ziet er al een stuk beter uit ;)
Thanks, de headers zijn inderdaad wat minder scherp uitgevallen. Zal deze nog proberen fixen :)
Prima review,hoop tijd ingestoken en dat zie er ook van af _/-\o_
Zou je mischien ook de Firestrike bench volledig kunnen doen,dan kunnen we zien wat voor invloed de cpu van jouw op de het geheel heeft.
Yup, kan ik zeker doen, een enkele run met OC:

Firestrike = 14 002 punten (graphics: 20409, physics: 7445, combined: 6887)
Firestrike Extreme = 8168 punten (graphics: 9596, physics: 7468, combined: 4136)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 juli 2016 13:22]

Dank je wel,ik kom met een i5 6600k (standaard cloks)met de Gigabyte gaming gtx 1070 op 14427punten in firestrke.dus je kunt gerust zeggen dat de cpu geen bottleneck is :)
Nja, misschien niet in Firestrike, maar kan gerust wel in andere games. Zeker bv in Fallout:
http://media.gamersnexus....-cpu-benchmark-1080-u.png (6600k scoort zelf minder goed dan een 4690K 8)7 )
Is zelf een van de weinige games waar je voordeel hebt met een i7. Nu ja, zal wel gewoon aan die verouderde engine liggen..

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 juli 2016 13:47]

Hoe kom jij aan zo een hoge score???

Ik heb ook de G1 Gaming GTX 1070 van Gigabyte en heb een i5 6500 (standaard clocked uiteraard), daarmee haal ik uiterst 13200? Zelfs als ik de GTX 1070 overclock naar 155Mhz core/ 800 Mhz mem. :S

Dit is mijn build voor de rest:

Intel Core i5-6500 Boxed
Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
LG GH24NSD1 Zwart Zwart
Corsair RM550x
Kingston SSDNow UV400 240GB

Ik hoop dat jij een antwoord weet want ik heb al meerdere benchmarks gezien waarbij mijn kaart echt wel lager scoort dan de benchmarks dat ik op het internet vind.

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door Bennemans360 op 8 augustus 2016 16:21]

Ik haal met een overklock van mijn cpu op 4,4 een firestrike score van 15130
Grapics 19932 (dit is de score die je moet vergelijken) Physics 9408 Combined score 7986 .
Als je score algemeen lager is komt dat door de snelheid van je cpu.
Ik haal maar rond de 18200 ofzo... :/ Dat is toch wel een verschil, wat zijn jouw OC instellingen voor deze kaart?
mooi kaartje, deze wil ik ook wel. Mag ik vragen waar je hem voor zo'n lage prijs hebt gekocht? :9
Duitse alternate:

Je kan er wel niet rechtstreeks betalen. Je bestelt de kaart, dan krijg je een bevestigingsmail. Tijdens de werkuren krijg je dan een offerte met de GTX 1070 + 2% extra btw (7 euro extra op 500) + transportkosten (10 euro bovenop de 507). Die moet je dan accepteren en zeggen dat je bv met PayPal betaalt. Dan krijg je een PDF met de paypal link. Nadat je dit betaald hebt, kan je hem zien in je alternate.de account.

Er zal in die offerte iets staan over 2 weken levertermijn, maar dat is onzin als ze hem in stock hebben. Mijne was dezelfde dag nog verstuurd toen ze hem binnenkregen. Had gemailed en hij ging donderdag of vrijdag binnenkomen (dinsdag gekocht). Vrijdag was hij verzonden en maandag kon ik reeds gamen.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 4 juli 2016 22:11]

Ik heb geen 2% extra btw betaald hoor. Dat hoeft ook niet, Europees is afgesproken dat de btw wordt betaald van het land van herkomst. In Duitsland is dat 19% ;)
Bij amazon.de heb ik ook al altijd 2% extra moeten betalen, daar gebeurt dat ook automatisch.

edit:
Binnen de EU is de B.T.W. regeling als volgt: voor grote webwinkels is de B.T.W. van het land van de koper van toepassing.
Kleinere webwinkels mogen het tarief van het eigen land toepassen. In beide gevallen is de B.T.W. in de factuur inbegrepen en heeft u ze al betaald bij levering.

Wel vreemd dat ze dit bij jouw dan niet extra aanrekenden. Lijkt me dat Alternate.de ook groot genoeg is.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 6 juli 2016 19:52]

wow. Dinsdag besteld, vandaag verzonden (omdat de kaart vandaag in stock kwam), en volgens ups morgen hier! :)
Mooie review en dank daarvoor. Wel een vraag; jouw Firestrike resultaten zijn echt bizar hoog. Ik heb ook sinds gisteren een 1070 GTX Gaming 8G MSI, en die haalt OC (2050 core / 9102 mem) nog niet wat jij al stock haalt met de Palit.
Ik haal iets meer dan 18.2K met die overclock, en jij met een lagere memory overclock zit zelfs al op 20.1K _/-\o_
Mijn CPU zal het ook niet aan liggen; i7-6700K @ 4,7GHz continu.
Is dit Palit dan zoveel sneller al op lagere clocks dan de MSI op maximale clocks? Bizar.
Thanks :)
Kijk je bij Firestrike enkel naar de score van Graphics test 1 + 2?

edit, dit zijn de settings: http://prntscr.com/bnizdv

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 1 juli 2016 17:06]

Check... jij hebt een custom run gedaan op 1080p. :)
Ik dacht al... dan haal ik inderdaad ook de 20K.
Het geheugen van mijn MSI gaat dus wel probleemloos naar 4551(x2), en kan misschien nog hoger. Core wil echter niet naar +115, +100 is nu de max. Mogelijk kan +105 of +110 nog, maar dat zijn echt hele kleine verschillen die wel meteen meer vermogen nodig hebben en hogere temperatuur opleveren.
Leuke kaart, en de techniek zit duidelijk goed.

Maar wie verzint het uiterlijk, en die 1999 GUI voor de Tuner?
Qua design van de GUI lijken ze inderdaad wel 15 jaar achter te komen :X
De brakke software, de compleet overbodige LED en het niet goed werken van de fan zou mij er toe zetten om de kaart te retourneren en een aftermarket te kopen van een merk dat de boel niet verprutst. Asus STRIX/RoG heeft op hun kaarten semi-passief perfect uitgewerkt en komen niet met flashy rommel. Waarom de LED standaard aan staat is mij sowieso een raadsel. Ook lijkt die honingraat-constructie nou niet echt een verschil van 15%. Als je daar in je kast een 15% boost van krijgt door het door zo'n klein kiertje te pushen, heb je je airflow sowieso niet in orde. Dit is het equivalent van een van die slots gewoon open/leeg te maken boven of onder de kaart.
Er was blijkbaar iets met de thundermaster versie 1.19. Met 1.20 werkt de LED functie wel goed voor me. (dat je de app niet meer nodig hebt na het instellen/uitzetten van de LED). Voor de rest kan ik gewoon MSI Afterburner gebruiken.

Ik ben er zeker van dat veel mensen dat semi-passief probleem waar ik van spreek niet eens zouden opmerken, ik ben gewoon erg gevoelig voor zo'n geluid. De MSI GTX 970 had dit probleem ook. Lijkt me dat nog veel andere merken dit ook hebben. Ik zet het liever op een onhoorbare 21%, dan blijft de kaart ook maar 30C in idle.

Die honinggraat constructie zal het verschil wellicht niet maken, maar de koeler is gewoon zeer goed. Hij is dan ook dikker (2,5 slots), als je niet voor SLI gaat en een normale case hebt, is dat echter geen probleem.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 5 juli 2016 10:19]

Mooie review! En een paar herkenbare punten, de software is echt heel slecht. Maar voor de rest is de 1080 die ik van Palit heb erg goed gebouwd en presteert prima.
Jammer dat de nieuwste Guitar Hero niet op PC is uitgekomen, dit is natuurlijk d kaart om dat spel op te spelen.

Het is wel een ontzettend goede koeler, 875 rpm en dan toch ruim onder de 80 C.
Heh, dat zou inderdaad wel de perfecte marketing daarvoor geweest zijn. :9
Oke dit ziet er wel goed uit, heb zelf de Palit GeForce GTX 1070 Super JetSteam besteld nu maar hopen dat hij snel komt.
Heb je hem al binnen?
Lijkt me dat de JetStream dezelfde koeling gebruikt in een andere look.
Heb hem net op gehaald nu er mee aan de slag