Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG GL552VW-CN104T Review

YarnevdLoo 1 juli 2016, laatste update op 13 juli 2016, 264 views

Asus ROG GL552VW-CN104T

De Asus ROG GL552VW-CN104T is een robuste laptop. Deze laptop is gebouwd voor echte gamers. Dit is ook wel te merken aan de prestaties die hij kan leveren, vandaar ook dat hij een dikke vier op de score lijst verdient.

Pluspunten

• Snel
  • Hele goede kijkhoeken
  • I7-6700HQ
  • Scherm kan lekker fel
  • Scherm valt nog goed te zien in de zon

Minpunten

• Veel Bloatware
  • Kleine batterij
  • Naar mijn zeggen geen fijne trackpad
  • Matig geluid
  • Voelt goedkoop aan

Intro
Asus heeft zijn laptop, de ROG GL552VW-CN104T uitgebracht. Deze laptop ziet er op papier krachtig uit, maar is dat ook zo in de praktijk, of komt hij daarin tekort?

Bouw

Doos
De laptop komt in een handige doos. De doos is voorzien van een handvat, waardoor deze ook kan functioneren als draagtas, ook al adviseer ik zo snel mogelijk een echte laptop tas aan te schaffen aangezien die wat meer bescherming bied voor de laptop dan alleen een doos. Want laten we eerlijk zijn, een doos is en blijft toch echt gewoon een doos.
Intern
Het interne van de GL552VW is erg krachtig. Hij word meegeleverd met een 128 GB SSD (M2. slot), een 1 TB 2.5" 5400rpm harde schijf en 16 GB aan DDR4 2133 MHz SDRAM. Na het verwijderen van de backplate kan je gemakkelijk het RAM geheugen (uitbreidbaar naar 32 GB), de harde schijf en de M2. slot vervangen naar wens, hierbij moet ik wel zeggen dat de M.2 slot geen NVMe ondersteund. Verder wordt hij met een I7-6700HQ (3.5 GHz turbo)+ Intel HD 530 graphics en een GTX 960M (2GB) geleverd. Verder beschikt de GL552 ook nog over Bluetooth 4.0 en een Wireless AC Intel 7265 netwerkkaart. De batterij is te verwijderen doormiddel van 2 schuifjes op de onderklant van de laptop opzij te schuiven.
Extern
De laptop is voornamelijk uit plastic gemaakt. De buitenkant is afgewerkt met een soort geborstelde metalen plastic look. Zodra je de laptop openklapt zie je daar een verlicht toetsenbord aangevuld met glad zwart plastic. De laptop voelt hierdoor best goedkoop en niet heel stevig aan. Wel is het scherm van de laptop licht buigbaar, wat er voor zorgt dat het scherm minder snel kapot zal gaan bij het laten vallen van de laptop, omdat deze dan een beetje meegeeft. De binnenkant laat door zijn gladde plastic al snel vingersporen achter. Boven het toetsenbord zijn wat rode accenten met een soort grafische lijnen geplaatst, dit maakt het wel wat mooier om naar te kijken, zo blijft er nog een beetje variatie inzitten in plaats van alleen maar dat egale zwart met rood. Het lichtgevende ROG logo aan de achterkant van het beeldscherm gloed lichtjes rood (niet zo fel als een macbook) wanneer de laptop aanstaat wat een mooi effect geeft.

Comfort

De laptop is vrij comfortabel om te gebruiken. Je krijgt geen last van je ogen, als het toetsenbord mee werkt reageert hij snel en de backlight van zowel het toetsenbord als het beeldscherm is naar wens te verstellen. Wanneer je de laptop op tafel gebruikt krijg je wel na enige tijd last van je handen/armen omdat de laptop met zijn 4 cm hoogte zo hoog ligt. Ik leun met mijn armen meestal op de rand van de laptop, waardoor ik daar dus al snel last van krijg. Met een gewicht van 2.6 Kg valt de GL552 best wel mee met hoe zwaar hij is, aangezien andere gaming laptops ook rond dit getal zitten. De GL552 wordt best snel warm, maar daar is niet heel veel van te merken aangezien deze alleen wat warm wordt aan de linkerboven kant van het toetsenbord, dit is verwaarloosbaar omdat je daar bijna niets van voelt. Alleen aan de linkerkant van de laptop zelf komt de warme luchtstroom naar buiten, maar ook daar zal je bijna geen last van (mogen) hebben.

Gebruiksgemak

Aansluitingen
Aan de linkerzijde zijn 2 USB 3 poorten, 1 Gigabit netwerk aansluiting, een HDMI poort, een USB Type-C poort en een aansluiting voor de voeding te vinden.
Aan de rechterzijde zijn een 3.5 mm headphone en microfoon jack, een USB 2.0 poort en een Kensington lock te vinden. Ook is de rechterkant voorzien van een DVD+/-RW lezer.
Ten slotte is er aan de voorkant een 3 -in-1 kaart lezer ( SD/ SDHC/ SDXC/ MMC).
Praktijk
Het opstarten van de GL552 is super snel. Binnen 7 seconden kun je aan de slag. Zodra je de laptop sluit schakelt de laptop over naar stand-by modus. Het opstarten vanuit de stand-by modus heeft wel enige tijd nodig. Ik heb 1 keer mee gemaakt dat ik de laptop sloot, echter was ik vergeten nog wat af te sluiten waardoor ik hem direct weer opendeed, waarna de laptop crashte...
De batterij van de GL552 is niet heel erg spetterend. Na 2 en een half uur zal je hem toch al snel aan de lader moeten steken, omdat hij het anders niet lang meer zal overleven. Ook de performance van de GL552 valt mee zonder het gebruik van de oplader, doordat er dan veel energie wordt bespaart om de batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan.
Waar ik mij ook nogal aan erger, is de hoeveelheid bloatware die met de laptop mee wordt gegeven. Sommige applicaties zijn wel handig zoals het ROG Gaming center waar je je eigen profielen voor je laptop kan maken, maar andere apps zijn naar mijn zeggen vrij nutteloos zoals webstorage van ASUS (waar je overigens ook bijna non-stop meldingen van krijgt).

Geluids- en Beeldkwaliteit

Geluidskwaliteit
Het geluid van de GL552 is niet heel spectaculair. Het geluid klinkt heel schril. Op een laag volume is het nog wel aan te horen, maar zodra je het volume omhoog gooit klinkt het totaal niet meer zuiver, daarom adviseer ik om iets anders dan de ingebouwde speakers te gebruiken.
Beeldkwaliteit
Asus heeft gekozen voor een 15.6” FullHD Mat IPS LG Philips paneel. Wat naar mijn zeggen goed is uitgepakt. De kijkhoeken vallen niet vies tegen. Asus claimt dat de kijkhoeken 178 graden zijn, daar ben ik het niet volledig mee eens echter moet ik wel toegeven dat ze er niet heel erg ver naast zullen zitten. Met zijn helderheid rond de 290 cd/m2, zijn contrast van 750:1, het goed vertonen van zijn kleuren en zijn goede kijkhoeken, zal het scherm voor de meeste gebruikers wel voldoende moeten zijn. Waar ik wel voor moet waarschuwen is de backlight bleeding aan de rechter en linker bovenkant van het scherm. Het valt niet heel erg op, maar het is er wel.

Toetsenbord, Trackpad en Webcam

Toetsenbord
Het toetsenbord is oké, als je iemand bent die veel typt adviseer ik toch om een ander toetsenbord erbij te pakken. Het toetsenbord is zoals bij andere 15 inch laptops van Asus zo gemaakt dat het letter gedeelte van normaal formaat is, terwijl de pijltjes toetsen en NumPad nogal zijn verkleind. Het typen voelt prima aan en de activeringsafstand is met zijn 1.8 mm vrij weinig. Toch merk ik dat ingedrukte knoppen niet altijd worden geregistreerd. Dit komt waarschijnlijk door de manier die ASUS gebruikt voor zijn toetsen. Als je de zijkant van de toetsen raakt zal hij minder snel reageren, daarom moet je de toetsen echt in het midden raken om zeker te weten dat hij de toetsen registreert. Zodra de backlight van het toetsenbord wordt uitgeschakeld, vind ik de toetsen slecht zichtbaar, daarom adviseer ik om de backlight aan te houden. (De backlight heeft 3 standen, dus stand 1 is al voldoende).
Trackpad
Nu wordt het oog gericht op de trackpad. Ik ben er geen fan van. Hij is glad en precies, maar hij voelt niet echt fijn aan. Ook de linker en rechter muisknoppen hadden naar mijn zeggen twee aparte knoppen mogen zijn, in plaats van één geheel. Hier valt dus nog over te discussiëren.
Webcam
Tja, de webcam. Wat valt er over te zeggen...Het is een 1.2 Megapixel camera, die niet al te beste foto's kan maken, de foto's bevatten namelijk veel ruis. Goed om te chatten met je vrienden, maar daar zou ik het ook wel bij houden.

Prestaties

Allereerst moesten de schijven worden getest.
C schijf
Hier is te zien dat de Samsung MZNLF128HCHP niet heel bijzonder is. Hij kan snel lezen, maar zodra het om het schrijven gaat begint hij toch wel wat achter te liggen. Ik heb tijdens mijn ervaring nog niet echt mee gemaakt dat hij was gaan thermal throttelen.
D schijf
Dan De Hitachi Travelstar 5K1000 (HTS541010), deze doet het best goed voor een HDD. Als je deze met de Travelstar 7K750 zou vergelijken, komt deze best in de buurt. En dat nog wel voor een 5400 RPM HDD(tje).

Toen was het tijd om een aantal games te gaan testen. Hierbij moet rekening gehouden worden dat de GTX 960M geen high-end kaart is maar een mid-range. De laptop was ten alle tijden aangesloten op de voeding en alle games zijn in 1920x1080 gespeeld.

We beginnen de benchmark met Starwars Battlefront.
Aan Starwars Battlefront test is te zien dat de 960M goede prestaties kan leveren, ook al heeft deze maar 2GB aan geheugen aan boord.

GTA V was de volgende kandidaat om blootgesteld te worden aan de laptop.
Om te voorkomen dat de review boordevol komt te zitten met foto's heb ik ervoor gekozen om de settings van de tests op een externe site te zetten. De settings zijn met de volgende link te zien: http://imgur.com/a/gKgyd
Opmerkelijk te zien is dat bij Test 3 de videokaart meer geheugen gebruikt dan hij daadwerkelijk heeft en toch presteert hij nog goed.

Toen was BeamNG.Drive aan de beurt, deze test hield in: 1 rondje op het Hirochi Raceway circuit met daarna een head-first crash in de barrière.
Ook hierin presteert de GL552 voldoende, echter zal je dan wel met 30 FPS genoegen moeten nemen want de 60 haalt hij niet.

Tomb Raider werd ook nog even gespeeld.
Tomb Raider is goed speelbaar op Medium settings. Zodra je naar max settings gaat krijg je te maken met lage FPS en haperingen in het spel.

En als laatste was Company of Heroes aan de beurt. Dit spel is al een tijdje op de markt, maar het vraagt veel van de GPU en CPU vandaar dat mijn keuze ook lag om dit spel te benchmarken.
Ook hier heb ik ervoor gekozen om een externe site te gebruiken voor dezelfde reden. Link: http://imgur.com/a/a9iWb
Je kan zien dat COH 2 misschien te veel gevraagd is voor de GL552. Op medium/low is het nog wel te spelen, maar zodra je de settings omhoog gooit, gaan de prestaties toch al snel achteruit.

Dan nog even een overzicht van de temps voor de mensen die het willen zien, dit was tijdens het spelen van GTA V.
Temps
Asus heeft ervoor gezorgd dat de processor, moederbord en videokaart niet in de gevaren zone komen, dit heeft er dan wel voor gezorgd dat de GL552 gebruik maakt van thermal throttling voor de CPU, aangezien deze een boost heeft naar 3.5 GHz maar hier niet verder is gekomen dan 3.2 GHz.

Wanneer de CPU 100% belast wordt, is duidelijk het thermal throttling te zien, dan schommelt hij bijna non-stop van 3.5 naar 2.3 GHz.

Customization

De GL552VW-CN104T komt in 2 varianten, een plastic variant en een aluminium variant. Zoals ik al eerder heb gezegd is de stevigheid van de plastic variant niet zo heel erg bijzonder. Daarom kan ik beter adviseren dat mocht je ergens de aluminium variant tegenkomen, deze dan waarschijnlijk een stukje steviger is dan de plastic variant.

De GL552 is niet voor iedereen weggelegd. Van het design moet je houden, de batterij is klein en hij is aardig groot / dik. Maar als je eenmaal begint met gamen ga je je afvragen hoe dit beestje zo'n prijs kan hebben en toch nog zulke prestaties kan leveren. Dat zit hem in het scherm , de audio kwaliteit en het design. Het scherm heeft lichte blacklight bleeding, de speakers klinken niet zuiver en de laptop voelt niet stevig aan. Als dit voor jou geen probleem is, dan is deze laptop zeker aan te raden!

Mochten er nog vragen, suggesties of andere dingen zijn die je dwarszitten, wees dan niet bang en stel het gerust in de reacties hieronder!

Heb jij ook een Asus ROG GL552VW-CN104T?