OnePlus 3 Grafiet Review

picasso88 30 juni 2016, laatste update op 5 juli 2016, 1.220 views

OnePlus 3 Grafiet

Beste, Na een paar dagen dit pracht toestel in gebruik te hebben lees ik veel positieve en negatieve dingen maar weinig over het dagelijks gebruik. Ik hoop daar hiermee verandering in te brengen.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Snel
  • Goede/snelle vingerscanner
  • Snel opladen met dash charging
  • degelijke bouwkwaliteit
  • Dual sim

Minpunten

• Camera steekt uit
  • Geen sd slot

Eerste Indruk

Op moment van schrijven draaid de telefoon op OxygenOs versie 3.1.2 met kernel 3.18.20.

De eerste ervaring zijn positief en zoals je van Android mag verwachten. Wanneer je de telefoon voor de eerste keer aanzet kan je je Wifi en accounts in stellen en het toestel is klaar voor gebruik. Dit is snel en super simpel in tegenstelling van wat ik gewend was bij mijn Samsung telefoons.

In mijn geval werden 90% van al mijn oude vertrouwde apps automatische geïnstalleerd wat ideaal is en een hoop werk scheelt. Standaard worden alleen maar de basis apps meegeleverd.

Mijn verdere review wil ik baseren op de standaard apps die meegeleverd worden ook al zijn hier alternatieven voor. Ik zal deze review zoveel mogelijk updaten met de ervaring die ik opdoe.
De telefoon
Naast de software is er natuurlijk ook het apparaat zelf over het design ga ik weinig zeggen maar wil toch kort een paar punten neerzetten.

De vingerscanner ervaar ik over het algemeen als goed en snel, sporadisch gebeurd het dat de scan niet goed gaat meestal omdat ik het iets te snel of lomp doe.

Het punt waar ik mij het meest over verbaas is de accu en het opladen. Normaal was mijn telefoon binnen een halve dag leeg nu hangt de telefoon overdag een paar keer kort aan de lader en dat is genoeg om de dag en nacht door te komen.

Een minpunt van het toestel is de meegeleverde screenprotector, deze valt niet helemaal over het scherm wat irritant is om er met je vinger over heen te gaan. Een ander ding dat opvalt bij de screenprotector is dat de rand kleuren reflecteert dit valt bij het kijken van filmpjes vooral op.
Bellen/Contacten
Omdat het toch een telefoon blijft gaan we hiermee beginnen.

Er staan standaard 2 apps op phone en contacts.
Het laatst genoemde is een erg summiere apps met simpelweg een lijst met contactpersonen, hier kan je een contact persoon toevoegen je favorieten zien en via wat klikwerk sorteren en zoeken. Mischien een beetje kort door de bocht maar deze app ga je niet tot bijna niet gebruiken, de phone app doet namelijk hetzelfde en meer.

De phone app ben ik iets positiever over helaas zal ik ook deze snel vervangen. De app is onderverdeeld in tabjes met favorieten, geschiedenis en contactpersonen. Het grote voordeel hier is dat er een zoekfunctie is die boven aan staat en makkelijk bereikbaar is waardoor je dus snel een contactpersoon kan zoeken/vinden.

- Het tabje favorieten bevat tegels met o.a laatst gebelde nummers.
- Het tabje geschiedenis bevat een overzicht van je belgedrag vanuit hier kan je direct iemand terug bellen/smsen
- Het tabje contacten is gelijk aan de contacten app

Het grote nadeel van beide apps zijn dat je maar 2 instellingen kan doen sorteren en de naam formatteren, maar mischien het grootste gemis is de mogelijkheid om snel door het alfabet te scrollen bij je contact personen je zal dus zelf moeten scrollen in plaats van simpel een letter aanklikken om daar te komen.

Iemand die veel belt en veel contacten heeft in zijn telefoon zal deze app snel vervangen door iets met meer instel/zoek mogelijkheden. De contacten app is een beetje dubbel op en zinloos maar de telefoon app is voor normaal gebruik zeker geen slechte keuze.
Camera/Album
Helaas hier ook weer 2 apps die de basis functionaliteit leveren maar ook op sommige punten onduidelijk zijn.

Laten we beginnen met de camera app.
Wanneer de app voor de eerste keer gestart wordt krijg je te zien hoe de swipes werken en eerlijk is eerlijk deze zijn gemakkelijk en snel in gebruik. Wanneer je van rechts naar links veegt krijg je het album te zien, die je dit andersom krijg je de verschillende modes te zien en van boven naar beneden / andersom ga je snel naar de film stand of terug naar de camera stand.

In het modus menu zijn de volgende opties mogelijk:
  • Time-lapse
  • Slow motion
  • Photo
  • Video
  • Manual
  • Panorama
Het is jammer dat hier ook alle duidelijkheid eindige in de app alle andere opties moet je zelf maar uitzoeken wat het doet.
Zo kan je rechts bovenin kiezen uit (hd, hdr, hdra) na even googlen kom je erachter wat het is, aan de foto's zelf zie je vaak weinig verschil.

Wijzigingen

• 5-7 15:54 Toevoeging van stukje: de telefoon
  • 30-6 15:54 Toevoeging van stukje: de telefoon

Heb jij ook een OnePlus 3 Grafiet?

Reviews door de redactie