Specificaties 120mm diameter met 20dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS7700-Cu Review

peter123 26 september 2009, laatste update op 24 augustus 2012, 2.090 views

Zalman CNPS7700-Cu

Pluspunten

• Koelt niet via heatpipes maar meer direct
  • Koelt ook de rest van het moederbord
  • Waaier model is door gigantische oppervlak zeer efficient.
  • Zit als een huis
  • Zeer goede koelprestaties
  • Goedkoop voor een highend koeler

Minpunten

• Fan is niet temp gestuurd via BIOS
  • Fan maakt bij 1000rpm meer geluid dan de Artic Freezer fan
  • Lastige installatie
  • Lucht verplaatst zich niet naar buiten.
  • De fan geeft vibraties door aan de kast
  • Niet geschikt voor de nieuwste sockets
  • Lastig stofvrij te houden

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Dit is een oudje en er zijn genoeg reviews te vinden op het net:

Wat ik wilde weten of deze koeler nog kan meekomen met de huidige koelers.

Er zat een Cooler Master Hyper TX2 op de E8400 C0 met een Zalman Fanmate 2 er tussen omdat deze koeler niet temp gestuurd is. Deze gaf de koeler stroom, waardoor de ventilator 1100rpm draaide. Bij 1100rpm maakte de koeler niet meer geluid dan de rest van het systeem.
Omdat de CPU best warm werd met SIMS3 (=dualcore applicatie) heb ik de koeler los gehaald en het bleek dat in het midden van de CPU pasta geen contact maakte met de koeler. Wat ook opviel was dat de koeler niet echt goed strak op de CPU zat. De pushpins drukken de koeler niet stevig genoeg op de CPU. De E8400 Internal Heat Spreader (IHS) van Intel is niet mooi vlak. Ik heb toen de voeten van de koeler met een vlinke baco een beetje naar boven gebogen, waardoor het koelblok wat lager zou komen tov de CPU.
Koeler er opnieuw opgefriemelt met iets meer pasta en dat hielp iets, maar niet heel veel. Een CPU mag vind ik niet boven de 60C komen en hij was 65C onder volle belasting. Mijn AMD CPU heb ik nog nooit boven de 55C gezien met een simpele koeler, dus dat zou de E8400 ook moeten kunnen dacht ik zo.
http://tweakers.net/ext/f/hxOaQV02LU2OOTWqGNzBuRVu/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/kMNqEhITjEIFDElCei6NrQHW/full.jpg
Dus een Artic Freezer 7 pro er op gezet. Deze is temp gestuurd en de temp komt nu niet boven de 60C. Maar onder full load maakt dat ding nu erg veel herrie. Dus maar weer een Fanmate tussen de moederbord aansluiting en de koeler. Koeler op 1100rpm afgesteld, maar CPU wordt nu 58C. Vandaar dat ik maar op zoek ben gegaan naar een high-end koeler, ook omdat ik de E8400 nu wel eens wil overklokken. Met zo'n hete CPU op stock wordt dat lastig.

Waarom deze bejaarde koeler?
+/- 6 jaar geleden kwam Zalman met stille koelers op de markt. PC's maakten destijds best veel lawaai. Geen temperatuur gestuurde koelers en weinig metaal op de koelblokken. De ventilator op de koeler was ook nog eens van een klein formaat en niet echt stil. Destijds heb ik heel wat Zalman koelers ingebouwd. Vandaar dat nostalgie bij mijn keuze ook een rol speelde.
Ik geloof verder dat als je de lucht zo dicht mogelijk om de processor heen blaast deze beter koelt dan een koeler die eerst via heatpipes de warmte naar een koelblok transporteert. Daarnaast is de Zalman koeler van koper en dat geleid beter dan Aluminium. Het waaierontwerp is geweldig. Maximale oppervlak dichtbij de processor.

Installatie
Deze Zalman is wat lastig installeren. Als je kast geen gat heeft aan de achterkant van het moederbord bij de CPU dan zul je deze los moeten halen, om de backplate er achter te plaatsen. Op de site van Zalman staat een duidelijk filmpje. http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=311 Als de koeler eenmaal zit, dan zit ie 10x beter dan met de pushpins van Intel.

Metingen
Er zijn 2 variabelen, temperatuur en rotatiesnelheid van de fan (=geluid). Geluid kan ik niet meten, alleen met mijn oren horen, rotatiesnelheid en temperatuur wel. Met de Fanmate heb ik beide koelers getest op 100% CPU load en de temp gemeten. De rotatiesnelheid van de Artic Freezer loopt van 450-2300rpm, de Zalman van 1000-1800rpm.
Gebruikte software: WinXP, HWinfo, Prime95 max heat, SuperPI mod.1.5 XS 32Mb, kamertemp=20C.

________Artic__Zalman___
1300rpm - 60C - 50C
1000rpm - 65C - 50C
_800rpm - 69C
_450rpm - 70+
Rotatiesnelheid maakt bij de Zalman niet zoveel uit voor de temp. Bij de Artic Freezer wel.

De IHS van de E8400 is niet al te best. Die van mij is hol. Extra pasta smeren of lappen is dan ook aan te bevelen. Daarnaast zit er teveel ruimte tussen zowel de Artic als de Zalman en de processor. Dit zou door het moederbord kunnen komen die de 775 socket te laag heeft geplaatst, maar waarschijnljik door de IHS die niet hoog genoeg is.
De Zalman CNPS7700-Cu brengt de temperatuur van de CPU met 15C omlaag bij 1000rpm. Dat is veel.

Heb jij ook een Zalman CNPS7700-Cu?

Een goeie review, alleen dit: het boeit niet of de lucht vlak langs de processor gaat of er verder vanaf gaat. Het gaat erom: kan mijn koeler zo snel mogelijk zoveel mogelijk warmte kwijt? En een geweldig hulpmiddel hierbij is: (jazeker) heatpipes! Doordat die door de vloeistof/gas die erin zit supersnel warmte kunnen "transporteren" kun je een grotere koeler bouwen, die meer warmte af kan geven en dus kun je meer koeloppervlak maken. En dus een grotere fan gebruiken die minder toeren draait en dus stiller is.
Of de lucht rechtstreeks langs de processor gaat boeit niet. Er komt immers helemaal GEEN lucht langs de echte hittebron!
Ik ben het helemaal met je eens, alleen dat van die heatpipes...dat week ik zo net nog niet. Ik bedoel dat de koelribben veel dichter bij de CPU zitten tov een heatpipekoeler. Hoewel koper goed geleid is het toch weer een afstand die overbrugt moet worden. Mijn metingen zijn het bewijs.
Maar ik heb anders ook geen verklaring voor het gigantische verschil in koelprestaties tussen de Artic Freezer en de Zalman. Je ziet bij de Synthe Mugen 2 wel 10 heatpipes ipv 6 bij de Artic Freezer. Zou graag een vergelijking zien tussen deze 2. Kon geen review vinden van deze 2. Verder heeft de Synthe Mugen 2 een aluminiumblokje op de voet. Is dat de reden waarom die beter is?
De fan van de Zalman is trouwens ook 120mm.
De Arctic Freezer heeft maar 3 heatpipes. En het is niet het koper wat het grootste deel van het geleidingswerk in een heatpipe doet, maar het verdampen en weer condenseren van de vloeistof die erin zit (onder lage druk).

[Reactie gewijzigd door TGEN op 27 september 2009 10:26]

Misschien komt het wel doordat die pushpins het koelblok slecht op de CPU drukken. Ik heb anders ook geen verklaring voor de slechte resultaten van de Artic Freezer. Heb ook 1 op een AMD systeem zitten en daar heb ik nergens last van. Verder klinken die heatpipes vrij masief en niet echt hol.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 27 september 2009 19:16]

Gezien de lage druk is er praktisch geen medium binnen de heatpipe waardoor geluid getransporteerd kan worden, dus klinkt het als massief. Als het echt massief koper zou zijn zou de koeler bijzonder slecht zijn werk doen :). Je hebt wel een punt dat push-pins niet bijster goed zijn om een koeler strak op een processor te houden, maar dat betekent niet dat het concept van een heatpipe slechter is dan dat van een 'gewoon' koelblok. Het is niet voor niets dat men tegenwoordig in performancekoelers heatpipes stopt, en in laptops zijn ze (logischerwijs) al langer gemeengoed.
Hele nette review, Props!

Dergelijke koelers heb ik vooral veel op grafische kaarten geplant :P
Ik vond het jammer dat zo'n goede koeler weinig aandacht meer krijgt. Volgens mij nog steeds de beste die er is, maar wordt nooit meer in de testen meegenomen.
Dat lijkt me uitermate sterk. Heatpipes hebben juist voordeel omdat ze helpen het oppervlak van een heatsink te vergroten. Warmte wordt razendsnel door heatpipes getransporteerd, en met heatsinks zoals de TRUE en Megahalems kan je toch niet met een strak gezicht zeggen dat een CNPS7700-Cu de beste is?
Precies, daarom snap ik de tekst onder het kopje "Waarom deze bejaarde koeler?" ook niet.
ik heb ook zo'n koeler gemonteerd, niet op een intel cpu, maar op een amd cpu, een toledo 4800 socket 939.
warme lucht blijft in de kast en met een fan aan de achterkant van de computer kan het warme lucht naar buiten.

nog een minpuntje van deze koeler: moeilijk om schoon te krijgen.
Netjes ,mooi gedaan ,verzorgd ,fijn om te lezen 4**** :*)
Heb die ook nog, geweldig mooi ding.

Samen met Cool'nQ van AMD is hij wel muisstil hoor.
En houdt al jaren men 939 4200 x2 25(idle) - 50 (oc'ed & stressed)
Goede review :)

Ik heb deze koeler ook, ondertussen al weer 3,5 jaar dacht ik. Zit sinds een jaar op een E8500 en koelt nog steeds goed!