Greenwave Systems PowerNode 1 Review

JohnBoy32 29 juni 2016, laatste update op 29 juni 2016, 325 views

Greenwave Systems PowerNode 1

Eenvoudige stekker die via z-wave kan schakelen. Maar ... die na stroomuitval vaak onbruikbaar wordt en dan handmatig bediend moet worden.

Pluspunten

• schakelt

Minpunten

• bereik z-wave signaal
  • onbruikbaar na stroomuitval
  • qua omvang groot

Kwaliteit Score: 4
Ondertussen al een half jaar in bezit van 2 stuks: Greenwave Z-wave Powernode-1 NS310-F. Indertijd gekocht bij ROBBshop.

Ik gebruik Domoticz.

De tussenstekker werkt zoals beschreven in de handleiding en koppelen met AeonLabs USB stick met Z-wave plus is geen enkel probleem. Het schakelen werkt ook prima. En ook het stroommeten werkt prima.
Deze heeft verder niet zoveel instellingen buiten een wieltje dat je kunt draaien om een bepaald "kanaal" te hanteren.

Het grote nadeel aan dit apparaat is dat wanneer je deze uittrekt of je stroomuitval hebt, deze in 9 van de 10 gevallen niet meer terug komt in het z-wave-netwerk en daarbij ook nog eens ingeschakeld is en blijft.
Ik heb heel veel getest en veel instellingen aangepast/geprobeerd (zoals het wieltje op een andere stand zetten (tip van ROBBshop), triggeren, etc. etc.). De oplossing is een keertje schakelen op de stekker zelf of het wieltje verdraaien op de stekker en dan komt deze weer terug in het netwerk. Het is mijn overtuiging dat als de stekker zeer dicht bij de stick zelf is, dat de kans dan het beste is dat deze vanzelf terugkomt in het netwerk. Zeer dicht in de buurt van een ander z-wave apparaat (mesh-netwerk) helpt hierbij niet. Waarom kan ik niet verklaren...... 8)7 8)7

Dus dat betekent dat het lastig wordt wanneer je de stekker achter een kast hebt zitten of boven een plafond oid. Ook als je een serieus apparaat erop hebt zitten loop je het risico dat deze na stroomuitval aan staat totdat je de stekker "bedient".

Voor mij betekent dit dat een dergelijke stekker nauwelijks bruikbaar is; misschien voor een schemerlamp oid, maar niet voor terrasheater, pomp vloerverwarming oid.

Wat ik ook nog wil opmerken is dat de stekker dermate groot is dat bij een dubbel stopcontact de andere stekker moeilijk of niet geplaatst kan worden.

Ik geef dus de voorkeur aan Aeotec Smart Switch 6 of een Fibaro: werkt altijd en meer instellingsmogelijkheden.

Heb jij ook een Greenwave Systems PowerNode 1?

Ik gebruik de groenwave spullen ook icm domoticz (op een rPi met razberry), en bij mij werkt het prima (zowel de slof als de enkele schakelaar) ALS je in domoticz polling aanzet.

Setup -->Hardware, weer setup bij de razberry. Kies je device. Onder de naam kun je polling aanzetten.

Ook na een stroomstoring (of als ik een device een tijdje uit het stopcontact haal) werken ze weer gewoon.