Specificaties Driekops-systeem (droog scheren) - Bekijk alle specificaties

Philips Shaver Series 3000 S3520/06 Review

Bruin Poeper 28 juni 2016, laatste update op 10 juni 2017, 1.397 views

Philips Shaver Series 3000 S3520/06

Vertrouwd model met een sjiek uiterlijk, zonder accessoires of luxe verpakking.

Pluspunten

• Scheert goed
  • Scheert snel
  • Heeft brede uitklaptrimmer
  • Lader beschikbaar voor 12V aanstekeraansluiting in de auto
  • Kan 2 a 3 maanden scheren op 1 acculading

Minpunten

• Geen wandhouder, geen borsteltje, geen etui/doos.
  • Erg stug laadsnoer

Wat is het toch heerlijk om iets nieuws te kopen als het oude apparaat 'welverdiend' versleten is :)

Geschiedenis van de voorganger: Philishave 4800
Deze Philips S3520/06 heb ik uiteindelijk gekozen ter vervanging van mijn soortgelijke Philishave 4800.
Die heb ik toch minstens 15 jaar gehad. Het was game over toen het motortje alleen nog wou draaien als ik die met de hand op gang hielp.
Omdat de accu zwak werd wou ik wel eerder een nieuw scheerapparaat kopen, maar ik kon geen model met wandhouder krijgen. Nog speciaal om gevraagd bij Philips. Njenteniksnada.
Op zeker moment heb ik daar maar een nieuwe accu ingezet: AA model Eneloop NiMH van 1900 mAh. Ik stond versteld: 3x per jaar opladen was voldoende! Ik heb bijgehouden hoe lang ik op elke lading kon scheren. Je kan zien dat de capaciteit geleidelijk iets lijkt terug te lopen.
1e lading minstens 100 dagen
9e lading 93 dagen
10e lading 108 dagen
11e lading 96 dagen
12e lading 69 dagen
13e lading minstens 3 dagen, en toen ging motor stuk. Misschien dat daardoor 12e lading ook al sneller op was?

Ik was hoogst verbaasd over deze lange standtijden. De consumentenbond deed een test waaruit bleek dat de meeste scheerapparaten na 15 a 30 scheerbeurten leeg waren.
Waarschijnlijk is een "normscheerbeurt" duidelijk intensiever dan in mijn persoonlijke geval...
Accu capaciteit vind ik zeer belangrijk: het is fijn als je 1 of 2 maand op vakantie kan zonder lader mee te hoeven slepen.

(Waarom) de nieuwe Philips S3520/06
Ik ga jullie nog berichten hoeveel dagen ik met de eerste lading van deze nieuwe S3520/06 heb gedaan.
De accu is een Li-Ion, waarschijnlijk zoiets: http://www.accu-company.n...ah-li-ion-A210035050.html
In Wh zou de capaciteit dan gelijk of meer zijn dan die Eneloop NiMH die ik had.

Ik heb bij mijn keuze voor dit scheerapparaat nog het nat-en-droog-scheer-model ('paddestoel', bv 7000 serie) van Philips overwogen.
In reviews hoorde ik mensen klagen dat de haartjes uit de kop morsen. Logisch eigenlijk, want je spoelt water over de scheerkop om hem te reinigen. Haren die er ingaan moeten dus door hetzelfde gat ook weer naar buiten.
De 'wiebelkop' lijkt me kwetsbaar als je het scheerapparaat los in je reis- of toilettas hebt: haakt makkelijk ergens achter met kans op breuk. De S3520/06 is meer afgerond, heeft ook afdekkapje.
Verder denk ik dat je met zo'n wiebelkop minder goed kan sturen waar je scheert.
Ook lijkt me die kop te bol van vorm. De S3520/06 kan naast bol (voor de hals) heel goed hol staan (voor de kaak).
Een ander punt van overweging was de indeling van de scheerkopringen. De S3520/06 heeft overal brede sleuven. Langere haartjes pakt hij goed op. Voor erg achterstallig baardonderhoud is er de ingebouwde trimmer. Model 'paddestoel'/wiebelkop heeft een losse opsteektrimmer (vind ik rommelig).
Misschien dat kleine gaatjes heel goed zijn om stoppels nog dieper weg te scheren (voor de perfectionisten) maar daar ben je dan wel heel lang mee bezig. Ik wil dus sleuven.
Philips heeft me aan het denken gezet over de suggestie dat je de scheerkop elke 2 jaar moet vervangen. Ik heb dat nog nooit nodig gehad en nooit gedaan! Dat kost liefst 30 a 50.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om aan extra handel te verdienen. En als je schoon spoelt met water (liefst nog in een speciale wasmachine) dan haal je wel alle vettigheid=smering weg. Dat lijkt me een groot nadeel voor electrisch nat-scheren. Wellicht is daar vervanging per 2 jaar wel echt nodig.
Mijn oude droogscheerapparaat vertoonde na 15 jaar geen zichtbare slijtage aan de mesjes. Ik ga dus niet over op nat.
Waar ik ook tegenaan liep: veel scheerapparaten hebben zo'n rubberachtige behuizing, zogezegd om beter grip te hebben. Mijn ervaring is dat dat op den duur plakkerig kan gaan worden, waarschijnlijk omdat weekmakers naar het oppervlak migreren. Heb hier een computermuis-met-rubber die ik alleen nog kan gebruiken als ik die behandel met talkpoeder. Heb geprobeerd te reinigen met ruitenreiniger (ammonia houdend), maar daar werd het bepaald niet beter van. De S3520/06 heeft alleen op de voorzijde over de aan/uit knop flexibel kunststof. De rest van de greep/behuizing is gelukkig van hard materiaal.
Het aloude netsnoer is vervangen door een trafostekker (15V-5,4W) met laagspannings kabel. Die lijkt op een USB-lader zoals bij telefoon, maar is totaal anders! (zie foto onderaan).. 15V lijkt raar, maar je kan er de 12V autoaccuaansluiting voor gebruiken.
Snoer is 1,8m lang (en erg stug). Je mag je scheren met aangesloten snoer (of zonder).
Een lege accu is bruikbaar na 3 minuten laden, en is vol na 1 uur. Je kan er dan 50 minuten draadloos mee scheren. Het scheerapparaat heeft een oranje/groen-knipperend/groen-continu(=vol)/uit(=geen-kabelstroom) indicatie.

Ik voelde me gesteund in mijn keuze omdat dit model vergelijkbaar is met de PT860/16, de beste keus Consumentenbond 2013.
Er is wel 1 belangrijk(?) verschil. De PT860/16 heeft de duurdere lift-and-cut koppen.
De S3520/06 (de hele 3000 serie) heeft comfort-cut, en die hebben maar 9 mesjes per ring zonder de lift-and-cut voorlopermesjes. Voordeel is wel dat ze kosher zijn, dus amputeren hoeft niet meer :)

Mijn eerste scheerbeurten gingen vlot en ik was snel glad. Ik ben daar dus 2x dik tevreden over.

Wat ik vreselijk mis tov mijn oude Philishave-4800 is zo'n wandhoudertje... (+borsteltje).

Ik geef in de beoordeling voor "ondersteuning door fabrikant" en "prijs" een sterretje minder. Ik vind dat Philips onvoldoende uitlegt/motiveert hoe je tot de juiste keuze komt voor een type scheerapparaat. Philips zou best wat meer van zijn know how kunnen vertellen over hoe haar zich gedraagt bij het scheren. Er bestaat zoiets als een zorgplicht, zeker als je een serieus healthcare bedrijf wilt zijn moet je goede voorlichting geven. Ik heb flink moeten nadenken om vast te stellen dat electrisch nat scheren (o.a. ook kwa duurzaamheid van het apparaat) voor mij waarschijnlijk geen goede keuze is.
De winkelprijs van 75 is dragelijk, maar best fors voor zo'n massaproduct. (Philips verdient hier net zo goed mee als Apple met zijn Iphones). Maar als deze 10 jaar mee gaat is de prijs ok. Ik zou hevig teleurgesteld zijn in de Philips-kwaliteit als de scheerkoppen na 2 jaar echt op zijn: dat ben ik als droogscheerder niet gewend...

Philips speelt een belangrijke rol in scheerland. Lees dit Volkskrantartikel, en deze schitterende site Razorworld
Ik was even vertwijfeld over Norelco. Of Philips zijn scheerapparaten misschien verkocht had? Niks hoor, het zit zo.. Op het scheerapparaat staat: "Made in the Netherlands Philips NL 9206AD-4 Drachten".

Voor de ontbrekende wandhouder is de oude houder van de 4800 gekortwiekt en heb ik een nieuwe vatting geknutseld van gepehalineerd beukenhout, met een sleuf er in zodat ik het achterliggende borsteltje er uit kan schuiven. Zie de foto's

Accuprestaties.
Dit scheerapparaat is op 26 juni 2016 in gebruik genomen. Inmiddels heb ik gemeten hoe lang ik erover doe bij het scheren.
Bij mij kan een snelle scheerbeurt in 45 s. Een zorgvuldige duurt 90 s. Ook sla ik wel eens een dag over, eens per week ofzo. Mijn normscheerbeurt met dit apparaat komt zo gemiddeld op 60 s per dag.
Hier volgt het resultaat per acculading:

Op 3 sept, na het scheren knipperde het lampje oranje. Dat zijn 70 dagen.
Er zijn dan nog 5 of minder scheerminuten, van de 50 (volgens Philips FAQ).
Philips FAQ zegt ook dat 50 minuten staat voor 17 scheerbeurten, ca 3 min per beurt dus.
Ik wacht met laden en scheer door tot de accu echt leeg is.
Dat was dus op 10 september, net op het einde van de scheerbeurt.

1e lading 70+7(knipper reserve)= 77 dagen.

Ipv 1 uur laat ik nu de lader tot morgen aangesloten staan. Misschien komt er dan iets meer in lading in, want in vergelijking met het oude scheerapparaat met de Eneloopaccu haal ik nu minder dagen.
2e lading 88+0(knipper reserve niet gebruikt)= 88 dagen

Vergelijk met 1e lading: doordat bij 2e de accu 24 uur was geladen lijkt het dat er ca 25% (zo veel? - ik denk het niet) extra lading bij kon nadat het 'niet vol'-lampje uit gaat.
De accu gaat het langst mee als je hem rond de 50% vol gebruikt. Ga je steeds van boordevol tot helemaal leeg dan kan de levensduur wel tot 1/4 verkort worden. :(
Voortaan vermijd ik daarom de knipperreserve te verbruiken en ook om langer dan ca 1 uur te laden.
Vandaag (7 dec 2016) stop ik dus met laden zodra het lampje uit gaat (= na 1 uur).

3e lading 101+0(knipper reserve niet gebruikt)= 101 dagen

Dat was een hoge score! En er had nog 10% bij gekund van de knipperreserve.
Komt de accu nou steeds meer in zijn element of is het mijn psyche? Winterblues kunnen maken dat ik wat minder scheer. Anderzijds: lange baardstoppels zijn pas na meerdere bewegingen weggeschoren; een dag overslaan resulteert in nagenoeg 2x zo lang scheren.
Vandaag (18 mrt 2017) geladen: 1 uur tot lampje continu groen brandt, vervolgens gaat groen lampje na 30min uit, dan gaat stekker eruit.

4e lading 80+0(knipperreserve niet gebruikt)= 80 dagen. Heb vaak 'slordig' geschoren, valt dus tegen ivm 3e lading.

Op 7 juni na het scheren knipperde het lampje weer oranje, ten teken dat de laatste 10% aan lading aangesproken ging worden. Heb hem tot de volgende dag op de lader laten staan, accu zal dus nu boordevol zitten.
5e lading op 8 juni 2017 in gebruik genomen.

Heb jij ook een Philips Shaver Series 3000 S3520/06?

Hartelijk dank voor deze grondige evaluatie! Dat had ik van een bruin poeper niet verwacht, maar, eerlijk gezegd, van niemand op Tweakers.
Ook is het leuk en nuttig om je oplaad tests en overwegingen te lezen.