Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Sentinel III Review

melek-taus 28 juni 2016, laatste update op 6 juli 2016, 198 views

CM Storm Sentinel III

Sentinels zijn erg krachtige robots met een uitgebreid wapen arsenaal. Kijk bijvoorbeeld naar de Sentinels van Marvel’s X-Men of in de film reeks de Matrix. De Sentinel III van Cooler Master sluit hier perfect op aan, het betreft hier duidelijk een krachtig stukje techniek met een flink arsenaal aan functies.

Pluspunten

• Perfect uitgevoerde S3988 sensor
  • Uitstekende bouwkwaliteit en materiaal keuze
  • Meer knoppen dan een gemiddelde muis door de StormTX functie
  • Erg handig en leuk OLED scherm
  • Mooie en niet te opzichtige verlichting
  • Software werkt goed en oogt overzichtelijk
  • Prettige coating en vorm
  • Erg goede prijs kwaliteit

Minpunten

• Zwaarder dan de gemiddelde muis, kan deels opgelost worden door gewichtjes te verwijderen.
  • OLED logo is erg klein dus valt niet erg op
  • Helaas voornamelijk bedoelt voor rechtshandige palm grip gebruikers

Review: CM Storm Sentinel III

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik
Verlichting

================================================================================

Inleiding:

Cooler Master brengt al enige jaren gaming apparatuur uit onder de naam CM Storm. Ongeveer 5 jaar geleden zijn zij begonnen met een gaming muis genaamd de Sentinel Advance. Deze muis is aardig groot van formaat en was ook erg revolutionair door het gebruik van een klein OLED schermpje. Middels dit schermpje werden de DPI waardes en het gebruikte profiel getoond, er was zelfs een aanpasbaar logo aanwezig. Toen de originele Sentinel op de markt kwam was dit toch wel een hoogstaand stukje techniek en dat is het nog steeds.
Inmiddels is CM Storm aangekomen bij de 3e opvolger van de Sentinel genaamd de Sentinel III. Er is fysiek gezien weinig verandert aan het uiterlijk van de Sentinel III behalve dat er een speciaal gebruikte coating aanwezig is, een vernieuwde sensor en enkele nieuwere functies. Natuurlijk mist de Sentinel III zijn welbekende OLED schermpje niet.
De originele Sentinel zag er destijds al erg goed uit en hierom ben ik ook erg benieuwd naar de nieuwe Sentinel III en heb ik Robby aan het werk gezet om de muis uit te pakken.

In deze review beoordeel ik de Sentinel III zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hieronder staan de specificaties zoals deze op de website van Cooler Master te vinden zijn.

CM Storm Sentinel III product pagina

Door het formaat en de ergonomische bouw van de Sentinel III is deze voornamelijk bedoelt voor rechtshandigen met een palm grip. Net als bij de orginele Sentinel is er een diepe duimgrip aanwezig en een plek voor de pink. Het design zou ervoor zorgen dat je hand op een natuurlijke wijze op de muis kan rusten, waardoor je dus ook uren lang erg comfortabel kunt gamen.
Elke van de 8 aanwezige knoppen zou ook zonder dat je je hand hoeft te verplaatsen kunnen worden benaderd. Gecombineerd met de TX knop kan elke knop een 2e functie worden toegewezen waardoor de Sentinel III kan worden voorzien van 15 verschillende functies.

De Sentinel III is voorzien van een vrij hoogwaardige Avago 3988 welke ook gebruikt is in de welbekende ROCCAT XTD Optical en goede uitvoering van de Razer Deathadder, de Deathadder 2013. De sensor heeft een aanpasbare polling rate tot 1000Hz/ 1ms en kan bewegingen registreren tot 200 IPS met een maximale registratie van 50G. Dit zijn aardig nette waardes aangezien andere hoogwaardige muizen juist maximaal 150 IPS ondersteunen op 30 -50g.
Deze waardes zegt natuurlijk niet iedereen iets, maar dit houdt in kort in dat hoe snel je de muis ook beweegt deze zonder problemen je bewegingen kan bijhouden en registreren.

Wat mij wel tegenval is het feit dat de Sentinel III is voorzien van “angle snapping” wat ervoor zorgt dat als er bewegingen worden gemaakt in een bepaalde patroon dit subtiel wordt aangepast zodat er altijd rechte lijnen worden getrokken. De sensor probeert dus eigenlijk bewegingen binnen een bepaald patroon te voorspellen en te corrigeren naar een rechte lijn. Niet veel gebruikers zullen dit merken, als dit al merkbaar is echter houdt ik toch meer van 1 op 1 tracking.

De 32 BIT ARM processor met het onboard geheugen van 512Kb zorgen ervoor dat alle instellingen op de muis kunnen worden opgeslagen zodat de muis op elke computer met dezelfde instellingen is te gebruiken. Natuurlijk zorgt dit er ook voor dat de muis minder hoeft te communiceren aangezien de instellingen direct vanaf de muis kunnen worden geladen.
Middels het onboard geheugen kunnen er maximaal 5 profielen worden toegewezen waarin elke profiel tot 4 verschillende DPI waardes kan toepassen met een maximale DPI waarde van 6400 DPI.

Zoals al aangegeven is de Sentinel III een erg grote muis en dat is ook wel duidelijk met een formaat van 135 x 83.6 x 40 mm. Met een gewicht van 177.5 g is de Sentinel III aardig zwaar, maar gelukkig is het gewicht aan te passen met 5 keer 4.5 g gewichtjes waardoor je op 155 g kan uitkomen.

Het gebruikte materiaal van de Sentinel III is plastic en rubber met een speciale matte UV coating. Deze coating is niet alleen duurzaam maar ook slijtvast en laat niet los. Cooler Master garandeert zelfs dat de standaard muisknoppen 20 miljoen keer kunnen worden ingedrukt.

Natuurlijk is de verlichting niet onbelangrijk en deze kan middels een kleuren palet van 16.8 miljoen kleuren in twee zones worden toegepast.

De specificaties zijn erg duidelijk, het betreft hier echt een high end gaming muis voorzien van de laatste features.

Verpakking:

De Sentinel III wordt geleverd in een keurig zwarte verpakking met verder geen elementen behalve een foto van de Sentinel III zelf. Wel is de verpakking voorzien van een klep waardoor je de muis kunt bekijken zonder de verpakking te openen. Aan de binnenkant van de klep staan de belangrijkste specificaties van de muis vermeld.

Verder is de verpakking enigszins kaal gehouden en alleen aan de achterkant zien we enkele foto’s van de Sentinel III zodat je nog een beetje een idee krijgt van de inhoud. De verpakking oogt erg professioneel en je krijgt ook echt het idee dat er iets goeds in moet zitten.

Als we de inhoud uit de doos halen vinden we de Sentinel III in een plastic binnenverpakking en een handleiding. Verder zijn er geen accessoires aanwezig.

De Sentinel III is keurig verpakt en ook is er goed nagedacht over het uiterlijk van de verpakking. Deze oogt niet schreeuwend of druk, maar ziet er erg professioneel, haast zakelijk uit. Met een verpakking zoals dit kan je deze muis aan zowel gamers als ook zakenlui verkopen.
Door de kaalheid van de verpakking wordt je erg nieuwsgierig naar de inhoud, tenminste dat had ik en als je meer van mijn reviews leest dan weet je ook dat ik erg enthousiast kan worden van dit soort apparatuur.

Uiterlijk:

Om te zien is de Sentinel III een geweldig beestje hij is dan ook vrijwel gelijk aan de originele Sentinel welke al een erg ergonomische vorm had puur bedoelt voor rechtshandigen. Om te zien is het absoluut geen saaie muis, er zijn zoveel design elementen welke ook echt een functie bieden.

Cooler Master heeft zoals eerder vermeld rekening gehouden met de rust positie van de hand. Hierdoor kan je hand op een natuurlijke wijze op de muis rusten. Dit zorgt ervoor dat je de muis na uren nog niet als onprettig kan ervaren.

De gebruikte UV coating oogt gespikkeld grijs en ziet er echt mooi uit. Vooral de combinatie met de zwarte muisknoppen maakt het uiterlijk echt af. Natuurlijk is dit een puur persoonlijke mening, maar Cooler Master heeft toch echt een geweldig uitziende muis op de markt gebracht.

De Sentinel III is voornamelijk bedoelt voor rechtshandigen met een palm grip en dit is ook wel duidelijk te zien aan de vorm en lage bolling op de rug.

De linkerkant bevat een inkeping waarin de pink kan rusten en zodat je meer grip op de muis hebt.

De rechterkant is voorzien van een vrij diepe inkeping voor de duim. Er is ook een soort van uitgesneden vlak aanwezig. Ik dacht eerst dat dit eventueel een soort van rubberen vlak zou zijn echter er zit geen verschil in het gebruikte materiaal. Het betreft hier dus gewoon een design element. Deze inkeping zorgt ervoor dat je meer grip op de muis hebt en ook dat je duim in een natuurlijke houding op de muis kan rusten.

Aan de rechterkant zien we ook twee mooie grote knoppen welke precies boven de rustplaats van je duim zitten. Deze knoppen zouden dus zonder problemen te benaderen zijn. Op een van deze knoppen vstaat TX geschreven. Dit is de combinatie knop waarmee aan de andere knoppen een twee functie kan worden toegewezen.

Vanaf bovenaf is het al helemaal duidelijk dat dit geen symmetrische muis is. Je ziet dat geen enkel deel van de muis recht is en elke stuk is ergonomisch ontworpen. De bovenkant heeft ook een soort van driehoek element van doorzichtig plastic wat echt goed is afgewerkt. Het middelste deel hiervan biedt ruimte voor het OLED schermpje waar ik verder in de review op in zal gaan. Het gebied eromheen huist de RGB verlichting achter een soort van honinggraat element. Dit oogt wel erg mooi als ik eerlijk mag zijn.

De Sentinel III is groter dan de gemiddelde muis en dit is ook duidelijk te zien aan de langere muisknoppen. Door het gebruik van losse muisknoppen ziet dit er wel een stuk steviger uit dan bij andere muizen en geeft dit ook net dat beetje extra aan het design.

Boven en onder het scrolwiel zien we nog 3 extra muisknoppen. Hiermee kunnen standaard de DPI waardes en dergelijke in het menu worden afgesteld. Het scrolwiel zet heeft verder een mooi rubberen profiel wat voor extra grip tijdens het scrollen moet zorgen.

Als we de Sentinel III vanaf de voorkant bekijken zien we twee inkepingen naast de USB kabel. Dit is de tweede RGB zone waar dus verlichting uit komt.

Vanaf de achterkant zien we dat de Sentinel III een erg brede maar ook erg lage vorm heeft. Dit duidt er natuurlijk weer op dat deze muis echt ontworpen is voor palm grip gebruikers.

Aan de onderkant zien we dat de Sentinel III voorzien is van 4 voetjes. Twee lange voetjes aan de zijkanten en twee kleine aan de voor en achterkant. Als je goed kijkt zie je ook een soort van inkeping bij de voetjes, ik verwacht dat de voetjes hiermee kunnen worden losgehaald om zo ooit te vervangen. Ook zien we aan de achterkant een klep waar de gewichten zitten verborgen.

De klep voor de gewichten is vrij simpel los te halen en dan vinden we 5 gewichtjes van 4.5 gram. Deze zitten stevig vast is een soort van schuim materiaal en kunnen dus niet losraken tijdens gebruik.

Cooler Master heeft de Sentinel III verder nog voorzien van een gevlochten USB kabel met gouden USB connector waarop het CM Storm logo staat gedrukt.

Cooler Master heeft naar mijn idee toch echt goed nagedacht over de ontworpen elementen en het gekozen materiaal. De Sentinel III ziet er echt heel gelikt uit en het geheel klopt gewoon.

Software:

Via de onderstaande website kan de software voor de Sentinel III worden gedownload.

Na het installeren van de software komen we in een vrij overzichtelijk scherm met 4 hoofd tabbladen Main, Macro, Library en Support.

Het eerst tabblad (Main) bevat 5 eigen tabbladen waarvan de eerste het key assignment scherm is. In dit scherm kunnen we dus de functies van elke knop wijzigen.

In het twee tabblad (StormTX) kan elke knop worden voorzien van een tweede functie. Deze tweede functie is dan te gebruiken door de TX knop samen met een andere knop in te drukken.

Binnen het derde tabblad (LED) kan de verlichting van de muis worden aangepast. Hier kan je dus middels een soort van kleuren palet de kleur van de verlichting wijzigen. Onderaan dit scherm zien we de opties om het effect te wijzigen en om een eigen logo op het OLED scherm in te stellen. Het OLED scherm zal verder in deze review behandelen.

Het vierde tabblad (Sensor) binnen het Main scherm biedt de optie om de functies van de sensor te wijzigen. Zo kan je hierin middels stappen van 50 de DPI waardes van de sensor verhogen of verlagen. Je kan dan waardes selecteren van 50 tot 6400 DPI. In dit scherm kunnen we gelukkig de Angle Snapping functie ook uitschakelen en zelfs kunnen we de lift off distance (LOD) van de sensor wijzigen.

Het laatste tabblad (OS Sensitivity) biedt opties om de polling rate, de Windows gevoeligheid, dubbel klik snelheid en reactie snelheid van de knoppen aan te passen.

Als we het Macro.tabblad openen zien we een scherm waarin we handmatig macro’s kunnen aanmaken. Allereerst maak je een nieuwe macro aan en druk vervolgens op start om de combinatie in te drukken. Na het aanmaken van de macro kan je deze af stellen.

Wat een mooie optie is wat ik niet vaak zie is dat je ook muisknoppen kunt toevoegen in de macro.

In het Library tabblad vinden we alle ingestelde profielen en macro’s. Middels dit scherm kunnen deze worden gewist, geïmporteerd of geëxporteerd.

Het laatste tabblad genaamd Support biedt opties om de firmware of driver te updaten of om de Cooler Master ondersteuning te benaderen.

De Cooler Master software ziet er niet alleen erg netjes en overzichtelijk uit, maar ook werkt de software erg prettig. Ik heb natuurlijk al enige ervaring met dit soort software, maar naar mijn idee ziet de software er simpel uit en zijn alle functies ook erg makkelijk te vinden. Cooler Master heeft de software een nette en zakelijke uitstraling gegeven met oog op simpelheid en efficiëntie. De software reageert verder ook direct er zijn dus geen haperingen als er wijzigingen worden doorgevoerd.

Gebruik:

De Sentinel III ziet er niet alleen geweldig uit, maar ook voelt deze geweldig aan in de hand. De Sentinel III past ondanks het grote formaat erg goed in mijn hand. Door de ergonomische vormgeving omsluit mijn hand de hele muis en elke vinger heeft een prettige en ook erg natuurlijke ligging. Om te zien vind ik de Sentinel III erg groot en als ik deze naast mijn andere muizen leg dan is deze ook erg groot, maar toch ligt deze muis erg lekker in mijn kleinere handen.

De duimknoppen zitten precies boven mijn duim waardoor deze zonder enige problemen te benaderen zijn. De rest van de knoppen waar bijvoorbeeld de DPI waardes en het profiel mee kan worden gewijzigd kunnen ook zonder veel moeite worden ingedrukt. De enige knop die ik lastig kan benaderen is de knop voor het scrolwiel, maar dat zal waarschijnlijk komen doordat de Sentinel III te groot is voor mijn hand.

De Sentinel III maakt verder geen aparte geluiden in gebruik. Soms kom je weleens muisknoppen tegen die aardig luid zijn of een piepend/ krakend scrolwiel, maar dat is hier dus niet van toepassing. Natuurlijk maken de knopen wel geluid bij het indrukken echter dit is dermate minimaal dat het niet opvalt. Hieronder volgt een filmpje waarin je kan horen wat voor geluid de Sentinel III tijdens gebruik maakt.

Net zo prettig als de Sentinel III in de hand ligt voelt het gebruikte materiaal ook aan. De matte UV coating is niet glad of stroef, maar voelt gewoon erg prettig aan. Je hebt voldoende grip door de coating en dit plakt ook niet. Het gebruikte materiaal voor de knoppen voelt verder ook erg prettig, het enigste wat ik jammer vind is dat het rubber van het scrolwiel stof aantrekt. Verder is de hele muis ongevoelig voor vingervlekken of andere en ziet deze er nu na enkele weken in gebruik nog als nieuw uit.

Niet alleen voelt de Sentinel III erg prettig in de hand aan, maar ook werkt deze uiterst prettig. De gebruikte Avago ADNS S3988 staat bekend als een vrijwel perfect presterende sensor. Kort gezegd betreft het hier dus een high end gaming sensor voor professioneel gebruik. Het maakt niet uit hoe snel of hoe langzaam je beweegt of je nu uit het niets ineens een snelle beweging maakt de sensor zal dit allemaal perfect en naadloos registreren.
Met de Sentinel III maakt Cooler Master zich naar mijn mening ook los van de DPI race die andere merken houdt. De maximaal instelbare DPI waarde van 6400 vind ik persoonlijk nog steeds aan de hoge kant, maar dit klinkt in ieder geval beter dan waardes zoals 10.000 DPI. Wat ooit begon als marketing truk begint nu bij bepaalde merken gelukkig af te nemen. Vooral bij high end gaming muizen gericht op de eSports scene zullen wij dit soort absurd hoge DPI waardes niet zien. Feit blijft namelijk des te hoger de DPI waarder des te minder nauwkeurig je te werk kan gaan en des te meer storingen er worden geregistreerd door de sensor. DPI waardes zijn natuurlijk persoonlijke instellingen, de een vind een hoge DPI waarde prettiger werken dan een lage DPI waarde. Ook kan dit per gebruik verschillen, zo gebruiken RTS of RPG spelers voornamelijk hogere DPI waardes dan FPS gamers.
Voornamelijk test ik sensoren door een muis gewoon te gebruiken en maak ik verder geen gebruik van speciale test software. Door enkele lijntjes binnen MS Paint te trekken kan je wel vrij simpel aantonen of de sensor stottert op bepaalde DPI waardes. Dit soort stotters ontstaan voornamelijk op hogere DPI waardes tijdens draaibewegingen en schuinen lijnen en wordt ook jitter genoemd.

Hieronder volgt een afbeelding waarbij ik de Sentinel III op 500 DPI hebt gebruikt. Zoals duidelijk te zien is zijn de lijnen er mooi zonder rare uitschieters of dergelijke wat betekend dat er geen jitter aanwezig is. Verder reageert de Sentinel III erg prettig op 500 DPI en kom geen problemen in gebruik tegen. De sensor registreert elke beweging en ongeacht hoe snel of langzaam ik deze maak.

Persoonlijk verwacht ik dat ik pas vormen van jitter bij DPI waardes van 4000 zal tegenkomen. Op 1000 DPI werkt de muis net zo vlekkeloos als op 500 DPI. Ik gebruik de Sentinel III zelf trouwens op ongeveer 1000 DPI, maar dit ligt per game verschillend.

Op 1500 zien wel zoals te verwachten ook nog geen sporen van jitter. De getrokken lijnen ogen normaal en de sensor werkt gewoon perfect zoals deze op 500 DPI deed.

Veel goedkopere muizen welke voorzien zijn van slechtere sensoren beginnen al jitters te tonen op DPI waardes boven de 1500. Zoals ik al had verwacht van de high end sensor ontstaat er ook op 2000 DPI nog geen jitter en werkt de muis nog steeds net zo prettig als eerst.

Aangezien ik met stappen van 500 DPI niet snel op de maximale DPI waarde kom en ook niet verwacht dat er veel gebruikers zijn die DPI waardes van boven de 2000 gebruiken spring ik nu gelijk naar 3000 DPI. Zoals je kan zien wordt ik minder accuraat aangezien ik dit soort hoge waardes onprettig vind en ook zou afraden door de gevoeligheid. Wel moet ik zeggen dat de Sentinel III nog steeds uiterst prettig op deze DPI waarde werkt en ook is er geen enkel spoor van jitter aanwezig.

Op 4000 DPI begin ik jitter te herkennen al zal dit ook door mij komen aangezien 4000 DPI aardig hoog is. Verder werkt de Sentinel III nog steeds erg prettig op deze DPI waarde en kan ik totaal geen problemen in gebruik vernemen. De muis registreert elke beweging en werkt nog steeds net zo soepel al eerst.

De jitter op 5000 DPI is nog steeds erg weinig aanwezig en als ik deze afbeelding vergelijk met een soortgelijke afbeelding van een slechtere sensor dan valt de jitter erg mee. De muis werkt verder nog steeds soepel en reageert perfect. Vaak kunnen er bij dit soort hoge DPI waardes vertragingen ontstaan echter daar is bij de Sentinel III geen sprake van.

Op 6400 DPI begin ik wel duidelijkere sporen van jitter te herkennen echter is dit nog steeds niet overtuigend aanwezig als ik dit vergelijk met andere reviews van mij. De sensor reageert trouwens nog steeds erg prettig al zou ik hier niet mee gamen aangezien dit veel te gevoelig is waardoor je nooit heel nauwkeurig te werk kan gaan.

Zoals vermeld zijn DPI waardes persoonlijke instellingen en zelf zou ik nooit DPI waardes gebruiken boven de 1250 DPI echter toch vind ik de Sentinel III op elke door mij geteste DPI waarde erg prettig werken. De sensor blijft in elke DPI waardes erg goed presteren en ik kom eigenlijk ook totaal geen problemen tegen zoals haperingen, vertragingen of versnellingen.
Zelf til ik de muis in gebruik altijd en beetje op en kan me dan door ergeren als de cursor zou bewegen bij het optillen echter dat is bij de Sentinel III niet van toepassing. Doordat de LOD instelbaar is kan je dit ook per ondergrond regelen en zelf naar eigen hand aanpassen.
Het enige wat mij tegenzit in gebruik is het gewicht van de Sentinel III. Ik gebruik zelf het liefst een erg lichte muis en door het gebruik van een OLED schermpje is de Sentinel III zwaarder dan de gemiddelde muis. Deels is dit op te lossen door de gewichtjes eruit te halen echter de muis blijft nog steeds zwaarder dan gemiddeld.

Verlichting:

Het OLED is een kenmerkende toevoeging aan de Sentinel III en het leuke hieraan is dat je zelf logo’s en dergelijke kan instellen. Op de muis zelf is nergens een Cooler Master logo te vinden behalve in het OLED.
Door in de software naar het tab LED te gaan kan je een bestand uploaden om in te stellen op het OLED. Het is alleen mogelijk om BMP bestanden te gebruiken van 32 bij 32 pixels. Cooler Master heeft nergens te gebruiken logo's ter download aangeboden dus deze moeten we zelf via Google zoeken of middels MS Paint, Photoshop en dergelijke maken.

Het OLED schermpje is duidelijk en een persoonlijk logo is een leuke feature. Natuurlijk biedt dit geen meerwaarde al is het natuurlijk wel leuk op LAN parties om een muis te gebruiken met een eigen logo. Het is dan alleen erg jammer dat niemand dit gaat zien.
Het OLED is natuurlijk niet alleen bedoelt om een logo op weer te geven. Middels het OLED kan je onder andere ook zien welk profiel er wordt gebruikt, op wat voor DPI de sensor is ingesteld en de LOD wordt hierin ook weergegeven.

Middels een druk op de knop kan er van profiel worden geschakeld waarbij dit ook direct zichtbaar is op het OLED.

Iets waar ik achteraf in gebruik achterkwam toen ik de Sentinel III achter de computer op mijn werk aan het testen was is dat je de DPI waardes en de LOD zonder software kan instellen. Middels de 3 middelste knoppen en het scrolwiel kun je deze waardes aanpassen. Dit wordt trouwens ook erg uitgebreid in de handleiding uitgelegd, zo kan je als je de voorste knop ingedrukt houdt de LOD automatisch laten instellen en om de LOD handmatig aan te passen houdt je de rechter knop voor het OLED ingedrukt en scrol je met het scrolwiel. Om de DPI waarde handmatig in stellen houdt je de linker knop boven het scrolwiel vast en ga je vervolgens scrollen waardoor je de DPI met stappen van 50 naar eigen wens kan afstellen.

Het OLED schermpje biedt dus functies waar men bij het instellen wel iets aan heeft. Buiten het instellen om heeft het OLED geen toegevoegde waarde aangezien de meeste gamers de muis maar éénmaal zullen instellen. Het is dus een leuk extraatje en als tech geek die gek is op gamer bling en leuke functies kan ik dit soort toevoegingen erg waarderen. Alleen zoals vermeld is het jammer dat dit ten koste gaan van het gewicht.
Wat ik ook jammer vind is dat het niet mogelijk is de verlichting middels het OLED aan te passen. Je kan één van de profielen selecteren, elk profiel heeft zijn eigen kleur en dan hierin de DPI en LOD aanpassen, echter de verlichting zelf is dus niet aanpasbaar zonder gebruik te maken van de software.

In de software kunnen we dus zoals eerder vermeld vrij simpel een andere kleur instellen. De verlichting oogt prettig, is niet te vel of te krachtig en ziet er dus gewoon erg goed uit. Hieronder volgen enkele voorbeelden van de verlichting, houdt hierbij wel rekening met het feit dat verlichting de foto’s er minder mooi/ kleurrijk uit kan zien.

Hier volgen nog enkele foto's van de verlichting van uit een andere hoek.

De volgende foto's zijn van de verlichting in een verlichte ruimte.

Een leuke extra is dat je de verlichting ook enkele effecten kan geven. Zo kan je de verlichting een ademend effect, rapid fire effect en spectrum effect geven. Hieronder volgen enkele filmpjes welke deze effecten laten zien.

Zoals al vaker aangegeven biedt verlichting op een muis weinig toegevoegde waarde. Zelf vind ik het wel handig voor het gebruik van verschillende profielen, zo heb ik voor elk profiel een andere kleur ingesteld. Voor mij biedt verlichting dus daadwerkelijk toegevoegde waarde en ook waardeer ik enige gamerbling en dat is naar mijn mening toch voldoende aanwezig op de Sentinel III. De verlichting is gelukkig niet overdreven en doorgaans tijdens gebruik zal dit niet heel erg veel opvallen of storen.

Conclusie:

Met de Sentinel III heeft Cooler Master naar mijn mening een waardig opvolger uitgebracht binnen de Sentinel reeks. De Sentinel III heeft alles wat de voorgangers hadden en biedt dezelfde kwaliteit met enkele verbeteringen. Het betreft een erg grote ergonomische muis bedoelt voor palm grip gebruikers en ondanks het formaat past deze ook goed in mijn kleine handen. De coating voelt perfect aan en is ook nog eens vingervlek en slijtvast en ziet er gewoon goed uit. Ook heeft Cooler Master de gebruikte S3988 sensor is perfect geïmplementeerd en zijn er meer dan genoeg opties aanwezig deze aan te passen. Middels de erg overzichtelijke software kan de verlichting en elke functie erg simpel worden aangepast en ook is het mogelijk zonder tussenkomst van software bepaalde instellingen van de muis aan te passen. Het OLED scherm is duidelijk en heeft ook daadwerkelijk een functie aangezien deze helpt bij het instellen van de muis zonder software.
De Sentinel III zit boordevol functies en het enige nadeel dat ik kon vinden is het gewicht wat gelukkig deels kan worden aangepast door de verwijderbare gewichtjes.

Sentinel staat voor schilwacht wat vaak wordt gezien als een erg krachtige robot met een uitgebreid wapen arsenaal. Kijk bijvoorbeeld naar de Sentinels van Marvel’s X-Men of in de film reeks de Matrix. De Sentinel III van Cooler Master sluit hier perfect op aan, het betreft hier duidelijk een krachtig stukje techniek met een flink arsenaal aan functies.

Top

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een CM Storm Sentinel III?

Mooie review. Wil hier even aan toevoegen dat deze muis niet katten-proof is. Snoer was met een nachtje kapot gekauwd.
Bedankt voor je reactie en hahah dat is nieuw voor mij, nog nooit een kat zien knabbelen op een kabel. Zal wel een lekker smaakje hebben dan.

Nadeel = Niet kat-proof.
Voordeel = Lekker smakend USB kabeltje
8)7
Super review!

Ik heb ook een Sentinel maar dan volgens mij het eerste model.
Net even opgezocht, gekocht in 2010.
Het schermpje met logo bovenop doet het niet meer, en het muiswieltje is wat van zn lekkere stroefheid verloren, verder nog perfect!