Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

stevens20 27 juni 2016, laatste update op 27 juni 2016, 454 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

Meer dan prima telefoon voor iemand die een outlook-account(<voordeel!) heeft en hier gebruik van maakt. Office, OneDrive, Agenda, Outlook, WhatsApp (Totaal ander uiterlijk), People, Kaarten, Groove(muziek), Weer, Nieuws, Buienradar, Camera, TVGids, 9292, Nu.nl, YouTube (app heet: MetroTube of PerfectTube), Adobe Reader, AmberAlert, CONTINUUM, FlitsMeister, hockey.nl, Edge, MijnSimyo, Rabobank, Skype,TED, Worms.

Pluspunten

• Plug- update- play
  • Uitbreidbaar geheugen (tip: let op de snelheid)
  • Héél mooi scherm
  • Fantastische camera
  • Continuum
  • Verwisselbare accu
  • Snel!
  • Windows!

Minpunten

• Minder apps dan iOS & Android
  • Backcover kraakt
  • Hello herkent je iris niet altijd (nog beta)
  • Outlook-account is handig

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik voor deze telefoon gekozen heb vanwege Windows. Persoonlijk was ik klaar met Android en iOS leek me eigenlijk ook niks. Wat mij heeft doen overhalen is de integratie met Office en je Outlook-account. Hier maak ik veel gebruik van i.v.m. studie en werk.

Featureset:
Uiteraard prima. Er is van alles wat erbij en eraan gekocht kan worden. Denk aan hoesjes, beeldschermbescherming, oortjes, bleutoothboxjes en uiteraard de DisplayDock wat toch een mooi pluspunt is.

Let wel: De displayDock is een echte extra en een tussenstap tussen PC en mobiel. Even snel een afspraak maken in je Agenda, een wat uitgebreidere mail sturen, wat internetten, je route alvast klaarzetten.

Bereik:
Hier in het dorp (Pannerden) is vaak weinig bereik, nu moet ik zeggen dat ik met mijn HTC One m7 vrijwel altijd voldoende bereik had maar met deze is het nog nooit weggevallen. Tevens is het WiFi-bereik beter. Ik heb nu op zolder nog twee strepen terwijl met de HTC deWiFi vaak geen bereik meer had.

Accuduur:
Voor mij prima. Ik zie op internet vaak dat mensen het te weinig vinden, ik heb die ervaring niet. Met normaal gebruik heb ik nog ruim 30% over aan het eind van de dag.
Normaal gebruik (per dag):
20/30 minuten Nu.nl of Nieuws
40 minuten internetten
1 uur muziek afspelen via Bluetooth
20 minuten een spelletje
Wat whatsappen, Buienradar, TVGids (<-- betere app dan Android!) Agenda bijwerken, mailtje sturen en een snel belletje.

Kom je toch niet uit met je betterijduur dan kan je in een zeer korte tijd de nodige procenten opladen met de Quickcharge mogelijkheid. Ik zal nog even testen hoeveel dit in een kwartiertje is.

Gebruiksgemak:
Persoonlijk vind ik het uiterlijk en de indeling van Windows erg fijn. Natuurlijk moet je soms zoeken naar iets maar dat moet in ieder OS. De LiveTiles geven je snel een overzicht van bijvoorbeeld het weer, je volgende afspraak, eerstvolgende wekker die afgaat of hoeveelheid ongelezen Whatsappjes die je hebt zonder dat je de app op moet starten.

De Irisscanner is een grappige fuctie. Ik maak er niet altijd gebruik van want in sommige gevallen is het sneller om de code in te vullen.

De camera is super snel opgestart, dit duurt vanaf het moment van indrukken van de knop (Ja er is een hardwarematige knop aan de zijkant van de mobiel) ongeveer 1 tot 2 seconde voordat je je camera kan gebruiken. Dit is terwijl je je telefoon daarvoor gelocked had. De foto's die de camera maakt zijn echt zéér goed van kwaliteit. Wel vind ik dat de kleuren iets TE zijn. Die is niet helemaal natuurgetrouw maar volgens mij wordt dit softwarematig aangepast en is dit ongedaan te maken.

Een ander groot pluspunt is dan je heelo makkelijk de rechten van apps kan beperken. Je hebt zelf de keus welke app je toegang geeft tot bijvoorbeeld je locatie.

Scherm:
Hier ga ik weinig over zeggen: FANTASTISCH!!!
Of het krasbestandig is weet ik niet, ik heb er een beschermplaatje overheen zitten.

Design:
Puur persoonlijk Ik ben er dol op. mooi strak, weinig poespas en gebogenschermen en weet ik veel wat. Tevens is het leuk dat je de achterkant kan vervangen.
Een klein minpuntje is dat de achterkant soms kraakt. Dit zal komen doordat het een los onderdeel is.

Bouwkwaliteit:
Hier kan ik nog weinig over zeggen. Tot nu toe werkt alles prima. Één keer vanaf een meter laten vallen op de stenen en er zitten aan twee hoeken wat beschadigingen op de vervangvare backcover. Voor de rest geen schade.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
Soms merk je dat het OS nog niet volgroeid is doordat het soms wat langer duurt om apps op te starten of een livetile het niet doet.

Beeldkwaliteit opname:
4K hè, wat moet ik nog meer zeggen. Ik zal nog even een opname op youtube zetten en deze in de review plakken.

Prijs:
360,- met een displaydock is echt een giga goede prijs. Dit is het dubbel en dwars waard.

Het Windows systeem:

Nog toe te voegen.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?

Meer advertenties

Nog een paar daagjes gratis je Display dock bij de 950. De mijne wordt vandaag bezorgd als t goed is. Deel je ervaringen: Tis gewoon een supergoed toestel voor z'n geld. Ja, ik begrijp dat het voor sommige mensen niet voldoet aan hun eisen (dat er een apple logo op staat bijvoorbeeld), maar als ik er zo objectief mogelijk naar kijk door specs lijstjes te vergelijken is dit ding met z'n huidige prijs van 360 euro toch echt wel de beste prijs/kwaliteits verhouding van t moment voor een goed toestel!
De prijs kwaliteit verhouding is niet heel bijzonder voor de hardware hoor. Als je echt naar prijs kwaliteit verhouding gaat kijken qua specs voor je geld kun je nu niet om de Nexus 5x heen voor +-260 euro. Maar dat is nog niet eens de achilleshiel van deze lumnia. Ik zou zeker geen 350 euro neerleggen voor een platform waar nog maar 3 telefoons voor verkrijgbaar zijn (950, 650 en 550). Welke app ontwikkelaar gaat er nog energie in Windows Phone steken nu alleen Microsoft nog toestellen verkoopt en het nog maar de vraag is of ze uberhaupt nieuwe toestellen uit gaan brengen. Het marktaandeel van windows phone gaat alleen nog maar slinken vrees ik.