Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 3, PlayStation 4 - Bekijk alle specificaties

Logitech G29 Driving Force Review

Foritain 27 juni 2016, laatste update op 26 mei 2017, 7.776 views

Logitech G29 Driving Force

De Logitech G29 is een dijk van een racestuur. Kwalitatief tip top in orde, en de force feedback is indrukwekkend zowel wat kracht als detail. Nadelen? Beetje aan de prijs, en in sommige games zal je even aan deslag moeten om hem naar wens ingesteld te krijgen.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit en afwerking. Stevig staal, echt leder.
  • Krachtige en detail-rijke force feedback
  • Ook de pedalen liggen als een huis. Getest op laminaat, maar incl een grip voor vloerbedekking
  • Logitech software uitstekend voor elkaar.
  • Veel knoppen, lekkere paddle-shift, toffe RPM indicator LEDs
  • Kabelmanagement netjes bedacht
  • Gewoon heel erg leuk om mee te racen.
  • (Belangrijk voor de pc gamer: G29 > G920 voor PC!)

Minpunten

• Niet goedkoop, en voelt als een begin van een nog duurdere hobby (PlaySeat, Oculus Rift?)
  • Sommige games vereisen dat je de instellingen allemaal handmatig afstelt.
  • Force feedback heeft een kleine deadzone in het centrum.
  • Prestaties van de FF ook deels in handen van de game developer, en dus niet altijd even realistisch.

In deze review bespreek ik twee losse producten, de Logitech G29 en de bijpassende (maar los te kopen) shifter unit. De bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de review die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Logitech G29 Driving Force & Driving Force Shifter

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Logitech

Voor deze review gaan we eerst even terug in de tijd. Het was 1997 en als 14 jarige was ik helemaal verzot op pc gaming, en met een IT/PC liefhebbende vader die regelmatig wat uit de Microsoft Offices mee nam naar huis was er ook geen gebrek aan leuke accessoires. Één van die accessoires was een Force Feedback stuur (ik meen ca 150 Engelse ponden in die tijd, dik 500 oud Hollandse guldens toen) met pedalen waardoor ‘gaming’ opeens een heel ander soort emotie teweeg bracht. Welke games ik toen speelde staat mij niet meer bij, ik weet dat TOCA er één van was, en volgens mij was DTM Race Driver er nog één alvorens het stuurwiel met ouderwetse gameport meer compatibility issues gaf dan plezier.

Een goede 15 jaren kwamen en gingen alvorens een vervanger plaats mocht nemen in huis, de Logitech G29 Driving Force, hiermee wil ik dus ook aangeven dat mijn ervaring met andere wieltjes beperkt is tot wat evenementen en winkel-testjes. Logitech is als één van de weinige grote namen nog actief in de markt voor game stuurtjes, en lijkt vooral Thrustmaster als concurrent te hebben alvorens je naar de zeer specifieke, en dure, simulatie sturen gaat. Groot is het assortiment van de grote Zwitser echter niet, want hoewel we in webshops nog wel wat voorraad van vorige modellen zien komen er op de website van Logitech nog maar twee modellen naar voren: De G29 en de G920. Modellen die naast elkaar worden gepositioneerd, en niet boven of onder. De G29 wordt verkocht als optie voor de PS3 en PS4, de G920 voor de Xbox en PC. Het vreemde is echter dat de G29 ook gewoon op de PC werkt. Sterker nog: Zelfs de betere keuze is voor de PC (waarom lees je straks).

De Logitech G29 kost je normaliter ca 299 euro, de shifter-module die we vandaag meenemen dien je los te kopen en kost 54,99.

De kenmerken en specificaties van de productsite:

Logitech zou Logitech niet zijn als ze de specificaties dik in orde hebben. Enige kanttekening bij dit overzicht is dat Windows 10 niet wordt vermeld, maar dat het stuur daar wel onder werkt. Wij hebben het stuur ook enkel op Windows 10 getest.

Het eerste wat opvalt bij het uitpakken is vreemd genoeg de geur, bij het openen van de zak waar het stuur in zit wordt je namelijk verwelkomd door de geur van echt leder. Zeker niet onaangenaam! Het stuur zelf kan vervolgens ook het best worden beschreven als ‘oerdegelijk’. Hij voelt zwaar aan, materialen zijn stevig, afwerking is top. Het mag, moet zelfs voor de prijs, maar het mag gezegd worden: het voelt als een kwaliteitsproduct. Staal in de constructie, leder voor de handjes zelf, hier word ik gelukkig van.

Het midden van het stuur is flink gevuld met knoppen. De D-pad en de Playstation stijl knoppen zijn natuurlijk cruciaal voor de console gamers. Hoewel de Logitech G920 de suggestie wekt ‘meer’ voor de pc te zijn dan de G29, deels getuige het Playstation logo op dit model versus de Logitech ‘G’ op de G920, zien we op de G29 juist meer knoppen die op de pc ook allemaal toe te bedelen zijn los van de suggestie die de Playstation-naam-/vormgeving suggereert.

Achter het wiel zien we een schakelaar om tussen PS3 en PS4 mode te wisselen (lijkt op de PC geen effect te hebben), en stalen shifters. Ook deze zijn oer- en oer degelijk en draaien tevens met het stuur mee, een pluspunt ten opzichte van modellen waar de shifters vast zitten, wat schakelen in de bocht een pittige(re) klus maakt.

De achterkant van het stuur zal je normaliter niet veel zien, maar is toch van enige vormgeving voorzien. Uiteraard is een ‘luchtinlaat’ praktisch niet echt een issue, maar het oogt wel aardig. Onderop zien we dat er wel aandacht is uitgegaan naar cable management. De vier kabels (stroom, USB, shifter, pedalen) kan je hier netjes vastzetten in de vier geulen, terwijl je onnodige lengte weg kan werken in de loze ruimte er achter. De waarschuwing dat het niet voor kinderen is lijkt wat overdreven (en onze kleine van 3 kan er ook prima mee overweg), maar voor de allerkleinsten is het relevant dat de force feedback echt wat power heeft, en je je vingers zeker niet in het stuurwiel wilt steken wanneer vaders of moeders aan het racen is. Twee klemmen onderop worden bediend door twee draaiknoppen bovenop, waarmee je het stuur uitstekend stevig vast zet.

Ook de pedalen zijn een voorbeeld van game accessoire bouwkwaliteit. Uiteraard is dat nodig voor de ervaring, want je trapt er tenslotte tegenaan. De stalen pedalen zullen het in elk geval niet begeven, en de vereiste druk op de pedalen komt ook goed overeen met een moderne Duitse auto. De anti-slip laag bovenop voelt goed, en ook het anti-slip gedeelte op de onderkant is dik voor elkaar zodat in de praktijk zelfs bij ‘een stevige kerel’ de pedalen doen wat ze moeten doen. Hoewel ik geen tapijt heb om te testen zien we onderop wel een extra balk met uitsteeksels welke je uit kan klappen voor tapijtvloeren, dit zou schuiven op tapijt geheel tegen moeten gaan.

De schakelmodule is los te koop voor ca 54,99. Op zich geen extreme prijs, maar gezien ik begrijp dat deze bij de voorgangers inbegrepen was uiteraard wel een puntje van aandacht. Kwalitatief echter geen opmerkingen. Een stevige constructie, echt leder op de bal en de pook zelf, en gewoon netjes in elkaar gezet.

Vastzetten gaat met dezelfde stevige klemmen aan je bureau, dit keer aangevuld met een extra draai-pen, en vervolgens met een draad naar het stuur zelf.

Hoewel de kwaliteit weinig te wensen over laat zet ik wel vraagtekens bij de featureset. Zo zien we bijvoorbeeld geen extra knoppen (sommige eerdere shifters hadden dat wel). Je kan schakelen, that’s it.

De software is, zoals we van Logitech gewend zijn, uitstekend. Deze software is wel vereist, anders lijkt het stuur geeneens te werken. Na installatie wordt het stuur en de aangesloten accessoires herkent (op dit screenshot zie je dat de shifter bijvoorbeeld nog niet is aangesloten), en kan je aan de slag.

Met de honderden game-ready profielen die je kan downloaden zijn voor de meeste populaire games wel instellingen te vinden. Zo begon ik met Project Cars en Assetto Corsa, maar ik ben geen game tegen gekomen die niet in de Logitech software terug te vinden was. Vervolgens kan je eenvoudig aanpassingen maken met behulp van toetsenbord of muis acties, of specifieke game handelingen.

Het werkt snel, soepel, en is intuïtief. Simpelweg keurige software. Hou er wel rekening mee dat de game ook moet weten dat je van het stuur gebruik maakt, en dus los van dit hulpmiddel soms nog altijd wat in de game zelf moet aanpassen.

Het klinkt misschien als een inkoppertje, maar racen met een stuur is gewoon heel erg leuk. Het is een ervaring die je niet kan evenaren met een controller, laat staan een toetsenbord en muis. ‘it’s f’ing fun’ staat dan ook aan de basis van deze praktijkervaring, ongeacht welke game je er mee speelt. Van cruciaal belang in die ervaring is dat alle onderdelen oersolide zijn, anders doet het al snel af aan de ervaring, maar het komt niet als verrassing dat voor dit bedrag Logitech de zaken uitstekend op orde heeft. Het stuur voelt heerlijk in de hand, zit muurvast aan de tafel, en ook de pedalen liggen goed op de vloer zelfs als ik in een serieuze race er flink tegen aan trap. Daarbij ook niet belangrijk aan te merken dat meneer de reviewer zeker niet zachtaardig is, dus dat het product de laatste weken inhoudelijk weinig te wensen over laat is zeker positief.

De G29 in actie:

Één van de redenen om de G29 boven de G920 te verkiezen is er één die ik vooraf niet eens kende, en dat is dat de G29 een RPM LED in het stuur heeft zitten. Hierdoor krijg je een ‘visual cue’ dat het tijd is om te schakelen. Hoewel de zeer krachtige force feedback absoluut indruk maakt is het niet eenvoudig om het gevoel van over-toeren over te brengen, en de LEDs helpen daarbij uitstekend. Wat de Force Feedback betreft valt op dat er echt flink power in zit, om je serieus aan het werk te zetten als het op sturen aan komt. Op volle kracht zet hij de biceps lekker onder druk, maar niets staat je in de weg natuurlijk om de instellingen (ook per game) naar eigen wens in te stellen. De implementatie van Logitech houdt wel in dat er een kleine feedback-vrije deadzone is (ca 1cm speling ) wanneer het stuur recht staat, alvorens ‘the force’ inhakt wanneer je een bocht in gaat. Het staat je plezier m.i. geen moment in de weg, maar het is aanwezig. Wat de feedback detail betreft ben je overigens wel sterk afhankelijk van de implementatie van de game. Zo zien we dat de feedback in Project Cars (heerlijke race game) over het algemeen lekker pittig is, maar voor mijn gevoel wat detail ontbrak. Vervolgens bij het testen van Assetto leek het zowaar alsof je elk korreltje grint op de weg kon voelen.

Dat laatste maakt het reviewen niet makkelijker, want het brengt ons in de situatie waarin we enerzijds moeten zeggen dat het stuurwiel uitstekende prestaties kan leveren, maar niet mogen vergeten dat het geen gegeven is dat je deze in elke game ook daadwerkelijk gaat ervaren. Dat wellicht ietwat simpele voorbeeld zien we in meerdere andere aspecten terugkomen en is dus in zekere zin typerend voor de ervaring met een (relatief) niche product als dit. Zo zien we dat sommige games (wederom is Project Cars een goed voorbeeld, of Need for Speed) de G29 specifiek herkennen of een profiel hebben welke direct gebruik mogelijk maakt, maar andere games weer wat aanpassingen vereisen. De Logitech software speelt daar een goede rol met de tig standaard profielen die je op weg helpen, maar in sommige games zal je altijd de controller goed moeten afstellen. Het zal voor een serieuze racers geen uitdaging zijn, en na de eerste twee games ben je er ook wel uit, maar ‘plug&play’ is het veelal niet.

Na de laatste weken een scala van games doorgelopen te hebben valt op dat het stuur zich overal wel voor laat lenen. Van Formule 1 races tot Rally, en alles wat daar tussen in zit. Iets meer arcade-games zoals Need For Speed doen het prima maar vind ik persoonlijk minder aantrekkelijk; de grotere afstand tot ‘realisme’ maakt het daar (zeker wanneer je de game nog niet lang hebt) wat lastiger om een goed gevoel te geven van wat je auto doet. Dat de Logitech G29 je echter een goed gevoel van grip, oversteer en understeer kan doorgeven tonen meer sim games echter wel aan. Klein puntje van kritiek wellicht: omdat je bij snelle racegames je handen niet van het stuur wil (of kan) houden zou het fijn zijn als de knoppen wat meer naar buiten zaten, want zelfs met grotere handen zijn enkel de uiterste knoppen te bedienen zonder je hand van het stuur te halen. Een handrem bedienen met je duim zou in sommige games prettig zijn.

Toch lijken het de race games waar het stuur zich het beste voor lijkt te lenen, waar de vormgeving en vooral de kracht het beste tot hun recht komen. Dat zijn echter tevens de games die mij vraagtekens laten zetten bij de losse shifter module. In de traagste categorieën van de races voelt het wel leuk om te koppelen, de pook te verplaatsen, en weer door te gaan, maar zodra je in iets snellere races komt voelt het al snel dat je jezelf beperkt door niet de uitstekende shifters op het wiel te gebruiken. Ook voor liefhebbers van games als Euro Truck Simulator is het wellicht een aardige extra, maar na een paar weken merkte ik dat de nieuwigheid daar wel een beetje af was, en dat ik de shifter opzij schoof. Ik twijfel nog dat voor een deel toe te schrijven aan mijn persoonlijke game voorkeuren (snellere racers), maar ik was niet de enige hier in huis die hem vrijwel direct liet staan.

Sinds dat wij de G29 in huis hebben gehaald hebben we er veel plezier aan beleefd. Zowel als een type game ervaring die je zonder stuur simpelweg niet kan hebben, als een leuk stuk speelgoed wanneer mensen over de vloer zijn. Het is een accessoire waar iedereen tenslotte wel mee overweg kan, sommige moderne race simulaties maken het zeker niet eenvoudig om ‘goed’ te racen, maar het is toch best een leuke ‘party piece’ waar mede geeks toch allemaal even mee willen spelen. De combinatie van een lekkere race game en een werkelijk uitstekend gebouwde accessoire geven zorgen niet alleen voor intens speelplezier, maar ook een pittige uitdaging voor jezelf. Je voelt vanaf het eerste moment, zeker als je een tijd lang geen stuur in huis hebt gehad (en daarbij dus helaas wel weinig vergelijkingsmateriaal), de uitdagingen die voor je liggen om beter en beter te worden, en daarbij het belangrijke gevoel dat fouten echt door jezelf komen, in geen geval door een gebrek van de hardware. Dat zal niet voor iedereen interessant klinken, maar een stuur als dit lijkt toch gemaakt voor de serieuzere gamers die zich echt willen verdiepen in ‘hun’ game.

Hij of zij zal daarbij ongetwijfeld ook open staan voor wat beperkingen, die er ‘plenty’ zijn, al zijn die grotendeels praktisch van aard en niet zo zeer inhoudelijk. Zo is de prijs natuurlijk niet mis voor een accessoire en alleen al reden waarom iemand dit niet zo maar even koopt, je koopt er tenslotte ook een complete console voor. Daarbij moet ik wel zeggen: de bouwkwaliteit en afwerking is uitzonderlijk hoog en vergelijken met stuurtjes in lagere klasses gaat dan in feite ook nergens over. Dat de verder heerlijke en vooral krachtige force feedback een kleine deadzone in het centrum heeft is een vermelding waard, maar is in de praktijk snel vergeten. Wel zal je de eerste keren wel even willen sleutelen aan de instellingen om ze naar wens te krijgen. Logitech doet veel met hun uitstekende software, maar de meeste games profiteren van een kwartiertje (of meer) de controller-instellingen in de game goed af te stellen, als ze al werken zonder dat te doen. Daarbij valt op dat ook niet alle games even goed gebruik maken van de kwaliteiten die zitten ingebouwd, iets waar Logitech weinig aan kan doen maar desondanks gevolgen heeft voor de praktijkervaring waarbij het product soms simpelweg beter tot zijn recht komt dan op andere momenten. Ook zijn er (even mierenn…) praktische overwegingen: De hele set neemt flink ruimte in beslag en gebruikt aardig wat kabels. Als je reeds een bijpassende playseat hebt en vaste opstelling een kleine zorg, maar als all-round gamer die het stuurtje af en toe wilt pakken is het zeker iets om rekening mee te houden. Zeker geen opmerking waarvoor ik enige punten aftrek, maar simpelweg iets wat wij als all-rounders met een beperkt aantal game uren opviel.

Een kritische inhoudelijke noot is er vooral voor de shifter. Die weliswaar ook uitstekend is gebouwd, en met zijn prijs niet iets is waar je als G29 eigenaar wakker val zal liggen, maar desondanks iets waarbij ik mij afvraag hoe zinvol hij is. Het handmatig schakelen heeft soms meerwaarde (Trucking simulator is leuk, of simulatie games in de traagste race klassen geeft je een leuk gevoel van hoe ‘n00b’ je auto nog is), maar in de meeste gevallen een onnodige extra naast de uitstekende paddle shifters op het stuur zelf. Vandaar vermoedelijk de keuze van Logitech hem niet standaard mee te leveren, maar dat had ik dan graag teruggezien in de prijsstelling van de G29 ten opzichte van zijn voorganger, wat niet het geval is, danwel dat ze wat extra functionaliteit hadden toegevoegd, bijvoorbeeld de optie voor een meer praktische up-down shift, of extra knoppen, waar ook geen sprake van is. Voor gamers die per sé die handbak willen is het een prima stevige en ‘realistische’ accessoire, maar het voelt als een nog kleinere niche binnen een toch-al-niet-zo-grote niche van stuur-eigenaren, en zodoende kan ik er niet heel warm van worden.

Wat kanttekeningen terzijde, de G29 is even zo ‘kicke’ als dat hij goed in elkaar is gezet. De vergelijking met de goedkopere sets die wij hier en daar hebben ervaren maakt de meerprijs duidelijk zichtbaar, en kijken we naar de meer ‘pro’ sets zien we dat de prijzen al snel oplopen en dat 299 euro daar nog aardig ‘instap’ is. Het blijft een aardig potje geld, maar daarvoor krijg je een oersolide stuur, oersolide pedalen, een top afwerking met echt leder, een knappe force feedback beleving, en een product wat je in de gehele race ervaring geen moment in de steek laat. Het lijkt mij zodoende een heerlijk stuur voor fanatieke all-round gamers die geen genoegen nemen met toetsenbord of controller racing (zoals onszelf), of de opkomende semi-pro die een stukje kwaliteit in huis wil halen zonder direct extreem in de buidel te tasten. Na de introductie van de GTX-1000 serie GPU’s en de komst van dit stuur kan ik niet ontkennen dat de Oculus Rift of HTC Vive weer wat serieuzer overwogen wordt, kan mij namelijk aardig inbeelden dat een dergelijks stuur plus VR plus een bijpassende PlaySeat een unieke beleving zal zijn.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G29 Driving Force?

Wedewerom een goede review :) +3 uitertaard.
Ik gebruik zelf de G27 (Assetto Corsa, Project Cars, Dirt Rally) en die bevalt prima - daarvoor de G25 en dat verschil was zeker waarneembaar.
Nou vraag ik me af of het het waard is te upgraden naar dit stuur of niet..

[Reactie gewijzigd door calsonic op 27 juni 2016 09:53]

Ik heb de G27 nooit uitgebreid kunnen testen dus kan het je niet vertellen. Uitgaande van andere reviews denk ik dat de G29 vooral wat fine-tuning is van de G27, en niet de upgrade van een meer budget stuur naar de betere van Logitech zelf.

As for the games, Assetto Corsa FF is heerlijk, en het geluid is heerlijk, maar de gameplay van Project Cars ligt mij wat beter. Maar dan mis ik weer dat geluid, damnit :D Keuzes keuzes :D
Ja de carrière mode in Project Cars is idd beter als bij Assetto Corsa - maar laatst genoemde speel ik inmiddels al jaren (1500+ uur) en bevalt ook nog steeds prima. :)
Nee ben een echte pc gamer - laatste console die ik had was een PS1 ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 27 juni 2016 10:48]

Maar is W10 only toch?
Heb slechts 1 pc hier in huis op 10 draaien en de rest nog op 7.
W10 is het voor mij gewoon niet en zal nog lang wachten voordat ik overstap.
Ik was ook terughoudend, de laatste pc afgelopen weekend geupgrade (8.1-> 10, 8.1 wel met classic shell). Even los van het kleine beetje wennen zit het toch wel goed in elkaar mbt snelheid, stabiliteit.
W10 is bijna continu 'iets' op de achtergrond aan het doen en dat is na uitvoerig spitten gewoonweg niet uit te zetten...

Net zoals de updates en het verzamelen van persoonlijke gegevens vind ik het wat dat betreft echt een windows van deze tijd waarin iedereen maar alles moet 'sharen' met kuch facebook,hyves,twitter etc etc 8)7
Ben wat dat betreft ouderwets enige wat ik aan social media doe is whatsapp en ook alleen maar vanwege mijn vrouwtje ;)
Bij de installatie kan je wel een hoop uitzetten, zoals het delen van updates met anderen, delen van info, etc. Maar ik vermoed dat er nog wel eea verstuurd wordt. Wil niet zeggen dat ik dat leuk vind, maar het voelt een beetje onvermijdelijk dat we er toch aan moeten geloven.
Yeps - en daarom stel ik het op mijn main pc zo lang mogelijk uit ;)
Op een gegeven ogenblik zal ik wel moeten anders kan ik de nieuwste games niet meer spelen...maar tot die tijd mooi niet.
Zoals Forza? :D Ik zal je laten weten hoe die game bevalt zodra ik er aan toe kom ;) Forza op de Xbox was altijd wel leuk iig. Andere race game suggesties zijn welkom overigens.
Forza is een pc game met flinke systeemeisen, werkt enkel op Windows 10 en het is (nog) een schaamteloze console port van de xbox. Grafisch is het prima maar de gameplay is behoorlijk arcade. Daarbij worden stuurtjes als de G29 niet ondersteund(!) en heb je enkel keuze uit keyboard of xbox gamecontroller |:(
Goede review! +3 uiteraard! :)

Ik heb nu de G27 en wat mij stoort is dat de Logitech Software niet lekker werkt met Windows 10. Daarvoor moet je de recente versie hebben, maar die werkt weer niet met mijn G27. Nu moet ik af en toe uit de game (volledig afsluiten), de software resetten naar fabrieksinstellingen en weer terug naar de game. Voor de rest is de G27 ook een fijn apparaat! Jammer dat er geen 'standaard' is gezet voor het instellen van het stuur. Voor iedere game moet je - zoals je al zegt - vaak terug naar de settings om dit te configureren. Ik zie dat ze dit in de software met de G29 al een stuk beter hebben geregeld.
Dank je :D

Software werkt, op W10, uitstekend moet ik zeggen. Wat dat betreft heeft Logitech de zaken goed voor elkaar. Geen issues met moeten herstarten, terug naar de settings, etc. Als de G27 niet werkt met de nieuwe software vind ik dat wel een beetje kwalijk, dat ding werd tot voorkort tenslotte nog gewoon verkocht .
Ja precies! Het is jammer dat Logitech dit niet meer ondersteunt. Opmerking dat de G27 al lang bestaat kan inderdaad ook de prullenbak in, want Logitech verkocht 'm een paar maanden geleden nog.

Ben al jaren een Logitech fan en heb veel van Logitech. De MX Performance, K810 keyboard, game muis + toetsenbord, standaarden, racestuur, afstandsbedieningen, etc. etc. Alleen deze aankoop valt een beetje tegen, omdat ik 'm nog niet zo lang heb. Het werkt wel, maar het irriteert als je 1 op de 5 keer weer uit een game moet (volledig afsluiten) om de settings te resetten. Ik kan de software ook alleen openen via het "Setup USB game controllers" menu en niet meer via de Logitech software zelf. Anders crasht de software.
Dat past inderdaad niet in het patroon wat ik ook van Logitech gewoon ben; strakke ondersteuning. Heb je het ze wel eens gevraagd? Zoals je zei, tot een paar maanden geleden (ruim into W10) werd hij tenslotte gewoon verkocht als 'actueel'.
Kan je de settings posten die je gebruikt hebt voor assetto? zowel stuur als game settings?
Die PC is nu even bezet, maar uit mn hoofd: Assetto profiel in G29 software, en vervolgens de axis binden aan gas/rem/stuur. De pedalen moet je meen ik inverten (anders is pedaal omhoog vol gas, etc). Heb je daar voldoende aan?
Nee ik bedoel de ffb settings
Die staan gewoon op standaard momenteel, wieso? :D
Uitstekende review weer :*)
PlaySeat weet ik niet, maar de rest: doen! Mijn setup: G27, Rift CV1, GTX980, Project CARS. Beste race-game ervaring tot nu toe. Upgrade naar 1080 gaat eraan komen, maar met een 980 kom je prima weg als je de instellingen wat naar beneden schroeft ;)
Stop it.... :D Ik wil al zo graag :D

Hoe is de Vive in Project Cars, of is het enkel Oculus?
Ik heb geen flauw idee, ik heb (helaas) alleen de Oculus. Moest toch een keuze maken, zeker als er ook nog een 1080 aangeschaft moet worden... Maar ik neem aan dat het elkaar niet heel veel ontloopt. Ik heb gekozen voor de Rift omdat ik toch geen ruimte heb voor roomscale, en ik heb her-en-der gelezen dat de Rift net iets lekkerder zit en net iets betere optics heeft. Helaas zelf nooit met een vive mogen spelen.

Ik heb wel ook nog een DK2 liggen. Hoewel de resolutie lager is, en het screendoor effect veel duidelijker aanwezig, niet zo lekker op je hoofd zit, is zelfs dat nog echt veel beter dan op een monitor. De race wordt veel intenser beleeft en daar gaat het mij om :)
Dat is ook hier een overweging. Room scale ga ik niet doen. Maar ik hoor dan weer dat de Vive een lekkerder beeld geeft enzo. Twijfels twijfels :D
Dus de G29 is niet PC compatibel?
Maar de G920 is wel PC compatibel?

?
ik quote:

"De G29 wordt verkocht als optie voor de PS3 en PS4, de G920 voor de Xbox en PC. Het vreemde is echter dat de G29 ook gewoon op de PC werkt. Sterker nog: Zelfs de betere keuze is voor de PC (waarom lees je straks)."

Beide PC compatibel, G29 zou mijn aanrader zijn ivm de extra knoppen en RPM LEDs.
Heel erg bedankt Stephan!
Lekkere review terug van je zoals we gewend zijn van je. +3

Ps: Woordje vergeten: Deel uitpakken na de eerste foto's:
"Het midden van het stuur is flink gevuld met knoppen. De D-pad en de Playstation stijl knoppen zijn natuurlijk cruciaal voor de "WAT". Hoewel..."
Goede review! Het enige wat ik mis in de review, waarom je niet voor een Thrustmaster gekozen hebt?

Ik zit zelf nog erg te twijfelen tussen de Logitech en de Thrustmaster en het zou leuk zijn om jouw beweegredenen te zien :)
Ik zou -dolgraag- de Thrustmaster er naast willen leggen om te vergelijken, ga kijken of ik daar op korte termijn wat aan kan doen. Gebrek aan vergelijking is inderdaad een puntje van zwakte in de review, maar ik kan vooralsnog niet alles tevoorschijn toveren :D
Ik heb het al vaker gezegd en ik blijf het maar herhalen: waar haal je in godsnaam de tijd vandaan om dit soort topreviews te schrijven??

Mocht je ooit werk zoeken dan kan je wel bij Tweakers terecht als reviewer :P

Deze review is wederom zo goed dat ik meteen denk, "gaaf ding, wil ik hebben" terwijl ik niet eens iets heb aan een stuurtje omdat ik geen racegames speel :P

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 27 juni 2016 10:43]

Racegames speel je ook vooral -nadat- je een stuurtje haalt :D Dan zijn ze ineens 100x toffer. Race games met een controller gaan nog wel, maar de ervaring komt hier niet bij in de buurt.

As for the time, tja, teamwork? :D Dame doet de foto's, gamen doen we beide toch wel, schrijven gaat tegenwoordig wel vlot ;) (En sleep is overrated)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 27 juni 2016 10:56]

Het is een redelijk korte review, die vooral lijkt te zijn met plaatjes. Echter zijn de plaatjes van essentieel belang, want je kunt zo'n stuur niet verder opvullen met andere resultaten.
Kortom een +3 review!
Dank je Kiswum :D Geen GPU waar ik veel kan meten inderdaad, gewoon lekker ervaren die hap :D
Top review!

Ik vind persoonlijk de overdaad aan knoppen een beetje afbreuk doen aan het "autogevoel". Ik heb het stuur liever zo kaal mogenlijk.

Doet me weer denken aan vroeger toen ik een formula gp stuur had (de non FF versie). ik was toen het enige kind in de klas met een pc, en dan ook nog met dat stuur 8-)

Ding heeft het bijna 7 jaar vol gehouden, toen waren de pedalen zo ranzig van binnen dat ze stuk gingen O-)
Ik heb ook wel het sentiment dat dingen vroeger meer 'built to last' waren dan nu. Wat dat betreft is het een verademing hoe degelijk deze in elkaar zit. Mbt de knoppen, tja, ze zitten gelukkig niet in de weg (maar helaas dus ook niet echt binnen bereik), en je ogen van het scherm halen is niet wijs tijdens het racen :D

Wat FF betreft, ik zou niet meer zonder willen :D