Beko DPU 7380 X Review

Thei 25 juni 2016, laatste update op 4 juli 2016, 717 views

Beko DPU 7380 X

Sinds enkele weken hebben we een Beko dpu 7380 X en na even experimenteren met de vele droog progamma's kan ik alleen maar heel positief zijn over deze aanschaf. Zie mijn uitgebr. review

Pluspunten

• zeer goed droog resultaat
  • handig met lamp in de trommel
  • redelijk stil
  • super zuinig in gebruik
  • handige waterafvoerslang
  • komt mij zeer degelijk over
  • als beste koop getest
  • gelukkig geen zelfreinigende condenser zoals bij de bosch wtw 86562 waar heel veel problemen mee zijn na enkele jaren met dure rep. als gevolg.

Minpunten

• Instellen progamma knop kan verwarrend zijn.

Droogresultaat Score: 5
Energieverbruik Score: 5
goede droog resultaten.

We hadden een Indesit droger van 2001 met zo een dikke slang die door een gat naar buiten was geleid. Deze droogde nog prima, maar nadat ik hoorde dat deze brand veroorzaker nummer 1 zou zijn in de woningen doordat het opgehoopte stof zich in de gehele achterkant ophoopt en wetende dat daar een gloeispiraal zit, had ik de laatste tijd steeds als die machine aan stond geen goed gevoel daarbij. Vandaar dat ik me eens grondig ging verdiepen en informeren naar een zuinige en degelijke warmtepomp droger die door hun verwarmings systeem het brandgevaar van onze oude vorige droger niet kennen. Het ging mij dus om de brand veiligheid en natuurlijk ook om de besparing die je met een warmtepomp droger hebt. Na het lezen van vele, vele rieviews, de consumentenbond test en ook een zeer vertrouwenswekkende praktijktest op wasmachinepagina.nl(zie rubriek drogers) was ik eruit en besliste ik om voor een voor mij tot dan toe totaal onbekend merk te gaan, de Beko.
Blijkbaar had deze in de tests een even goed of zelfs beter droogresultaat als de drie bekende Duitse merken Bosch/Siemens ( is gelijk aan elkaar) en de nog veel duurdere Miele. Het prijsverschil was van +300( Bosch) tot +500 (Miele) .Ook waren de witgoed monteurs blijkbaar erg te spreken over Beko en vertoonden ze volgens hen weinig storingen .De Beko was op dat moment te koop voor 469 en daarbij ontving ik een cadeaukaart van 40 die in augustus vrij besteedbaar is, waardoor de netto prijs op 429 incl afleveren kwam.
De eerste maal drogen was even puzzelen omdat de progamma's een streep er boven en een streep eronder hebben staan hetgeen verwarrend werkte voor mij en ik heb de machine bij de eerste droogbeurt daardoor verkeerd ingesteld namelijk op strijkdroog ipv op kastdroog.
Die was kwam er dus nog te vochtig uit en die heb ik nogmaals aan gezet op extra droog waarna de was natuurlijk droog was.
Bij de daarop volgende droogbeurt heb ik me met de leesbril op eens verdiept in de progamma aanduidingen en zag dat ik goed op de streep moet afstellen die ,,onder,, het gewenste progamma staat. Vanaf toen zijn er al 7 machines gedroogd en die was komt er nu elke keer ook uitstekend droog uit op katoen-kastdroog. Ook een 2 persoons dekbed overtrek droogt zonder vochtige randen zoals dat bij onze oude machine meestal voor kwam. De machine staat in onze waskelder naast de (overigens 5 kg) wasmachine en deze Beko maakt minder geluid dan onze oude indesit droger, maar doordat hij beneden staat was dat voor ons niet relevant. Aangesloten heb ik hem op de wasmachine afvoer zodat het water direct wordt weggepompt en ook dat werkt uitstekend.
Omdat ik in het bezit ben van een verbruiksmeter en ik natuurlijk wel eens wilde weten of deze Beko echt het groene zuinigheidlabel ++ verdient, heb ik die meter er tijdens 4 droogbeurten tussen gehangen. Of hij zuinig is? Zeker wel en zelfs ongelofelijk zuinig. De droger verbruikte per gedroogde machine vulling tussen de 0,78 Kw en de 0,9 Kw.
Dat is dus ongeveer 16 a 17 cent per droogbeurt. Stom van me dat ik de oude indesit niet heb gemeten voordat hij naar zijn nieuwe eigenaar is gegaan, maar men heeft mij altijd verteld dat het energie slurpers zijn, die oude drogers.
Van de week heb ik onder de wasmachine en de nieuwe droger een 30 cm Electrolux verhoger geplaatst en het in en uiladen is nu bijna een feest door de zeer prettige werkhoogtes.
zoals uit deze review wel blijkt ben ik uiterst tevreden over deze aankoop en hoop ik er heel lang plezier van te hebben.

Heb jij ook een Beko DPU 7380 X?