OnePlus 3 Grafiet Review

Danny.G 25 juni 2016, laatste update op 11 november 2016, 20.935 views

OnePlus 3 Grafiet

De OnePlus 3 biedt voor de prijs enorm goede prestaties en specificaties. Een goede batterijduur en camera, plus het uiterlijk is prachtig. Echter heeft elke telefoon wel zo zijn verbeterpunten en daarin is de OnePlus 3 niet anders..

Pluspunten

• Heel erg goede prijs/performance ratio
  • Zeer snel dankzij Snapdragon 820 en 6GB RAM
  • Ontzettend mooi toestel
  • Zeer snelle en accurate vingerprintscanner
  • Goede camera
  • Kan ontzettend snel opgeladen worden (60% in 30 min.)
  • Bijna stock Android met handige toevoegingen en frequente updates/fixes
  • Goede batterijduur

Minpunten

• Scherm standaard niet heel goed gekalibreerd. Máár: Het sRGB-profiel maakt het echter heel erg kleuraccuraat
  • Ook al is het toestel mooi, hij kan glad zijn
  • Camera steekt uit
  • Speaker is niet spannend; ook niet slecht
  • Opslaggeheugen niet uit te breiden

OnePlus hield voor haar nieuwe vlaggenschip een zogenaamde ‘Peer Review’ contest. Hier moest men in minimaal 500 woorden uitleggen waarom hij/zij gekozen moest worden om een exemplaar te ontvangen, waar dan vervolgens een review over zou moeten worden geschreven. Uit meer dan 15.000 inzendingen ben ik toevallig (en gelukkig) uitgekozen samen met nog 29 anderen.

Ik moest in ieder geval een Engelse review schrijven voor op oneplus.net, maar na alle steun die ik had gekregen vanuit deze community, ben ik ook aan de slag gegaan met het om zetten naar de Nederlandse versie met wat extra toevoegingen.

Daarnaast voeg ik nog even toe dat ik deze review ga schrijven met het oog op dagelijks gebruik. Een mede-tweaker vroeg mij hoe ik de telefoon zou reviewen en dat is de beslissing die ik vrijwel meteen in het begin al heb gemaakt. Juist hier hebben de meeste mensen wat aan.

Belangrijke specificaties
  • Android 6.0.1 (OxygenOS)
  • Qualcomm® Snapdragon™ 820 - Quad Core - 2x 2.2 GHz, 2x 1.6 GHz
  • Adreno™ 530
  • 6GB LPDDR4 RAM
  • 64GB UFS 2.0 opslag
  • Vingerafdruksensor
  • 5.5 inch 1080p Full HD AMOLED schermD
  • 3000 mAh (niet verwisselbaar)
  • Camera achter: 16 MP - 1.12 µm - f/2.0 - OIS & EIS
  • Camera voor: 8 MP - f/2.0
  • Video: 1080p video bij 30 beelden per seconde
  • Type-C
  • Dubbele nano-simkaartsleuf
  • Bluetooth® 4.2
  • NFC
  • 2G - edge, 2G - gprs, 3G - hsdpa, 3G - hspa, 3G - hspa+, 3G - hsupa, 3G - umts, 4G - lte
  • 800MHz, 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz , 2600MHz
  • WCDMA: Bands 1/2/5/8
  • FDD-LTE: 1/3/5/7/8/20
  • TDD-LTE: 38/40/41
  • 152.7, 74.7, 7.35mm - 158 gram

Laten we beginnen bij het begin: het uitpakken van de telefoon.

Zoals wellicht bekend is van OnePlus, proberen ze altijd hun best om er wat moois van te maken. Dit is al vanaf hun allereerste product de OnePlus One.

Na verschillende ‘leaks’ gezien te hebben, werd ik toch weer verrast van het ontwerp. Een rechthoekig doosje met het rode OnePlus logo boven aan en tussen het midden en onderin een ‘3’, wat voor de OnePlus 3 moet staan.

Wanneer je het doosje openmaakt, wordt er meteen kennis gemaakt met de telefoon, iets waar je toch als eerste naar wil kijken. :)

Zodra je de rest eruit hebt gehaald, het doosje ‘ontleed’ hebt, liggen er plotseling toch wat meer dingen op tafel.

De inhoud

• OnePlus 3
  • Dash Charge oplaadkabel
  • Dash Charger
  • Simkaart-verwijder-tool
  • Een bedankt brief van Carl Pei (mede-oprichter OnePlus)
  • Quick start guide

Hoe is de unboxing?

Zoals wellicht is ondervonden, denken ze bij OnePlus echt wel aan je bij het ontwerpen van het doosje waar alles in zit. Van de rode harde case waar de telefoon op ligt en waar de quick start guide in zit, tot de bedankbrief van Carl Pei. Ze denken goed om je, en da’s maar goed ook.
Het zijn de kleine details bij OnePlus haar vormgeving die ik wel kan waarderen. Het wit met rood geeft een mooi contrast en het laat de boel niet zo saai ogen.

Bij de unboxing viel nog niet echt te zien hoe mooi dit toestel eigenlijk is. Dit zul je pas echter merken als je hem in je handen hebt, het liefst met wat goede belichting erbij zodat die aluminium behuizing wat extra gaat glimmen.

De OnePlus 3 is een geweldig mooi toestel, zeker weten een van de mooiste die ik tot op heden heb gezien. Ondanks dat het ontwerp veel weg heeft van de iPhone en HTC One serie, heeft OnePlus er toch een subtiele eigen draai aan weten te geven.

Allereerst mogen we vermelden dat de OnePlus 3 naar mijn mening behoorlijk dunne randen (bezels) heeft, die ook nog eens zijn voorzien van 2.5D glas, wat ervoor zorgt dat de randen wat afgerond zijn. Het oogt erg chique en kijkend naar de prijs van ¤400, zou je dat hem niet geven.

Scherm
De telefoon beschikt over een Optic AMOLED paneel met een resolutie van 1080x1920 pixels, dat geleverd is door Samsung en ‘getweakt’ is door OnePlus zelf. Simpel uitgelegd, betekent dit dat er geen sprake is van een backlight (een ‘laag’ die alle pixels laat oplichten). De AMOLED technologie weet zich vooral te onderscheiden met de zwartwaarden. Bij bijvoorbeeld een zwarte ‘achtergrond’ krijg je een volledig zwarte achtergrond; de pixels staan gewoon uit (dat deel van het scherm dus), waar andere types als IPS altijd wel een vorm van backlight laat zien, zoals een licht grijzige waas bijvoorbeeld.

Een ander groot voordeel is dat het erg efficiënt kan werken voor de batterij bij zwarte/donkere beelden: de zwarte en donkere plekken hoeven immers niet of weinig opgelicht te worden door het scherm, wat weer scheelt in verbruik.

Wat er anders is aan Optic AMOLED, is dat bijvoorbeeld de rode kleuren wat spattender gemaakt zijn. Ook kan het scherm voor sommigen wat blauw. Dit geldt echter niet voor iedereen. Maar:

Na veel kritiek op OnePlus' eigen versie van de kleuren met de Oxygen OS 3.2.0 update, een optie toegevoegd om het sRGB profiel te gebruiken. Deze is dermate goed, dat AnandTech (test de schermen zeer goed) spreekt over een van de beste schermen op het moment. Ook Tweakers is positief over het scherm na de update.

Activeer het profiel door: Ga naar Instellingen -> Over de telefoon -> Druk 7x achter elkaar op Build-nummer -> Ga terug naar Instellingen -> Opties voor ontwikkelaars -> Kleurenmodus voor afbeeldingen

Mijn eigen ervaring met het sRGB is dat het zeer wennen is als je een tijdje gebruikt hebt gemaakt van de standaard modus waar de OnePlus 3 op staat. Hecht je veel waarde aan accurate kleuren, dan is de SRGB modus zeker weten een heel fijne toevoeging. De verzadigde kleuren zijn niet meer aanwezig, alles is zeer neutraal en zoals reeds gezegd: uiterst accuraat.

Voor de meeste mensen zal het erg wennen worden, aangezien bijna geen enkele telefoon zo'n accuraat scherm zal hebben en de kleuren vaker wat meer verzadigd zijn om het indrukwekkender te laten lijken. Gezien het iets persoonlijks is, is het mijn tip om het gewoon uit te proberen. Geef het een dag de kans en vanaf daar kun je beslissen wat je wil. Na 5 minuten oordelen is niet aan te raden, aangezien je je ogen (en misschien hersenen) de tijd moet geven om te wennen aan de grote verandering. ;)

Wat overige informatie

Wat andere informatie die een aantal wellicht willen weten, is dat de telefoon beschikt over
  • 64GB aan niet uitbreidbaar opslaggeheugen;
  • Maarliefst 6 GB aan LPDDR4 RAM (hierover later meer);
  • De Snapdragon 820 met de Adreno 530 GPU;
  • Een 3000 mAh batterij;
  • De Sony IMX298 sensor, die foto’s en video’s kan maken met een resolutie tot en met 16 megapixels, waarbij deze ie wordt bijgestaan door 1.1μm en een diafragma van f/2.0
Vingerprintscanner
Een andere fijne toevoeging aan de OnePlus 3 is de vingerprintscanner. Deze is niet in te drukken, maar reageert alleen door je vinger er op te leggen. Ik kan je nu al vertellen: een snel ding, sneller dan die van een iPhone 6S en Galaxy S7. Even ter referentie.

Het proces om de vinger erop te leggen, de scanner registreert het, telefoon ontgrendeling om je door te sturen naar het homescreen duurt nog geen eens een second. Echt ontzettend snel, en nog eens erg accuraat ook.

Overigens is er een voor geïnstalleerde screen protector aanwezig vanuit de fabriek. Gezien het ‘2.5D’ glas is dat de OnePlus 3 heeft, komt de screen protector niet helemaal tot de randjes. Alsnog is het fijn dat deze er standaard op zit, al heb ik hem er vrij snel af gehaald.
Voordat we beginnen…
Het is goed om te weten dat de telefoon een nano simkaart vereist. Dus niet dat je dan straks met je enthousiaste kop zit te kwijlen door de telefoon en er vervolgens achter komt dat je hem niet eens kan gebruiken om te bellen e.d. ;)

Er is kennis gemaakt met de voorkant van het toestel, dus nu wordt het tijd voor de achterkant. Deze ziet er nog beter uit naar mijn mening.

Oh wat word ik daar toch vrolijk van..
Laten we nog even wat tijd vrij maken voor de zijkanten en onderkant. Eerst de onderkant van het toestel.

Aan de onderkant komen we één mono speaker tegen, de USB(2.0) Type-C poort, een microfoon voor opnames en met een 3.5mm koptelefoon aansluiting ernaast. Vrijwel alles dat nodig is.

Aan de linker zijde van de telefoon zit de volume omhoog en omlaag knop, met een fysieke ‘profiel’ switch. De knop heeft een ribbelige textuur die voor grip moet zorgen zodat je weet dat je de goede knop te pakken hebt. De bedoeling van deze switch is dat je snel kunt switchen tussen profiel. Hiermee bedoel ik dat je de meldingen op stil kunt zetten, op alleen prioriteitsmeldingen en alle meldingen.

Vervolgens de andere kant van het toestel; rechts

Op deze kant vinden we alleen de aan/uit knop en de simkaart tray, die er met de bijgeleverde tool ‘uitgedrukt’ kan worden.

Wat nu overblijft, is de camera. Ook daarvan hebben we natuurlijk een foto.

Zoals wellicht is opgevallen, steekt de camera uit. Dit heeft te maken met de dikte van het toestel dat op slechtst 7.35 mm zit. Persoonlijk heb ik hier geen last van gehad, in het begin was ik bang dat ik hem in een keer stuk zou maken, maar dit went vrij snel. Mocht je toch die angst houden, dan is er altijd de mogelijkheid om een case te kopen of een lens protector. Ja ja, die dingen zijn er echt. ;)

De camera ‘bump’ is meest waarschijnlijk gedaan om het toestel dunner te houden, iets wat niet iedereen waardeert. Velen hadden een ieder dikkere telefoon gehad, zodat er een grotere batterij in had gekund. Mij maakt het niet veel uit, al was 1/1.5 extra mm in ruil voor een grotere batterij ook niet verkeerd geweest.

Oh en de bouwkwaliteit? Ronduit geweldig. Een beetje knijpen in het toestel doet geen rare dingen, het aluminium voelt zeer fijn en erg kwalitatief aan, al kan het wat glad zijn. Plus de knoppen, daar is ook echt helemaal niks mis mee. Ze zitten goed geplaatst en alles zit mooi strak in de behuizing. Een grote verademing tegenover die van de OnePlus One.

Het besturingssysteem en versie waar de OnePlus 3 mee komt is Google’s Android 6.0.1, met OnePlus’ eigen toevoegingen

Bijna stock Android met een aantal handige toevoegingen

De OnePlus 3 wordt geleverd met een aantal toevoegingen waar ik wel blij van word. Oxygen OS, de naam die OnePlus haar versie van Android noemt, is bekend om zijn bijna ‘stock Android’ ervaring. Dit betekent dat je eigenlijk geen bloatware zal tegenkomen. Hierbij kun je aan apps als Word, Facebook, Candy Crush, OneNote en dergelijke denken. Slechts de standaard apps die een ieder wel gaat gebruiken als de Calculator en de camera zijn aanwezig. Oh, en de verplichte Google apps natuurlijk. Daar ontkomen we niet aan.
Snelheid, stabiliteit en RAM-‘issue’?
Door Android browsen is fijn. Erg fijn. Het gaat snel, zonder hapering en de apps openen zeer snel. Wat dat betreft kan ik niet klagen; het is stabiel. Stabieler dan eerst, heb ik mogen vernemen van anderen.

Tijdens de release was er wat ophef over hoe OnePlus gebruik maakte van het aanwezig RAM geheugen. Het beheer hiervan was vrij agressief, apps hadden niet de volledige 6 GB tot hun beschikking, aangezien de camera standaard wat gereserveerd had bijvoorbeeld. Op het moment van release kon je zo'n 12 apps open hebben staan voordat je de eerst geopende app weer opnieuw moest laden.

Met de kritiek is OnePlus bezig gegaan en met de eerste OTA-update na de release update, is dit al weer een stuk verbeterd. Vanaf Oxygen OS 3.2.0 moet het dus al een stuk beter zijn. Waar eerst zo'n 12 open konden staan, zat ik na testen al op de 20. Je moet jezelf afvragen of je echt 20 apps moet hebben open staan, waarvan ze niet opnieuw geladen mogen worden. Onwaarschijnlijk voor de meeste mensen.

De telefoon is ontzettend snel dankzij het grote aantal aan werkgeheugen in combinatie met de Snapdragon 820. Daarnaast is de software ook best goed geoptimaliseerd, ik heb geen hapering gehad en de telefoon is nog niet sloom geweest.
Shelf
Nog een toevoeging die de Oxygen OS launcher met zich mee brengt, is de zogenaamde ‘Shelf’. Dit is een aangepaste pagina op je home screen, die je kunt bereiken door naar links te gaan. Op deze pagina kun je memo’s/widgets/je favoriete contacten toevoegen, kun je herinneringen instellen, afspraken in de kalender en je kunt de meest gebruikte apps, tijd en temperatuur zien. Gezien niet iedereen deze pagina zal waarderen, kun je deze simpelweg uitzetten door met je vinger even wat langer op je homescreen te drukken, naar ‘Aanpassen’ te gaan en vervolgens ‘Shelf inschakelen’ uitvinken.
Aangepaste pictogrammen in de launcher
Net als in een groot aantal andere launchers die gedownload kunnen worden in de Play Store, komt ook de Oxygen OS launcher met de mogelijkheid om je eigen pictogrammen toe te voegen en te gebruiken. Deze schakel je in door wederom langer te drukken op je homescreen, 3x naar links te swipen en bij pictogrammen vervolgens de gewenste te selecteren. Ook kun je hier de gewenste grootte van de pictogrammen aanpassen.

Door deze feature te implementeren, kan je je telefoon ietwat meer personaliseren, wat fijn kan zijn aangezien we niet allemaal hetzelfde willen. Toch?

Alvast geïnstalleerde apps die toch handig (kunnen) zijn

Niemand houdt van bloatware, het maakt de telefoon vaak onnodig traag. OnePlus heeft daar ook aan gedacht door dit (eigenlijk..) niet mee te leveren. Wel hebben zij 3 eigen alternatieven meegeleverd waarvan zij dachten dat de gebruikers dit kunnen gebruiken
Galerij
De app doet wat je mag verwachten: hij weergeeft de foto’s en video’s die zich bevinden op de telefoon. Zodra je de app opent, kom je bij al de gemaakte foto’s terecht. Swipe je naar links, kom je bij alle foto’s en video’s terecht die op de telefoon staan.

Muziek
Wederom geldt hier weer hetzelfde: het doet alles wat je in principe mag verwachten van een standaard app. Het laat je muziek zien, je kunt sorteren op name/recent toegevoegd/meest afgespeeld. Daarnaast kun je zoeken op artist, albums en tags. De laatst genoemde kan je zelf toevoegen aan liedjes.

SwiftKey
Ik was hem bijna vergeten, maar SwiftKey wordt ook meegeleverd. Dit is een toetsenbord app waarmee OnePlus toch wel een soort van band mee heeft lijkt het. Ten tijden van de OnePlus One werd deze op een gegeven moment ook meegeleverd. Ikzelf gebruik de app altijd wegens de sublieme autocorrectie, dus laat het gewoon staan.

Wat ik zelf jammer vind, is dat de apps niet verwijderd kunnen worden en dan gewoon uit de Play Store gehaald kunnen worden. Wellicht kunnen een aantal het dus toch wel als bloatware zien.

Kleurbalans en nachtmodus

Een feature die OnePlus heeft toegevoegd aan Oxygen OS, oftewel gewoon Android 6.0.1, is de mogelijkheid om de kleurbalans van het scherm aan te passen. Deze werkt alleen als je het sRGB-profiel hebt uitgeschakeld.

Als je liever naar een warmer scherm kijkt, schuif je de slider naar rechts. Ben je toch wat doller op koude kleuren, dan schuif je het naar links. Ik zelf vond de beste balans richting de 60/70% liggen. Echter is dat persoonlijk.

Naast de kleurbalans optie, is er nog een optie die is toegevoegd nog voordat Google dit zelf officieel gedaan heeft. Dit is namelijk de nachtmodus. Wat bij deze instelling gedaan wordt, is de blauwe tonen van het scherm weg werken. Dit met het idee dat de aanmaak van melatonine niet slomer gaat, wat weer zou kunnen resulteren in dat je niet goed kunt slapen, of je niet snel genoeg moe wordt.

Wederom kan de slider zelf helemaal aangepast worden naar eigen wens. Helemaal naar links en je zult geen verschil zien, helemaal naar rechts en het scherm heeft een zeer sterk gele tint.

Ik kan beamen dat de nachtmodus heel erg helpt in de avond, het kijkt erg fijn en rustig.

Ambient display en zwaaien

Sommigen kennen het al: ambient display. Wat deze feature doet, is het scherm kort op laten lichten als er meldingen zijn, terwijl de notificaties zwart-wit zijn met de hele achtergrond zelf zwart. Dit is dan ook het enige dat je zal zien. Dit alles om een zo klein mogelijk effect te hebben op de batterij. Normaal gesproken ziet dit er niet heel mooi uit op een LCD, aangezien de complete backlight ook zal oplichten.

Dit wekt echter een erg mooi effect op met een AMOLED scherm, gezien het zwart dus ook echt zwart is; het scherm staat op die plekken niet aan; enkel de niet-zwarte pixels, in dit geval bijvoorbeeld de klok en de notificaties. Een toevoeging hierop is dat je tot zo’n 5 cm boven de front-facing camera kan ‘zwaaien met je hand zodat het scherm in die ambient display mode oplicht. Hierdoor kun je de tijd en notificaties sneller zien.

Een minpunt hierbij vind ik dat je niet alleen het zwaaien kan selecteren. Je moet zowel de ambient display als het zwaaien aan hebben. Echter kan de ambient display als irritant ervaren worden. Bij elke notificatie die je krijgt, licht het scherm op. Dit is op zich niet erg als je weinig notificaties krijgt, maar bij meerdere kan het vervelend worden. Daarnaast licht het scherm ook op als je het toestel oppakt en hem uit je broekzak haalt.

Schuifregelaar meldingen

Gebruikers van de OnePlus 2 en overigens ook de iPhone 5 en hoger zullen dit vast al kennen: een fysieke knop op de telefoon waarmee je notificaties kunt regelen.

Hoe de OnePlus 3 (en overigens ook de 2) hiermee omgaat, is dat je kunt bepalen welk profiel je wil hebben. Er zijn 3 opties:
  • De switch helemaal naar boven zet de telefoon op stil
  • De switch in het midden zet de telefoon op prioriteitsmeldingen
  • De switch naar onderen zal alle meldingen door laten komen
De prioriteitsmeldingen kunnen ook aangepast worden. Hierbij kun je kiezen uit het volgende:
  • Alarmen
  • Media (muziek, video’s en games)
  • Herinneringen
  • Evenementen
  • Berichten (van iedereen, contacten, contacten met een ster en geen berichten)
  • Telefoontjes (van iedereen, contacten, contacten met een ster en geen berichten)
  • Terugkomende bellers (bellen twee keer binnen 15 minuten)
Bij het stille profiel kun je kiezen uit:
  • Alarmen
  • Media (muziek, video’s en games)
Tijdens het switchen van de knop, voel je een heel zacht maar fijne vibratie om te bevestigen dat het goed is gegaan.

Ik ben een ontzettend grote fan van deze knop door wat het aan mogelijkheden en vooral aanpasbaarheid weet te bieden. Ik gebruik vrijwel altijd het stille profiel, omdat ik gek word door al die geluiden van meldingen maar graag de wekker niet wil missen. Verwacht ik toch iets, dan kan ik snel – terwijl de telefoon uit staat (!) – switchen naar een ander profiel.

Aanpassing

Donkere modus
Wanneer je in de instellingen naar ‘Aanpassing’ gaat, krijg je een aantal opties. Zo kun je hier kiezen voor de zogenaamde ‘Donkere modus’. Wat dit doet, is goed gebruik maken van het AMOLED scherm door de gebruikers interface (UI) waar mogelijk aan te passen naar een zwarte of donkere grijze achtergrond. Hierbij kun je denken aan Instellingen, dat een compleet zwarte achtergrond krijgt, maar ook de app-drawer zal een donkere achtergrond krijgen. Dit heeft 2 voordelen:
  • Het kijkt fijn en ontspannend omdat het zwart is
  • Het is zuiniger voor de batterij, zoals in het begin van deze review is uitgelegd
Accent kleuren
Daarbij is er nog een optie, en dat is een accent kleur kunnen kiezen. Wat dit doet, is het net wat minder saai en zwart te laten lijken door de ‘toggles’ die specifieke kleur te geven, evenals de tekst, sliders, icoontjes in de instellingen en bijvoorbeeld bij grafieken.
Er is een vrij ruime keuze aan kleuren. De keuze is als volgt:
  • Grijs
  • Champagne bruin
  • Peer groen
  • Groen
  • Paars
  • Turkoois (turquoise)
  • Roos (tussen roze en rood in)
  • Flamingo (tussen rood en oranje in)
Hieronder een voorbeeld hoe de donkere modus in combinatie met een accentkleur er uit ziet.
LED-notificaties
De OnePlus 3 beschikt ook over een multi-color LED voor de notificaties. Zo kan het gedrag van het LED lampje ook aangepast worden bij de globale notificaties, wanneer de batterij vol is, leeg is of oplaadt. Ook kun je hier per app de meldingen beheren.
Knoppen
Bij deze pagina van de instellingen wordt een groot scala aan opties aangeboden. Zo kun je hier de schermnavigatiebalk in- en uitschakelen, waardoor de capacitieve knoppen op het toestel gebruikt worden of juist niet. Ook kun je de backlight van die knoppen in- en uitschakelen.

Aangezien de telefoon geleverd wordt met een vingerprintscanner aan boord en Android dit ondersteunt, heeft de OnePlus 3 er een fijne feature bij gekregen. Zo is het mogelijk om zelf aangepaste acties toe te voegen die vervolgens uitgevoerd kunnen worden. Zo is het mogelijk om in te stellen dat als je twee keer op de vingerprintscanner drukt, de camera app wordt geopend. Dit kan ook bij het lang indrukken van de scanner gedaan worden. Zo kun je naast de camera ook de telefoon vergrendelen, Google Now oproepen, recente apps openen, zoeken via spraak, de laatst geopende app en Shelf openen. Deze opties werken overigens ook voor de capacitieve terug- en recente apps knop.

Ik zal je nogmaals herinneren hoe snel de vingerprintscanner is: hier wordt eigenlijk iedereen wel heel blij van. Erg snel en accuraat.
Bewegingen
Bij de bewegingen kun je terecht om bijvoorbeeld de double-tap-to-wake in te schakelen. Vrij vanzelfsprekend: druk 2x snel met een vinger op je scherm als de telefoon uit staat en je zult zien dat het scherm aan gaat.

Daarnaast kun je een ‘O’ tekenen met je vinger, zodat de camera opent, een ‘V’ voor de zaklamp, een ‘II’ om de muziek af te spelen of te pauzeren en ‘>’ of ‘<’ om naar het volgende of vorige nummer te gaan.

Benchmark screenshots

Voor de mensen die er belang bij hebben, hier 3 screenshots wat betreft de benchmarks. Ik zelf hecht er ontzettend weinig waarde aan.

Na de Oxygen OS 3.2.0 update, is de AnTuTu score van 138.000 naar 142.000 gegaan! Een behoorlijk grote verbetering. Hierdoor staat de OnePlus 3 bovenaan. Ook is de Geekbench score niet heel erg veranderd. De single core score is hetzelfde gebleven, waar de multi core sore van zo'n 5200 naar 5400 is gegaan.

Meer dan prima dus.

Gaming performances

Bijgestaan door de Adreno™ 530 en 6 GB aan ram in combinatie met een 1080, is gamen op de OnePlus 3 een ware breeze. Geen enkel probleem met elk spel die je er op speelt. Ook wordt de telefoon niet erg warm tijdens het spelen van een grafisch zwaar spel. Net als veel telefoons, merk je de temperatuur het best in de buurt van de camera. Op andere plekken eigenlijk niet zozeer.

Iets wat me wel opviel en dat ik niet fijn vond, was de positie van de speaker tijdens het gamen. Ik merkte dat ik al gauw een wat ongelukkige positie moest aannemen met mijn hand om de speaker niet te bedekken.

Ervaringen tot op heden

Ik had het niet verwacht, maar de toevoegingen die OnePlus meeleverd met haar Oxygen OS zijn toch eigenlijk wel bijzonder nuttig. Ik gebruik het vrijwel allemaal. Dingen als double-tap-to-wake komen natuurlijk van bekende grote custom ROMS; die ontwikkelaars stoppen dat soort features er niet voor niks in. Mensen vinden zoiets handig.

Niet alleen dat soort kleine dingen zijn handig, maar ook de donkere modus biedt iets wat ik toch heel erg kan waarderen. Vooral het aspect dat het goed gebruikt maakt van het AMOLED scherm in combinatie met de accent kleuren is fijn; rustig aan de ogen, batterij zuinig en het accent kleurtje maakt het net wat persoonlijker en anders.

Ook de launcher heeft mij aangenaam verrast, ik heb mijn favoriete launcher genaamd Nova Launcher Prime zelfs niet eens gemist. Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehad. De launcher is het proberen dus zeker wel waard, ook al ben je zo dol op een andere launcher.

Van de RAM-issues heb ik zelf geen last gehad. Dit komt waarschijnlijk omdat ik de telefoon eigenlijk niet op deze manier gebruik. Wel moeten ze met een oplossing komen; maak desnoods een toggle aan die een ‘boost-modus’ activeert of beheer het niet zo agressief. Gelukkig zijn ze er in ieder geval al mee bezig, en volgens bepaalde reviewers konden er meer apps blijven draaien. Hoe en wanneer deze OTA-update komt, is niet bekend.

De OnePlus 3 gebruikt een Sony IMX 298 sensor, dit is een 16 MP module gecombineerd met de 1,12 micron pixels en een diafragma van f/2.0. Ook is er PDAF (fase detectie autofocus) aanwezig. Dit moet zorgen voor goede foto's tijdens de dag, maar ook tijdens de nacht, gecombineerd met zeer snelle autofocus ten alle tijden. Ook 2 dingen die niet vergeten mogen worden, zijn de OIS (Optical Image Stabilization) en EIS (Electronic Image Stabilization), die vooral tijdens het filmen en foto’s in het donker moeten helpen.

Ook kan de telefoon foto’s maken in het RAW .DNG formaat. Deze foto’s worden naast de normale .jpeg bestanden gemaakt, op het zelfde moment. Dit .DNG bestand is een die nog niet aangeraakt is door de nabewerkingssoftware. Dit kan duiden op de scherpte, het contrast, kleuren, compressie etc. Hierdoor zijn de de .DNG bestanden zo’n 31 MB groot. Het voordeel hiervan is dat je de foto naderhand nog kan aanpassen en vrijwel alles kan aanpassen met software die hiermee kan omgaan. Zo kun je de foto ineens een stuk mooier maken dan de software van de telefoon zou kunnen, of gewoon puur naar wens zonder dat de kwaliteit minder wordt.

Naast deze feature, kun je ook time-lapses maken, slow-motion video’s in 720p en er is een manuele modes aanwezig. Tenslotte kun je panorama foto’s maken. De app is snel in gebruik en verschilt qua uiterlijk weinig met de Google Camera app. Dat betekent ook dat er niet heel veel opties in zit: echt de basis zul je vinden. Iets dat naar mijn mening net té basis is. Zo kun je de resolutie niet aanpassen, tenzij je de aspect ratio aanpast. Dit kon wel op de OnePlus 2, als ik AnonymousWP zijn review en screenshots mag geloven. Ik vermoed, en hoop, dat dat nog opgelost wordt.

Foto’s overdag
Nu de telefoon een tijdje uit is en er een aantal software updates zijn uitgebracht, heb ik de review aangepast met nieuwe foto's en video's. Dit om de review wat actueler te houden en jullie niet een verkeerd beeld te geven

Wanneer je de camera overdag gebruikt, kun je verwachten dat de foto’s een heel goed dynamisch bereik hebben. De lucht is bijvoorbeeld veelal perfect blauw; precies als in het echt. Ook zijn foto’s niet zo snel onderbelicht. Mocht je toch denken “Goh, ik vermoed dat de camera hier wat moeite mee gaat krijgen”, houd dan altijd auto HDR ingeschakeld. Deze modus moet je helpen met onderbelichte situaties. Daarnaast is er nog een ‘HD-modus’ die ervoor zorgt dat er een aantal foto’s worden gemaakt, de software uitkiest welke foto er het beste uit ziet, om vervolgens met de overige foto’s zo veel mogelijk ruist te verwijderen uit die ene foto.

Elke foto hieronder kun je openen in een nieuw tabblad door er op te klikken. Dit is dan ook de foto die ik niet heb bewerkt. De mensen met een data bundel moet je ook op letten hè. :)

Zoals je kunt zien, is de lucht erg mooi. Een vrij goed dynamisch bereik, al is dat op deze foto wat minder te zien.

Vervolgens nog een aantal foto's waarbij HDR erg goed zijn werk deed om de kleurbalans goed in toom te houden en de foto's niet te onderbelicht of overbelicht te maken.

Nu is het de beurt aan de close-up foto’s. Hier gaat de OnePlus 3 erg goed mee om, de focus zal tot zo’n 4 cm van het object kunnen, dichterbij wordt hem niet.

Zoals je kunt zien, doet de OnePlus 3 het hier prima. De focus is goed, behoorlijk goed, de kleuren zijn deze keer accuraat en verschillen amper vergeleken met in het echt.

Nog een aantal voorbeelden van close-ups. De camera kan je doen verbazen, zolang je er maar mee om leert gaat.

De mooie kleuren zijn weer aanwezig, de focus is goed: precies zoals ik het wilde. Ook is er wat subtiele bokeh te zien in de achtergrond.

En de laatste 2 dan maar. Wederom prima prestaties. Wel is er op de laatste wat sprake van overbelichting in de links bovenhoek.

Foto’s tijdens minder licht
Nu even wat foto’s die de kwaliteiten van de camera belichten. ( :D )

De allereerste foto was in een vrij donkere kamer. Echter werkte de HD-modus hier gigantisch goed. De foto is voor mindere lichtomstandigheden erg scherp, de ruis valt mee en er is veel detail.

En hier nog een. Op deze foto was het nog wat donkerder, waardoor er wel wat ruis ontstaat. Alsnog een best oké prestatie, wel weer wat minder dan de vorige.

Avond en zonsondergang
De allereerste dag dat ik mijn OnePlus 3 ontving, trakteerde Moeder Natuur mij even op iets moois: een geweldig mooie roze lucht met misschien nog wel mooiere wolken. Ook hier presteerde de camera best wel goed, gezien het op dat moment al 22:06 was. Kijk en geniet.

Oh wat kan de wereld toch mooi zijn. :z Niet bepaald onderbelicht of overbelicht en wat een geweldige kleuren. De kleuren waren erg accuraat. Helaas wel wat ruis, maar niets ernstigs. In ieder geval geen agressieve verscherping deze keer, that's a plus. ;)

Nu is het tijd voor foto’s die met iets andere weersomstandigheden geschoten zijn. Deze foto’s zijn zonder geselecteerde modus gemaakt.

Wat mij hier het meeste opvalt, is dat de foto’s best veel ruis bevatten en er agressief gebruik is gemaakt van verscherpen. Dit is duidelijk een fout in de software. Aan te raden is dus om een van de 3 modi te gebruiken. HDR of HD modus zouden in dit geval goed kunnen werken, ik zelf lijk een voorkeur te krijgen voor de HD modus omdat deze de ruis goed weet te elimineren. Wordt het echt donkerder, valt HDR ook te proberen. Gezien de Oxygen OS 3.1.2 update ook al HDR aanpakte, vermoed ik dat ze bezig zijn om dit een beetje 'normaal' te krijgen. Update: Inmiddels is het probleem verholpen en is de ruis lang niet zo agressief meer.
Een foto voor de leuk
Ik kreeg even een ingeving op deze avond. Ik dacht laat ik het eens proberen: sluitertijd een beetje omhoog en de iso waarden wat omlaag en dan een foto maken bij de snelweg.
Op zich een prima resultaat, behalve dat het met de hand is gedaan waardoor er wat beweging in de foto zit. Het is dus zeer goed mogelijk, maar ik raad je aan om een statief te gebruiken.

Front-facing camera
De camera aan de voorkant schijnt de camera aan de achterkant van de iPhone 5s te zijn. Geef toe, dat is een leuk weetje en misschien bijna wel cool om te zeggen tegen vrienden en kennissen, toch? Wat dit ook betekent, is dat de camera beschikt over 8 megapixels; iets dat we tot op heden nog niet heel veel zien bij de ‘grotere’ merken. Vooral bij telefoons uit China zoals we China kennen, maar daarvan is de kwaliteit niet altijd even goed.

Dat is met deze camera echter niet zo: Ontzettend gedetailleerde foto’s en hij vangt het licht heel goed op. Soms blijf ik me verbazen over hoe goed de kwaliteit is. Vooral in bijvoorbeeld Snapchat, is het verschil met mijn OnePlus One enorm; juist hier valt het verschil zo erg op. Ik durf het te zeggen: deze front-facing camera is zeker weten een van de beteren op dit moment.

Video’s
Vanzelfsprekend kan deze telefoon ook video’s opnemen. Dit kan met een resolutie van 4K op 30fps, 1080 op 30fps en 720 op 30fps. Nu denkt iedereen natuurlijk dit: waar is de 1080p 60fps?! Jep, dat denk ik namelijk ook. Ik kan er niet bij met mijn hoofd dat OnePlus dit niet eens heeft toegevoegd aan de camera app. Dan heb je zulke krachtige hardware, maar bouw je een relatief simpele feature niet in. Zonde. Wie weet komt het nog in een update.

Bovendien kan je nog in slow-motion filmen met 120 fps met een resolutie van 720, waarbij de kwaliteit toch wel wat minder is dan de normale 720p. Wederom mag hier wat aan gedaan worden. Naast dit alles beschikt de camera over Phase Detection Auto Focus, OIS (Optical Image Stabilization) en EIS (Elektronic Image Stabilization) wat voor en een zeer snelle auto focus moet zorgen en een stabieler beeld. Is dat zo? Bepaal dat zelf hieronder. Houd rekening met het feit dat er aardig wat wind stond, vandaar de microfoon geluiden.

4K OIS test

1080p focus test

720p slow-motion test

Op verzoek ook nog even een video die de prestaties van de microfoons laat zien tijdens harde muziek. Helaas enkel in mijn eigen kamer; nog geen festival o.i.d. weten te bezoeken.

Hoe zijn de video’s?
De video’s zijn in principe goed.. Het kan wat schokkerig ogen en je ziet duidelijk dat ik loop, dit is eigenlijk alleen zo bij filmen op 1080p. Dit doet mij denken aan een software gerelateerd probleem. De stabilisatie tijdens het filmen in 4K is middels updates toch redelijk goed verbeterd, al heb je soms wel een 'warping' effect, wat vaker gebeurt bij telefoons met OIS. In principe niet iets heel ergs, want het gebeurt niet in irriterende mate.

Ook worden groene kleuren bijvoorbeeld wat oververzadigd. Dit zie je bijvoorbeeld als je naar de bosjes kijkt op het moment dat de camera daar de focus op legt. Ook doen de microfoons het oké tijdens het filmen.

De noise cancellation is goed op het moment dat je bijvoorbeeld in een bos zou lopen; veel geluiden worden weg gefilterd. Wel merk je in video's waarin gesproken wordt, dat het soms wat onderdrukt aanhoort.

Niet slecht, maar wel room for improvement.
Hoe is de camera?
De camera levert een zeer goede prestatie. Vergeleken met een Galaxy S7 zal hij het soms moeten afleggen (vooral low-light), maar alsnog doet hij het totaal niet slecht. Vooral niet met de prijs van ¤400 (op moment van schrijven) in het achterhoofd, dan mag je gewoon in je handen klappen met wat je krijgt. Vooral het dynamisch bereik is erg goed. Daarnaast zijn de foto’s vaak zeer detailrijk, wat wellicht wel komt door de 16 megapixels. Ook is de belichting vaak in orde en is de app zelf ook gewoon snel, al is hij wat “feature-arm”.

Belkwaliteit
Al bel ik niet heel erg veel, moest dit natuurlijk ook getest worden. Geen one time only geval, gedurende de tijd dat ik hem heb getest, zijn er meerdere belletjes geweest. Don’t worry, I’ve got your back. ;)

Mijn ervaring is erg positief. Alhoewel ik een 4G abonnement heb bij Simyo, was bellen via VoLTE niet mogelijk aangezien Simyo dit niet ondersteunt. Let hier dus goed op als je wil bellen via VoLTE. Desondanks dat ben ik alsnog erg tevreden met de kwaliteit. De stemmen van anderen zijn zeer goed te verstaan, het is geen schel geluid maar juist best mooi vol. Ook is het volume meer dan prima, vooral komende vanaf een OnePlus One waar ik mensen erg slecht kon verstaan. Al met al zeker niet slecht.
De speaker
Dirac Power Sound, het klinkt heel wat. Dit moet de technologie zijn die de speaker gebruikt. Als we kijken naar de speaker aan de onderkant van het toestel, zien we 1 speaker. De OnePlus 3 doet het met 1 mono speaker. Diepe bass werd niet verwacht, maar hoe zit het met de volume en een warm geluid? Het is namelijk zeker weten geen stereo speaker.

Zoals ik had verwacht, is er niet sprake van een diepe bass. Wel klinkt het geluid verre van slecht, er is wel sprake van bass maar niet erg spannend. Het geluid klinkt vrij goed, wederom niet schel maar ook niet geweldig mooi vol, wel lekker helder. Wat dat betreft is het niet een speaker die uitblinkt omdat hij zo goed is, maar ook niet omdat hij zo slecht is.

Wel moet ik vermelden dat het in ieder geval een stap vooruit is als je vanaf de OnePlus One komt.

Ook op verzoek van een aantal, hierbij even een korte video die wellicht een kleine impressie weet te geven over de speaker van de OnePlus 3.
Kwaliteit 'via het draadje'
Met de OnePlus One was ik altijd best tevreden, al las ik al gauw andere verhalen. Achteraf gezien hadden ze gewoon gelijk, omdat ik constant met equalizers bezig was om het goed te krijgen.

Met de 3 heb ik daar echter niet behoefte aan gehad. Het geluid klinkt mooi vol, volume kan een stuk hoger zonder dat het vervormd gaat klinken. En de bass is ook meer aanwezig op een positieve manier. Ook heb ik niet echt het gevoel meer dat het geluid wat verder weg komt, waar dat bij de OnePlus One wel het geval was.

Nu toch wel een van de allerbelangrijkste dingen van een smartphone: de batterij. Dit maakt of breekt een telefoon vaak; dit is immers waar veel mensen altijd naar kijken. Jullie ook, dat moet haast wel.

De OnePlus 3 komt met een 3000 mAh batterij, niet opmerkelijk veel maar ook niet bijzonder weinig. De telefoon heeft echter vrij zuinige hardware aan boord en mits goed geoptimaliseerd, kan je er best wel wat mee doen.

De eis die men sowieso altijd heeft, is de dag doorkomen zonder dat je al moest gaan kloten met batterij besparende functies. In dat geval kan ik iedereen gerust stellen: dat is zeker weten niet het geval.

Ik gebruik Spotify zo’n 2 tot 3 uur per dag, vooral terwijl ik bezig ben in de Chrome browser. Ook heb ik de hele dag door WhatsApp Web open staan, minstens 8 uur. Nu denk je “Huh? Hoe dan?”. Opleiding met een laptop, hè. :) Daarnaast gebruik ik de telefoon ook voor YouTube, Facebook/Instagram/Snapchat af en toe en de chat app Slack. Oh en de camera natuurlijk. Voor de rest haalt de telefoon de hele dag door e-mails binnen van 2 accounts.

Nog wat informatie dat handig is om te weten:
  • Ik gebruik voor het grootste gedeelte van de dag WiFi, maar met 4G wissel ik wel eens af als ik merk dat de connectie wat minder is
  • Ik gebruik vaak een uur of 3 per dag 4G
  • Ik maak geen gebruik van locaties, dus de GPS staat uit
  • Bluetooth gebruik niet elke dag, soms wel/soms niet; ik heb een smart bracelet die notificaties binnen haalt en data door stuurt naar de telefoon
  • Schermhelderheid is flexibel: soms 100%, soms 40/50/60.
Extra informatie en de resultaten
Tot op heden ben ik ontzettend onder de indruk van de batterijduur van deze telefoon. De screenshots die je ziet, zijn zeer representatief van wat je kunt verwachten als je je telefoon op een gelijkwaardige manier gebruikt. Echter heb ik tijdens het maken van de review wel de camera veel moeten gebruiken (30 min tot een uur), dus het had vaak zelfs nog wel wat beter kunnen zijn gezien het gebruik van de camera het batterijpercentage sneller laat dalen. Daarnaast moet ik vermelden dat het gemiddelde van mijn OnePlus One bij normaal gebruik op zo’n 3 uur zat, met uitschieters naar hooguit 4 uur.

De eerstvolgende screenshot was nadat de telefoon 21 uur van de lader was. Ik had hem in de avond tot 100% opgeladen, zodat ik de standby kon meten. Na een nacht van zo’n 7 uur werd ik wakker met 98%. Met WiFi en dus synchronisatie gewoon aan. Vrij indrukwekkend.

Deze dag gebruikte ik de camera voor zo’n 40 minuten.

De volgende screenshot is na een dag van zo’n 13/14 uur, waarbij ik de camera 25 minuten gebruikt had en vooral veel gebruik gemaakt heb van Snapchat, WhatsApp, Slack, Chrome en YouTube.

De dag voor de screenshots die je net zag, had ik wederom een dag van zo’n 15 uur gehad maar deze keer met een gebruik van 58 minuten met de camera naast de ‘standaard’ dingen die ik ermee doe. Ondanks dat uurtje, haalde ik er alsnog 4 uur en 15 minuten screen-on-time mee. Kijkend naar hoeveel ik de camera gebruikt had en de lengte van de dag, is dat een erg goede score.

Na de telefoon een aantal dagen gebruikt te hebben, is de batterijduur alleen nog maar verbeterd. De manier waarop ik de telefoon gebruik, is niet echt veranderd. De lengte van dagen echter wel. De dag van de screenshots die zo meteen komen, was zo’n 16 uur en ik kwam uit op een ‘wopping 6h screen-on-time’. Afijn, hier komen ze

Wat ik nog moet vermelden, is dat ik Snapchat overdreven veel ging gebruiken – 30 minuten lang - (vriendin die zich verveelt en zo..) en ik daarnaast ook nog erg graag wilde slapen en ik de batterij plat wilde krijgen. Het had dus nog een stuk hoger kunnen zijn.
De conclusie over de batterij
Ik heb zo nu en dan wat geklaag gelezen over de batterijduur en kan me hier totaal niet in vinden. De batterijduur is zelfs erg indrukwekkend: 6 uur screen-on-time? Zo vaak zien we dat niet meer bij vlaggenschepen. Daarnaast is de stand-by time ook zeer goed. Zoals je wellicht op de grafieken kunt zien, doet Doze zijn werk niet heel veel over lange tijden, aangezien ik veelal de WhatsApp Web connectie heb open staan wat volgens mij dat wat beïnvloed.

Ook goed om te melden is dat de batterij zuinig om gaat met applicaties als YouTube. Ik had 25 minuten lang filmpjes gekeken en er was slechts 3% af gegaan. Soortgelijke resultaten zijn vaker gebeurd. Helaas zijn daar geen screenshots van, dus je zult het met mijn woorden moeten doen.

Al met al ben ik zeer onder de indruk van de batterijduur.

Een van de echte key-selling points van de OnePlus 3 moet de Dash Charging techniek zijn. OnePlus claimt dat er je de telefoon met 60% in een half uur kunt opladen. Dat is een stevige claim, naast dat het ook een van de snelste tijden zou zijn.

Dash Charging is anders dan bijvoorbeeld Qualcomms Quick Charging aangezien er hier meer amperes gebruikt worden in plaats van het boosten van de voltages. Zo laadt de telefoon op met 5V en 4A. Daarnaast probeert de lader zelf alle warmte op te vangen, waardoor de telefoon vrijwel niet warm wordt tijdens het opladen. Standaard komt een OnePlus 3 met de Dash Charge oplader en kabel, deze hoeven dus niet apart besteld te worden tenzij je een extra paar wil.

Ook nog handig om te vermelden is dat het opladen niet slomer gaat zodra je de telefoon gaat gebruik, iets wat bij andere technieken wel zo is. Ook nu wordt de telefoon niet zo warm als normaal.
Tijd om het te testen
Ik begon met 3%, dit kun je rechts bovenin van de screenshot ook zien. Aangezien ik precies om 12 uur begon, is echt rekenen niet vereist.. ;)

Vervolgens heb ik de telefoon 15 minuten aan de lader gehangen, met als resultaat..

Onderin van de screenshot kun je het percentage zien. En ja, dat lees je goed. 30% erbij in 15 minuten! Wat ontzettend fijn en snel.

Helaas was ik bij de volgende controle 5 minuten te laat, maar dat vergeven jullie mij wel hoop ik. Na 35 minuten aan de lader was er 72% bijgekomen!

En nu was het wachten tot de batterij de 100% bereikte. Uiteindelijk heeft het 1 uur en 8 minuten geduurd voordat hij op de 100% zat. Dit betekent dat de telefoon in zo’n 1 uur en 10 minuten van 0 naar 100% zou gaan.

De reden dat de laatste 15% wat langzamer gaat, is omdat de telefoon nu minder binnen krijgt omdat de klap anders te groot zou zijn voor de accu waardoor die wel heel snel zou overlijden.

Ook heb ik geprobeerd de telefoon op te laden met een normale oplader, ik gebruikte die van de OnePlus One. Van 10% naar 26% duurde 16 minuten. Van 26 naar 41% duurde wederom 16 minuten. Op dat punt gaf de telefoon aan nog een uur nodig te hebben, waardoor de telefoon waarschijnlijk toch wel gauw 1,5 tot 2 uur nodig gaat hebben met een normale oplader.
Dash Charge, wat vinden we ervan?
De Dash Charge techniek is ontzettend indrukwekkend. Niet alleen de snelheid, maar ook het feit dat de telefoon amper warm wordt, vind ik gewoon een hele gewenning. Nog steeds, na meer dan een week ook. Wat goed is om te weten, is dat de telefoon zowel een Dash Charge gecertificeerde kabel en oplader nodig heeft voordat het Dash Charging werkt. Vooralsnog verkoopt alleen OnePlus zelf deze. De kabel zelf is ¤14,95 en de oplader is ¤19,95. De bundel geeft je 5% korting, waardoor je op ¤33,15 uit komt.

De tijden dat je moet denken “Shit, batterij vergeten op te laden, nu kom ik de dag niet door” is bijna (of helemaal?) verleden tijd. Een half uur aan de lader en je haalt de dag gewoon zonder al te veel gezeik. Geweldig!

Ten slotte nog even de draadloze verbindingen. Zo is er NFC aanwezig, maar ook Bluetooth 4.2 en natuurlijk de mobiele netwerken niet te vergeten. Oh, en 802.11a/b/g/n/ac.

NFC is NFC, dit werkt gewoon. Niks spannends aan. Hetzelfde geldt voor Bluetooth, de apparaten worden snel gevonden, de verbinding wordt erg snel tot stand gebracht en de connectie blijft gewoon stabiel. Wederom niks spannends. Helaas is de thuisverbinding niet bijzonder snel, waardoor ik nog niks qua WiFi snelheden heb kunnen testen. Dit ga ik zo snel mogelijk doen.

Mobiele netwerken

Dan wat betreft de mobiele netwerken. Ik heb een aantal klachten gelezen op het forum met betrekking tot wegvallende verbindingen. Hier heb ik zelf totaal geen ervaring mee gehad, ik heb juist opvallend stabiele verbindingen gehad. Daar de OnePlus geen 4G had op de frequentie die ik wilde, heeft de OnePlus 3 dat eigenlijk overal wel. Pas dan weet je hoe fijn 4G (LTE in de statusbalk!) is. Ook nog belangrijk om te vermelden, is dat mijn abonnement maximaal 150 Mbps download toe laat.

Ik heb een aantal tests gedaan op mijn school, alleen ik zat daar binnen in een gebouw dus dat is nou niet de meest ideale situatie. Wel kan ik zeggen dat de connectie goed is, maar de snelheid natuurlijk niet het maximale is. In de school kwam ik constant rond de 37.7 Mbps download en 2 Mbps upload. Die upload kan natuurlijk niet, dat is gewoon tenenkrommend laag voor een 4G verbinding. Dit had alles te maken met de plek waarin ik me in de school bevond.

Een nieuwe test, in mijn huis.

Zoals je ziet komt dit al een stuk dichter in de buurt van de beloofde 150 Mbps. Gezien de modem van de OnePlus 3 gelimiteerd is tot CAT 6, betekent dit dat je tot maximaal 300 Mbps kunt krijgen, mits het (mobiele) draadloze netwerk waarop je dit test/gebruikt dit ondersteunt. Hogere snelheden zou voor sommigen een fijne toevoeging zijn geweest, maar of de gros van de gebruikers dit écht nodig heeft; ik denk het niet.

Na de telefoon meer dan anderhalve week getest te kunnen hebben, kan ik eigenlijk wel concluderen dat het een ware topper is. Voor de prijs die je betaalt, krijg je ontzettend veel waar voor je geld. Er zijn een aantal puntjes die via software updates nog verbeterd kunnen worden. Denk hierbij aan de kwaliteit wanneer je filmt in 1080p of de OIS die nog wel iets getweakt kan worden.

De OnePlus 3 doet veel dingen heel erg goed, hij wordt veel vergeleken met bijvoorbeeld een Nexus 6P en een S7 Edge, telefoons die bij release nog veel duurder waren en nog steeds zijn. Zolang je goed in je achterhoofd houdt dat deze telefoon slecht 400 euro kost, waardoor je enorm veel waar voor je geld krijgt als je naar de prijs + performance + specificaties kijkt.
Dit is zeker een topper en ik vermoed dat het een groot succes gaat zijn voor OnePlus.

De OnePlus 3 biedt voor de prijs enorm goede prestaties en specificaties. Erg goede batterij, camera doet het goed en het uiterlijk is prachtig. Echter heeft elke telefoon wel zo zijn verbeterpunten en daarin is de OnePlus 3 niet anders..

Dank! Niet die ene dank, maar gewoon van bedankt! :Y)

Ik wil een ieder ontzettend bedanken en feliciteren, mocht je daadwerkelijk alles gelezen hebben. Ik vergeef het je niet, het was een aardige lap informatie.

Ik heb zelf ontzettend genoten van zowel de Engelse review voor oneplus.net, als de Nederlandse vertaling voor op Tweakers. Ga na dat ik deze review twee keer heb moeten typen, waaronder 1x in een niet moedertaal. Fijn! :P Let wel dat ik de Nederlandse versie volledig uit eigen initiatief heb gedaan na de steun van de Tweakers community. Waarvoor nogmaals dank.

Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het toevoegen en waar nodig en mogelijk proberen te testen.

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om dit via een PB te sturen.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Changelog
• Tot op 3 juli: zoveel mogelijk spellingfouten / foutlopende zinnen eruit gehaald, en missende dingen aangevuld
• 4 juli: Aanvulling/aanpassing in de review dat Oxygen OS 3.2.0 er aan komt met RAM-probleem fixes en het sRGB kleurprofiel
• 6 juli: Aantal aanpassingen in de layout + een changelog toegevoegd. Ook heb ik informatie over het RAM aangepast/aangevuld en de benchmarks opnieuw uitgevoerd in verband met de Oxygen OS 3.2.0 update.
• 9 juli: Spelfout weggehaald en kleine aanvulling over Oxygen OS 3.2.1

• 30 oktober: Extra HDR foto's geplaatst, een nieuwe 4K video en wat andere informatie m.b.t. camera toegevoegd en weggehaald. Dit om het wat actueel te houden. Versie nummer 3.2.7 draait op moment van schrijven op de telefoon.

Heb jij ook een OnePlus 3 Grafiet?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Echt een hele nette review! Heb hem zelf ook, vind het een topper. Heb jij er ook last van dat je de eerste kleine pitjes al begint te zien op de hoekjes? Ik ben er echt héél zuinig op en heb me eerste al te pakken :p Naja, hoort er natuurlijk bij.
Dankje, Justin! :)

Ik heb daar zet gelukkig geen last van. Is dat op elke kant? Ik liet hem wel 2x achter elkaar vallen binnen 1 minuut; op vloerbedekking en in de badkamer. Een minimaal deukje; ik dacht het glas is stuk. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 26 juni 2016 10:48]

Is op me rechter hoekje. Waarschijnlijk omdat ik het via dat hoekje neerleg. Balen! Gelukkig niet meteen in je eerste week je beeldscherm gebroken :p
Zou best kunnen inderdaad. Het blijft wel aluminium. Al is het van behoorlijk goede kwaliteit, moet je er altijd mee oppassen. ;)

En dat kun je wel zeggen haha!
Mooie review Danny! Bedankt daarvoor.

Misschien goed om nog even extra te nadruk te leggen op dat de telefoon ook met een gewone lader en kabel opgeladen kan worden, maar dat Dash Charge alleen werkt met de speciale lader en kabel. Deze zijn beide inbegrepen bij je aankoop, dus hoef je die alleen los te kopen wanneer je een extra Dash oplader wilt hebben.

Dat heb je bij de unboxing al verteld, maar aangezien iemand die bij Dash Charging aankomt al een tijdje aan het lezen is, is het misschien handig om dat er nog even bij te zetten.

+3 in elk geval. :)
Aah kijk, dat soort tips zijn handig. Ga ik zometeen even aanpassen!

En ontzettend bedankt voor het compliment en de +3 O-)
Zeer gave review. Welverdiende +3 :)
Dankjewel, Reptr! Mooi dat hij gewaardeerd wordt. :)
Nette review, veel werk en tijd ingestoken. Hij leest erg prettig. Bedankt hiervoor.
Yes! Gelukkig, dan is het gelukt. :)

Bedankt voor het compliment. :)
Hele goede review twijfel enorm mijn Oneplus One in te ruilen voor de Oneplus 3. Ik zou vooral upgraden voor de camera en de batterijduur. Ik kwam er tijdens de testfilmpjes achter dat we in hetzelfde dorp wonen haha.
Maar mooi gedaan! Ik twijfel ff verder. (3+ ofcourse)
:P
Dankjewel, Dennis! :D

Ik zeg gewoon doen. De camera is een mooie upgrade tegenover die van de OnePlus 2, die het al een stuk beter deed dan de OnePlus One. :-)

En dat is geinig om te lezen. :o

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 26 juni 2016 11:37]

Goede review. Scheelt mij er ook een te schrijven :+ . Die van mij is vrijdag gekomen. Ik had een LG Nexus4, en die was al top, maar deze telefoon is gewoonweg fantastisch. Prima scherm, mooi design, prima batterij, prima OS en prima camera.. heel blij dat ik hem gekocht heb. Ja er zijn misschien nog betere telefoons, maar die zijn wel 300 euro duurder. En wat krijg je dan extra? Lijkt mij dat die voordelen niet opwegen tegen die 300 euro.

Dank voor deze goede review.

[Reactie gewijzigd door Emos op 26 juni 2016 23:41]

Thanks voor de reactie! Dit vat mooi samen hoe ik er ook over denk.

Veel plezier en bedankt voor je compliment. :D
Dank voor de mooie review (jawel helemaal gelezen) ...scheelde mij weer wat dingen uitzoeken om hem nog beter met mij te laten werken waarvoor dank! (nominatie gedaan)

Het enige wat ik nog zoek is een bestelbare wallet cover of book cover met ruimte voor meedere pasjes. tips?
Jij ook bedankt voor het volledig lezen en je compliment! :D

Ik ben niet heel erg thuis in dat soort cases en covers, maar ik heb wel eens goede dingen over Orzly gelezen: Klik

Het kan zomaar zijn dat het ergens (veel) goedkoper is te krijgen, dus daar moet je even naar kijken. Misschien ergens op een Chinese webshop. Een review die je wellicht wat weet te vertellen over de kwaliteit ervan.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 26 juni 2016 15:22]

Hele goede review!
Ik twijfel nog wel.........
Twijfel tussen deze en de ZTE Axon 7.
Het geluid is niet echt bijzonder en ik wil de VR bril gebruiken en dat is volgens mij met een 1080p scherm niet echt ideaal........
Thanks!

Ik kan je niet echt helpen met die keuze denk ik. 1080p is zoals je zegt niet heel ideaal qua VR, je kunt de pixels wel waarnemen.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 26 juni 2016 22:24]

Mooie review! Hoewel het duidelijk is dat je persoonlijk ontzettend fan bent van One Plus (3), zie ik dat je toch je best doet om objectief te blijven, haha. Afijn, een user review zal altijd wellicht wat meer gekleurd zijn, maar neemt niet weg dat het interessant is om te lezen.

Verder een vraag aan jou: hoe vind je het 'wave to unlock' werken? en de notificaties die vanzelf oplichten?

Ik heb o.a. een nexus 5X (android N), en de notifcaties (zwart-wit) zijn echt een hit or miss. Vaak zie je meldingen niet (terwijl het wel zou moeten). Veel reviewers zeiden ook dat ze het op de nexus maar uit hadden gezet. Op mijn voorgaande Moto X daarentegen werkte het perfect, maar dat was een stuk uitgebreider.

Een ander vraagje/suggestie: wellicht interessant om na elke week een korte update toe te voegen aan het einde van je review, waarbij je in enkele zinnen aangeeft wat je opvalt aan het toestel. Op deze wijze is het voor andere goed te volgen hoe het toestel zich ontwikkeld na langdurig gebruik en toekomstige systeemupdates:).

+3!

p.s. : je kan vast een leukere selfie maken! :*) volgens mij ben je erg blij met je toestel, mag je best op je foto laten zien!

[Reactie gewijzigd door ri0ta op 26 juni 2016 20:14]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het was inderdaad soms wat lastig om echt objectief te blijven, gezien het een ontzettend goede telefoon is. :P

Wave to wake-up is erg fijn! Wel wat gevoelig. Het is erg handig, maar zoals ik beschreef is het jammer dat je niet alleen wave to wake-up kunt gebruiken. Ik heb zelf geen last gehad van missende notificaties, maar ik heb het ook niet ontzettend uitgebreid getest. De Motorola telefoons hadden een eigen implementatie hiervan voor zover ik weet.

Leuk idee van de wekelijkse update! Ga ik proberen. ;)

En de selfie... Haha ja, daar ben ik het mee eens. Voordat ik de review online gooide heb ik nog even geprobeerd een selfie te maken, maar ja iets met haar dat niet goed zit hè. :*) :*)

Ontzettend bedankt voor je reactie, zulke reacties waardeer ik heel erg.
mijn vraag aan jouw is zit er ook nederlandse vertaling/of tekst op dit toestel gr hennie
Hey Hennie, die zit er zeker op! Het besturingssysteem is volledig in het Nederlands, zonder fouten.