Specificaties 15,4", 250GB - Bekijk alle specificaties

Packard Bell Easynote MH35-V-002 Review

David Mulder 27 augustus 2009, 1.990 views

Packard Bell Easynote MH35-V-002

Pluspunten

• Goed beeldscherm
  • Num pad
  • Mooi afgewerkt design

Minpunten

• Slechte hardware drivers en algeheel vreemde hardware
  • - Dus geen linux/xp support

EDIT:
Sorry voor mijn mogelijk wat korte en kort door de bocht geschreven review (staat doorgestreept aan het einde van deze review), buiten het feit dat ik hem doodop schreef was mijn motivatie ook niet zuiver (idioot karma systeem :/ ), dus het volgende om het wat goed te maken:

Algemene indruk en conclusie:
Deze notebook is voornamelijk goed voor het bekijken van films vanwege z'n goede beeldscherm en tekst bewerking vanwege het relatief lekker te gebruiken toetsenbord. Aan de andere kant is hij niet aan te raden voor echt intensieve web browsing, spelen van open source oude spellen, actief gebruik maken van de muis (rond touchpad is NIET aan te raden) of om overal mee te nemen. De doelgroep van deze notebook is mij nogal onduidelijk, want hij lijkt overal tussen in te zweven.

De drivers:
In het specifiek de drivers van de video chip leverde veel problemen op, de bedoeling was absoluut niet om nieuwe spellen te kunnen spelen, maar open source spellen zoals tremelous, warzone, etc. verwachte ik dat er zonder probleem op zouden draaien. Na aankoop - met de standaard drivers - ging ieder spel maar voor 1 potje goed en moest het spel daarna opnieuw worden opgestart aangezien de textures anders niet werkten (de meeste spellen die er op werden gedraaid waren gebaseerd op de id tech 03 engine). Maanden later nadat een xp installatie niet lukte (simpelweg omdat er geen drivers voor bestonden) en ubuntu support niet bestond (vanzelf sprekend niet de schuld van de laptop, ook al ligt het probleem eraan dat de harde schijf zich niet houdt aan bespaalde standaarden ofzo... niet helemaal zeker) en ik er een schone vista installatie op zette wou het met de drivers van de packard bell site eerst niet lukken om spellen soweiso draaiende te krijgen, daarna vond de eignenaar van de notebook zelf ergens een andere patch voor de driver die eigenlijk bedoeld was voor een specifiek spel (als ik het me goed herinner) en dat loste het probleem voor de meeste spellen op, maar liet een ander spel vast lopen nog voordat men in het menu kwam (want niet gebeurde toen de driver nog niet was geinstalleerd). Dus vandaar dat ik nogal negatief was over de drivers.

De prijs & de specificaties:
Zoals ik al noemde kocht ik de notebook voor 600 euro en werd hij gepresenteerd in de winkel als een relatief goede notebook (vergeleken met sommige andere die ze toentertijd hadden). Zoals gebruikelijk is in winkels werd er geadverteerd met dingen zoals 2gb geheugen, etc. etc. wat er linear vergeleken met andere notebooks goed uitzag. Pas toen ik me wat meer verdiepte in hardware heb ik de meeste standaard series geleerd en check ik nu altijd verscheide benchmarks eerst. Wat dit praktisch inhoudt bij deze notebook is dat ook al was de hardeschijf toen relatief groot, hij ook relatief traag was/is, hetzelfde geldt dus ook voor het geheugen en bijna alles.

Problemen met de batterij
Op een bepaald moment kreeg de notebook last van over verhitting, dixons garantie loste het uiteindelijk op, maar duurde best lang. Vooral toen bleek dat het enige probleem was dat hij te stoffig was geworden ofzo. Al met al weet ik niet hoe lang de batterij nu mee gaat (vermoed een half uur ofzo) en in het begn was het wel beter, maar ook nou niet om over naar huis te schrijven.

Geluidproductie
Hij maakt soms niet normaal veel lawaai, en ook tijdens normaal gebruik is hij haast nooit bijna helemaal stil.

Featureset
Indien men de notebook in het echt ziet lijkt hij heel duidelijk een microfoon en webcam te hebben; geen van beiden zijn ook daadwerkelijk aanwezig. Webcam was op zich ok, want dat werdt verwacht, maar geen microfoon...??? :/ Verder werkt de cardreader wel ok, maar hij heeft verder niks speciaals, dus vandaar de 'slecht' in de rating hierboven.

Toen ik deze laptop voor een familielid kocht was de prijs van 600 euro redelijk en ook de eerste indrukken waren zeer goed. Daarna begon de elende pas, aangezien ik zelf maar een programmeur was/ben maakte ik de fout om puur naar de specificaties te kijken, in plaats van rond te kijken naar de feitelijke hardware die in de notebook zit. De hardware mist namelijk aan alle Men kan namelijk noch ubuntu, noch windows xp op deze computer draaien. Daarboven op werken de graphische drivers op windows vista ook niet perfect en afhankelijk of een patch wel of niet geinstalleerd is werken sommige spellen wel of niet.
Niettemin is het niet een ronduit slechte laptop, maar hij is nergens goed genoeg. Het enige wat er heerlijk op is is mogelijk films kijken, want het beeldscherm is prachtig. Ook de num pad kan voor sommige mensen handig zijn, en als het iemand toch nog lukt om ubuntu te installeren dan zal de ronde touchpad ook niet zo'n groot probleem zijn (want op windows bestaat circular scrolling niet). Al met al zou ik het geen aanrader noemen, behalve als hij ooit in onder de 350 euro komt.

Heb jij ook een Packard Bell Easynote MH35-V-002?

Lijkt me niet een hele goede review,

De laptop is in principe ook bedoeld voor Win Vista, waardoor je niet "mag" verwachten dat XP er op draait.., maar volgens mij zijn hier echt wel drivers voor te vinden.. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat er voor de Intel Chipset geen drivers zijn te vinden voor XP..

Dat spellen e.d. niet werken, of drivers niet werken lijkt me geen heel groot probleem om op te lossen, er zijn zat driver versie's die je kunt testen..

Je zegt dat je fout zat door naar de specificaties te kijken, maar wat verwacht je van een Celeron 575 dan..? En waar zat je exact fout, gezien er gewoon een intel chipset in zit (Welke volgens mij toch bij aardig veel laptops te vinden valt) is er dus niets mis mee..?

Wellicht een paar foto's en/of benchmarksresulaten posten ofzo..? Wat staat er nu op, weer Vista?

Je geeft ook slechte score's voor de accu, prijs en feature set, wellicht wat uitleg, hoelang gaat de accu mee met bijv. een beetje internet/media afspelen? En een klein beetje info over waarom je "warmte en geluid" wel heel slecht beoordeelt?

Edit again, 1 opmerking nog: "Hij is nergens goed genoeg". wat verwacht je voor nog geen 400euro..? Gezien de specificaties, en dan als minste de Celeron gezien, kun je er inderdaad ook niet meer mee dan internetten, office & media afspelen.. (HD films moet trouwens lukken op een 4500MHD)

[Reactie gewijzigd door rscheper op 26 augustus 2009 19:05]

@rscheper: Klopt, was 1 van m'n slechste review ooit (ook al review ik meestal software), indien niet m'n slechste, heb net een nieuwe versie geschreven. Hoop dat het alles wat beter uitlegt.