Sony Xperia X 32GB Zwart Review

jongkoeq 22 juni 2016, laatste update op 22 juni 2016, 1.031 views

Sony Xperia X 32GB Zwart

Erg mooi toestel met eigenlijk alles wat je van een High end smartphone mag verwachten. Een goede camera, een mooi uiterlijk en bloedsnel. Gecombineerd met de goeie accuduur wat mij betreft een topper.

Pluspunten

• Accuduur
  • Camera
  • Design

Minpunten

• Niet Waterdicht

Sony heeft met de Xperia X zijn nieuwe vlaggenschip gepresenteerd. Ik heb de mogelijkheid gehad om deze een weekje te testen. Hoe het bevallen is? Dat lees je in deze review!

Camera

Sony telefoons staan bekend om hun zeer goede camera's. Ook in de Xperia X is dit weer dik in orde. De camera schiet plaatjes met een resolutie van maximaal 23 megapixels en de front cam met 13 megeapixels. Zelf gebruik ik mijn telefoon veel voor het schieten van natuurfoto's, zowel macro als landschap. Tijdens de test periode heb ik de camera van de Xperia X eigenlijk niet op fouten kunnen betrappen. De opstartsnelheid van de camera is super, de camera start op zonder lagg, je kan direct beginnen met fotograferen. Leuke toevoeging is dat je de camera ook kan openen door twee keer snel op de aan/uit knop te drukken waardoor je nog sneller kan beginnen met schieten. Ook het scherpstellen en vooral de objecttracking werken fantastisch, zo verlies je nooit de focus van je onderwerp!

Accuduur

Ik moet zeggen, ik was zwaar onder de indruk van de accuduur van de Xperia X! Met het toestel opgeladen van de accu kwam ik de werkdag rustig door. En dan kom je thuis met nog 85% accu. Ook bij het actievere gebruik van de telefoon door de dag heen ging de accu een ruime dag mee. Zelf heb ik bijvoorbeeld een werkdag, inclusief 's avonds nog een aantal uur fotograferen, periscopen, Facebooken en instagrammen prima overleefd. Bij thuiskomst zat er nog ongeveer 1/3 aan stroom in de accu. Een fijne bijkomstigheid is ook dat in de laatste softwareversie van de Xperia X Staminamodus weer is teruggekeerd. Dit verlengd de accuduur ook aanzienlijk en wat mij betreft een absolute must voor iedereen met een smartphone.

Design en scherm

m
Het design van de Xperia X is fantastisch! Door het dunne design ligt het toestel lekker in de hand. En de matte afwerking aan de achterkant van het toestel maakt het een absolute beauty. Gecombineerd met het licht afgeronde scherm is het uiterlijk fraai. Het scherm reageert goed op aanrakingen en functioneert prima. De combinatie van het scherm en design maakt de Xperia X een absolute eyecatcher.

Hardware en software

Qua software wijkt deze niet heel veel af van de standaard Android ervaring. De Xperia schil over android van Sony is rustig en ook bij de Xperia X is dit wederom het geval. Qua hardware zijn er wel twee opvallende punten. Allereerst is dat de vreemde plaatsing van de NFC chip linksboven op het scherm. Op alle vorige telefoons zat de NFC chip aan de achterkant van het toestel, maar bij de Xperia X opeens aan de voorkant (praktisch op het scherm). Zelf vind ik dit erg onhandig, wil je NFC gebruiken dan moet je je scherm ergens tegen aantikken. Tweede minpuntje is dat de Xperia X niet waterdicht is, waar alle vlaggeschepen uit de Z-lijn dit wel waren.

Al met al, is de Xperia X gewoon weer een top toestel. De camera is fantastisch en het design is prachtig. Voor de gebruiker die een goede cameratelefoon wil, met daarnaast ook een mooi uiterlijk en goede accuduur is de Xperia X hét toestel. Voor wie op zoek is naar een toestel wat tegen een spatje kan is dit toestel minder geschikt. Is dit geen eis voor je? Dan heb je met de Xperia X een topper in handen die zich zeker kan meten met de andere High-End smartphones van dit moment en ook nog eens 100 euro goedkoper is!

PS, ik wilde graag meer foto's uploaden, maar aangezien Tweakers max 4mb foto's toestaat lukte dit helaas niet. Alle foto's die ik geschoten heb zijn zwaarden.

Heb jij ook een Sony Xperia X 32GB Zwart?

Foto's verkleinen? Tip: Gebruik irfanview en maak ze allemaal kleiner vanuit een batch. Zo kun je het formaat bijvoorbeeld met 50% verkleinen (zelf in te stellen). Je 6MB foto's worden dan zo'n 2MB en hebben een Full-HD resolutie (groot genoeg voor reviews).

Succes! Ik ben benieuwd naar de foto's
vraagje,

aan jou of een van de andere lezers hier. Ik ben van een z1 naar z3 en straks misschien weer een andere sony gegaan. ik stoor me echter mateloos aan drie dingen:

1. Het niet kunen connecten met alle bluetooth devices (mijn philips fidelio e5 home cinema in het bijzonder)
2. sony heeft niet de mogelijkheid om binnen het fotoalbum nieuwe submappen aan te maken om je fotoś te ordenen. waar bijvoorbeeld samsung dit wel kan.
3. schermreproductie naar een philips tv krijg ik nog steeds niet voor elkaar.

enig idee of in deze zaken inmiddels verandering zit?