Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson C903 Zwart Review

Timo002 26 augustus 2009, 945 views

Sony Ericsson C903 Zwart

Pluspunten

• Goede kwaliteit foto's, ook bij minder licht.
  • Snel vinden GPSfix.
  • Duidelijk, helder display.

Minpunten

• Geen offline navigatie.
  • Geheugenkaart valt soms uit.

Ik was op zoek naar een telefoon met een redelijk goede lens om foto's te maken. Ook moest het een "ladyphone" achtige telefoon zijn en natuurlijk niet al te duur (lees ¤ 300 +). Na wat zoekwerk is de keuze dus gevallen op deze c903 in het rood.

Na ontvangst het doosje maar eens open gemaakt. Het doosje bevatte de telefoon, accu, oplader en een headset. Daarnaast nog een zeer korte handleiding van de telefoon. Een goede handleiding mist en moet van de Sony Ericsson site gehaald worden. Na het plaatsen van accu de telefoon aangezet en hier nog voldoende capaciteit in om het een dag aan te laten voordat hij uit ging.

De telefoon beschikt over aGPS wat gebruikt kan worden voor het opslaan van de GPS locatie bij het maken van een foto. Nadeel daarvan is dat je dan wel continue de GPS aan moet hebben staan want anders moet je iedere keer wel wachten totdat GPS positie gevonden is. De GPS fix is trouwens redelijk snel gevonden, ongeveer 1 a 2 min.
De GPS kan ook gebruikt worden bij het navigatie programma dat reeds geļnstalleerd is op de telefoon. Dit programma is WayFinder en heeft een data abonnement nodig voor het laden van de mappen. Aangezien ik geen data abonnement heb kan ik er dus ook niets mee. Voor zover ik weet bestaat er ook geen manier om de kaarten offline te laden. Alternatieve navigatie programma's zijn er wel maar ik heb nog geen goede kunnen vinden.
Ook kan de GPS gebruikt worden voor sporten, denk aan het loggen van de snelheid, gelopen track enz enz. Standaard beschikt de telefoon al over dergelijke programma's.

De foto's die de telefoon maakt zijn goed te noemen, vooral in vergelijking met een Nokia N73 of 5800 XM. Waar veel telefoons te kort schieten in de lens is dit bij de c903 redelijk goed te noemen. De kleuren zijn bijna altijd goed en ook in het donker worden er nog redelijke foto's gemaakt. Uiteraard ook dankzij de flits. Soms zijn de foto's erg korrelig, maar bij goed daglicht zijn ze redelijk scherp.
De filmpjes zijn ook van goede kwaliteit en ook hier weer bij minder licht blijft het beeld erg goed.

Minpunt vind ik dat er standaard geen geheugenkaart bij geleverd wordt, deze moet weer los aangeschaft worden. Ook ondervind ik het probleem dat de telefoon de geheugenkaart soms "kwijt" is. De telefoon ziet de kaart dan ineens niet meer en ik moet dan eerst de kaart opnieuw plaatsen en daarna ziet de telefoon de kaart weer. Ik weet nog niet of dit nu aan de geheugenkaart of de telefoon ligt.

Ander klein detail is het formaat van de connecter voor de datakabel, oplader en headset. Deze is inmens groot, misschien is dit om ervoor te zorgen dat alle drie genoemde kabels ingeplugd kunnen worden en er zodoende maar 1 interface naar buiten is. Maar ik had liever een 3.5mm plug gezien voor de hoofdelefoon, een USB aansluiting voor de data kabel en oplader. De telefoon is trouwens via de datakabel op te laden!

Heb jij ook een Sony Ericsson C903 Zwart?

:9 Kijk voor offline navigatie eens naar 'we travel', heb ik zelf draaien op mijn c903. (check me review). Het is een java applicatie die offline maps kan gebruiken.