Xiaomi Redmi Note 3 Pro Grijs Review

David_NL 22 juni 2016, laatste update op 22 juni 2016, 1.136 views

Xiaomi Redmi Note 3 Pro Grijs

Heerlijke smartphone voor deze prijs. Snapdragon 650, 5,5 inch scherm, wat wil je nog meer? Heb de 16GB, 2GB RAM versie aangeschaft voor ¤150, de 32GB, 3GB RAM kostte op dat moment ¤210. Prestatieverschil is minimaal. Benchmarkscores in de buurt van Galaxy S6. Lees de uitgebreide review voor meer.

Pluspunten

• Alu behuizing
  • Groot, mooi scherm
  • SD-card slot of Dual-sim
  • Snapdragon 650
  • Snelle, Accurate vingerafdrukscanner
  • 4G bereik méér dan voldoende
  • Gróte accu, 4000mAh Li-Po

Minpunten

• Camera mocht beter
  • Geen Quickcharge 3.0 terwijl de SoC dit wel ondersteund. (misschien kan dit later via de kernel unlocked worden)
  • Mist de 800mhz 4G band

Na een ongelukkig voorval met mijn Galaxy S6 besloot ik om het toch maar eens over een ander boeg te gooien. Ik wou heel graag de volgende dag een Galaxy S7 edge gaan ophalen in de winkel, alleen liet mijn budget dat niet toe. Mijn budget, maar ook mijn nieuwsgierigheid niet.

Ik lees al langer dingen over China phones en merken zoals OnePlus en Xiaomi zijn dan ook mijn favoriet. Kwalitatief even goed als de “Europese” merken maar worden hier nauwelijks verkocht wegens het ontbreken van licenties, retailers, enz…

Een spannend moment was het bestellen van de smartphone. Na veel beraadslagen over wat de beste prijs/kwaliteit smartphone is viel mijn oog op deze Xiaomi Redmi Note 3 Pro. Een smartphone met een gloednieuwe Snapdragon 650 SoC die moet zorgen voor prima prestaties. Een 4000mAh grote batterij, een 5,5 inch scherm, Aluminium behuizing, Dual-sim (of 1 simkaart en een microSD), vingerafdrukscanner… Het hield niet op. En dat voor een prijskaartje van ¤150 euro.

Dit betreft het 16GB model met 2GB ram. Aangezien er een SD’tje bij mij in zit, en het prestatieverschil met de 3GB ram versie minimaal is, koos ik voor dit model. Nog meer Bang for Buck!

Het spannende zat hem niet in het uitkiezen. Goed, dat was spannend, maar waar ga je hem vandaan halen? Zoals veel mensen weten, en zeker de mensen die deze review lezen (ik ga er van uit dat je geïnteresseerd bent in het kopen van een Chinese smartphone), zijn er gigantisch veel websites om je producten uit China te bestellen.

De éne met een Europees warehouse, de andere vergoed je douane kosten als je er een verzekering op neemt. Gratis verzendkosten, snelle verzending,… enzovoort.

Maar als het gaat over betrouwbaarheid, dan kies ik toch nog steeds voor www.gearbest.com. Een zeer betrouwbare website, mét goede klantenservice, soms zelfs de keuze om het vanuit de Europese warehouses te laten verzenden.
Ik koos voor het volgende model http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_308842.html (op moment van schrijven is deze aangeboden voor ¤136,91!)
Zonder veel poespas liet ik deze op de meest reguliere methode ‘shippen’. Ik kon zelfs kiezen voor PostNL met trackingnummer.

Zo gezegd, zo gedaan. Volgende stap: wachten. Iets bestellen uit China kan soms wel wat lang duren. Ik heb al eerder meegemaakt dat het 3 weken duurde voordat ik iets ontvangen had.
Maar niet deze keer. Zoals jullie kunnen zien legt een pakje zoals deze een lange weg af en zijn er verschrikkelijk veel stappen die het ondergaat:

(Getraced via 17track.net/nl)

Ik heb geluk! Exact 10 dagen na mijn bestelling geplaatst te hebben is mijn Xiaomi Redmi Note 3 Pro geleverd. Langs de douane en dit zonder problemen of extra kosten. Stel dat dit wel het geval was, dan kwam er nog een ¤45 euro bij, maar dan blijft het een mooie phone voor dit geld.

De Redmi Note 3 Pro wordt geleverd in een simpel doosje, zonder te veel extra's. Er zitten helaas géén oordopjes bij. Die zullen helaas los besteld moeten worden. (Zelf raad ik de ¤15 kostende Xiaomi Dual Drivers aan, stukken beter dan Apple’s earpods e.d.: http://www.gearbest.com/earphones/pp_261864.html)

De oplader is natuurlijk met een Chinese plug, gelukkig was Gearbest zo vriendelijk om een verloopstekkertje naar een Europese plug mee te leveren.

De Redmi Note 3 Pro heeft vaak een Chinese ROM. Dit wil zeggen: Het besturingssysteem van de redmi is de op Android gebaseerde MIUI van Xiaomi. Op de Redmi Note 3 Pro staat standaard MIUI 7.2 in het Chinees geïnstalleerd. Ik heb wonderbaarlijk genoeg de Global versie. Dus ik kan bij het aanzetten van het apparaat meteen Nederlands als taal kiezen. Geweldig! Dat scheelt me weer een hoop moeite!

Ik heb de smartphone nu een weekje in gebruik en moet zeggen dat MIUI op zich best wel ok is. Je kan er veel meer mee tweaken dan met TouchWiz van Samsung bijvoorbeeld, maar het is nog steeds gebaseerd op Android 5.1.1.
Sinds 2 dagen geleden ben ik dan ook overgeschakeld naar Cyanogenmod 13. Dit heeft me een ochtendje prutsen bezorgd. Je moet namelijk het een en ander doen voordat je dit op je Redmi krijgt.
Vanuit de fabriek is de bootloader door Xiaomi vergrendeld. Dit wil zeggen dat je niet zomaar een eigen recovery op het toestel kan zetten, of een ‘custom rom’ zoals Cyanogen.
De mogelijkheden die je vervolgens heb, zijn via de website van Xiaomi toegang vragen tot het unlocken van deze bootloader. Dit gaat via een Applicationform en kan een dag of 10 in beslag nemen. Of je kan het via het volgende trucje doen: http://forum.miui.co.in/f...apdragon-unlock-the-beast
Vervolgens moet je op zoek naar de best passende ROM en ik kwam hier bij uit: http://www.androiddevs.ne...-for-xiaomi-redmi-note-3/
Voor een beetje Tweaker moet het geen probleem zijn om deze tutorials te volgen en in dat geval heb je binnen de kortste keren een giga soepel draaiende Cyanogen gebaseerd op Android M op je toestel staan.

Het beestje draait nu nog soepeler dan met zijn eigen MIUI en ik kan ondertussen zeggen: wat een geweldige smartphone is dit!

Dit is mijn eerste échte Chinaphone, geen topmodel maar geweldige bang-for-buck, en ik moet zeggen: ik ben fan!

Na de bekende Antutu benchmark gedraaid te hebben bewijst dit kleine wonder zich nog maar eens. Het mag dan wel de camera van de Samsung Galaxy S6 missen (maargoed, die is dan ook retegoed), zijn prestaties moeten zeker niet onder doen met een score van: 76918

Dat is nét boven de S6, de Nexus6, boven de OnePlus 2 en nét onder de Iphone 6

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 3 Pro Grijs?

Heb het al een paar keer elders ook geroepen maar de camera werkt onder een CM Rom fors slechter dan onder Miui. Ik heb er denk ik 3 geprobeerd en nu toch terug naar : https://xiaomi.eu/communi...-6-16-17-18-miui-8.32197/

Uiteindelijk werkt die of de http://smiui.net/wp/ het beste.

Nova Launcher erop en gaan......

NB: ik heb met Gearbest overigens erg slechte ervaring. Allerlei gedonder met mijn Credit Card waar ze allerlei gegevens van vroegen waar mijn bank me adviseerde die niet te geven. Ik bestel via Top One (gegarandeerd vanuit China zonder douanekosten). http://nl.aliexpress.com/store/342812

[Reactie gewijzigd door Musicmasters op 22 juni 2016 18:44]

Heb tot nu toe weinig verschil gemerkt met de camera. Sowieso vond ik de camera ondermaats met weinig licht, en met voldoende licht is uiteindelijk bijna elke camera voldoende... Ja er je hebt wat andere features, maar de kwaliteit van de foto zie ik weinig verschil in. Heb er ook nog maar een stuk of 20 in totaal mee gemaakt dus misschien merk ik het later pas.
Ik zal m'n ogen eens open houden.

Wat Gearbest betreft, daar betaal ik altijd met Paypal, nooit problemen mee gehad.
Heb 1 keer meegemaakt dat ze iets niet mee hadden gestuurd in een bestelling, een bluetooth dongle van een draadloze muis. Bleek dat de muis nadien ook nog eens 'out of stock' was. Na een mailtje of 3 hebben ze netjes het geld teruggestort.
Zonder dat écht konden controleren of ik het wel of niet ontvangen had.
Verder heeft gearbest best goeie reviews: http://www.resellerratings.com/store/gearbest

Heel erg bedankt voor de tip! :)
Het zou maar zo kunnen dat ik binnenkort ook weer overschakel naar MIUI (8?). Voorlopig ben ik toch wel blij met CM13
Ik zie duidelijk verschil in kwaliteit foto's, snelheid van focussen en snelheid van nemen foto's. NB: ik heb wel een Redmi Note 2 dus wellicht zit hier toch nog verschil in.

Ik doe betalingen nooit met Paypal omdat dit geen enkel voordeel biedt tov Credit Card en Paypal fraude gevoelig is. (ik kom uit bankwereld)

Mooie phone die Note3. Twijfel nog steeds voor mijn dochter ivm niet verwisselbare batterij, maar stalen phone vind ik dan weer zooooooooooo mooi.

Maakt het bij de Redmi Note 3 ook niet uit welke versie je neemt ivm 3/4 G? Dat is bij de 2 namelijk niet het geval.

NB: en noooooooooooooooit meer zo'n achterlijk dure telefoon kopen. Als deze valt of gestolen wordt, denk je.....Joepie weer een nieuwe! :+
Puur uit nieuwsgierigheid ga ik nu de ROM die jij geadviseerd hebben erop zetten eens kijken of ik verschil merk. Kan het gewoon niet laten :P

Wat betreft de 3G/4G banden denk ik niet dat hier nog verschil tussen zit. Ja je hebt de Note 3 en de Note 3 Pro. Dat zijn bijvoorbeeld 2 duidelijk verschillende phones, al wordt op de website van Xiaomi zelf de "pro" aanduiding weggelaten.
Ik vermoed dat elke Pro in principe dezelfde modem heeft van Qualcomm dus ook allemaal dezelfde banden ontvangen.
Ik heb er de 2de en de 3de dag dat ik hem had wel wat problemen mee gehad, want hij bleef maar op Edge hangen. Vanalles geprobeerd, zelfs via de *#*#4636#*#* code wat zitten proberen maar niets mocht helpen. Tot ik er even een simkaart van een andere provider in stopte en weg was het probleem,.. zelfs met mijn eigen simkaart.

Nu ontvang ik overal 4G in de redelijk dicht bevolkte gebieden (Brugge en Gent, België) en daartussen op het platteland altijd H+. Dus die ontbrekende 800mhz band stoort me niet zo.

De metalen behuizing vind ik trouwens achteraf gezien wat overrated, het ziet er voor m'n gevoel steviger en mooier uit dan het is. Het is totaal niet gevoelig voor vingerafdrukken natuurlijk, voelt erg stevig, maar ik heb de indruk dat het wél krasgevoelig is. Ik ga hem dus van de week toch nog in een hoesje stoppen...

En ja, nu ik deze rakker binnenstebuiten heb gekeerd, ben ik ook van mening dat ik nooit meer zo'n dure telefoon neem. Een 6S plus of een S7 edge hebben zijn voordelen, maar ¤700 moeten neerleggen i.p.v. ¤136 laat me al snel wat van die voordelen vergeten :+
Ohja, wat betreft die niet verwisselbare batterij... met 4000mAh kom je een eind hoor.
Ik ben iemand met behoorlijk wat 'screen on time', gebruik m'n GPS regelmatig en wil af en toe wel eens een spelletje spelen, en ik heb de batterij nog niet onder de 50% weten dalen op het einde van de dag.

Met "normaal" gebruik kan hij denk ik wel een goeie 36u mee
Dat is mijn probleem ook niet. Mijn Note 2 wordt duidelijk al wat luier en als die batterij versleten is steek ik er zo weer een nieuwe in.
Het is wat omslachtiger dan bij verwisselbare accu's, maar zoals je op het begin en het einde van het filmpje kan zien gebruiken ze volgensmij geen lijm en kan je de backcover er "zo" van klikken... :P
De camera is inderdaad stukken beter met MIUI dan met Cyanogenmod.
Ik draai nu MIUI 7 Global Dev. 6.5.19 Beta en je ziet enorm verschil in detail bij close-ups.
De rom waar jij naar verwees kreeg ik niet geïnstalleerd zonder in een boot loop terecht te komen.
Heb nu via de officiële weg m'n bootloader unlocked en ga het nog eens proberen. Zou toch graag alles in het Nederlands hebben.

Enige tips? Kan je de ROM gewoon installeren via TWRP of moet je hem beter flashen met een flashtool op je PC?
Ik flash op mijn Redmi Note 2 alles met TWRP.

NB: Miui is gewoon wennen. Ik ben ook een fan van een kale Android maar werk nu enige tijd met Miui. Aanrader is wel Nova Launcher als schil ipv alle apps op je scherm.
Vraagje: Stel ik kan niks qua installeren (dit is geen stel, maar een feit ;)) Is het dan aan te raden deze telefoon te halen?
Greetz