Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers

- Reviews

Bekijk alle reviews

Behringer X-Air XR18 Digital Mixer Review

+3
HeorotH 25 juli 2017, laatste update op 25 juli 2017, 4.225 views

Behringer X-Air XR18 Digital Mixer (Product gekocht)

Waar 'vroeger' Behringer in de pro-audio scene niet echt een super naam had legt het huwelijk met Midas deze digitale mixer geen windeieren. Qua geluidskwaliteit en mogelijkheden valt er over deze mixer geen slecht woord te zeggen. Wel is het enorm wennen om te mixen zonder fysieke schuiven.

Pluspunten

  • Midas Pre-amps zijn kraak helder
  • zeer uitgebreide mogelijkheden
  • stageblock design voorkomt leggen van enorm dikke multikabel losse stageblocks
  • Zowel als live mixer te gebruiken en als audio-interface. zelfs tegelijk (multisporen recording van een live mix)
  • zeer veel aux / monitor uitgangen
  • Licht gewicht (3,5 kilo)
  • losse monitor mix app voor mobiel en tablet
  • in- / output routering zeer uitgebreid te configureren

Minpunten

  • Middelmatige on-board wifi
  • in rackmounted opstelling is powerswitch niet toegankelijk
  • koptelefoon aansluiting niet te re-routen zonder USB
  • ipad en android tablet software erg verschillend

Eindoordeel

Score: 5Per criterium
Prijs Score: 5
Bouwkwaliteit Score: 4

Introductie

Waarom een pro-audio review op tweakers.net? Net zo als in bijna alle industrieŽn komt ook in de audio wereld de PC / "het digitale" steeds meer op de werkvloer. Wat dat betreft ben ik eigenlijk altijd erg ouderwets geweest in de zin dat ik een van de latere overstappers naar het digitale tijdperk ben. Toen ik op zoek ging naar een digitale mixer was (en waarom weet ik eigenlijk niet) tweakers de eerste plek waar ik ging kijken, om vervolgens tot de conclusie te komen dat er op een enkeling na geen reviews beschikbaar zijn.
Waarom de overstap naar digitaal
Ik ben in het trotse bezit van een Allen & Heath GL4, wat een analoge mixer is.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Bg0vouQWxm71KM.jpeg
Dit is geen foto van de mijne, was te lui om naar de opslag te rijden om een foto te maken

Deze is mij altijd erg goed bevallen. Daarnaast heb ik ook nog een oudere Allen & Heath GL2200 die ik gebruik als "monitor tafel" (voor de aansturing van de speakers op het podium die er voor zorgen dat de artiesten zichzelf kunnen horen). De collega's om mij heen zijn al jaren bezig met de overstap naar digitaal, en menig maal heb ik stiekum in een hoekje staan lachen als mid-show hun mooie digital wonder vast liep, of ineens ongevraagd dingen ging doen. Echter net zoals in alle vormen van techniek is ook de digital audio techniek in de laatste jaren enorm verbeterd, en steed vaker zag ik mijn collega's stiekum in een hoekje staan lachen als ik weer eens met die gigantische zware flightcase aan het sjouwen was. Digitale mixers wegen een stuk minder. Sterker nog, de mixer in deze review weegt maar 3,5 Kg. Niet alleen vanwege de mixer stonden ze te lachen, maar om een beetje band te kunnen mixen heb je niet alleen de tafel nodig, maar ook nog de nodige effecten, compressors, gates, limiters, etc. Dit is in mijn geval nog 2 12HE (12U) effecten racks op wielen. Last but zeker not least komt daar dan ook nog eens een multikabel bij. Ik heb een 32x8 multikabel op rol van 15 meter. (dat zijn voor de verbeelding dus 40x3 aders in een ongeveer 4cm dikke kabel).

Al met al een hoop gesjouw dus.

Bij de meeste digitale mixers (zo ook bij de behringer) zitten zaken als effecten, compressors, limiters, Equlizers etc allemaal ingebouwd. Zie daar mijn primaire reden om toch over te stappen naar digitaal.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DzXln2ZL0rrdWK.png
Waarom de Behringer X-Air xr18
Ik liep al een poos na te denken om een mixer te gaan gebruiken met minder kanalen. Het is erg fijn om overhead te hebben, maar voor de meeste bands heb ik maar zo'n 14 tot 18 kanalen nodig.

voor hen die er niet zo in thuis zijn: 7 microfoons voor de drums, 2 mics voor de bas gitaar (of 1 mic en een "lijn" aansluiting via een DI box) 1 mic per gitarist (dus zeg voor dit voorbeeld even 2 gitaristen), zang microfoon voor lead zanger(es), meestal rond de 2 backing vocals dus 2 microfoons, en vaak een stereo kanaal voor een toetsenist. Dit is voor mij een grote band en dan kom ik op 17 kanalen.

Dan heb ik bij de analoge mixer nog wat extra kanalen nodig voor de aux returns (om de effecten in te mixen). Bij de digitale mixer is dit niet nodig. Ik ben dus op zoek gegaan naar een 16 of 18 kanaals mixer. Daarbij heb ik in eerste instantie naar de traditionele modellen gekeken, waar de schuiven fysiek aanwezig zijn. dit omdat mij dat meer flexibiliteit geeft. Uiteindelijk na in een demo center een poosje met de XR18 gespeeld te hebben, en de diverse app's (android, IOS en Mac) uitgeprobeerd te hebben me toch laten overhalen om een "schuifloze" mixer te kopen. De hoofd reden om dit te doen is omdat de XR18 een zogenaamd stageblock model is. Je legt de mixer (met alle aansluitingen) op het podium, en bedient de mixer op afstand met de apps, de laptop of een midi-controller (of een combinatie van de 3). In deze opstelling kan ik ook mijn multikabel thuis laten. In plaats daarvan neem ik nu 20 meter UTP mee, wat in vergelijk niets weegt.

Dan nu over naar de werkelijke review:

De review

Specificaties
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Bg1Cr2SpMmtlKK.png

1. INPUTS Gebalanceerde (ongebalanceerd mogelijk) XLR en ¼ " Aansluitingen
2. OUT L & R Bebalanceerd signaal XLR
6. HEADPHONE jack ¼ " TRS Connector voor koptelefoon
7. PHONES LEVEL Volume knop van koptelefoon
8. POWER switch
9. USB port (type B) om de XR18 als 18in/18uit audio interface te gebruiken
10. ETHERNET voor het gebruik van het apparaat
11. RESET 2 seconden alleen netwerk reset, 10 seconden in hele mixer reset
12. REMOTE netwerk modus schakelaar (onboard wifi, wifi client of bekabeld netwerk)
13. MIDI IN/OUT voor verzenden en ontvangen van midi.
14. ULTRANET voor het verbinden van de BEHRINGER P16-M personal monitoring mixers of P16-D distribution hubs.
15. AUX SEND XLR uit voor monitor mixes of voor het zenden naar een extern effect
16. Inputs 17 en 18 ¼ " stereo kanaal

Aantal kanalen 18
Aantal analoge ingangskanalen 18
Aantal digitale ingangskanalen 1
Aantal analoge uitgangskanalen 8
Aantal digitale uitgangskanalen 2
Aantal microfooningangen 16
Digitale snake Nee
Ingangsconnector jack (6,3 mm), jack (6,3 mm) + XLR, XLR
Uitgangsconnector jack (6,3 mm) + XLR
Insert aansluitingen nee
Equalizer Diverse
Dynamics compressor, expander, gate, limiter
Niveaumeters op de ingangen via iPad / iPhone / iPod, via Android Device, via PC/Mac
AES/EBU I/O nee
Ingebouwde effecten DSP / diversen
Type display geen
Volumeregeling via PC / Mac, via iPad / iPhone / iPod, via Android
Uitbreidingsmogelijkheden geen
Ingebouwde audio-interface USB (multitrack)
Ingebouwde audiospeler USB
Op afstand bedienbaar ja, via iPad, ja, via Ethernet, ja, via WiFi
19 inch 19 inch rackmount (meegeleverd)
Positionering aansluitingen voorzijde
Voeding mixer netsnoer
Interfaces
De mixer heeft meerdere mogelijke interfaces om deze te bedienen. Er zijn apps voor Android en IOS, en er zijn programmas voor Windows, Linux en OSX. Er is zelfs een installable welke is aangepast voor raspbian. De keuze is reuze dus. Maar niet altijd evident.
Windows / OSX / Linux
De Applicatie X-Air voor windows, linux en Mac zien er het zelfde uit en doen ook hetzelfde. Dit is de meest uitgebreide manier om de X-Air te bedienen. Ik gebruik zelf zowel Mac als Windows, en de hoofd reden dat ik liever de Windows versie gebruik is dat ik een Surface Pro heb die net zo draagbaar is als een Tablet en een multi touch screen heeft.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DzXln1LnNkSszC.png
hoofdscherm mixer

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DzXln1PE44D7xr.png
channel overview mixer
Android
Wat de mobiele apps betreft is de android app iets flexibeler dan de iPad app. Omdat tablets en telefoons nou eenmaal een wat kleiner scherm hebben past er minder op, en moet je op meer knoppen drukken om op dezelfde plek te komen. Ook passen niet alle kanalen in een overview, en dat maakt er mee werken niet makkelijker.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DzXlnSk0TpWBbB.png
hoofdscherm mixer op android

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DzXln3XODeWZt0.jpeg
channer overview mixer op android
IOS
Er is geen app voor de iPhone, maar wel voor de iPad. Deze heeft echter niet alle functionaliteit. Zo zijn bijvoorbeeld de DCA's (digitale kanalen groepen) niet te benaderen op de iPad. De interface is wat mooier opgepoetst maar daardoor ook minder prettig te lezen. Waar de android app zich redelijk aan het kleurenschema en platte thema van de PC variant houdt is de in de IOS app alles shiny and rounded.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1DzXln1t2VlpPwH.jpeg
hoofdscherm mixer op IOS
Overige apps
Zowel op Android als op IOS is er ook een personal monitoring app. Deze app kan door de muzikanten op hun telefoon gezet worden en hiermee kunnen zij zelf hun monitor bedienen. Zij kunnen hiermee voor zichzelf de ideale monitor mix maken. Ik vond dit in eerste instantie een hele mooie optie, maar heb em nog nooit gebruikt omdat de muzikanten er niet aan willen. Die hebben liever dat ik de monitoren bedien.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1DzXln1ujcirJIL.png
Fysiek bedienen
Mijn persoonlijke voorkeur voor het bedienen van de mixer (niet configureren, dat doe ik met de PC) is door gebruik te maken van iets met fysieke schuiven. Het is voor mij heel belangrijk om te 'voelen' wat ik doe. Ik heb er daarom voor gekozen om een controller er bij te kopen. Je kunt in princiepe elke programmeerbare MIDI controller gebruiken, maar ik heb er voor gekozen om de Behringer X-Touch erbij te nemen. Dit is een DAW (Digital Audio Workstation) controller die gemaakt is voor het gebruik met software zoals Logic Pro en Q-Base etc, maar deze heeft ook een specifieke modus voor de XR series mixers. Deze geeft mij bijna alle functies van de mixer onder schuiven of knoppen. De controller heeft een netwerk aansluiting voor de connectie met de mixer, dus ik kan de mixer via het zelfde netwerk bedienen als ik gebruik voor de PC en de Tablet.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DzXln2zL75jVis.png
x-touch DAW controller
In het dagelijks gebruik
De mixer voldoet in alle opzichten aan mijn verwachtingen. Dat wil zeggen dat alles werkt zoals het bedoeld is. Wel was het wennen om niet meer een dedicated schuif en positie voor een kanaal te hebben. Na verloop van tijd leer je alles te bedienen met standaard een vinger op de pagina knop. Wat ik erg jammer vind is dat elke app / programma om de mixer te bedienen een op zich zelf staande entiteit is. Als ik op de x-touch een kanaal selecteer om wijzigingen aan te brengen moet ik die op de PC ook handmatig selecteren om de wijzigingen te "zien". Nu heb ik dat meestal niet nodig maar het had een mooie toevoeging geweest als dat een optie was. Daar staat wel tegenover dat iemand anders voor mij op de iPad de monitoren kan bedienen terwijl ik ergens anders mee bezig ben. Het heeft dus zowel voor als nadelen.

De mixer heeft 3 networking settings: ingebouwde WiFi, Bedraad netwerk en Bedraad netwerk met DHCP. De laatste twee werken zoals het hoort, ik gebruik de laatste setting. De ingebouwde WiFi is waardeloos. (ja echt zo negatief). Zodra je deze probeert te gebruiken op een plek waar meer dan 20 a 30 mensen zijn (met mobiele telefoons etc) dan raakt het WiFi volledig onbereikbaar. Dit is makkelijk op te lossen met een los access point of een router. Ze hadden deze optie er beter niet in kunnen stoppen.

De FX module is erg indrukwekkend. Er zijn in enorm veel verschillende FX emulators in de mixer aanwezig. Denk hierbij aan echo's, delay's, reverbs, etc. Er kunnen 4 van deze effecten tegelijk in het virtuele FX rack geplaatst worden en ze werken zonder hoorbare latency. Naast het virtuele FX rack heeft elk kanaal (behalve de 2 jack ingangen) zijn eigen dynamics settings, een compressor / limiter en een Gate / Ducker.

Last but not least stelt de XR18 je in staat om alles wat je live mixt ook nog per kanaal op te nemen in een DAW zoals Logic Pro. Ik heb dit al meerder keren gedaan en het resultaat is zeker goed genoeg om een mooie live registratie te maken en deze thuis af te mixen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DzXIA4lDtSQLcL.jpeg
mijn opstelling tijdens mijn laatste klus. Surface Pro4, iPad en x-touch controller. de mixer zelf ligt op het podium en is verbonden met een access point welke in deze foto achtermij staat via een netwerk kabel.

Bekijk alle afbeeldingen:

Heb jij ook een Behringer X-Air XR18 Digital Mixer?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (42)

Wijzig sortering
Mis je het niet om een grote tafel voor je te hebben? Ik ben vroeger lichtman geweest en had het zwaar toen ik mijn oude vertrouwde avolites diamond in moest gaan ruilen tegen een paar touchscreens en een tiende van de schuiven/knoppen:) Het kan veel meer en makkelijker, maar ziet er toch wat minder leuk uit:)
Ja, mijn hoofd en vingers missen het absoluut. Mijn rug niet :+ . Je zegt het precies zoals het volgens mij is. Het kan meer en makkelijker,...... en lichter.

Zelf ook met licht bezig. Mijn eerste tafel was een Avolites Pearl (2000). Nu voornamelijk Roadhog.

(ja ik weet het,... en geluidstechnicus die licht doet???? en dan doe ik ook nog video :9 )
Manusje van alles:)
Roadhog is van Wholehog toch? Die ken ik nog van vroeger! Veel mooier spul dan die avolites maar als ik mag kiezen ga ik voor de pearl...mijn god wat ben ik oud:)

Maar ik begrijp je volkomen. Je sjouwt je een hernia met die dingen.
De pearl heeft ook nog steeds mijn voorkeur qua layout. maar de hog is vele male slimmer en vooral native artnet scheelt mij een hele grote berg met dmx bekabeling.

maar hoe oud we ook worden,... moeten toch mee met onze tijd :-)
Als ware Tweaker zou je natuurlijk een touchscreen van kopen met een Raspberry Pi er op geplakt. Daar heeft Behringer ook een app voor gemaakt. Dan heb je ook een nette interface en kun je ook nog muis en toetsenbord gebruiken.
touchť. :+ optie staat ook in de review maar heb mezelf er niet de tijd voor gegund.
Hoeft ook niet, iemand heeft dat al voor je gedaan: https://www.macgiver.nl/
Toffe review! Herkenbaar, ik gebruik zelf ook een XR18 in de band. Heerlijke machine! Wij gebruiken wel de AIR Q app op onze telefoon voor de monitoring mix, ideaal, kan niet anders zeggen. Ik speel zelf volledig op in-ear (drummer), net als de bassist, en de rest heeft een wedge voor zich staan. FoH doen we met een 500w RMS sub, en 2x Laney tops van 200w. Dat setje wil wel :)

We gaan binnenkort weer de planken op, en ik neem de tip voor een FoH microfoon even mee, goed idee. Heb nog een Rode NT-1 liggen die ik daar prima voor kan inzetten :).
Cool! ik denk dat het x-air q gebeuren komt doordat ik zelf geen bandlid ben. ik ben puur alleen geluids technicus.

waar (en wat) spelen jullie? mischien kom ik wel ff kijken. (als ik dan al terug ben van vakantie, zit nu in Oostenrijk)
We spelen rock in de brede zin van het woord, covers en eigen werk (50/50 verhouding). 9 september een prive gig, maar 14 oktober een gig in Assen, in een lokale kroeg. Dat word een set van 2x een uur (dan ben je vast wel terug van het skiŽn :) ). Wees welkom!

Check https://www.wintermistmusic.nl/ (schaamteloze promotie).

Ik kan me voorstellen dat je als engineer niet zoveel met de air Q app van doen hebt, je trekt gewoon je bus open, en stelt hem bij waar het gevraagd word. Maar als je zoals ons zoveel mogelijk zelf moet doen (en ook wil doen trouwens, engineeren is zo ontzettend leuk :) ) scheelt het weer belasting op de geluidsman (die eigenlijk journalistiek studeert, en AV producties doet) om OOK nog de monitoring mix erbij te doen. We fluiten de monitors en FoH setup van tevoren uit, zodat we een mooie basis hebben, en zodra het volk binnenloopt stellen we dat nog wat bij (mensen veranderen je akoustiek immers ook).
mooie site...

heb de 14e in de agenda gezet... maar is wel een eind rijden vanuit utrecht dus zal van mn bui afhangen.

skiŽn?? het is hier 32 graden :P

voor mij is geluidstech zijn ook maar een hobby.... (al 15 jaar of zo). voor mijn "grote mensen baan" werk ik bij citrix.
Thx! Was een leuke klus om in elkaar te schuiven.

Dirt skiŽn, lachen man :-p.

Hier hetzelfde, Linux Engineer by day, de rest is allemaal ernaast, maar o zo leuk :-).
Leuke review, ik wist niet dat Behringer ook dit soort producten had. Toch weer wat geleerd.

Wat ik erg jammer vind is dat elke app / programma om de mixer te bedienen een op zich zelf staande entiteit is. Als ik op de x-touch een kanaal selecteer om wijzigingen aan te brengen moet ik die op de PC ook handmatig selecteren om de wijzigingen te "zien".
Bedoel je hiermee dat wijzigingen niet automatisch op alle devices mee gaan? Dus als je op de x-touch bijvoorbeeld een fader verschuift, dat dit in de windows app niet automatisch direct mee schuift als je het hoofdscherm voor hebt staan? Hetzelfde geld voor potmeters en zo, instellingen in EQ, effecten etc.
alle instellingen zijn overal hetzelfde ingesteld, maar als ik bijvoorbeeld kanaal 1 selecteer om de compressor in te stellen op de x-touch krijg ik niet automatich de compressor instellingen te zien op het scherm van de pc.
Dat zou je Behringer wel kunnen mailen toch?
Leuk om een review van een mixer te zien!
Heb jij ook naar de Soundcraft Ui serie gekeken? Wat vond je van die user interface vergeleken met deze?

En wat doe je als de wifi slecht is? Of sluit je sowieso iets bedraad aan?

[Reactie gewijzigd door Jesse op 30 juli 2017 12:34]

Bij de soundcraft vond ik het jammer dat ik heel veel knoppen moest indrukken om op de juiste plaats te komen. verder zou ik er prima mee kunnen leven.

qua netwerk; Alles bedraad en WiFi voor de iPad. helaas betekend dat wel voor de surface dat ik altijd mijn dock moet meenemen. (anders kom ik usb poorten te kort). Dat vind ik ook fijn in combinatie met de x-touch controller. die verbind ik ook bedraad met het netwerk.
Ik ben drummer en gebruik de Mackie DL1608 om geluid van drie drum modules (!) te mixen naar 8 audio kanalen. Naast de gebruikelijke 7 die jij noemt, heb ik nog een percussie kanaal. Als ik een band zou moeten mixen zou ik toch meer kanalen willen dan 18. Ik vind dat toch wat beperkt...

Naast de inputs die jij noemt zou ik mij voor kunnen stellen dat je zo af en toe een toetsenist hebt die tweemaal stereo aanlevert, of een gitarist die ook een akoestische gitaar bij zich heeft, de zanger een mondharp, etc. Ik heb ook gespeeld in een band met click en backing tracks en die gebruiken samen ook 4 aparte sporen.

Daarom staat bovenaan mijn lijstje voor band mixing toch de Mackie DL32R. Naast het grotere aantal inputs vind ik het ook erg belangrijk dat iedereen in de band een stereo Aux heeft voor zijn in-ears (ja want ook van monitoren krijg je pijn in je rug). Ook als de Aux outputs op deze mixer stereo zijn (maar wellicht zijn de mono? dat speelt echt minder fijn!) dan ben je beperkt tot 6 persoonlijke mixen. Vaak genoeg, niet altijd.

Overigens sluit ik niet uit dat de geluidskwaliteit van Behringer die van Mackie overtreft en dat je om die reden Behringer hebt gekozen. Maar ik moet zeggen dat ik de app van Mackie heerlijk vind. Beter dan de andere waar ik mee heb gewerkt, van MOTU. Die was heel lastig te bedienen, als bandlid. De faders zijn op het scherm gewoon te klein en in de Mackie app zijn ze supergroot en je kunt de fader stand ook intikken als waarde. Is ook fijn!

Veel plezier en succes met je overstap!
je hebt absoluut gelijk als je zecht dat 18 lang niet altijd genoeg is. maar voor mijn gemiddelde klus is het afdoende. Ik werk zo af en toe ook wel met grotere bands en dan lukt het inderdaad niet met deze. heb onlangs met een digico s21 mogen werken met een madi kast met 40x28.... dat is echt super, maar om dat zelf aan te schaffen gaat mn budget echt te boven :-).

Ik heb totaal geen ervaring met Mackie dus kan daar geen oordeel over geven maar het is absoluut waar dat je ze vaak ziet staan.

de volgende op mijn wensen lijstje is de m32 met 2 SD16 stageblocks. maar ook daar moet ik nog even voor sparen.

wat de stereo in-ears betreft; he kunt de aux kanalen stereo linken maar dan hou je er maar 3 over. zou me kunnen voorstellen dat ik de toetsenist stereo geef en de rest mono. dan zou ik 4 bandleden aan kunnen. De meeste bands die ik mix gebruiken nog wedges dus dan heb ik dat probleem niet.

thanx voor je feedback. ik ga zeker nog eens in het mackie portfolio spitten voor ik de keuze voor de m32 ga maken.
Mijn ervaring als drummer en ervaringen van anderen is wel dat het op in-ears fijner is om stereo te hebben dan mono. Doordat het ruimtelijker is, helpt het om je het geluid van je mede-bandleden van elkaar te onderscheiden.

Natuurlijk zijn monitoren mono, maar die staan op meerdere plaatsen op het podium. Als je dan in het midden staan, dan heb je toch in zekere zin een stereobeeld en dat is fijn. Ik ben bang dat als je mensen die monitoren gewend bent kennis laat maken met mono in-ears, dat ze zich beperkt voelen. Dus als je een grotere digitale mixer overweegt, voor grotere bands, zou ik zeker het aantal Auxen meenemen.

Tevens denk ik dat het bij een eerste kennismaking met in-ears enorm belangrijk is om mensen uit te leggen dat als ze starten met standaard in-ears en ze bevallen niet, dat ze dan de custom in-ears niet over een kam moeten scheren. De reden is dat als de in-ears lekken (dat heb je met standaard al snel) dat je dan bas mist en ook een minder goede mix hebt. Slechte in-ears gebruiken is in mijn ogen nog veel belangijker dan stereo/mono!

Hoe dan ook: als je muzikanten een goed geluid over de oren geeft, waarbij ze elkaar goed kunnen onderscheiden, dan gaan ze significant beter spelen!
oh begrijp me niet verkeerd, ik snap het absoluut. stereo voegt zeker wat toe als je je geluids beeld ook stereo kan maken. het is puur een kwestie van budget versus mogelijkgeden.

dat is waarom ik graag de m32 of zelfs x32 zou willen. elk stageblock is 16x8 dus met twee van deze digital snakes zou ik dan 32 in en 16 uit hebben. maar ja. kosten hŤ... :Y)

laat het eens weten als je speelt, kom ik kijken als ik tijd heb.
Je geeft aan dat je dan eerder voor een M32 of zelfs een X32 zou gaan.. Moet dit niet andersom zijn? Wat ik namelijk vaak hoor is dat mensen beginnen met een X32 van Behringer maar daarna over willen stappen naar de M32 van Midas zodat niet alles meteen vervangen hoeft te worden. Dit omdat deze twee productlijnen redelijk compatible met elkaar zijn.
Mijn eerste keus zou de m32 zijn, maar als budget me dat echt niet toelaat dan maar een x32 :-)

Feitelijk zijn ze het zelfde, de software wijkt maar heel weinig af en als je de een kan bedienen kun je de ander ook bedienen. (Funny thing: je kunt settings van de x32 wel importeren in een m32 maar niet andersom. dan loopt je x vast)
Kleine correctie: softwarematig zijn ze gelijk, hardwarematig niet. Verschillende zit in plastic VS metalen faderknoppen, betere aandrijving van de faders, andere indeling van alle knoppen, andere hoek van het scherm-deel van de tafel, de pre-amps (Midas designed VS Midas built).

ScŤnes zijn prima uitwisselbaar, vastlopen zou niet mogen. Stageboxen zijn uitwisselbaar ( je kunt zelfs een DL251 aan een X32 hangen)

Mocht je echt alleen maar mixen op een tablet dan is de X32 Core ook een prachtig apparaat, in combinatie met een stagebox.
ScŤnes zijn prima uitwisselbaar, vastlopen zou niet mogen. Stageboxen zijn uitwisselbaar ( je kunt zelfs een DL251 aan een X32 hangen)
Helaas is het me al 2x voorgekomen. van Midas naar Behringer. vice versa niet.
Kleine correctie: softwarematig zijn ze gelijk, hardwarematig niet. Verschillende zit in plastic VS metalen faderknoppen, betere aandrijving van de faders, andere indeling van alle knoppen, andere hoek van het scherm-deel van de tafel, de pre-amps (Midas designed VS Midas built).
dat is het grote prijs verschil :) vandaar dat mijn eerste keus een m32 zou zijn.

(mag in mijn eigen review niet modereren maar bij deze een +1)

[Reactie gewijzigd door HeorotH op 31 juli 2017 14:56]

ja. als je naar het kanaal overzicht kijkt zie je in de linker kolom een knopje stereo link. die zit ook op de bussen.
Ik wilde even kwijt: Wat een toffe review!
_/-\o_
Thnx! Dit soort reply's tovert bij mij een glimlach op het gezicht :*)
Een review met veel achtergrondkennis.
Had ik jouw review maar eerder gevonden, dat had mij heel veel zoekwerk op het internet gescheeld.
Toch nog een vraag over live opname.
Live opname maken lukt mij ook, inclusief de effecten.
Ik heb in de I/O tabel usb 17 en 18 naar FX 2r en FX 3r gelust en neemt dus kanaal 17 en 18 mee op in Sonor Cakewalk. Ik weet alleen niet of dit de juiste manier is om de effecten in een live opname mee op te nemen. Weet je een betere (juiste) om dit te doen of weet iemand waar ik het kan nalezen?
Stel jullie tips zeer op prijs.
Dat heb je correct gedaan. (als in; ik zou niet weten hoe anders)

echter neem ik de fx nooit op. ik voeg die later weer toe omdat dat tussen live en studio teveel afwijkt. (wat mooi in een zaal klinkt zal meestal over monitoren heel erg anders klinken)

Nabewerken doe ik in logic, maar neem aan dat je in cakewalk ook galmpjes en delays kan toevoegen?

andere manier om dat in je nabewerking te doen is de fx-en opslaan in een scene, in cakewalk je outputs naar de xr inputs routen en op die manier je fx weer toevoegen. maar dat is veel omslachtiger.
Ik hoor jullie beide over opnames praten, nemen jullie ook het zaalgeluid/publiek op? Persoonlijk vind ik dat veel toevoegen aan de herbeleving van een opname :9

Erg mooie review!

[Reactie gewijzigd door consolefreak op 8 augustus 2017 08:21]

ja, ik jeb altijd een matched pair bij front of house staan. vooral voor het gejuich bij aanvang van een populair nummer idd erg cool.
Als bekabeling uiteindelijk geen issue meer is, nemen we dan op de lange termijn ook afscheid van de geluidsman op de zaalvloer? Ik stel me dan zo voor dat je het uiteindelijk met een app en een tablet af kan. Met een gespecialiseerde tablet met twee microfoons kan je wellicht zelf je apparatuur zelf de boel laten afstellen op basis van vooraf vastgestelde grenzen en parameters. Hoef je alleen nog maar een beetje door het publiek te lopen. Of sla ik nu door?
denk dat dat een beetje ver gaat, alhoewel er al wel bands zijn die het zo doen. als je bijvoorbeeld s.m.a.a.r.t. tools er bij doet met een goede meet microfoon zou je veranderingen in het geluidsbeels visueel kunnen weergeven, maar denk dat er niets zo zuiver is (kan zijn) als de oren van een goede geluids technicus. je moet je ook afvragen of de bandleden tijd (en zin) hebben om zich naast het muziek spelen ook met het geluidsbeeld bezig te houden. laat staan mid nummer een aanpassing kunnen maken.

deze mixer (net zo als vele digitale mixers) maakt het in ieder geval technisch wel mogelijk.
Ja, ik bedoelde ook niet zo zeer dat de band het zelf gaat doen, maar meer dat de geluidsman minder aan zijn 'real estate' op de zaalvloer gebonden is. Geeft weer wat meer ruimte voor goede zichtlijnen op het podium.
Het is inderdaad fijn om met je ipad door de zaal te lopen maar ik heb toch ook de x-touch er bij gekocht om fysieke schuiven te hebben op een vaste plek. dat werkt toch wat nauwkeuriger. vooral omdat deze langer zijn en een kleine beweging daarmee dus ook nauwkeuriger is. daarnaast kan ik met fysieke schuiven "blind" bedienen waar ik met de ipad toch echt moet kijken waar ik mee bezig ben. Daarintegen gebruik ik de ipad vaak voor het uitfluiten van de monitoren en het zaalgeluid omdat er op de ipad bij de equalizers een RTA aan te zetten is en een rondzingende frequentie duidelijk zichtbaar is.

Je kunt inderdaad met een ipad of bijvoorbeeld met een surface deze mixer heel goed en prettig bedienen. Voor mij (en ik denk dat dat een kwestie van smaak is) zijn fysieke knoppen nog steeds erg belangrijk.
Wat ik doorgaans doe (met een X32 tafel, een grote broer van deze mixer) is de meeste instellingen via de tafel doen en het mixen wat meer op de plaats van het publiek, scheelt pijnlijke oren van de bezoekers. Verder is het mixen van in-ears ideaal met een iPad, je kunt naast de muzikant staan in plaats van op een afstandje achter je tafel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*