Specificaties 17" (1440x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite Pro P300-25C Review

DWP Mase 6 november 2009, laatste update op 6 november 2009, 4.145 views

Toshiba Satellite Pro P300-25C

Pluspunten

• de videokaart
  • Het geluid is zeer goed
  • 32 bit of 64 bit Windows Home Premium keuze
  • 4 gb geheugen
  • Beeldscherm is ideaal
  • Alles zit erop en eraan

Minpunten

• Glossy look, je ziet er alles op
  • Volume regeling aan voorkant, veel draaien wil het geluid zachter
  • Videokaart drivers moeten geupdate worden
  • Herstelprocedure zijn bestanden hidden waardoor deze niet werkt!

Het scherm 17.3 inch heeft een anti reflex scherm ingebouwd waardoor in de zon zitten minder storend is en het scherm goed zichtbaar is, je ziet jezelf nog wel een beetje zitten.

De scherm grote bevalt me goed, niet te groot en ook niet te klein. Ideaal voor films kijken en hanteerbaar om mee te vervoeren

T6500 2 x 2.1 ghz met 2 mb cache is op zich snel genoeg in samenwerking met de 4 gb ddr 2 800 mhz
en de videokaart ati 4650 voor veel en lang game plezier ook voor de aankomende jaren. ( voor mij in ieder geval wel )

Overigens wel het advies om uiteraard een garantie uitbreiding te doen naar 3 jaar, je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

zie http://nl.computers.toshi...=&selOptionCategory=60918

Dikke aanrader voor een ieder met beperkt budget en toch een goede allrounder wil hebben
en uiteraard er ook op wil gamen.

Ik heb deze Notebook vooral genomen op basis van selectie dat de videokaart in orde moet zijn voor gaming. Het gaat hier om de ati 4650 en deze presteert heel erg goed.

Ook moest er een Wireless N ,bluetooth, hdmi aansluiting, e-sate aansluiting en firewire op zitten
en dat heeft deze allemaal en meer.

Voor een duidelijk overzicht van videokaarten van Notebooks heb je hier alles op een rij:

De futuremark 2006 pro score is zeer goed

De pcmark 2005 score is in orde, alleen werd de hdd niet getest, waardoor de score
van pcmark niet naar voren kwam.

De windows score is goed voor een Notebook, van deze prijsklasse

De prestaties van de videokaart zijn zeer goed. Wolvenstein 2009 loopt er soepel op,
alles videokaart instellingen stonden ingame op high ( 2 uur gegamed ) en geen haperingen te bekennen.

Op accu houd ie het ongeveer 1 uur en 15 minuten vol ( gamen ) maar dit is wel dan met alle settings op hoge kwaliteit in de ATI Catalyst Center en het systeem op hoge prestaties.

Ik heb gisteravond 3 uur lang Command en Conquer 3 Tiberium wars zitten spelen.
Alle instellingen op Ultra high voor de videokaart setting ( wel met adapter aangesloten )
en het was werkelijk echt super gamen. Geluid en video prestaties liepen geweldig. De laptop
ging niet veel meer lucht blazen maken dan normaal en nadat ik klaar was snel met GPU-z de temps
bekeken en deze stond op 57 graden, idle is de kaart 50 graden. Echt waanzinnig goed.

Ik heb gister overigens wel drie keer een BSOD gehad, na een snelle onderzoek bleken de drivers
die meegeleverd werden bij de image van toshiba niet zo stabiel met windows 64 bit. Na een
update naar 9.8 zijn de problemen weg. ( getest met C& C 3 ) De crashes kwamen al voor met windows schermbeveiliging.

Geluid is uitzonderlijk goed. De speaker zijn van Harmon Kardon en deze klinken heel erg natuur getrouw. Geen kraakjes, Ruisjes, en er zit Dolby Virtual op voor zowel voor de Speakers en Koptelefoon. Dit geeft
een erg goed surround gevoel aan. Met mijn senheiser koptelefoon HD 201 word er niet ingeboet qua geluid.

Inhoud en overzicht van doos:

De laptop word geleverd in een stevige doos, die gelukkig tegen een stootje kan :)
In de doos zit deze goed verpakt in strak plastic. Zodat de laptop niet schuift in de doos.
Er zit een beschermhoes over het scherm heen, voor tegen krassen voor op de bovenkant
van de laptop en het scherm zelf.
Er word een overzicht geleverd voor sneltoetsen gebruik op de laptop.
Handleidingen in meerdere talen zijn aanwezig.
Tevens in het zo dat je direct erop geattendeerd word, om recovery schijven te maken.
Dit kost je in totaal 3 dvd's. Ook is het zo, dat als je dit niet doet er nog een eisa partitite is
waar de recovery ook nog op staat.
Ook een leaflet met de 1 jaar standaard garantie en voorwaarden e.d.

Tevens ook mijn upgrade box van 1 naar 3 jaar toegevoegd, zie hiervoor de foto.

Nog steeds erg tevreden over de laptop en de prestaties maar een paar belangrijke puntjes

Ik heb een kleine maand geleden windows XP pro erop gezet om te testen of de WIFI kaart 5100
i.s.m WRT320N ook zo onstabiel was zoals in Vista af en toe het geval was. Verbinding wegvallen e.d
( let op firmware is geupdate naar de laatste versie UPNP uit enz) Uiteindelijk heb ik dit probleem opgelost, door de instellingen van de wifi kaart te tunen en de router in te stellen. Na mijn windows 7 ervaring zal ik hierover meer vertellen als blijkt dat het probleem er nog is, met windows 7. Dan komt er een uitgebreid stuk over de WIFI kaart.

Ook heb ik dit gedaan om te kijken of ik merkbaar verschil in gebruik ervaarde ten aanzien van Vista 64 bit. Binnen 4 dagen was ik weer terug naar Vista 64 bit, omdat ik de gebruikers ervaring en de reactiviteit van het O.S beter vond dan met Windows XP Pro. Ook had ik in 2 dagen 5 x een Blue screen of Death
( dat was lang geleden ) dus qua stabiliteit scoort Vista 64 bit en geen Blue screens heel erg goed, in verhouding met Windows XP Pro.

Ik wilde mijn systeem gaan recoveren met de bijgeleverde recovery discs ( had alles geformateert, ook de recover partitie ) en warempel, problemen. De recovery dvd 2 was niet leesbaar en of miste bestanden. Let op, de toshiba herstel procedure was succesvol afgesloten en getest door het programma zelf. Ik heb platinum 8 speed dvd's gebruikt en er was geen krasje op te bekennen.

Ik toshiba gebeld en werd doorverwezen naar de technische dienst met het probleem. Error was ZZimgswm.file missing. Hier werd vrolijk verteld dat zij het probleem ook niet wisten en dat ik maar nieuwe herstel dvd's moest bestellen a 40 euro en verzendkosten. Kleine 50 euro dus.

Ik de p... erin en ging op onderzoek uit. Na een ingeving, biertje, en rokertje verder, schoot het me te binnen. Dvd 2 was corrupt en of beschadigd of iets anders. Ik had al uitgesloten dat het aan de brander lag, tevens ook al geprobeerd een eigen Vista 64 bit oem dvd en retail te installeren maar ik kreeg met bijgeleverde sleutel het product niet geactiveerd. Ook niet via telefonische activatie. Na een kort gesprek, met Microsoft, bleek dus dat er bepaalde certificaten in het de image verwerkt waren. Schijnt ook bij Sony, HP enzovoorts te zijn, waardoor je niet met normale retail en of oem kan installeren. Gelukkig had ik toen der tijd direct ISO's gemaakt van de dvd's voor als deze beschadigd zouden raken.

Na nog een biertje en intensief onderzoek naar SWM files, zag ik dat deze HIDDEN waren!!!!

He wat? HIDDEN? Dan vind ik het niet raar dat de error komt tijdens de recovery. Ik de image gekopieerd naar een aparte map om de alle SWM FILES van hidden af te halen overigens gelde dit ook voor dvd 3. Zo gezegd zo gedaan. Na dvd's gefikt en de recovery aangegooid. En ja hoor
geen errors meer en Vista 64 bit stond er zo op. Na deze installatie wederom NIEUWE recovery dvd's
gemaakt. Ik dacht laten we uitsluiten of de 1e keer geen foutje was in de dvd en of het programma zelf.

WAT DENK JE ? HIDDEN ! dvd 2 en dvd 3

Ik toshiba gebeld infolijn ( had geen zin om weer veel geld kwijt te raken 20 cent p/m ) om aan te geven,
luister nu: ik heb een probleem gevonden in de procedure van herstel schijven maken bij dit model
dvd 2 en dvd 3 worden hidden en dit klopt niet. Ik gaf aan dat de technische dienst mij kon bellen ( ivm kosten en dat ik het probleem zou uitleggen, zodat ze dit konden oplossen ) Er werd mij vrolijk verteld
dat waarschijnlijk aan mijn schijven lag en dat ik maar een mailtje moest sturen naar info@toshiba.nl
als ik dacht dat het een probleem was van hun software. WAT?

Na nog een week nadenken heb ik maar besloten dat toshiba het heen en weer kan krijgen
en dat ik persoonlijk denk dat dit bewust gebeurd, zodat ze kunnen cashen op herstel dvd's.

Let op je kan wel recoveren als windows vista en nog opstaat vanuit het herstel menu maar niet
als je deze gewist hebt.

Ik hoop hiermee andere mensen een hoop gedoe kan besparen.

Aan het eind van de maand krijg ik windows 7 binnen, hier komt ook nog een vervolg op.

Updates:
update 31-08-2009: Benchmarks toegevoegd en tekst aangepast.
update 01-09-2009: Tekst aangepast en ervaringen toegevoegd.
update 06-11-2009: Ervaringen herstel procedure

Heb jij ook een Toshiba Satellite Pro P300-25C?

bij positieve en negatieve eigenschappen vermeld je zowat meer dan in je review.
zou ik aanpassen, ook kan de review wel wat langer en wat benchmarks en foto's

dit is eerder een doorverwijspagina naar de specs
Bedankt voor de informatie ik zal de aankomende tijd nog het een en ander mee doen.
Ik heb namelijk nog niet veel tijd gehad om er mee te spelen, maar zag dat er nog geen enkele review van was dus vandaar dat ik mijn bevindingen tot nu toe erop heb gezet.
Wellicht kan je hier wat inspiratie uit putten: http://tweakers.net/productreview/8953
"Op accu houd ie ongeveer 1,15 minuten vol ( gamen )"

1,15 uur bedoel je neem ik aan?

Goeie review opzich.
Ik overweeg deze laptop, of de P300-24T, dus hier kan ik zeker wat mee! :D
He inderdaad ik zal het aanpassen 1 uur en 15 minuten :) .

Dank je dat je er wat aan hebt, ik heb even naar p300-24 t zitten kijken.

Ik heb heel erg het idee dat deze hetzelfde is, alleen dat de cpu
2 x 2,13 ghz is en met een totaal van 3 mb cache, en het scherm 17 inch is
en een grotere schijf 400 gb. Voor die 60 euro meer inderdaad de moeite waard.

Alhoewel ik met deze al super tevreden ben.

geloof me je krijgt er geen spijt van, wel het microvezel doekje veel gebruiken
en de garantie verlengen naar 3 jaar.
Sorry eerst goed lezen dan pas vragen om scores. Scores stonden in de plaatjes

[Reactie gewijzigd door Tribledragon op 2 september 2009 18:02]