Xiaomi Mi Bluetooth Speaker Canon 2 Zwart Review

me_mrtn 21 juni 2016, laatste update op 22 juni 2016, 1.668 views

Xiaomi Mi Bluetooth Speaker Canon 2 Zwart

Een hele fijne, kleine speaker die flink wat lawaai kan maken voor lange tijd. De afwerking is uitstekend. Het enige minpunt is dat de BT-bediening in het Chinees is.

Pluspunten

• Afwerking
  • Uitstekend geluid
  • Accuduur

Minpunten

• Chinese Bluetooth-bediening

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Xiaomi is een merk die van vele markten thuis is. Ze zijn vooral bekend van het fabriceren van telefoons, maar ze hebben ook een uitgebreid aanbod van speakers. De bekende Xiaomi Mi Bluetooth Speaker heeft een opvolger gekregen en die heeft een ander uiterlijk. Kan dit product ook aan de hoge verwachtingen voldoen die nu aan het merk Xiaomi kleven?

De Apple Remote krijg je er niet bij.

Specificaties
Impedantie: 4 Ohm
Maximum vermogen: 5W
Materiaal: PC en ABS

Korte indruk
Ik heb de speaker besteld bij Banggood.com, omdat ik er goede ervaringen mee heb. Na drie weken wachten, was er een goed verpakt pakketje bezorgd met daarin de speaker. De verpakking is zoals Xiaomi die altijd heeft; een wit, kartonnen doosje met een stippenmotief. Aan de onderkant van de verpakking is een korte opsomming te vinden. Deze is in het Chinees. Als je het doosje opent ligt de speaker op z'n zij in een stel houders. Daarnaast is er een kleine handleiding bijgevoegd, die wederom in het Chinees is. Opvallend is dat een micro-USB-kabel ontbreekt. Er wordt dus vanuit gegaan dat je ergens een micro-USB-kabel hebt liggen, iets wat meestal ook wel zal kloppen.

Omdat de handleiding in het Chinees is, is het even puzzelen hoe je de speaker verbinding laat maken. Ook zit er een ring om de bovenste ring. Deze moet eerst verwijderd worden voor de speaker überhaupt aan kan. Dat gebeurt namelijk door het bovenste deel in te drukken en even vast te houden. Er klinkt een geluidje en een kort Chinees zinnetje wordt uitgesproken. Ook brandt er aan de voorkant een LED-lampje. Vervolgens is het zaak om met je Bluetooth-apparaat verbinding te maken. De speaker heeft ook een Chinese naam. Om het apparaat uit te schakelen, hou je de ring weer ingedrukt. Om van apparaat te wisselen is het de bedoeling om snel de ring twee keer in te drukken. Dan is de verbinding met een apparaat verbroken en kun je koppelen met een ander apparaat. Het volume kun je aanpassen op het apparaat zelf, of via de speaker door de ring naar links of rechts te draaien. Pauzeren van de muziek kan door kort de ring in te drukken, maar dit werkt niet met alle apparaten.

Bouwkwaliteit
Voor deze speaker heeft Xiaomi gekozen om gebruik te maken van polycarbonaat en acrylonitril-butadieen-styreen (ABS). Als je het apparaat vast hebt, lijkt het meer van metaal te zijn gemaakt, althans het centrale deel. De bovenste ring is meer plastic, met aan de bovenkant een fijne stof voor de speaker. De binnenkant van de ring is ook mooi gepolijst afgewerkt. De micro-USB-poort zit ook mooi verwerkt in de achterkant. Aan de voorkant is de indicatie-LED te vinden, die blauw knippert als er een verbinding is en rood als de speaker aan de lading is. Daarboven, net onder de ring, is een hele dunne lijn te vinden die aangeeft hoe je het volume kunt aanpassen. Als je de ring draait, voel je ook duidelijk klikken. De onderkant is voorzien van een rubberachtig materiaal, waardoor de speaker niet wegglijdt. Ook zijn daar de certificeringen terug te vinden.

Accuduur
Ik heb de speaker nu twee weken in bezit en heb deze tweemaal opgeladen. Toen het product net was aangekomen, heb ik hem opgeladen. Deze is daarna een paar uur gebruikt. Daarna heb ik het apparaat zes uur gebruikt en hij is nog niet leeg. Opladen van de 1200mAh grote accu duurt niet lang.

Geluidskwaliteit
Laat ik vooropstellen dat ik geen audiofiel ben, maar wel het verschil kan horen tussen goede en slechte kwaliteit muziek. De speaker geeft een beter en voller geluid dan bijvoorbeeld een MacBook Air en een iPhone 6. Niet verwonderlijk, gezien de grote klankkast. Ook het volume kan flink hard, maar er zit wel een nadeel aan. Omdat het geluid aan de bovenkant er uit komt, komt daar ook het beste geluid vandaan. Luister je meer naar de zijkant, dan is het geluid wat gedempter. Xiaomi heeft er voor gezorgd dat de bass goed vertegenwoordigd is, zonder dat het een overdreven geheel is. Bij vol volume kan het wel enigszins vervormd overkomen, maar niet hinderlijk. Het bereik van de Bluetooth-verbinding is niet altijd denderend. Soms kun je met gemak zeven meter van de speaker zijn, op een ander moment is drie meter al lastig.

De Xiaomi Mi Speaker 2 is een goed product. De prijs is laag en de speaker is goed afgewerkt, maar ook nog eens mooi. Er is goed over kleine dingen nagedacht, maar de accuduur is uitstekend. Minpunten aan de speaker zijn de Chinese zinnen die worden uitgesproken en het feit dat de speaker op de bovenkant zit.

Edit: review heeft een foto toegevoegd.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Bluetooth Speaker Canon 2 Zwart?

Zo jammer dat die chinezen altijd weer een stem moeten gebruiken om bepaalde toestanden aan te geven. Ik heb zelf een andere Chinese bluetooth speaker, daarbij is de stem wel in het Engels, maar doe liever een piep toon of iets dergelijks, zoals mijn Stereoboomm 500.
Er zit ook wel een deuntje bij en die komt voor de Chinese zin.