Samsung UE48J6200 Zwart Review

GeeMoney 20 juni 2016, laatste update op 6 september 2016, 1.211 views

Samsung UE48J6200 Zwart

De tv biedt uitzonderlijke kwaliteiten voor zijn prijs. De kleuren zijn mooi helder en het zwart is diep zwart voor een LCD/LED. Ook de mogelijkheden zijn groot vooral door het Smart Hub gedeelte.

Pluspunten

• Mooie kleuren
  • Goede Zwartwaardes
  • Smart TV
  • 120Hz paneel

Minpunten

• Geen 3D
  • Ietswat trage Smart TV

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Voor op de slaapkamer was ik op zoek naar een nieuwe tv. Dit omdat mijn oude Samsung het na 10 jaar voor gezien hield.
Een aantal zaken die voor mij van belang waren:
  • Minimaal een 100Hz paneel
  • Goede zwart weergave
  • Smart Gedeelte met Netflix/Youtube en mogelijk DS Video
  • Geen Curved
  • Minimaal 42 maximaal 50 inch
  • Maximaal 600 euro[l/i]
Toen ik op deze specs begon te filteren bleven er eigenlijk maar twee merken over:
Sony en Samsung.
Mijn huidige woon en werk kamers hebben Sony's maar het online platform viel me zwaar tegen en ook kreeg ik na 2,5 jaar geen updates meer waardoor Netflix/Youtube niet meer beschikbaar zijn. Sony viel voor mij nu dus af.

Bleef Samsung over en die bood eigenlijk (afhankelijk van waar je kijkt) een tweetal modellen in de 6 series. Uiteindelijk ben ik voor de 6200 gegaan omdat ik geen Curved wilde hebben en de 6200 voor een goede prijs beschikbaar was. (ten tijde van schrijven 539,- Euro)

De tv voldoet aan al mijn eisen en ik ben dan ook positief verrast. De kleuren zijn echt helder en zwart is ook echt diep zwart. Zeker t.o.v. mijn 10 jaar oude Samsung.
Backlight Bleeding heb ik geen last van en ook Ghosting is me niet opgevallen. Een heel egaal licht grijs beeld laat wel wat verticale banden zien maar zijn me tijdens tv kijken of gamen niet opgevallen. Ook moeten we realistisch zijn dat we voor 539,- Euro niet alles kunnen hebben natuurlijk.

Smart TV gedeelte is erg uitgebreid en werkt ook allemaal vlekkeloos. Wel is er af en toe een lichte vertraging merkbaar maar na 2-3 dagen spelen, ervaar ik het niet als hinderlijk en ben je er aan gewend. Het voordeel is dat het op het nieuwe Tizen OS gebasseerd is waardoor ik verwacht dat hij voorlopig up-to-date zal blijven al krijg je natuurlijk van niemand garanties.
Edit 06-09-2016
De enige app die momenteel officieel ontbreekt is RTL XL voor gemiste uitzendingen van RTL.Ook RTL XL is beschikbaar en getest en werkt prima.
NPO heb ik getest, KIJK getest, DS Video getest, Youtube en Netflix en allemaal werken ze zonder problemen via het 5Ghz Wi-Fi. Nog een pluspunt ten opzichte van de concurrentie die vaak nog op de 2.4Ghz band zit.

Ik kan iedereen die een soort gelijk eisen lijstje heeft deze tv meer dan aanraden.

Edit:
Ik heb de app DS VIdeo in combinatie met mijn Synology DS415play wat uitgebreider getest.
De videowall werkt best aardig, ik moest enkele titels even aanvullen met informatie om een hoes cover te krijgen en aanvullende info v.w.b. acteurs etc. maar van de 130 betrof dit er 15.

Nadat ik deze had opgevoerd start ik de app op de tv en maak verbinding met mijn NAS. Vervolgens zet ik bij de instellingen ook de transcode optie aan omdat ik een Play versie bezit van Synology, deze kan ook bepaalde formaten online transcoden.

Ik heb verschillende mkv's getest en allen speelden ze keurig af. Zowel 1080p als 720p en met DD5.1 geluid en met DTS audio! (zonder versterker/externe luidsprekers) Ook mp4 en avi bestanden speelden keurig netjes af, bij 1 mp4 kreeg ik de melding dat het audio niet ondersteund was maar ik moet nog achter de gebruikte codec aan.
Ook DVD ISO files werden gewoon afgespeeld.

Enige bekende bug momenteel zit in de ondertiteling. Een <br> wordt niet juist geïnterpreteerd en zie je dus als <br> waardoor de ondertiteling nu doorloopt in plaats van afbreekt en naar een nieuwe regel gaat. Dit is echter bekend bij Synology en ze werken aan een oplossing. Work-around is er ook in de vorm van een oudere versie van de app op een USB stick te draaien.

Edit: 30-08-2016:
Met de laatste versie van de DSVideo app zijn de subtitle issues ook verdwenen!

Netflix en de Youtube app doen gewoon wat ze moeten doen. Omdat mijn tv nu nog aan de Wi-Fi hangt heeft Netflix soms een seconde of 2-3 nodig om het beeld op te bouwen tot 1080p maar ik heb geen enkele haperingen meegemaakt tot nu toe.

Heb jij ook een Samsung UE48J6200 Zwart?

Leuke review! Ben serieus geintereseerd in deze tv. De prijs en refresh rate zetten me hier tot aan.

Wat ik me afvraag bij dit beestje is of er ook een IR Extender op aangesloten kan worden?

Is de ethernet verbinding een ramp (UHD tv's hebben vaak 1GB en deze heeft een Ethernet van 100Mbps)?

Wat is je verdere ervaring met deze tv?
Beste freaky89, ik zie geen specifieke aansluiting aan de achterkant voor een extender.
En van de ethernet verbinding merk je niets, aan 100Mbps heb je meer dan genoeg om alle FHD content te kunnen streamen.

Mijn ervaringen zijn meer dan prima met deze tv, zeker gezien de prijs. De smart hub (zoals in mijn review genoemd) had iets sneller kunnen/mogen zijn maar het is niet storend. Het werkt allemaal wel en dat vindt ik dan belangrijker als een halve tel wachten tot Netflix door de series swiped.
Het Tizen OS is pas nieuw dus ik ga ervan uit dat Samsung deze nog wel even bij gaat houden :)

De reden dat UHD's waarschijnlijk over een 1Gpbs verbinding beschikken heeft ook te maken met de content die je eventueel gaat screamen. (4K vraagt gewoon meer bandbreedte al vraag ik me sterk af of die tv's dat überhaupt trekken, 1Gpbs aan data verwerken kost wel wat cpu en zeker de tv's in dezelfde prijs klasse als deze Samsung zullen niet heel rijkelijk uitgerust zijn).

Enige minpunt wat ik tot nu toe kan vinden is het uniforme grijs, al moest ik daar ook wel naar " op zoek" . Ik heb het getest op al mijn tv's aan de hand van de reviews en hij doet het niet slechter als mijn 4 jaar oude Sony tv's. (eigenlijk zelfs beter, maar het is er wel) In games en bij films/series kijken is het me niet opgevallen. De backlight bleeding waar allebei mijn Sony's last van hebben is er duidelijk niet bij deze Samsung en daar stoorde ik me wel vreselijk aan bij mijn Sony's.

Als rond de 550,- Euro je budget ligt, zou ik je deze tv sterk aanraden.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 4 juli 2016 08:27]

Hoi Geemony,

Ik overweeg om deze tv ook aan te schaffen, toch heb ik een vraagje. Hoe werkt hij zonder transcoden van je synology play? Ik heb namelijk een DS215J (geen play) en een hele oude samsung tv. Deze oude tv kan bijna geen video's afspelen omdat de codex niet herkend worden. Mijn vraag is dus ook, ondersteunen (hebben) de nieuwere samsung smart tv's meer codex? Of weet jij dit zo ook niet? En werkt de DS video app goed op deze tv.

Tot slot een laatste vraag, ik heb horizon tv van ziggo. Nu werk ik met een afstandsbediening, maar ik neem aan dat dit met de nieuwe smart tv's niet meer kan? Of kan ik de tv nog steeds bedienen met de horizon afstandsbediening, dat ik hem alleen nodig heb bij het gebruik van bijvoorbeeld het streamen van mijn NAS? (ik wil voorkomen dat mijn vrouw en kinderen beginnen te piepen over het gebruik van 2 afstandsbedieningen :) )

thx so far
Beste Timmy,

De lijst met ondersteunde codecs is best groot. Waaronder h.264 in een .mkv container is supported. Een veelgebruikt formaat. Ondertiteling en audio zijn zaken waar je het snelst tegenaan zal lopen denk ik. De dsvideo app werkt op zich verbazend goed, wel zit er een huidige bug in dat ondertiteling niet juist wordt weergegeven. Synology is hier mee bezig maar er is nog geen datum genoemd wanneer dit opgelost is. Er is helaas ook nog geen work-around.

De tv kan je gewoon met je horizon afstandsbediening bedienen, doe ik ook.
Wel heb je voor je smart hub en andere functies de eigen afstandsbediening nodig of je koopt zoiets als een Logitech Harmony.
Hoe zijn films en voetbal wedstrijden? Heb je enige last van ghosting?

Kan je .mkv's met ondertiteling direct afspelen via usb?

Wil namelijk de 55 of 60 inch aanschaffen.

Edit: beter lezen, ghosting is je niet opgevallen 8)7

[Reactie gewijzigd door atillicious op 5 augustus 2016 22:13]

Ghosting geen last van, qua beeldverwerking is het voor deze prijs absoluut een goed scherm.
Mkv zegt op zich niet veel maar ik denk dat je de gebruikte codec x264 bedoelt en dit ondersteund de Samsung inclusief losse ondertitels vanaf USB.
Ik zal nog eens testen met een file waar de subs al "los" inzitten voor je.

Voetbal kijk ik niet, maar wel MotoGP en Formule1 en die zien er erg strak uit!

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 5 augustus 2016 22:25]

Juistem, bedoelde x264, kon ff er niet op komen. Dank!
Ik heb de tv al bijna een jaar. Hij doet wat hij moet doe en geeft mooi beeld.
Ik heb wel 2 minpuntjes, waarvan ik niet weet hoe ze op te lossen. (mogelijks zijn ze eigenlijk hetzelfde probleem)
1. Bij voetbal kan het scherm de bal soms niet volgen. De bal wordt dan een kleine streep...
2.Bij snelle aftitelings van films ofzo zijn de letters soms niet scherp...

Kent iemand een oplossing?
Waarschijnlijk heb je de motion+ of andere beeldverbeteraars aan want ik heb van beide geen last.
Ik zal vanavond in het menu even kijken hoe die settings exact heten en dan kom ik hier op terug. (Ben momenteel niet thuis vandaar vanavond pas :) )

Menu->Beeld->Beeld Opties->Auto Motion Plus uitschakelen.
Menu->Beeld->Beeld Opties->Clean Digital View uitschakelen
Menu->Beeld->Beeld Opties->Mpeg ruis filter uitschakelen

Als dat niet werkt, zet het scherm dan eens op de "Game" modus .
Nu zou het toch echt goed moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 15 december 2016 09:25]