Hauppauge WinTV HVR-1300 Review

alex3305 27 augustus 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.949 views

Hauppauge WinTV HVR-1300

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Media Center ondersteuning goed
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Single tuner
  • SoftPVR en HardPVR is een no-go
  • Driverondersteuning

Features Score: 5
Driverkwaliteit Score: 3
Productreview: Hauppauge WinTV HVR-1300

Introductie
De Hauppauge HVR-1300 heb ik inmiddels al weer dik een jaar geleden aangeschaft bij Salland Automatisering voor ongeveer 75 euro inclusief verzendkosten. De kaart werd toentertijd vooral aangeraden vanwege de superieure beeldkwaliteit in vergelijking tot de prijs. Zelf had ik toen de Hauppauge HVR-1200, welke ik met mijn Dell XPS 420 had gekocht voor twee tientjes. Uiteindelijk bleek inderdaad het kwaliteitsverschil inderdaad in de prijs te zitten...

In de doos...
Vanwege dat ik al een Media Center afstandsbediening en ontvanger had, hoefde ik deze niet opnieuw te kopen. Daarom was deze kaart prijstechnisch voor mij ook zo interessant. Deze kwam namelijk zonder MCE spullen en in de doos zat het volgende:
  • Hauppauge HVR-1300 PCI tv kaart
  • Hauppauge driver CD (universeel)
  • Handleiding
  • Afstandsbediening voor de HVR-1300
  • Ontvanger voor de afstandsbediening
Er zat dus wel een afstandsbediening bij, echter was dit geen 'MCE' afstandsbediening, wat toch al redelijk wat aan de prijs doet.

Features
De featureset van deze kaart is nou niet bepaald groot te noemen. Het is een PCI-kaart met een enkele hardwarematige MPEG ontvanger. Deze ontvanger kan echter wel tegelijk analoge (kabel) en digitale (DVB-T) signalen verwerken. Hierbij is het mogelijk te kijken naar televisie of eventueel radio te luisteren. Echter zal het tweede een stuk minder interessant zijn voor de Nederlandse gebruiker.

Driverkwaliteit
Vanwege dat ik al wat ervaring had met Hauppauge kaarten (vanwege mijn HVR-1200) wist ik driver technisch ongeveer wel wat ik te wachten stond met deze kaart. De driver was dan ook zo geïnstalleerd door Hauppauge zijn eigen installatieprogramma te gebruiken.

Echter bleek het onmogelijk te zijn om de HVR-1200 (SoftPVR) en de HVR-1300 (HardPVR) te laten samenwerken op dezelfde machine in 64-bit. Er kwamen namelijk allemaal 'vreemde' problemen bij kijken, zoals beeld dat wegviel of dramatisch slecht was. Uiteindelijk heb ik dan ook de HVR-1200 ook verwijderd uit mijn systeem aangezien dit een onwerkbare situatie creëerde.

Daarna werkte de driver vlekkeloos op mijn systeem.

Software
De bijgeleverde software heb ik eigenlijk niet getest omdat ik Microsoft's Media Center prefereer boven de Hauppauge software. Dit vooral vanwege de halve Duitse interface die Hauppauge zijn software voorschotelt. Ook is de EPG van Media Center een stuk beter te noemen.

Wel heb ik de kaart uitgetest met onder andere ChrisTV, waar de kaart het wel goed in deed overigens. Hier moet ik overigens wel bij opmerken dat zappen tussen kanalen wel eens langzaam kan gaan.

Prestaties
Vanwege de hardwarematige ontvanger die op de kaart zit geïnstalleerd zijn de prestaties goed tot zowat perfect te noemen. Mijn systeem ondervindt zowat geen hinder als ik televisie aan het kijken ben en dat vind ik persoonlijk erg prettig.

Ten tijde van deze review heeft Media Center Shell (ehshell.exe) op Windows 7 zo'n 150MB aan geheugen reserveert en heeft een processorbelasting van ongeveer 1%. Dit is natuurlijk erg laag te noemen voor live televisie waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van timeshift.

Beeld- en geluidskwaliteit
Over de beeld- en geluidskwaliteit ben ik zeer te spreken. De HVR-1200 was echt een ramp ten opzichte van deze kaart. Als ik bijvoorbeeld Comedy Central aan het kijken ben met South Park dan lopen de kleuren totaal niet over en is de ondertiteling retestrak. Ook de geluidskwaliteit is erg goed te noemen, al moet ik wel aangeven dat ik denk dat dit vooral komt door mijn speakers en geluidskaart.

Het blijft natuurlijk een analoog (kabel) signaal en kan nooit perfect gemaakt te noemen, maar ik denk toch zeer zeker dat de hardwarematige decoder er toch zeker een aantal filters overheen gooit aangezien ik geen beter beeld krijg op zowat elke CRT of LCD televisie. De eerste is namelijk altijd wat waziger en de tweede altijd wat te scherp. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik vaak liever op mijn computer televisie kijk dan op mijn eigen televsie.

Als enige nadeel op mijn computer is dat er op zo'n signaal nogal eens wat ruis zit, echter wordt deze ook redelijk goed weggefilterd.

Betrouwbaarheid
De televisiekaart doet het inmiddels al meer dan een jaar en ik ben er dus ook erg tevreden over. Het enige nadeel wat er qua drivers dus is, is een combinatie van een softwarematige en een hardwarematige decoder. Dit wil namelijk wel eens problemen geven (en vooral op 64-bit), dus dit is dan ook niet aan te raden.

Ondersteuning
Alhoewel ik wel eens aan Hauppauge heb gevraagd hoe het zit met het driverprobleem hebben ze helaas tot de dag van vandaag geen oplossing kunnen vinden om de twee kaarten fatsoenlijk te combineren op één systeem. Echter hebben ze wel geprobeerd het op te lossen en wil ik de ondersteuning dus uiteindelijk een voldoende geven.

De conclusie van deze televisiekaart is erg goed te noemen. Alhoewel je voor een erg goede kaart wel flink wat euro's neer moet leggen, moet ik zeggen dat wanneer je meer dan 1 uur per dag televisie kijkt die euro's het zeker waard zijn.

Of je dan nog twee aparte kaarten of één dual-tuner wilt kopen ligt dan aan hoeveel en wat je allemaal kijkt. Persoonlijk zou ik de volgende keer dan ook één dual-tuner kaart kopen (zoals de HVR-2200), echter ben ik momenteel nog erg tevreden met mijn huidige kaart.

Ook de functionaliteit van Media Center is erg handig te noemen. Omdat deze er sinds Windows Vista standaard in zit (bij Home Premium en Ultimate) is deze goed te gebruiken. Het enige nadeel van deze kaart is dan toch de driver van Hauppauge, en vooral de 64-bit versie hiervan. Maar als het eenmaal werkt, dan werkt het wel goed!

LinksBron van afbeeldingen: Hauppauge Computer Works, SBS, Viacom, RTL Group

Heb jij ook een Hauppauge WinTV HVR-1300?

ik heb ook zo'n ding en ik heb die afstandbediening tot op heden nog niet aan de praat gekregen. zowel op xp als vista als windows 7 niet.. ik ga dr maar van uit dat t ding niks ontvangt gezien er een draad bij zit voor de IR welke een gewone rode led bevat :?
voor de rest is t een heel fijne kaart wat beeld betreft. superscherp. ik heb zelfs nog degelijk beeld terwijl ik geeneens een kabelabbonement heb. ipv gewoon een antenneversterker dr tussen gedaan . werkt goed :)

voor je probleem van de combinatie van de 2 kaarten kun je nog iets proberen wat vaak werkt met 64 bit windows.. in de bootconfig de maximale geheugengrootte op 4095 zetten ipv 4096 . dit staat ergens in de advanced boot options.

werkt prima samen met een pvr-350, nova-t en een tweede hvr-1300 (zou best aan die hardwaredecoding kunnen liggen trouwens)
de infrarood afstandbediening kun je beter een logitech voor halen.. dat werkt tenminste gewoon met mediacenter (en meer)

leuk review btw :)
De afstandsbediening blijkt ook alleen (goed) te werken bij de officiële Hauppauge software en niet in Media Center oid.

Verder heb ik 8GB geheugen in mijn computer en heb ik die alle 8 nodig voor wat ik dagelijks doe. Dat is ook één van de belangrijkste redenen dat ik 64bit gebruik, maar bedankt voor de tip. Zal 'em onthouden.

Bij Hauppauge gaven ze destijds aan dat het samenwerken van SoftPVR en HardPVR onder 64-bit niet ondersteund werd, aangezien Media Center (in ieder geval) niet goed kan snappen dat de ene kaart wel softwarematige codering nodig heeft en de andere een eigen hardwarematige codering heeft.

En... Dankjewel :)
Nette review. Helaas ben je blijkbaar geen Dscaler fan, ik zoek namelijk een Hauppauge kaart van de moderne reeks die Dscaler herkent. Is moeilijk om daarover zekerheid te vinden met Google. MCE gebruik ik niet. Deze kaart lijkt me verder geschikt voor me, maar mij wordt niet helemaal duidelijk wat er niet goed is aan de drivers in 64 bit (ik ga voor 64-bit 7 binnenkort).

Zat zelf te denken aan de HVR3000, kan niet zo heel goed het verschil met deze kaart ontdekken, behalve dan dat de 3000 2 tientjes prijziger is.
De drivers van DScaler zijn/waren destijds unsigned in 64bit, wat inhoud dat je niet zonder bootflags en trucjes zomaar DScaler kunt draaien. De drivers van DScaler worden dan gewoon niet ondersteund.

Overigens kun je op het support forum van DScaler erg veel informatie vinden, waaronder ook over de compatibiliteit van TV-kaarten.

De drivers van Hauppauge in 64 bit zijn overigens wel voldoende te noemen, maar kunnen wel problemen geven met andere tv-kaarten bijvoorbeeld.

Het verschil tussen de HVR1300 en HVR3000 is dat de laatste naast analoog (kabel) en DVB-T ook DVB-S signalen kan ontvangen. Hier kun je dus een satelliet op aansluiten. Als je dat echter niet gebruikt, dan heb je eigenlijk geen reden om die aan te schaffen.

Nog veel succes met je zoektocht!
Zelf heb ik de PVR-150, wat je natuurlijk niet (geheel) kunt vergelijken met de HVR serie.
Maar toch hebben ze (ongeveer) allemaal dezelfde problemen.
Namelijk met een 64-bit OS.
Zodra er meer dan 3/4GB in je slootjes zit, scheid de kaart ermee uit.

Hoewel het ook wel eens een keer plotseling perfect werkt (bijvoorbeeld bij eerste driver installatie), .. is het na de reboot weer hetzelfde probleem.

Ik heb het zelf overigens verholpen door met EasyBCD een dualboot te maken:
Windows 7 Ultimate
Windows 7 Ultimate (TV)

Waarbij je de tweede op max. 3075MB instelt. (Bij EasyBCD is het minus, dus eraf geteld)

Zo kun je je volledige geheugen blijven gebruiken met games bijvoorbeeld.
Alleen jammer als je en TV wilt kijken en programma's open hebt staan (lees VM) die toch geheugen reepjes nodig hebben.

Nog een tip, gebruik iReboot (zelfde makers).. dit is een klein programma in het incoon-venster (lees naast de tijd), waar je makkelijk rechts op kunt klikken, om vervolgens het besturingssysteem te kiezen die je wilt opstarten. (Kun je ondertussen chips, popcorn, drank halen :D )

Sorry, dwaal helemaal af..

Nog een vraagje, heb je de nieuwe versie al geprobeerd van Hauppauge.co.uk? (V7 - 1.1f )
Je kunt die downloaden via het forum, dit 'kan' misschien een aantal problemen verhelpen.

Voor de rest goed review, al had je wel mogen aangeven welke resolutie enz. je gebruikt hebt, dat is ook wel handig om te weten. ;)

Goed review. :)
Een dual boot zou voor mij onwerkbaar zijn, aangezien ik graag televisie kijk en tegelijkertijd werk, maar toch bedankt voor de tips. Daarnaast werkt de kaart ook wel op 64bit, maar in combinatie met hardwarematige en softwarematige decoders gaat het gewoon mis.

De nieuwste drivers heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb een dual-tuner met soft- en en hardwarematige kaarten inmiddels al opgegeven :9.

Verder is de resolutie niet heel erg van belang aangezien Media Center ze op andere resolutie natuurlijk hetzelfde rendert. Echter bij deze, mijn gebruikte/geteste resoluties zijn 1920x1200 (momenteel) en 1680x1050.
beste Alex3305,

Ik wil graag nadat de tv kabel in de tv-kaart is gegaan een andere kabel naar de tv trekken die het ook doet als de computer uit/stand-by staat. is dat mogelijk met deze kaart?

Sorry een beetje moeilijk uit te leggen.

En ik weet dat deze review oud is, maar ik zou zeer blij met antwoord zijn! :)

Thomas

edit1: werkt deze kaart ook onder linux?

[Reactie gewijzigd door thomasie op 9 januari 2011 16:38]

Ja, dan moet je op de kaart (of de tv) een coax splitter zetten, heb ik ook gedaan.

Werkt ook onder Linux.